Odrodzenie marki Alpine, którego materialnym przejawem będzie wprowadzenie do sprzedaży nowej edycji modelu Berlinette XXI wieku już w 2016 roku, odwołuje się do wyjątkowego dziedzictwa tej kultowej marki. Wystawienie różnych modeli Alpine na starcie siódmej edycji wyścigów Le Mans Classic, które odbędą się w dniach 4-6 lipca 2014 roku, jest doskonałą ilustracją więzi między historią a teraźniejszością.
Organizowane co dwa lata wyścigi Le Mans Classic przyciągają tysiące uczestników, których łączy wspólna pasja do motoryzacji. Od 2002 roku stanowią one fantastyczną retrospektywę wyścigu 24H Le Mans i gromadzą na starcie ok. 450 samochodów z lat 1923-1979. Również spotkania setek automobilklubów i ich uczestników oraz konkurs Le Mans Héritage Club są źródłem wielu niezapomnianych chwil podczas tego sportowego wydarzenia.
W tegorocznej edycji wyścigu Renault Classic wystawi trzy oficjalne załogi Alpine. Za kierownicą samochodów zasiądą renomowani kierowcy, którzy już wcześniej startowali w 24H Le Mans w samochodach Alpine oraz znane osoby związane ze światem motoryzacji.
– Alpine M65: Piotr Frankowski (Polska) / Richard Meaden (Wielka Brytania)
– Alpine-Renault A110 1300S: Jean-Pierre Prévost (Francja) / Christian Chambord (Francja)
– Renault-Alpine A443: Jean Ragnotti (Francja) / Alain Serpaggi (Francja)
Obok tych trzech Alpine pojawią się również inne egzemplarze zgłoszone przez prywatne załogi.
Po raz pierwszy marka stworzona przez Jeana Rédélégo pojawiła się na 24-godzinnym wyścigu na torze Le Mans w 1963 roku. Na starcie stanęły wówczas trzy samochody Alpine M63. Był to początek wielkiej sportowej przygody.
W latach 1963-1969 małe bolidy Alpine walczyły o zwycięstwo w swojej klasie oraz najlepszy wskaźnik sprawności energetycznej i wskaźnik wydajności. Był to tzw. „niebieski okres” w historii marki.
W 1973 roku, wraz z wykupieniem jej przez Renault, pojawił się nowy cel, jakim była walka o zwycięstwo w klasyfikacji ogólnej. Już w roku 1976 pierwszy model Renault-Alpine z tzw. „żółtego okresu” zdobył pole position i zaliczył najlepszy czas okrążenia. Dwa lata później cel został osiągnięty – w 1978 roku. Alpine odniosło historyczne zwycięstwo w wyścigu 24H Le Mans.
35 lat później, w 2013 roku, samochody Alpine znowu pojawiły się na starcie na torze Le Mans. Alpine A450 w charakterystycznym niebieskim kolorze nawiązującym do początkowego okresu marki walczyły o sukces w klasie LM P2. Po pierwszym roku przeznaczonym na dotarcie się zespołu, w 2014 roku team zajął siódme miejsce w klasyfikacji ogólnej i stanął na podium w swojej klasie!
Klasa 4 (samochody z lat 1962-1965): Alpine M65
Należący do Renault Classic samochód Alpine M65 już po raz szósty pojawi się na starcie Le Mans Classic.
Był to jeden z dwóch Alpine M65 wystawionych w 24H Le Mans w 1965 roku. Za jego sterami siedzieli wówczas Mauro Bianchi / Henri Grandsire (na 32 okrążeniu zostało wycofane z wyścigu).
Na bazie tego podwozia powstał Alpine A210, który wystartował w 1966 roku prowadzony przez zespół Pauli Toivonen / Bengt Jansson (wycofany z wyścigu na 217 okrążeniu).
W tegorocznej edycji Le Mans Classic, ten zabytkowy model Alpine zostanie powierzony dwóm dziennikarzom: Piotrowi Frankowskiemu z Polski i Richardowi Meadenowi z Wielkiej Brytanii.
Drugim modelem Alpine, jaki wystartuje w tej klasie, będzie Alpine A210, który w 1966 roku zdobył najlepszy wynik jeśli chodzi o wskaźnik sprawności energetycznej. Prowadzili go wówczas Jacques Cheinisse i Roger De Lageneste.
Klasa 5 (samochody z lat 1966-1971): Alpine-Renault A110 1300S
Nie tylko marka Alpine wystawiała swoje prototypy w 24H Le Mans. W legendarnym wyścigu startowały również prywatne zespoły z kultowymi modelami marki z Dieppe. Jedną z gwiazd drugiej połowy lat 60. był oczywiście model Berlinette Alpine A110.
Startujący w tym roku w Le Mans Classic samochód Berlinette A110 1300S (z silnikiem 115-konnym) należy do Jean-Pierre’a Prévosta, prywatnego kolekcjonera Alpine i sportowych modeli Renault, którego Alpine już było wystawiane w tym wyścigu. Za kierownicą zasiądzie razem z nim inny pasjonat sportowych samochodów, Christian Chambord, również będący właścicielem kilku Alpine A110.
W Le Mans startowało kilka modeli Berlinette A110 – w 1964 roku jeden model 1100, a w 1968 roku dwa samochody 1300.
W tej samej klasie pojawi się również Alpine A220 z 1969 roku, którego właścicielem i zarazem kierowcą jest Sylvain Stepak.
Klasa 6 (samochody z lat 1972-1979): Alpine-Renault A443
Ten najsłynniejszy i najbardziej udany z modeli Renault Alpine pojawi się znowu na torze w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Opracowany na bazie wersji Renault Alpine A422 i A442B był ostatnim modelem z „okresu żółtego”.
W 1978 roku startujący z pierwszej linii Jean-Pierre Jabouille i Patrick Depailler, po rozwiązaniu problemów z wibracjami, od siódmej godziny uplasowali się na czele stawki. Na oczach 180.000 widzów to najmocniejszy Renault-Alpine (z silnikiem V6 Turbo 2,2 l rozwijającym moc 530 koni) stale powiększał przewagę nad kolejnymi samochodami aż do 18 godziny wyścigu.
Po dwóch trzecich wyścigu Renault-Alpine A443 wyprzedzał Renault-Alpine A442B. Konkurencyjne Porsche zostały kilka okrążeń z tyłu. Zespół podjął wówczas decyzję o obniżeniu ciśnienia doładowania w prowadzącym samochodzie. O 9.21 Renault-Alpine A443 wyjechało z alejki serwisowej. Prowadzący go Patrick Depailler otrzymał zalecenie utrzymania przewagi. 32 minuty później silnik stanął, unieruchamiając jego samochód. Renault-Alpine A443 musiało oddać pierwsze miejsce i zwycięstwo Renault-Alpine A442B Didiera Pironiego i Jean-Pierre’a Jaussauda.
W tegorocznej siódmej edycji Le Mans Classic to samo Renault-Alpine A443 zostanie powierzone Jeanowi Ragnottiemu i Alainowi Serpaggiemu – dwóm kierowcom, którzy zasiadali już za kierownicą Alpine w wyścigu 24H Le Mans.
W prestiżowym konkursie Le Mans Heritage Club będziemy mogli również podziwiać Alpine- Renault A310 V6, wystawione w wyścigu 24H Le Mans w 1977 roku przez prywatny zespół. Model ten wykona honorową rundę wraz z 23 innymi samochodami, których konfiguracja nie uległa zmianie od ich produkcji i które startowały w kultowym wyścigu od 1923 roku.
Alpine prezentuje swój imponujący dorobek biorąc udział w wyścigu Le Mans Classic
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze