Alpine zaprezentowało dwa prototypy Alpine A460, które w tym sezonie wezmą udział w FIA WEC.
Zespoły Alpine w składzie Panciatici/Cheng/Tung (prototyp nr 35) i Lapierre/Menezes/Richelmi (prototyp nr 36) będą walczyć o zwycięstwo w kategorii LMP2.
Już dziś zespół Signatech-Alpine pojawi się na torze Paul Ricard i rozpocznie dwudniowe próby wraz z innymi zespołami startującymi w mistrzostwach świata.
Na torze Paul Ricard, z masywem Sainte-Baume w tle, zespół Signatech-Alpine zaprezentował dwa prototypy Alpine A460.
Nazwa tego nowego prototypu została wybrana dla kontynuacji tradycji, zapoczątkowanej w latach 70. modelem A440 oraz nawiązuje do 60-lecia marki Alpine, obchodzonego w ubiegłym roku. Uprzedzając wejście w życie w 2017 roku nowych przepisów w kategorii LMP2, prototyp Alpine A460 został zbudowany na bazie podwozia homologowanego przez FIA. Znakiem rozpoznawczym nowego samochodu, odróżniającym go od jego poprzednika, jest zamknięte nadwozie, które poprawia zarówno bezpieczeństwo kierowcy, jak i parametry aerodynamiczne. Dla marki Alpine powrót do całkowicie zamkniętego nadwozia jest nowością od czasów modelu A220 z 1969 roku.
Alpine A460 otrzymuje silnik V8 o pojemności 4,5 l montowany już wcześniej w modelu A450b. Silnik ten, zaprojektowany przez Alians Renault-Nissan, ma moc przekraczającą 550 KM. Współpracuje z sekwencyjną skrzynią biegów o 6 przełożeniach.
Prototypy Alpine 460, wystawiane obok samochodów koncepcyjnych Alpine Vision i Alpine Célébration, prezentują kultowe barwy – niebieską i pomarańczową – stosowane od chwili powrotu marki Alpine do zawodów w 2013 roku. Samochody będą się przede wszystkim różnić flagami: francuską (prototyp nr 36) i chińską (nr 35).
Prototyp nr 35, zgłoszony do startów przez Baxi DC Racing Alpine, powierzony będzie Francuzowi, Nelsonowi Panciaticiemu, będącemu filarem zespołu już od rozpoczęcia programu w roku 2013 oraz Chińczykom – Davidowi Chengowi i Ho-Pin Tungowi. Zespół DC Racing, utworzony przez SR-Jackiego Chana i Davida Chenga, zdobył wiele tytułów w Asian Le Mans Series zanim zdecydował się na start w FIA WEC razem z zespołem Signatech-Alpine, który zapewnia rozwiązania techniczne, sportowe oraz logistykę programu.
Prototyp nr 36 stał się symbolem zespołu po zdobyciu dwóch tytułów w wyścigach ELMS (2013-2014) oraz zdobyciu miejsca na podium w kategorii LMP2 w wyścigu 24h Le Mans 2014. Został on powierzony trzem nowym kierowcom w Alpine. Do zespołu złożonego z Amerykanina Gustavo Menezesa i Monakijczyka Stéphane’a Richelmiego dołączył Francuz Nicolas Lapierre – zwycięzca wyścigu 24h Le Mans w kategorii LMP2 w ubiegłym roku.
Dzieląc równomiernie siły, aby utworzyć dwa mistrzowskie zespoły, Signatech-Alpine potwierdza swoje ambicje w drugim pełnym sezonie startów w FIA WEC. Po zwycięstwie w wyścigu 6h Szanghaju 2015 oraz zajęciu czwartego miejsca w klasyfikacji generalnej, zespół zamierza piąć się w górę, dysponując dwoma samochodami, które są w stanie zwyciężyć w każdym wyścigu.
Już od jutra zespół Signatech-Alpine i pozostali uczestnicy mistrzostw FIA WEC wyjadą na tor, aby wziąć udział w oficjalnych dwudniowych próbach. Sezon wyścigowy rozpocznie się w połowie kwietnia wyścigiem 6h Silverstone (Wielka Brytania).
Bernard Ollivier, zastępca dyrektora generalnego Alpine: „Po zdobyciu dwóch tytułów Mistrza Europy w latach 2013 i 2014 oraz po pierwszym sezonie, w którym wykazał się profesjonalizmem i zademonstrował swój potencjał na poziomie światowym, zespół Signatech-Alpine daje świadectwo nowych ambicji. W roku 2016 roku zespół weźmie udział w mistrzostwach FIA WEC z dwoma nowymi prototypami A460 – w tym jednym w powiązaniu z Chińczykami z DC Racing – i dwiema załogami najwyższej klasy. Pod kierownictwem Philippe’a Sinaulta zespół Signatech-Alpine niewątpliwie dostarczy jeszcze więcej emocji fanom marki Alpine na całym świecie”.
Philippe Sinault, szef zespołu Signatech-Alpine: „Z sezonu na sezon zaangażowanie marki Alpine w wyścigach wytrzymałościowych jest coraz większe. W ubiegłym roku – naszym pierwszym sezonie startów w FIA WEC – odnieśliśmy zwycięstwo w wyścigu 6h Szanghaju. W tym roku chcemy więcej! Tym samym, rok 2016 będzie stał pod znakiem nowości, zarówno w odniesieniu do załóg i samochodów, jak i organizacji zespołu. Jesteśmy dumni, że udało nam się porozumieć z DC Racing, co pozwala nam wystawić drugi samochód A460. Zapewni nam to niezaprzeczalne korzyści i możliwości pod względem planowania strategicznego. Musimy teraz umiejętnie wykorzystać ten potencjał, aby zapewnić dalsze sukcesy marki Alpine”.
Dane techniczne Alpine A460
NADWOZIE
Konstrukcja Z włókien węglowych o strukturze plastra miodu
Nadwozie Z włókien węglowych i kevlaru
Zawieszenie Podwójne wahacze trójkątne z popychaczami
Układ kierowniczy Ze wspomaganiem elektrycznym
Długość 4640 mm
Szerokość 1990 mm
Wysokość 1045 mm
Rozstaw kół przednich1570 mm
Rozstaw kół tylnych 1550 mm
Rozstaw osi 2950 mm
Masa 900 kg
SILNIK
Typ Nissan VK45
Konfiguracja V8 pod kątem 90°
Pojemność 4.494 cm3
Masa 150 kg
Maksymalna moc 550 KM (410 kW)
Maksymalny moment 580 Nm
Smarowanie Sucha miska olejowa/ pompa oleju stopniowana
SKRZYNIA BIEGÓW
Marka Xtrac
Typ Umieszczona poprzecznie z obudową z magnezu
Zmiana biegów Łopatki pod kierownicą i sterowanie pneumatyczne
Liczba biegów 6 + bieg wsteczny
KOŁA
Ogumienie Dunlop 30-65/R18 (przód) i 31-71/R18 (tył)
Obręcze przód 12,5’’x18’’
Obręcze tył 13’’x18’’
HAMULCE
Tarcze przednie Karbonowe wentylowane Brembo Ø 380 x 37 mm
Tarcze tylne Karbonowe wentylowane Brembo Ø 355 x 37 mm
Zaciski 6-tłoczkowe Brembo typu monoblock
BEZPIECZEŃSTWO
Pasy bezpieczeństwa Sześciopunktowa uprząż przystosowana do systemu HANS®
Zbiornik paliwa Elastyczny bezpieczny o pojemności 75 l, w tym rezerwa
Kierowcy Alpine 2016
Alpine A460 nr 35
Nelson Panciatici/ David Cheng/ Ho-Pin Tung
Nelson Panciatici (27 l.), syn słynnego kierowcy rajdowego, został włączony do programu Renault Driver Development po jego osiągnięciach w Formule Renault 2.0. Po przejściu kolejnych etapów kariery i dotarciu do F1, rozpoczął w roku 2012 starty w wyścigach wytrzymałościowych. Wkrótce zaczął święcić tryumfy wraz z zespołem Signatech-Alpine, zdobywając dwa tytuły w zawodach ELMS, miejsce medalowe w wyścigu 24h Le Mans i pierwsze zwycięstwo w FIA WEC.
David Cheng (26 l.) zaczął karierę od kartingu, po czym stopniowo piął się do góry. Jego pomyślne przekwalifikowanie się na starty w GT i wyścigach prototypów doprowadziło go do stworzenia zespołu DC Racing wraz z Jackie Chanem. Już w 2015 – pierwszym roku istnienia zespołu – DC Racing odnosiło zwycięstwa, z kierowcą właścicielem za kierownicą, w kategorii LMP3 Asian Le Mans Series.
Urodzony w Holandii Ho-Pin Tung (33 l.) rozpoczął swoją karierę w Europie, a następnie wygrał pierwsze azjatyckie mistrzostwa Formuły BMW. Był on pierwszym chińskim kierowcą, który pilotował bolid w F1 w 2003. W roku 2010 dołączył do Renault F1 Team, po czym stopniowo zaczął zmierzać w kierunku wyścigów wytrzymałościowych. Wynikiem tego były dwa tytuły zdobyte w Asian Le Mans Series.
Alpine A460 nr 36
Nicolas Lapierre/ Gustavo Menezes/ Stéphane Richelmi
Wszechstronny Nicolas Lapierre (31 l.) posiada nieocenione doświadczenie. Pokazał swój talent, wygrywając z zespołem Signature GP Macau 2003, a następnie zdobywając pierwszy tytuł w historii w Grand Prix A1. Tym samym zwrócił uwagę najlepszych zespołów w kategorii LMP1 i dołączył do zespołu Oreca, a następnie do Toyoty i uzyskał pięć zwycięstw w klasyfikacji generalnej WEC. Po powrocie w ubiegłym roku do LMP2, wygrał wyścig 24h Le Mans w swojej kategorii.
Spośród kierowców amerykańskich nowego pokolenia, Gustavo Menezes (21 l.) zdobył duże doświadczenie w najbardziej konkurencyjnych kategoriach. Kalifornijczyk startował w Formule Renault 2.0, w mistrzostwach Star Mazda i w F3, a także próbował swoich sił w wyścigach wytrzymałościowych, uczestnicząc w niektórych wyścigach amerykańskich mistrzostw United Sports Car, czego ukoronowaniem było zdobycie 4. miejsca w wyścigu 24h Daytona.
Stéphane Richelmi (26 l.), mimo że jest synem kierowcy rajdowego podobnie jak Nelson Panciatici, zdecydował się jednak na rozpoczęcie kariery na torach wyścigowych. Przeszedł typową ścieżkę kariery: karting, Formuła Renault 2.0, Formuła 3 i GP2 Series. W 2014 roku, podczas jego trzeciego pełnego sezonu w przedsionku F1, pokonał rywali na ulicach Monako i wziął udział w walce o tytuł mistrza dla zespołu DAMS. Jego przejście do wyścigów wytrzymałościowych rozpoczęte w 2014 roku było poprzedzone startami w kategorii GT3.
Kalendarz 2016
25-26 marca: Prolog – Tor Paul Ricard (Francja)
17 kwietnia: 6h Silverstone (Wielka Brytania)
7 maja: 6h WEC Spa-Francorchamps (Belgia)
5 czerwca: Jazdy próbne 24h Le Mans (Francja)
18-19 czerwca: 24h Le Mans (Francja)
24 lipca: 6h Nürburgring (Niemcy)
3 września: 6h Mexico City (Meksyk)
17 września: 6h Circuit of the Americas (USA)
16 października: 6h Fuji (Japonia)
6 listopada: 6h Szanghaju (Chiny)
19 listopada: 6h Bahrajnu
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze