Citroën umacnia swoją przewagę pod względem komfortu dzięki technologii zawieszenia z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi.
Od niemal wieku poczucie komfortu stanowi nieodzowny atrybut marki Citroën. Do tego stopnia, że „komfort jak w Citroënie” stał się znakiem rozpoznawczym Marki, tak samo jak stylistyka czy użyteczne technologie. W ślad za zmianą oczekiwań klientów i sposobów użytkowania samochodów, zmieniła się definicja komfortu. Dziś odwołuje się ona do tak zróżnicowanych kryteriów jak doświetlenie kabiny, ergonomia czy możliwość korzystania z mobilnych technologii. Opracowany przez markę program „Citroën Advanced Comfort®” ma służyć kompleksowemu podejściu do komfortu. Efekty tego programu są już widoczne w obecnej gamie modeli Marki, np. w nowym C4 Picasso, a także w „Citroën Advanced Comfort® Lab’” – prototypie wyposażonym w nowatorskie technologie, takie jak zawieszenie z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi, innowacyjne siedzenia czy proces klejenia strukturalnego.
„CITROËN ADVANCED COMFORT®”: KOMPLESOWE PODEJŚCIE DO KOMFORTU
Komfort można wyrazić jednym słowem, które odnosi się do złożonej rzeczywistości. Amortyzacja, stabilizacja nadwozia, akustyka, siedzenia, dobre doświetlenie kabiny, duża ilość miejsca, ergonomia, możliwość zmiany aranżacji. Program „Citroën Advanced Comfort®” umożliwia Citroënowi uwzględnienie wszystkich aspektów komfortu w procesie projektowania samochodów. Odwołuje się do obietnicy złożonej przez Markę: „Be different, feel good”, która polega na opracowaniu innowacyjnych rozwiązań zapewniających komfort kierowcy i pasażerów. Nowe Citroëny zapewniają typowe dla Marki poczucie komfortu wyróżniające ją na tle całej oferty rynkowej. Ten typowy dla Citroëna komfort musi cechować wszystkie modele Marki, od najbardziej luksusowych po najbardziej przystępne.
Przed programem „Citroën Advanced Comfort®” postawiono cztery cele:
– zapewnienie komfortu jezdnego – ochrona użytkowników samochodu przed nieprzyjemnymi zjawiskami zewnętrznymi: zarówno wstrząsami przenoszonymi przez zawieszenie, jak i hałasami. Samochody powinny zapewniać poczucie bezpieczeństwa,
– zapewnienie komfortu na co dzień – ułatwienie podróży dzięki dużej ilości miejsca, praktycznym schowkom i pomysłowemu rozwiązaniu wnętrza,
– zapewnienie komfortu użytkowania – umożliwienie płynnego użytkowania samochodu i jego wyposażenia dzięki intuicyjnym technologiom oraz przydatnym w życiu codziennym systemom wspomagającym. Możliwość ciągłego korzystania z mobilnych technologii,
– zapewnienie komfortu psychicznego – zapewnienie spokoju kierowcy poprzez wspomaganie go w prowadzeniu i odpowiednią prezentację informacji, Stworzenie sprzyjającego odprężeniu klimatu we wnętrzu kabiny.
Nowy program w większym niż kiedykolwiek stopniu podkreśla uznany know-how Citroëna w dziedzinie komfortu. Obejmuje cały zestaw innowacyjnych rozwiązań podnoszących komfort użytkowników, stanowiąc znak rozpoznawczy Marki. Program „Citroën Advanced Comfort®” jest wdrażany we wszystkich fazach projektowania samochodów. Jego założeniem jest spełnienie zmieniających się oczekiwań klienta dzięki odpowiednim rozwiązaniom stylistycznym i technologicznym projektantów i konstruktorów. Jest to doskonale widoczne w obecnych modelach marki. Będzie również podstawą przyszłych samochodów Citroena.
NOWY C4 PICASSO: WIZJA KOMFORTU BY CITROËN
Nowy C4 Picasso, flagowy model z segmentu minivanów, idzie jeszcze dalej dzięki znacznej poprawie parametrów użytkowych, bogatemu wyposażeniu i dynamice. Doskonale pokazuje również, w jaki sposób program „Citroën Advanced Comfort®” może się przyczynić do ogólnego poczucia komfortu wszystkich użytkowników.
1. Komfort jezdny – zapewnienie poczucia bezpieczeństwa
Nowy C4 Picasso opracowany na platformie EMP2 grupy PSA, zapewnia niezwykle wysoki komfort jazdy dzięki typowej dla Marki specyfikacji zawieszenia. Warto wspomnieć o pionowo ustawionych amortyzatorach tylnych i przesunięciu połączeń wahaczy, co przyczynia się do lepszego tłumienia nierówności nawierzchni. Ergonomiczny kształt siedzeń i staranny dobór materiałów, z których są wykonane, również przyczynia się do zabezpieczenia pasażerów przed przenoszonymi wstrząsami. Fotele przednie mogą być wyposażone w funkcję podgrzewania i masażu. Pasażer siedzący obok kierowcy będzie mógł w pełni odprężyć się dzięki relaksującemu fotelowi z częściowo elektryczną regulacją parametrów wraz z podparciem nóg. Poprawiono także komfort akustyczny pod względem drgań. Wyeliminowano hałas z układu jezdnego poprzez lepsze tłumienie drgań ramy podsilnikowej oraz wykorzystanie podkładki akustycznej wykonane z dwóch różnych materiałów, montowanych na tylnej osi.
2. Komfort na co dzień – ułatwienie podróży
Dzięki optymalnemu stosunkowi wymiarów zewnętrznych do ilości miejsca w środku nowy C4 Picasso zapewnia każdemu z pasażerów komfortową przestrzeń. Możliwości zmiany aranżacji kabiny wyposażonej w indywidualne fotele na wszystkich miejscach pozwala na zmianę konfiguracji wnętrza w zależności od potrzeb lub upodobań. W całej kabinie rozmieszczonych jest wiele schowków które są pojemne i pomysłowo rozwiązane. Idealnym przykładem może być tutaj centralny schowek. Pakowanie bagażu też nie będzie źródłem stresu dzięki pojemnemu i łatwo dostępnemu bagażnikowi.
3. Komfort użytkowania
Nowy C4 Picasso jest wyposażony w najnowsze rozwiązania pod względem praktyczności i możliwości dostępu do mobilnych technologii. Już w poprzednich wersjach dostęp do samochodu ułatwiał system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania auta. Teraz dziecinnie proste staje się również otwieranie bagażnika. Dzięki funkcji automatycznie sterowanej klapy bagażnika wystarczy jedynie przesunąć stopą pod zderzakiem, żeby spowodować jej otwarcie. Dostęp do mobilnych technologii, nowy C4 Picasso udostępnia pasażerom poprzez intuicyjne technologie umożliwiające podłączenie smartfonu i dostęp do jego funkcjonalności za pomocą centralnego ekranu (protokoły MirrorLink, Apple CarPlay i Android Auto, dostępne pod koniec 2016), nawigację (ekran dotykowy 7’’, funkcja rozpoznawania mowy) czy dostęp do licznych usług oferowanych przez Citroëna.
4. Komfort psychiczny
Kierowca siedzący za kierownicą musi być skoncentrowany . Aby pomóc mu w prowadzeniu samochodu i zmniejszyć obciążenie psychiczne, nowy C4 Picasso proponuje starannie wyselekcjonowane systemy wspomagania pod kątem przydatności i łatwości obsługi. System wspomagania ruszania na wzniesieniu, system automatycznego parkowania Park Assist, czy system automatycznego przełączania świateł zapewnią mu cenne wsparcie. Cały zestaw elektronicznych systemów wspomagania, od alarmu niezamierzonego przekroczenia linii po system kontroli martwego pola, zapewni kierowcy spokój ducha, jaki daje zaufanie do samochodu, który w nagłych sytuacjach ostrzega o zagrożeniu.
Unikalna konstrukcja deski rozdzielczej z ekranem dotykowym 7’’ oraz ekranem 12’’ HD zapewnia doskonałą ergonomię i czytelny układ informacji w zależności od ich rodzaju i znaczenia. Na poczucie komfortu ma również wpływ duża powierzchnia szyb (5,30 m2) i spektakularna panoramiczna przednia szyba: kabina jest wprost skąpana w świetle, co eliminuje poczucie zamknięcia.
„CITROËN ADVANCED COMFORT® LAB’”: NIEZRÓWNANA ZDOLNOŚĆ TŁUMIENIA DRGAŃ
Biorąc pod uwagę różne wymiary komfortu, prototyp „Citroën Advanced Comfort® Lab” koncentruje się na tłumieniu odczuwanych nierówności nawierzchni dzięki innowacyjnym rozwiązaniom Citroëna w tej dziedzinie. W momencie gdy samochód jedzie po nierównej nawierzchni, drgania są przenoszone na użytkowników samochodów w trojaki sposób:
a) poprzez zawieszenie
b) poprzez odczuwalne drgania nadwozia
c) przez siedzenia
Prototyp „Citroën Advanced Comfort® Lab” proponuje trzy innowacyjne rozwiązania, z których każde oddziałuje na inną drogę przenoszenia drgań w celu zmniejszenia dyskomfortu odczuwanego przez pasażerów i poprawy komfortu jazdy. Opracowanie tych technologii wymagało złożenia ponad 30 patentów. Ponadto z ekonomicznego i przemysłowego punktu widzenia mogą być one zastosowane we wszystkich modelach gamy Citroëna.
a) Zawieszenie z progresywnymi hydraulicznymi odbojnikami
Doświadczenie Citroëna w dziedzinie układów jezdnych jest powszechnie znane i nie trzeba go udowadniać. Od ponad 95 lat komfort zawieszenia stanowi jeden z istotnych wyróżników Marki. W miarę upływu lat klienci przywiązali się do typowego dla Citroëna komfortu, niemającego sobie równych na rynku. W oparciu o doświadczenie i know-how swoich konstruktorów Citroen opracował nowe zawieszenie znacznie lepiej tłumiące drgania, a jednocześnie zapewniające tak drogi klientom Marki komfort typowy dla Citroëna.
Zasada działania jest prosta, ale efekt imponujący. Klasyczne zawieszenie składa się z amortyzatora, sprężyny i mechanicznego ogranicznika. System Citroën posiada dodatkowo dwa ograniczniki hydrauliczne z obu stron – jeden odpowiadający za fazę sprężania, a drugi – za fazę rozprężania. W zależności od przenoszonych sił działanie zawieszenia obejmuje dwa etapy:
– w przypadku lekkiego sprężania i rozprężania, sprężyna i amortyzator wspólnie kontrolują ruchy w pionie bez konieczności działania hydraulicznych ograniczników. Ich zastosowanie umożliwiło niemniej wprowadzenie większego skoku zawieszenia, co przekłada się na efekt „latającego dywanu” i poczucia, że samochód unosi się i płynie nad nierównościami drogi;
– w przypadku znacznego sprężania i rozprężania, sprężyna i amortyzator współpracują z odpowiednim ogranicznikiem hydraulicznym, który progresywnie spowalnia ruch unikając gwałtownego szarpnięcia na koniec skoku. W przeciwieństwie do klasycznych ograniczników mechanicznych, które pochłaniają energię, ale oddają jej część, ogranicznik hydrauliczny pochłania całą energię. Nie ma więc efektu odbicia.
Dzięki temu innowacyjnemu rozwiązaniu technicznemu Citroëny jutra zapewnią niewiarygodny poziom komfortu, wyróżniający od lat Markę i od zawsze ceniony przez jej klientów. Wyrafinowane rozwiązanie będzie mogło być wprowadzone we wszystkich segmentach i na wszystkich rynkach: od samochodów miejskich po najbardziej luksusowe.
Podczas opracowywania nowego zawieszenia złożono 20 patentów.
b) Klejenie strukturalne nadwozia
Po zamortyzowaniu części drgań przez zawieszenie siły powstałe przy przejeździe przez nierówności są następnie przenoszone na nadwozie. Zastosowanie techniki klejenia strukturalnego pozwala na znaczące ograniczenie tego zjawiska dzięki ogólnemu zwiększeniu sztywności. Opracowany przez Markę proces klejenia przemysłowego pozwala na połączenie elementów nadwozia za pomocą kleju nakładanego w sposób nieciągły. W miejscach, gdzie nie ma kleju, stosowane jest punktowe spawanie elektryczne. Zastosowana w montażu technika klejenia opiera się na połączeniu klejenia i spawania bez emitowania toksycznych dymów, które powstawałyby w przypadku spawania miejsc z naniesionym klejem.
Montowanie nadwozia metodą klejenia strukturalnego ma liczne zalety:
Pierwsza z nich to znaczące zwiększenie ogólnej sztywności nadwozia o ok. 20%, co zmniejsza zjawisko przenoszenia drgań zewnętrznych. Sztywniejsze nadwozie cechuje się większą zdolnością tłumienia drgań powstających podczas jazdy, z korzyścią dla komfortu. Drugą zaletą tej techniki jest poprawa parametrów nadwozia bez zwiększenia masy samochodu. Dodatkowo posiada ona niebagatelne zalety przy demontażu. Proces klejenia poprzez nakładanie paska kleju w sposób nieciągły, eliminujący powstawanie toksycznych dymów przy spawaniu, pozwala na zmniejszenie liczby spawów, co zmniejsza koszty montażu nadwozia. Jednocześnie technika ta jest możliwa do zastosowania we wszystkich samochodach z gamy Citroëna.
c) Siedzenia wykorzystujące rozwiązania stosowane w materacach
Siedzenia są elementem samochodu, z którym pasażer ma najczęstszy kontakt. To one wpływają na poczucie wygody Poza podparciem ciała mają również swój udział w tłumieniu różnych drgań samochodu, a także odczuwalnych nierówności drogi.
Opracowanie siedzenia obejmuje zarówno zaprojektowanie jego kształtu, aby było odpowiednio dostosowanie do krzywizny pleców i zapewniało optymalną pozycję ciała podczas prowadzenia, jaki i dobór odpowiednich materiałów. Stosowane są pianki o różnej gęstości i twardości w zależności od funkcji danej części siedzenia polegającej na podparciu ciała lub amortyzacji. Podczas prac nad poprawą komfortu siedzeń Citroën zainteresował się innymi dziedzinami, w szczególności rozwiązaniami stosowanymi w materacach do łóżek, w których szczytem komfortu są materiały „z pamięcią kształtu”. Dzięki zastosowaniu kilku warstw specjalnych materiałów (pianki poliuretanowej, wiskoelastycznej lub strukturalnej), Citroën uzyskał siedzenia idealnie dostosowujące się do budowy ciała pasażera i zapewniające komfort i miękkość niespotykane w branży samochodowej. Dzięki swoim właściwościom fotele wracają do pierwotnego kształtu jak tylko pasażer wstanie z miejsca. Zastosowana nowa, miękka tapicerka powoduje, że typowy dla Citroëna komfort jest widoczny już na pierwszy rzut oka. Nowe siedzenia zapewniają pasażerom bezprecedensową miękkość.
Podsumowanie:
Zawieszenie z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi, proces klejenia strukturalnego nadwozia oraz innowacyjne siedzenia to trzy innowacyjne rozwiązania wprowadzone w samochodzie studyjnym „Citroën Advanced Comfort® Lab”. Zapewniają one znaczącą poprawę zdolności tłumienia drgań powstających podczas jazdy po nierównej powierzchni i po raz kolejny potwierdzają unikatowe, wyróżniające Markę know-how w dziedzinie komfortu. Szczególną uwagę poświęcono możliwości wykorzystania tych technologii w całej gamie samochodów Marki, niezależnie od segmentu. Prezentowany pojazd studyjny jest przykładem jednego z kierunków badań prowadzonych przez Citroena w celu zapewnienia klientom unikatowego poziomu komfortu na rynku. Nowy C4 Picasso jest doskonałym przykładem tego, że Citroën może zapewnić nie tylko komfort jazdy, ale i zaoferować rozwiązania gwarantujące wysoki komfort użytkowania w połączeniu z komfortem psychicznym. Przyszłe modele Marki pójdą o krok dalej, tak jak zrobił to pojazd studyjny „Citroën Advanced Comfort® Lab’” w zakresie komfortu zawieszenia.
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze