Dział Pojazdów Użytkowych powstaje w ramach Aliansu Renault-Nissan. Ma to na celu uwolnienie pełnego potencjału partnerów Aliansu w zakresie rozwoju tego typu samochodów. W efekcie ma wzrosnąć sprzedaż aut użytkowych produkowanych przez Alians. Dział Pojazdów Użytkowych pozwoli najlepsze wykorzystanie wiedzy i doświadczenia zarówno Renault i Nissana, jak i Mitsubishi.
Dodatkową zaletą ma być optymalizacja kosztów wynikająca z synergii zamówień i produkcji. Zachowana ma być przy tym odrębność marek, ich dotychczasowe zróżnicowanie, bowiem Alians chce uniknąć sytuacji jedynie brandowania tych samych produktów. Dział Pojazdów Użytkowych ma zadbać o wymianę technologii i wzajemne wspomaganie produkcji przy zachowaniu odrębności każdej z marek.
Na czele Działu Pojazdów Użytkowych stanie Ashwani Gupta. Będzie piastował stanowisko starszego wiceprezesa Aliansu i podlegał bezpośrednio Carlosowi Ghosnowi.
Poprzez uwolnienie pełnego potencjału wiedzy Renault w zakresie samochodów typu van oraz know-how Nissana w autach transportowych, Sojusz zamierza rozwijać sprzedaż swoich lekkich pojazdów użytkowych na całym świecie. W duchu Sojuszu partnerzy będą komplementarnie wykorzystywać rynki i produkty przy jednoczesnym zachowaniu własnej tożsamości marki, sprzedaży i przychodów.
„Połączenie Renault, Nissana, a teraz także Mitsubishi Motors w jeden Dział Pojazdów Użytkowych ma zwiększyć naszą sprzedaż i dostarczyć większej synergii” – twierdzi Carlos Ghosn, prezes Aliansu Renault-Nissan. – „Dzięki temu posunięciu planujemy poprawić naszą pozycję na rynku poprzez zwiększenie naszej wydajności na obecnych i nowych, szybko rozwijających się rynkach. Będziemy bazować na podstawowych produktach każdej marki oraz na znajomości rynku kierując się jednocześnie potrzebami klientów”.
Alians ma już spore doświadczenie w tego typu przedsięwzięciach. Dla przykładu – Nissan NV300 powstaje w oparciu o platformę Renault Trafic’a, NV 400 na bazie Renault Mastera, zaś pick-up Renault Alaskan powstaje na platformie Nissana Navary. Dział Pojazdów Użytkowych będzie miał w swojej gestii także takie modele, jak Nissan Armada i Nissan Patrol.
Ashwani Gupta, który od 1. kwietnia 2017 roku obejmie Dział Pojazdów Użytkowych, urodził się w Dehradun w Indiach. Ukończył Jawaharlal Nehru Engineering College, po czym uzyskał dyplom na INSEAD Business School we Francji. Od 2014 roku jest wiceprezesem działu lekkich pojazdów użytkowych w Renault nadzorując produkcję tego typu aut na całym świecie. Ashwani Gupta jest związany z Renault od roku 2006, kiedy to objął stanowisko szefa działu zakupów Renault w Indiach. Dwa lata później przeniósł się do Renault Nissan Purchasing Organization w Paryżu, gdzie objął stanowisko menadżera odpowiedzialnego za globalne dostawy układów hamulcowych. Rok później był już zastępcą dyrektora generalnego Aliansu odpowiedzialnego za globalne zaopatrzenie. W 2011 mianowano go dyrektorem globalnego programu Datsuna w Nissanie w Japonii. Kierował stamtąd rozwojem produktów w Indiach, Rosji, Indonezji i Afryce Południowej.
Czym teraz będzie kierował Ashwani Gupta? Dział Pojazdów Użytkowych Aliansu, to niemała jednostka organizacyjna. W ubiegłym roku sprzedaż lekkich aut użytkowych Aliansu przekroczyła 1,5 miliona sztuk. 443.931 samochodów tego typu sprzedała Grupa Renault (w tym AwtoWAZ). Najlepiej sprzedającym się modelem była Kangoo (118.200 sztuk), następnie Master (91.900 egzemplarzy), a na trzecim miejscu podium uplasował się Trafic (81.600 aut). Z kolei Nissan sprzedał na całym świecie aż 815.490 aut dostawczych. Liderem marki był model NP300 Navara (196.257 sztuk), a kolejne miejsca zajęły Frontier (102.497 aut) i NV200 (54.118 egzemplarzy). Mitsubishi Motors sprzedał w ubiegłym roku 248.000 samochodów dostawczych, a trochę ponad połowę tej ilości stanowił model Triton / L200 (125.000 sztuk).
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze