Technologia coraz bardziej wspomaga kierowcę w zachowaniu bezpieczeństwa na drodze. Samochody rozpoznają znaki i ostrzegają o przekroczeniu dozwolonej prędkości, informują o obecności pojazdów w martwym polu a nawet automatycznie dostosowują prędkość, aby zachować bezpieczną odległość między autami. Stosowane w nazwach skrótowce stanowią z reguły pierwsze litery opisów funkcji w języku angielskim.
Warto korzystać z technologii nie zapominając jednocześnie, że spełnia ona rolę wspierającą i nie zastąpi umiejętności kierowcy.
Systemy bezpieczeństwa w samochodach najczęściej tylko informują kierowcę, ale nie wykonują za niego czynności. Nadal to od jego dojrzałości i świadomości zależy czy zwolni, gdy sygnał ostrzega o przekroczeniu prędkości lub czy zapnie pasy, gdy informuje o tym odpowiednia kontrolka. Technologia bardzo ułatwia prowadzenie auta, ale nas nie zastępuje. Przynajmniej na razie – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Oprócz popularnych systemów takich jak ABS (Anti-Lock Braking System zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania) czy ESP (Electronic Stability Program, czyli kontrola toru jazdy), coraz częściej samochody są wyposażone także np. w system BSW (Blind Spot Warning), czyli system monitorowania martwego pola. Czujniki wykrywają obecność poruszających się obiektów, w tym również motocykli w martwym polu widzenia. To jest niezwykle ważna dla kierowcy informacja i na pewno pozwoli uniknąć wielu wypadków i kolizji – dodaje Zbigniew Weseli.
System kontroli pasa ruchu (LDW, Lane Departure Warning) informuje kierowcę o niezamierzonym przecięciu ciągłej lub przerywanej linii pasa ruchu. Kamera umieszczona na przedniej szybie za lusterkiem przednim wykrywa poziome oznakowanie drogi i reaguje z wyprzedzeniem na zmianę toru jazdy samochodu.
Coraz częściej na wyposażeniu nowych aut znajdują się także systemy, które wykonują jednak za kierowcę część obowiązków związanych z kontrolą prędkości. Należą do nich np. ACC (Adaptive Cruise Control to aktywny regulator prędkości), który automatycznie dostosowuje prędkość samochodu w celu zachowania odpowiedniej odległości między pojazdami i AEBS (Active Emergency Braking System, czyli system wspomagania nagłego hamowania), który może włączyć hamowanie w celu uniknięcia zderzenia.
Powyższe informacje na podstawie systemów montowanych w samochodach marki Renault.
Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault to pierwsza markowa szkoła doskonalenia techniki jazdy Renault na świecie. Szkoła działa na terenie lotniska Warszawa-Bemowo. W ofercie szkoły znajdują się kursy dla klientów indywidualnych i flotowych, program dla kierowców samochodów dostawczych, jazda defensywna, czyli szkolenie z techniki bezpiecznej jazdy w realnym ruchu drogowym, kompletne audyty flot samochodowych, kurs ekojazdy, wykłady z psychologii i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz szkolenia z zakresu pierwszej pomocy. Szkoła dysponuje 50.000 m² powierzchni do ćwiczeń, w tym płytą poślizgową o długości 120 m oraz kręgiem poślizgowym o średnicy 60 m, a także płytami betonowymi do jazdy na trolejach i torem do jazdy terenowej.
Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault jest członkiem Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego i Polskiego Stowarzyszenia Motorowego.
Szczegóły: szkolabezpiecznejjazdyrenault.pl
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze