Citroën zakończył rok 2016 przeszło 257.000 nowych rejestracji na rodzimym rynku. To wynik niemalże taki sam, jak w roku 2015. W świetle tego, że rynek francuski w 2016 roku urósł trudno jednak mówić choćby o stagnacji – realnie Citroën zanotował lekką stratę. Tyle, że końcówka roku była dużo lepsza niż wcześniejsze miesiące, co pozwala z optymizmem patrzeć w przyszłość.
W ubiegłym roku we Francji zarejestrowano przeszło 195.000 nowych osobowych Citroënów i ponad 62.000 Citroënów dostawczych.
W gamie aut osobowych można mówić o sukcesie Nowego C3, który w czwartym kwartale 2016 roku zanotował wzrost sprzedaży o 23%. Wprowadzono ten model do oferty w listopadzie, a i tak do końca roku zebrano nad Sekwaną ponad 14.000 zamówień. Jeszcze przed końcem 2016 roku auto otrzymało też nagrodę Argus.
Istotny jest też fakt, że przeszło połowa klientów wybiera najbogatszą odmianę Shine, a ponad 2/3 zamówień dotyczy aut w dwukolorowym wykończeniu. 30% zamówień przypada na 110-konną wersję silnika PureTech Stop&Start. Co czwarty klient decyduje się na zamówienie kamery Citroën ConnectedCAM™.
Bardzo dobrze sprzedawał się w 2016 roku Citroën C4 Picasso. We Francji zarejestrowano ponad 41.000 egzemplarzy tego modelu. Kompaktowy minivan Citroëna pozostaje liderem segmentu MPV we Francji. Niewątpliwie pomógł w tym lekki lifting przeprowadzony w połowie roku.
Potroiła się też – dzięki e-Mehari – sprzedaż aut elektrycznych. Ten rekreacyjny samochód stanowił w 2016 roku aż 40% zarejestrowanych elektrycznych Citroënów! I to mimo tego, że wprowadzono go do sprzedaży dopiero wiosną, trudno więc mówić o pełnym roku sprzedaży.
Citroën C-Zero zanotował 80-procentowy wzrost sprzedaży, w czym znaczący udział miała sprzedaż flotowa do firm oferujących publiczny car-sharing: Bluely w Lyonie oraz Bluecub w Bordeaux.
W pierwszej połowie 2016 roku uruchomiono też Citroën Electric Store – internetową sprzedaż aut elektrycznych. Zainteresowanie tą ofertą sukcesywnie rośnie.
Jeśli chodzi o lekkie samochody użytkowe, to w 2016 roku liczba rejestracji takich Citroënów wzrosła o 5,3%, głównie dzięki wprowadzeniu na rynek Nowego Jumpy. Zarejestrowano nad Sekwaną przeszło 11.000 egzemplarzy tego modelu, o 22,7% więcej, niż w roku 2015. A Nowy Jumpy pojawił się na rynku dopiero latem.
Niewiele mniej, niespełna 11.000 sztuk, zanotował większy Jumper. To o 7,3% więcej, niż rok wcześniej.
Jeśli chodzi o lekkie samochody użytkowe, to liderem marki Citroën pozostaje oczywiście Berlingo. W roku 2016 zarejestrowano we Francji blisko 26.000 egzemplarzy tego modelu, o 6,8% więcej, niż rok wcześniej.
W pierwszej połowie minionego roku uruchomiono też specjalną stronę internetową Citroën Professionnel adresowaną do biznesu, administracji, rzemieślników i specjalistów. Dzięki tej witrynie można bardzo dobrze dobrać sobie samochód pod swoje potrzeby w zaciszu domowym, bądź siedząc we własnej firmie.
W sondażu przeprowadzonym w dniach 24-25 listopada przez Posternak/Ifop Citroën zajął trzecie miejsce wśród marek reprezentujących wszystkie sektory francuskiej gospodarki ocenianych przez klientów pod względem zadowolenia z użytkowania produktów. Badanie to dowodzi tez słuszności strategii marketingowej Citroën Inspired By You, która będzie rozwijana w roku bieżącym.
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze