Zapewne już Wam ta informacja wpadła w oczy – pisało o tym wiele portali, nie tylko motoryzacyjnych. Mimo to postanowiliśmy i my pochylić się nad tematem, jak zwykle nieco bardziej szczegółowo, niż przynajmniej co poniektóre media. Zwłaszcza, że wyczyn, o jakim mowa w tytule, dokonany został samochodem seryjnym, choć w specjalnej specyfikacji, o czym za chwilę.
Peugeot postanowił sprawdzić, ile tak naprawdę realnie da się przejechać seryjnym modelem 208 w jeździe długodystansowej. Testowi poddano auto napędzane 100-konnym silnikiem 1.6 BlueHDi z systemem Stop&Start, a cały test odbył się pod nadzorem specjalistów z UTAC (Union Technique de l’automobile, cycle and motorcycle) będącego członkiem AFNOR (Association Française de Normalisation). Okazało się, że podczas testu pokonano 2.152 km zużywając przy tym 43 litry oleju napędowego, a to daje wynik 1,9981 l/100 km. Czyli w praktyce 2 litry na setkę! Seryjnym samochodem!!!
208-kę testowano na torze testowym Peugeota we francuskim Belchamp. Próbie poddano standardowy samochód napędzany 1,6-litrowym silnikiem BlueHDi o mocy maksymalnej 100 KM wyposażonym w system Stop&Start i współpracującym z pięciobiegową skrzynią manualną. Kilku zmieniających się kierowców, z których każdy jechał po 3-4 godziny, pokonało w czasie 38 godzin dystans 2.152 km spalając przy okazji 43 l oleju napędowego. Oznacza to, że średnia prędkość wyniosła 56,6 km/h. Efektem jest absolutny rekord zużycia paliwa dla samochodu całkowicie seryjnego.
Seryjnego? Owszem, ale była to wersja określana mianem „Very Low Fuel Consumption”, jak najbardziej dostępna w sieci dealerskiej Peugeota. Oficjalne informacje producenta mówią, że zużywa ona 3 l oleju napędowego na 100 km, co przekłada się na emisję 79 g dwutlenku węgla na kilometr. Wyposażoną ją w opony o bardzo niskich oporach toczenia Michelin Energy Saver+ oraz w tylny spojler poprawiający aerodynamikę samochodu. Niska masa i kompaktowe wymiary dokładają swoje ;-)
W układzie wydechowym znalazł się oczywiście system SCR (Selective Catalytic Reduction) oraz filtr cząstek stałych – dziś jest to najbardziej wydajny system kontroli emisji spalin w silnikach wysokoprężnych. Peugeot, czy cały koncern PSA raczej, jest liderem w niskiej emisji dwutlenku węgla (110,3 g/km w roku 2014; średnia dla rynku europejskiego, to 123,7 g/km). Świetne wyniki osiągane są zarówno w przypadku silników diesla, jak i w benzynowych. Z tych ostatnich trzeba wspomnieć o znakomitych jednostkach trzycylindrowych PureTech, a także o nowych wersjach silników 1.6 THP (zwłaszcza e-THP) łączonych z automatycznymi sześciobiegowymi skrzyniami. W efekcie aż dwadzieścia samochodów Peugeot znajduje się na najwyższych miejscach w kategorii moc do emisji dwutlenku węgla – pięć PureTech, trzy THP i dwanaście diesli.
KG; zdjęcie: Peugeot
Najnowsze komentarze