Kinematografia francuska, sama w sobie dość oryginalna, jest wspierana przez francuskie koncerny samochodowe. Jednym z nich jest Citroën, którego produkty często goszczą w filmach. Ta miłość nie dziwi – filmowcy w wielu krajach chętnie korzystają z oryginalnych stylistycznie samochodów tej marki, których nie da się pomylić z żadnymi innymi na świecie. Mamy tego liczne przykłady, które wymieniamy poniżej. Lista będzie przez nas aktualizowana.
Poniższe zestawienie uszeregowano według daty produkcji filmu. Czasem są to tylko drobne epizody, ale w niektórych filmach Citroëny pojawiają się często i na długo, stając się swego rodzaju gwiazdami.
Na końcu zestawienia podajemy również teledyski, w których pojawiły się jakże oryginalne samochody Citroën.
„Suka” (tyt. oryg. „La Chienne”), prod. Francja, 1931, reż. Jean Renoir, wyst. Georges Flamand, Michel Simon, Lucien Mancini, Mille Doryans; Citroën 10 HP.
„Szpieg w masce”, prod. Polska, 1933, reż. Mieczysław Krawicz, wyst. Hanka Ordonówna, Loda Niemirzanka, Jerzy Leszczyński, Jerzy Pichelski, Zdzisław Karczewski; Citroëny C4 i C6, przedwojenne oczywiście.
„Zabawka”, prod. Polska. 1933, reż. Michał Waszyński, wyst. Stefan Gucki, Alma Kar, Zofia Ślaska, Wiktor Biegański, Zula Pogorzelska, Stefania Górska; Citroën C6 (przedwojenny).
„Pieśniarz Warszawy”, prod. Polska, 1934, reż. Michał Waszyński, wyst. Maria Gorczyńska, Władysław Walter, Eugeniusz Bodo, Michał Znicz; Citroëny C4 i C6, przedwojenne oczywiście.
„Płomienne serca”, prod. Polska, 1937, reż. Romuald Gantkowski, wyst. Mieczysław Cybulski, Mieczysław Milecki, Mieczysław Węgrzyn, Józef Węgrzyn, Elżbieta Barszczewska; Citroën-Kégresse C6 P.19 (wojskowy, gąsienicowy).
„Kariera”, prod. Polska, 1954, reż. Jan Kocher, wyst. Jan Świderski, Adam Mularczyk, Lidia Korsakówna, Tadeusz Janczar, Jerzy Antczak; Citroën 11.
„Hospital de urgencia”, prod. Hiszpania, 1956, reż. Manuel Bengoa; Citroën H.
„Der Fuchs von Paris”, prod. Francja/RFN, 1957, reż. Paul May, wyst. Martin Held, Wolfgang Völz, Reinhard Kolldehoff; Citroën 15 Six D.
„Miłość po południu” (tyt. oryg. „Love in the Afternoon”), prod. USA, 1957, reż. Billy Wilder, wyst. Audrey Hepburn, Gary Cooper, Maurice Chevalier, John McGiver; Citroëny 11 Légère i 2CV.
„Zabawna buzia” (tyt. oryg. „Funny Face”), prod. USA, 1957, reż. Stanley Donen, wyst. Audrey Hepburn, Fred Astaire; Citroën 11.
„Zagmatwani” (tyt. oryg. „Les tortillards”), prod. Francja, 1960, reż. Jean Bastia, wyst. Louis de Funès, Jean Richard, Danièle Lebrun; Citroëny 2CV, Type 45 (ciężarówka), H (także pasażerski).
„Paryż należy do nas” (tyt. oryg. „Paris nous appartient”), prod. Francja, 1961, reż. Jacques Rivette, wyst. Jean-Claude Brialy, Françoise Prévost, Noëlle Leiris; Citroëny 11, 2CV, DS/ID, T55 (ciężarowy), H.
„Bon Voyage!”, prod. Francja, 1962, reż. James Neilson, wyst. Jane Wyman, Howard Smith, Françoise Prévost, Kevin Corcoran; Citroëny 2CV, DS/ID, U23.
„Jules i Jim” (tyt. oryg. „Jules et Jim”), prod. Francja, 1962, reż. François Truffaut, wyst. Oskar Werner, Henri Serre, Jeanne Moreau; Citroën B14G.
„Niedziele w Avray” (tyt. oryg. „Les dimanches de Ville d’Avray”), prod. Francja, 1962, reż. Serge Bourguignon, wyst. Patricia Gozzi, Hardy Krüger, France Anglade, Malka Ribowska; Citroëny 11 BL (w tle) i DS.
„Życie prywatne” (tyt. oryg. „Vie privée”), prod. Francja, 1962, reż Louis Malle, wyst. Brigitte Bardot, Marcello Mastroianni; Citroëny 11 B/BL, 2CV, DS/ID, H.
„Osiem i pół” (tyt. oryg. „8 ½”), prod. Francja/Włochy, 1963, reż. Federico Fellini, wyst. Marcello Mastroianni, Anouk Aimée, Claudia Cardinale; Citroën DS.
„Pozdrowienia z Rosji”, prod. Wielka Brytania, 1963, reż. Terence Young; jeden z filmów o Jamesie Bondzie z Seanem Connery w roli głównej; Citroën 15CV
„Boss w spódnicy” (tyt. oryg. „Une Souris chez les hommes”, prod. Francja, 1964, reż. Jacques Poitrenaud, wyst. Louis de Funès, Maurice Biraud, Dany Saval; Citroëny 2CV, 11, DS (także Cabrio), H, ciężarowy U23.
„Żandarm z St. Tropez” (tyt. oryg. „Le gendarme de Saint-Tropez”), prod. Francja/Włochy, 1964; reż. Jean Girault, wyst. Louis de Funès, Michel Galabru, Guy Grosso, Jean Lefebvre, Christian Marin, Michel Modo, Claude Gensac, Geneviève Grad; Citroëny 2CV, Ami, DS.
„Co słychać, koteczku?” (tyt. oryg. „Quoi de neuf, Pussycat?”), prod. Francja/USA, 1965, reż. Clive Donner, wyst. Peter Sellers, Peter O’Toole, Romy Schneider, Woody Allen; Citroëny 2CV, ID, HY.
„Fantomas powraca” (tyt. oryg. „Fantômas se déchaîne”), prod. Francja/Włochy, 1965, reż. André Hunebelle, wyst. Jean Marais, Louis de Funès, Mylène Demongeot, Olivier de Funès; w finale Fantomas ucieka w latającym Citroënie DS.
„Paryż widziany przez…” (tyt. oryg. „Paris vu par…”), prod. Francja, 1965, reż. Claude Chabrol, Jean Douchet, Jean-Luc Godard, Jean-Daniel Pollet, Jean Rouch, Eric Rohmer, wyst. Claude Chabrol, Stéphane Audran, Micheline Dax, Barbet Schroeder; mnóstwo francuskich samochodów na ulicach Paryża, m.in. Citroëny 2CV, Ami, DS, H/HY.
„Murzynka Pani X…” (tyt. oryg. „La Noire de…”), prod. Francja/Senegal, 1966, reż. Ousmane Sembène, wyst. Mbissine Thérèse Diop, Robert Fontaine, Anne-Marie Jelinek; Citroëny 2CV i DS (w tle).
„Wielka włóczęga” (tyt. oryg. „La grande vadrouille”), prod. Francja/Wielka Brytania, 1966, reż. Gérard Oury, wyst. Bourvil, Louis de Funès; Citroëny 11 BL, U23 (ciężarówka).
„Sor Citroën”, prod. Hiszpania, 1967, reż. Pedro Lazaga, wyst. Andrés Mejuto, Antonio Ferrandis, Gracita Morales, Mari Carmen Prendes, Juanjo Menéndez, Rafael Alonso, José Luis López Vázquez; w jednej z pierwszoplanowych ról Citroën 2CV.
„Week End”, prod. Francja/Włochy, 1967, reż. Jean-Luc Godard, wyst. Mireille Darc, Jean Yanne; Citroëny 2CV, DS/ID.
„Wielkie wakacje” (tyt. oryg. „Les Grandes vacances”), prod. Francja/Włochy, 1967, reż. Jean Girault, wyst. Louis de Funès, François Leccia, Olivier de Funès, Claude Gensac; Citroën DS.
„Przygoda z piosenką”, prod. Polska, 1968, reż. Stanisław Bareja, wyst. Pola Raksa, Bohdan Łazuka, Barbara Krafftówna, Zdzisław Matlakiewicz, Irena Santor; Citroëny 2CV, Ami, Dyane, ID.
„Zuckerbrot und Peitsche”, prod. Niemcy, 1968, wyst. Werner Enke, Conan Lee, Roger Fritz; Citroën DS Cabrio.
„Żandarm się żeni” (tyt. oryg. „Le gendarme se marie”), prod. Francja/Włochy, 1968; reż. Jean Girault, wyst. Louis de Funès, Claude Gensac, Michel Galabru, Guy Grosso, Jean Lefebvre, Christian Marin, Michel Modo, Geneviève Grad; Citroëny 2CV, DS.
„Bitwa o Anglię”, prod. Wielka Brytania, 1969, reż. Guy Hamilton, wyst. Laurence Olivier, Michael Caine; w początkowych scenach przez chwilę widać Citroëna 15CV
„Droga mleczna” (tyt. oryg. „La voie lactée”), prod. Francja/Włochy/RFN, 1969, reż. Luis Buñuel, wyst. Paul Frankeur, Laurent Terzieff, Edith Scob, Bernard Verley, Julien Guiomar; Citroëny 2CV, ID/DS.
„Jak zdobyć pieniądze, kobietę i sławę”, prod. Polska, 1969, reż. Janusz Kondratiuk, wyst. Barbara Ludwiżanka, Krzysztof Litwin, Jerzy Dobrowolski, Wanda Łuczycka, Bronisław Pawlik, Ewa Szykulska, Małgorzata Lorentowicz; Citroën DS w tle.
„Mózg” (tyt. oryg. Le Cerveau”), prod. Francja/Włochy, 1969, reż. Gérard Oury, wyst. Jean-Paul Belmondo, Bourvil, David Niven; Citroëny 11, 2CV, Ami 6, DS/ID, Dyane, HY.
„Hydrozagadka”, prod. Polska, 1970, reż. Andrzej Kondratiuk, wyst. Wiesław Gołas, Roman Kłosowski, Wojciech Pokora, Franciszek Pieczka, Wiesław Michnikowski, Ewa Szykulska; Citroën DS.
„Żandarm na emeryturze” (tyt. oryg. „Le gendarme en balade”), prod. Francja/Włochy, 1970; reż. Jean Girault, wyst. Louis de Funès, Michel Galabru, Guy Grosso, Jean Lefebvre, Christian Marin, Michel Modo, Claude Gensac; Citroëny 2CV i DS.
„Les vacances de l’inspecteur Tahar”, prod. Algieria, 1972; Citroëny 11, 2CV, Ami 8, H.
„Van der Valk und das Mädchen”, prod. Francja/RFN, 1972; Citroën 11 BL.
„Dzień Szakala” (tyt. oryg. „The Day of the Jackal”), prod. Francja/Wielka Brytania, 1973, reż. Fred Zinnemann, wyst. Edward Fox, Michael Lonsdale, Alan Badel; Citroëny 2CV, DS, ID, HY.
„Czterdziestolatek”, serial, prod. Polska, 1974, reż. Jerzy Gruza, wyst. Andrzej Kopiczyński, Anna Seniuk, Irena Kwiatkowska, Janusz Gajos; Citroën DS. w odcinku 2. i GS w odcinku 10.
„Powrót tajemniczego blondyna” (tyt. oryg. „Le retour du grand blond”), prod. Francja, 1974, reż. Yves Robert, wyst. Pierre Richard, Mireille Darc, Michel Duchaussoy; Citroëny 2CV, DS, HY.
„Flic Story”, prod. Francja, 1975, reż. Jacques Deray, wyst. Jean-Louis Trintignant, Alain Delon, Claudine Auger, Christine Boisson; Citroën 11 BL.
„Lokator” (tyt. oryg. „Le Locataire”), prod. Francja, 1976, reż. Roman Polański, wyst. Roman Polański, Isabelle Adjani, Melvyn Douglas, Jo Van Fleet; Citroëny DS/ID.
„CHiPs”, serial, prod. USA, 1977-1983, różni reżyserzy; Citroën ID w 9. odcinku I sezonu.
„Full Circle”, prod. Kanada/Wielka Brytania, 1977, reż. Richard Loncraine, wyst. Mia Farrow, Jill Bennett; Citroën DS.
„Siódma kompania w świetle księżyca” (tyt. oryg. „La Septième compagnie au clair de lune”), prod. Francja, 1977, reż. Robert Lamoureux, wyst. Jean Lefebvre I, Pierre Mondy, Henri Guybet, Jean-François Dérec, André Pousse; Citroën 15CV.
„Tatort – Drei Schlingen”, serial, prod. Niemcy, 1977; Citroën GS.
„Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz”, prod. Polska, 1978, reż. Stanisław Bareja, wyst. Krzysztof Kowalewski, Bronisław Pawlik, Stanisław Tym, Ewa Ziętek, Ewa Wiśniewska, Stefan Friedmann, Damian Damięcki; Citroën GS w tle.
„Gang Olsena 9” (tyt. oryg. „Olsenbanden + Data-Harry sprenger verdensbanken”), prod. Dania, 1978, reż. Knut Bohwim, wyst. Arve Opsahl, Carsten Byhring, Sverre Holm, Aud Schønemann; Citroëny 2CV, CX, GS, HY.
„L’ultimo guappo”, prod. 1978; Citroën DS.
„Życie na gorąco”, serial, prod. Polska, 1978, reż. Andrzej Konic, wyst. Leszek Teleszyński, Andrzej Gawroński, Tomasz Stockinger, Barbara Krafftówna, Jan Kobuszewski, Jan Englert; Citroëny 2CV, Ami, CX, DS, Dyane, GS.
„Żandarm i kosmici” (tyt. oryg. „Le gendarme et les extra-terrestres”), prod. Francja, 1979; reż. Jean Girault, wyst. Louis de Funès, Michel Galabru, Guy Grosso, Jean Lefebvre, Maurice Risch, Michel Modo; Citroëny 2CV, GS, ID, LN, Mehari, C35.
„Miś”, prod. Polska, 1980, reż. Stanisław Bareja, wyst. Stanisław Tym, Krzysztof Kowalewski, Christine Paul-Podlasky, Bronisław Pawlik, Stanisław Mikulski, Jerzy Turek; Citroën GS (w tle).
„Quando l’amore è oscenità”, prod. Włochy, 1980, reż. Renato Polselli, wyst. Isacco Ravaioli, Mirella Rossi, Dino Strano, Franca Grey; Citroëny Dyane i DS.
„Asfalt” (tyt. oryg. „Asphalte”), prod. Francja, 1981, reż. Denis Amar, wyst. Carole Laure, Jean Yanne, Christopher Lambert; liczne Citroëny, głównie Ami 8, ale w tle także Ami 6, 2 CV, CX, DS, GS, Dyane, Visa, C35.
„Bergerac”, serial, prod. Wielka Brytania, 1981-1991, wyst. John Nettles, Terence Alexander; Citroëny 2 CV (także dostawczy), Acadiane, Ami, CX, DS, Dyane, GS/GSA, 15 CV, Mehari.
„L’ossessione che uccide”, prod. Francja/Włochy, 1981, reż. Riccardo Freda, wyst. Stefano Patrizi, Laura Gemser, Silvia Dionisio; Citroën GSA.
„Psy wojny”, prod. Wielka Brytania, 1981, reż. John Irvin, wyst. Christopher Walken, Tom Berenger, Ed O’Neill; Citroën H/HY.
„Tylko dla twoich oczu” (tyt. oryg. „For Your Eyes Only”), prod. Wielka Brytania, 1981, reż. John Glen, wyst. Roger Moore, Julian Glover, Carole Bouquet; Citroën 2CV.
„Zawodowiec” (tyt. oryg. „Le professionnel”), prod. Francja, 1981, reż. Georges Lautner, wyst. Jean-Paul Belmondo, Jean Desailly, Robert Hossein; Citroëny CX, DS, GS, Type HY.
„’Allo 'Allo!”, serial, prod. Wielka Brytania, 1982-1992, różni reżyserzy, wyst. Gorden Kaye, Carmen Silvera, Richard Marner, Kirsten Cooke; Citroëny 11 (w róznych wersjach), 23R, AC6, C6.
„Detektyw Remington Steele” (tyt. oryg. „Remington Steele”), serial, prod. USA, 1982-1987, różni reżyserzy, wyst. Pierce Brosnan, Stephanie Zimbalist; Citroëny 15 Six i DS.
„Żandarm i żandarmetki” (tyt. oryg. „Le gendarme et les gendarmettes”), prod. Francja, 1982; reż. Jean Girault/Tony Aboyantz, wyst. Louis de Funès, Michel Galabru, Maurice Risch, Guy Grosso, Michel Modo, Claude Gensac, Catherine Serre, Elisabeth Etienne, Sophie Michaud, Nicaise Jean Louis; Citroëny 2CV, CX, Dyane, ID, Mehari.
„Dziadek organizuje partyzantkę” (tyt. oryg. „Papy fait de la résistance”), prod. Francja, 1983, reż. Jean-Marie Poiré, wyst. Christian Clavier, Thierry Lhermitte, Michel Blanc, Michel Galabru; Citroëny 10 HP Torpédo, 11 BL (w tym Cabriolet), C6 G (z 1932 r.), Type 23 (ciężarowy), Type 45 (ciężarowy), U23 (autobus).
„Skønheden og udyret”, prod Dania, 1983, reż. Nils Malmros, wyst. Line Arlien-Søborg, Jesper Klein; Citroën GSA.
„Torna”, prod. Włochy, 1984, reż. Stelvio Massi, wyst. Mario Merola, Agostina Belli; Citroën GS.
„Ukryte uczucia” (tyt. oryg. „L’Amour en douce”), prod. Francja, 1985, reż. Edouard Molinaro, wyst. Daniel Auteuil, Emmanuelle Béart, Marie-Anne Chazel, Sophie Barjac, Jean-Pierre Marielle; Citroëny Exel, CX, GS Service Tôlée.
„Viaje a Bangkok, ataúd incluido”, prod. Hiszpania, 1985, reż. Jesus Franco, wyst. Howard Vernon, Jesus Franco, Trino Trives; Citroën GS
„W krzywym zwierciadle: Europejskie wakacje” (tyt. oryg. „European Vacation”), prod. USA, 1985, reż. Amy Heckerling, wyst. Chevy Chase, Beverly D’Angelo, Dana Hill, Jason Lively, Eric Idle; Citroëny 2CV, Dyane, GS/GSA i przede wszystkim DS.
„Crónica sentimental en rojo”, prod. 1986; Citroën BX.
„Jeśli nadejdzie jutro” (tyt. oryg. „If Tomorrow Comes”), miniserial, prod. USA, 1986, reż. Jerry London, wyst. Madolyn Smith Osborne, George DiCenzo, Liam Neeson; Citroëny 2CV, CX, GS/GSA.
„MacGyver: For Love or Money”, prod. Kanada, USA, 1987 (ostatni odcinek 2. sezonu), reż. James L. Conway, wyst. Richard Dean Anderson, Deborah Adair; Citroën 2CV.
„Police des moeurs: Les filles de Saint-Tropez”, prod. Francja, 1987; Citroëny BX, CX i Visa.
„Sotto il ristorante cinese”, prod. Włochy, 1987. reż. Bruno Bozzetto, wyst. Amanda Sandrelli, Nancy Brilli, Bernard Blier, Giuseppe Cedema; Citroëny 2CV, Dyane, Visa.
„Legenda o świętym pijaku” (tyt. oryg. „La leggenda del santo bevitore”), prod. Francja/Włochy, 1988, reż. Ermanno Olmi, wyst. Anthony Quayle, Sandrine Dumas, Rutger Hauer; Citroëny Acadiane i LN.
„Pan samochodzik i praskie tajemnice”, prod. Polska/Czechosłowacja, 1988, reż. Kazimierz Tarnas, wyst. Marek Wysocki, Jana Nagyová, Libuše Kaprálová, Leon Niemczyk; Citroën CX.
„Studentka” (tyt. oryg. „L’étudiante”), prod. Francja, 1988, reż. Claude Pinoteau, wyst. Sophie Marceau, Vincent Lindon; Citroëny VX, Visa, C25.
„Zamknąć za sobą drzwi”, prod. Polska, 1988, reż. Krzysztof Szmagier, Krzysztof Prymek, wyst. Bronisław Cieślak, Piotr Fronczewski, Jan Janga-Tomaszewski, Grażyna Wolszczak; Citroën CX.
„Adrenalina” (tyt. oryg. „Adrénaline”), prod. Francja, 1990, reż. Anita Assal i inni, wyst. Jean-François Gallotte, Arno Chevrier, Laurent Galla; Citroëny DS i CX.
„Dancing Machine”, 1990; Citroëny 2CV, C15, C25, C35, CX, DS, GSA.
„The Chief”, serial, prod. Wielka Brytania 1990-1995, wyst. Martin Shaw, Tim Pigott-Smith, Judy Loe; Citroëny BX i Dyane.
„Sexes faibles!”, prod. Francja, 1992, reż. Serge Meynard, wyst. François Cluzet, Valérie Lemercier, André Wilms, Michel Aumont; Citroën Ami.
„Czterdziestolatek, dwadzieścia lat później”, serial, prod. Polska, 1993, wyst. Andrzej Kopiczyński, Anna Seniuk, Joanna Kurowska, Wojciech Malajkat, Irena Kwiatkowska, Wojciech Pokora, Wojciech Mann, Leonard Pietraszak, Janusz Gajos; Citroëny BX i Visa (w tle).
„Goście, goście”, prod. Francja, 1993, reż. Jean-Marie Poiré, wyst. Jean Reno, Christian Clavier; Citroën 2CV.
„Francuski pocałunek” (tyt. oryg. „French Kiss”), prod. USA/Wielka Brytania, 1995, reż. Lawrence Kasdan, wyst. Kevin Kline, Meg Ryan, Jean Reno; Citroëny DS, Evasion, XM, którymi poruszali się główni bohaterowie, a także mnóstwo innych francuskich aut w tle.
„Autoportret z kochanką”, prod. Polska, 1996, reż. Radosław Piwowarski, wyst. Waldemar Błaszczyk, Katarzyna Figura, Mirosław Baka, Jerzy Trela, Marek Kondrat; dwoje głównych bohaterów jechało Citroënem 2CV.
„Nocne grafitti”, prod. Polska, 1996, reż. Maciej Dutkiewicz, wyst. Marek Kondrat, Kasia Kowalska, Robert Janowski; Citroën GSA.
„Szklanką po łapkach” (tyt. oryg. „Spy Hard”), prod. USA, 1996, reż. Rick Friedberg, wyst. Leslie Nielsen, Nicollette Sheridan; Citroën 2CV Charleston.
„Jak kochają czarownice” (tyt. oryg. „Un Amour De Sorcière”), prod. Francja, 1997, reż, Rene Manzor, wyst. Vanessa Paradis, Gil Bellows, Jean Reno, Jeanne Moreau; Citroën DS.
„Klan”, serial, prod. Polska, 1997-2011, reż. Paweł Karpiński, Jarosław Marszewski, Jakub Ruciński, Andrzej Chichłowski, Ryszard Dreger, Tomasz Wiszniewski, wyst. Agnieszka Kotulanka, Tomasz Stockinger, Paulina Holtz, Kaja Paschalska, Barbara Bursztynowicz, Andrzej Grabarczyk, Dorota Naruszewicz, Daniel Zawadzki, Izabella Trojanowska, Małgorzata Ostrowska, Piotr Cyrwus, Agnieszka Wosińska i inni; Citroëny BX i C8.
„Ça n’empêche pas les sentiments”, 1998; Citroëny 2CV i Dyane.
„Ronin”, prod. USA/Wielka Brytania, 1998, reż. John Frankenheimer, wyst. Robert De Niro, Jean Reno, Sean Bean, Natascha McElhone, Jonathan Pryce, Stellan Skarsgård, Katarina Witt; Citroëny AX, BX, CX, GS, Jumper, Saxo, Xantia, XM, ZX.
„Wyśnione życie aniołów” (tyt. oryg. „La vie rêvée des anges”), prod. Francja, 1998, reż. Erick Zonca, wyst. Élodie Bouchez, Natacha Régnier, Grégoire Colin; Citroën HY.
„Mężczyzna nie rezygnuje”, prod. Niemcy, 1999; Citroën DS.
„Na dobre i na złe”, serial, prod. Polska, 1999-2012, wyst. Artur Żmijewski, Małgorzata Foremniak, Krzysztof Pieczyński, Marian Opania; w pierwszych sezonach Citroëny Xsara i Xsara Picasso, jako prywatne samochody odpowiednio doktora Bruno Walickiego i doktora Jakuba Burskiego.
„Sekret” (tyt. oryg. „The Invisible Circus”), prod. USA, 1999, reż. Adam Brooks, wyst. Jordana Brewster, Cameron Diaz, Christopher Eccleston; Citroëny 2CV, DS.
„Bogini roku 1967” (tyt. oryg. „The Goddess of 1967”), prod. Australia, 2000, reż. Clara Law, wyst. Rose Byrne, Rikiya Kurokawa; Citroën DS w naprawdę głównej roli.
„Tutto l’amore che c’è”, prod. Włochy, 2000, reż. Sergio Rubini, wyst. Gérard Depardieu, Sergio Rubini, Pierluigi Ferrandini; Citroëny DS i Dyane.
„Amelia” (tyt. oryg. „Le fabuleux destin d’Amélie Poulain”), prod. Francja 2001, reż. Jean-Pierre Jeunet, wyst. Audrey Tautou, Mathieu Kassovitz; Citroëny CX, DS./ID, H/HY, LN.
„Bóg jest wielki, a ja malutka”, prod. Francja, 2001; reż. Pascale Bailly, wyst. Audrey Tautou, Edouard Baer, Julie Depardieu, Catherine Jacob; Citroëny AX, Xantia, XM.
„Nowokaina”, prod. USA, 2001, reż. David Atkins, wyst. Steve Martin, Helena Bonham Carter; główny bohater grany przez Steve’a Martina jeździł Citroënem DS.
„Yamakasi: Współcześni samurajowie”, prod. Francja, 2001, reż, Julien Seri, Ariel Zeïtoun, wyst. Williams Belle, Châu Belle Dinh, Nassim Faid, Guylain N’Guba-Boyeke, Yann Hnautra, Laurent Piemontesi, Charles Perrière, Malik Diouf, Maher Kamoun, Bruno Flender, Afida Tahri; liczne Citroëny, w tym głównie C15, Evasion, Jumper, ZX.
„Zoolander”, prod. Australia/USA/Niemcy, 2001, reż. Ben Stiller, wyst. Ben Stiller, Owen Wilson, Christie Taylor, Milla Jovovich, David Duchowny, Jon Voight; Citroën SM.
„Gusta i guściki” (tyt. oryg. „Le goût des autres”), reż. Agnès Jaoui, wyst. Jean-Pierre Bacri, Anne Alvaro, Alain Chabat, Agnès Jaoui, Gérard Lanvin; Citroën Xsara.
„Ostatni skok” (tyt. oryg. „Nid de guêpes”), prod. Francja, 2002, reż. Florent Emilio Siri, wyst. Nadia Fares, Samy Naceri, Valerio Mastandrea, Anisia Uzeyman, Eric Franquelin; sporo różnych samochodów francuskich, m.in. Citroëny Xantia, XM.
„Wasabi – Hubert zawodowiec”, prod. Francja/Japonia, 2002, reż. Gérard Krawczyk, wyst. Jean Reno, Michel Muller, Carole Bouquet; Citroën DS.
„Matka Ellinga” (tyt. oryg. „Mors Elling”), prod. Norwegia, 2003, reż. Eva Isaksen, wyst. Per Christian Ellefsen, Grete Nordrå, Ane Dahl Torp, Henriette Steenstrup; Citroën ZX.
„Miłość na żądanie” (tyt. oryg. „Jeux d’enfants”), prod. Francja/Belgia, 2003, reż. Yann Samuell, wyst. Guillaume Canet, Marion Cotillard, Gilles Lellouche; Citroën GSA.
„Przyjaciel gangstera” (tyt. oryg. „Tais-toi!”), prod. Francja, 2003, reż. Francis Veber, wyst. Jean Reno, Gérard Depardieu, Richard Berry, Michel Aumont; Citroëny XM, ZX, Saxo, Jumper.
„Taxi 3”, prod. Francja, 2003, reż. Gérard Krawczyk, wyst. Samy Naceri, Frédéric Diefenthal, Bernard Farcy, Ling Bai, Edouard Montoute; Citroëny BX, C5, Xantia.
„Warszawa”, prod. Polska, 2003, reż. Dariusz Gajewski, wyst. Katarzyna Bujakiewicz, Sławomir Orzechowski, Dominika Ostałowska, Łukasz Garlicki, Bartosz Żukowski, Agnieszka Grochowska, Lech Mackiewicz; Citroën SM.
„36” (tyt. oryg. „36 quai des orfèvres”), prod. Francja, 2004, reż. Olivier Marchal, wyst. Gérard Depardieu, Daniel Auteuil, Aurore Auteuil, Francis Renaud, Daniel Duval, Olivier Marchal; Citroëny Mehari i ZX.
„Kryminalni”, serial, prod. Polska 2004-2008, różni reżyserzy, wyst. Marek Włodarczyk, Maciej Zakościelny, Magdalena Schejbal, Tomasz Karolak, Adam Ferency, Ryszard Filipski; Citroëny AX, BX, C4, C5, C15, Jumper, Saxo, Xsara, Xsara Picasso i oczywiście XM, którego spalono.
„Nigdy w życiu!”, prod. Polska, 2004, reż. Ryszard Zatorski, wyst. Danuta Stenka, Artur Żmijewski, Joanna Brodzik, Krzysztof Kowalewski, Jan Frycz, Marta Lipińska, Rafał Królikowski, Joanna Jabłczyńska; Citroëny Xsara i Pluriel.
„Czas surferów”, prod. Polska, 2005, reż. Jacek Gąsiorowski, wyst. Bartosz Obuchowicz, Krzysztof Skarbiński, Bogusław Linda, Agnieszka Maciąg, Marian Dziędziel, Zbigniew Zamachowski, Sławomir Orzechowski; Citroën C2.
„Kod Da Vinci” (tyt. oryg. „The da Vinci Code”), prod. USA, 2006, reż. Ron Howard, wyst. Tom Hanks, Audrey Tautou, Jean Reno, Paul Bettany, Alfred Molina; epizodycznie pojawiające się samochody francuskie, m.in. Citroën Xsara w roli taksówki, którą Robert Langdon i Sophie Neveu jechali po Paryżu; poza tym Citroëny DS (w tym ambulans) i Berlingo.
„Ludzkie dzieci” (tyt. oryg. „Children of Men”), prod. Wielka Brytania/Japonia/Kanada/USA, 2006, reż. Alfonso Cuarón, wyst. Clive Owen, Julianne Moore, Michael Caine; Citroën CX.
„Leopard: Operacja Czereśnia” (tyt. oryg. „Pars: Kiraz operasyonu”), prod. Turcja, 2007; Citroën Jumpy.
„Niczego nie żałuję” (tyt. oryg. „La Môme”), prod. Francja/Wielka Brytania/Czechy, 2007, reż. Olivier Dahan, wyst. Marion Cotillard, Gérard Depardieu, Emmanuelle Seigner, Sylvie Testud, Pascal Greggory, Clotilde Courau; Citroëny C6 F (z 1931 r.) i DS.
„O’Horten”, prod. Francja/Niemcy/Norwegia, 2007, reż. Bent Hamer, wyst. Baard Owe, Espen Skjønberg, Ghita Nørby, Bjørn Floberg; Citroën DS.
„Timboektoe”, 2007; Citroëny 2CV i Xsara Picasso.
„Ultimatum Bourne’a” (tyt. oryg. „The Bourne Ultimatum”), prod. USA/Niemcy, 2007, reż. Paul Greengrass, wyst. Matt Damon, Julia Stiles; Citroëny Berlingo, C15, Xsara Picasso.
„Wakacje Jasia Fasoli” (tyt. oryg. „Mr Bean’s Holiday”), prod. Francja/Niemcy/Wielka Brytania, 2007, reż. Steve Bendelack, wyst. Rowan Atkinson, Max Baldry, Emma de Caunes, Willem Dafoe; Citroëny 2CV, C4 (z roku 1929), Mehari, Saxo, ZX.
„Dzień, który odmienił twoje życie” (tyt. oryg. „Le Premier jour du reste de ta vie”), prod. Francja, 2008, reż. Rémi Bezançon; wyst. Jacques Gamblin, Zabou Breitman, Déborah François, Marc-André Grondin, Pio Marmaï; Citroën ZX.
„Manhunt – Polowanie” (tyt. oryg. „Rovdyr”), prod. Norwegia, 2008, reż. Patrik Syversen, wyst. Henriette Bruusgaard, Nini Bull Robsahm, Lasse Valdal, Jørn Bjørn Fuller Gee, Jorunn Kjellsby; w ostatniej scenie kobieta, właścicielka przydrożnego baru (w tej roli Jorunn Kjellsby), ratuje z opresji jedyną ocalałą z polowania na ludzi Camillę, podjeżdżając leśną drogą Citroënem DS.
„Mentalista”, serial, prod. USA, 2008-2011, wyst. Simon Baker, Robin Tunney, Owain Yeoman, Amanda Righetti, Tim Kang; tytułowy bohater jeździ Citroënem DS.
„Spooks: Code 9”, serial, prod. Wielka Brytania, 2008, różni reżyserzy, wyst. Joanne Froggatt, Liam Boyle, Ruta Gedmintas; Citroëny Berlingo i C6.
„Vicky Cristina Barcelona”, prod. Hiszpania/USA, 2008, reż. Woody Allen, wyst. Scarlett Johansson, Penelope Cruz, Rebecca Hall, Javie Bardem; Citroëny C5.
„W rodzinie” (tyt. oryg. „Une affaire de familie”), prod. Francja, 2008, reż. Claus Drexel, wyst. André Dussollier, Miou-Miou, Hande Kodja, Julien Courbey, Eric Caravaca; Citroën Visa należący do tytułowej rodziny Guignebontów.
„Bazyl. Człowiek z kulą w głowie” (tyt. oryg. „Micmacs à tire-larigot”), prod. Francja, 2009, reż. Jean-Pierre Jeunet, wyst. Dany Boon, André Dussollier, Jean-Pierre Marielle; Citroëny C5, C6.
„Blondynka”, serial, prod. Polska, 2009, wyst. Julia Pietrucha, Tomasz Kozłowicz; Citroën BL.
„El hombre de al lado”, prod. Argentyna, 2009, reż. Mariano Cohn, Gaston Duprat, wyst, Rafael Spregelburd, Daniel Aráoz, Eugenia Alonso; Citroën C6.
„Ostatnia akcja”, prod. Polska, 2009, reż. Michał Rogalski, wyst. Jan Machulski, Barbara Krafftówna, Marian Kociniak, Alina Janowska, Wojciech Siemion; Citroën C1 (w tle).
„Święta woda” (tyt. oryg. „Holy water”, prod. Wielka Brytania, 2009, reż. Tom Reeve, wyst. John Lynch, Tommy 'Tiny’ Lister, Lochlainn O’Mearain, Cornelius Clarke, Cian Barry, Susan Lynch, Stanley Townsend; spora rola Citroëna Berlingo.
„Fatmagül’ün Suçu Ne?”, serial, prod. Turcja, 2010, wyst. Beren Saat, Engin Akyürek, Sumru Yavrucuk, Buğra Gülsoy; Citroëny C2, C4, C5.
„Heartbreaker. Licencja na uwodzenie” (tyt. oryg. „L’Arnacoeur”), prod. Francja, 2010, reż. Pascal Chaumeil, wyst. Romain Duris, Vanessa Paradis, Julie Ferrier, François Damiens; Citroëny DS i C3 w tle monakijskich ulic.
„Jak kochać, to we dwoje” (tyt. oryg. „L’Amour c’est mieux à deux”), prod. Francja, 2010, reż. Dominique Farrugia, Arnaud Lemort, wyst. Clovis Cornillac, Virginie Efira, Manu Payet, Annelise Hesme, Laurence Arne; Citroën C8.
„Kłamstewka” (tyt. oryg. „De vrais mensonges”), prod. Francja, 2010, reż. Pierre Salvadori, wyst. Audrey Tautou, Sami Bouajila, Natalie Baye; w tle Citroëny C4 i Xantia.
„Klucz Sary” (tyt. oryg. „Elle s’appelait Sarah”), prod. Francja, 2010, reż. Gilles Paquet-Brenner, wyst. Kristin Scott Thomas, Mélusine Mayance, Niels Arestrup, Michel Duchaussoy, Frédéric Pierrot; Citroëny 11 i U23.
„Mon pote”, prod. Francja, 2010, reż. Marc Esposito, wyst. Edouard Baer, Benoît Magimel, Atmen Kelif, Albane Duterc, Françoise Michaud; w tle Citroëny C1 i C3.
„Porwanie” (tyt. oryg. „Rapt”), prod. Francja/Belgia, 2010, reż. Lucas Belvaux, wyst. Yvan Attal, Anne Consigny, Françoise Fabian; Citroëny C5 II, C6.
„Śniadanie do łóżka”, prod. Polska, 2010, reż. Krzysztof Lang, wyst. Tomasz Karolak, Małgorzata Socha, Piotr Adamczyk, Izabela Kuna, Michał Koterski, Krzysztof Kiersznowski, Tomasz Sapryk; Citroëny XM i Xsara Picasso.
„Świat według Barneya” (tyt. oryg. „Barney’s Version”), prod. Kanada/Włochy, 2010, reż. Richard J. Lewis, wyst. Paul Giamatti, Rosamund Pike, Dustin Hoffman, Minnie Driver, Rachelle Lefevre; Citroën DS.
„Żona doskonała” (tyt. oryg. „Potiche”, prod. Francja, 2010, reż. François Ozon, wyst. Catherine Deneuve, Gérard Depardieu, Fabrice Luchini, Judith Godrèche, Jérémie Renier; w tle Citroëny 2CV, DS, CX i C35.
„Beur sur la Ville”, prod. Francja 2011, reż. Djamel Bensalah, wyst. Jean-Claude Van Damme, Sandrine Kiberlain, Josiane Balasco; Citroëny C4 i XM.
„Café de Flore”, prod. Francja/Kanada, 2011, reż. Jean-Marc Vallée, wyst. Vanessa Paradis, Evelyne Brochu, Linda Smith, Michel Dumont, Jean-Marc Vallée; Citroëny Ami 8 i DS.
„Druga twarz” (tyt. oryg. „The Double”), prod. USA, 2011, reż. Michael Brandt, wyst. Richard Gere, Topher Grace, Martin Sheen, Odette Annable; w migawkach z paryskich ulic Citroëny 2CV, CX, DS.
„L’exercice de l’État”, prod. Francja, 2011, reż. Pierre Schöller, wyst. Olivier Gourmet, Zabou Breitman, Arly Jover; Citroëny C3, C5, C6.
„Nietykalni” (tyt. oryg. „Intouchables”), prod. Francja, 2011, reż. Olivier Nakache, Eric Toledano, wyst. François Cluzet, Audrey Fleurot, Omar Sy; Citroën DS3.
„Szpieg” (tyt. orgy. „Tinker, Tailor, Soldier, Spy”), prod. Francja/Niemcy/Wielka Brytania, 2011, reż. Tomas Alfredson, wyst. Gary Oldman, Colin Firth, Tom Hardy; Citroëny 2CV i DS.
„Uwikłanie”, prod. Polska, 2011, reż. Jacek Bromski, wyst. Maja Osatwszewska, Danuta Stenka, Olgierd Łukaszewicz, Marek Bukowski, Krzysztof Globisz, Andrzej Seweryn, Krzysztof Pieczyński, Krzysztof Stroiński, Piotr Adamczyk, Małgorzata Buczkowska; Citroën C6.
„Wyścig z czasem” (tyt. oryg. „In Time”), prod. USA, 2011, reż. Andrew Niccol, wyst. Justin Timberlake, Amanda Seyfried, Olivia Wilde; Citroën DS.
„A.C.A.B.: All Cops Are Bastards”, prod. Francja/Włochy, 2012, reż. Stefano Sollima, wyst. Pierfrancesco Favino, Filippo Nigro, Marco Giallini, Domenico Diele; Citroëny Xsara (w tle) i Xsara Picasso.
„La vérité si je mens! 3”, prod. Francja, 2012, reż. Thomas Gilou, wyst. Amira Casar, Aure Atika, José Garcia, Gilbert Melki, Vincent Elbaz, Richard Anconina, Léa Drucker; Citroëny C3, C4, C5.
„Ślubuję Ci miłość, wierność i…” (tyt. oryg. „Les Infidèles”), prod. Francja, 2012, reż. Emmanuelle Bercot, Jean Dujardin, Gilles Lellouche i inni, wyst. Jean Dujardin, Gilles Lellouche, Alexandra Lamy, Sandrine Kiberlain, Isabelle Nanty, Géraldine Nakache, Mathilda May; Citroën C8.
„Tatort – Feuerteufel”, serial, prod. Niemcy, 2013; Citroën XM.
TELEDYSKI
A-ha, „Cry Wolf”, Citroën 2CV.
Anastacia, „Left Outside Alone, Citroën DS.
Britney Spears, „Criminal”, Citroën DS3.
Brother Beyond, „The Harder I Try”, Citroën DS.
Celine Dion, „A New Day Has Come”, Citroën 2CV.
Chagrin d’amour, „Chacun fait (c’qui lui plait)”, Citroën DS.
Cheryl, „Under the Sun”, Citroëny DS i Ami.
Duffy, „Well, well, well”, Citroën DS.
Duran Duran, „A View to a Kill”, Citroën HY.
El Canto del Loco, „Volvera”, Citroën 2CV.
Emma, „Cullami”, Citroën SM.
Eros Ramazotti i Tina Turner, „Cose Della Vita”, Citroën DS.
Ewa Farna, „Tajna misja”, Citroën C4 Cactus.
George Baker Selection, „Una Paloma Blanca”, Citroën 2CV.
Hef, „Get Money”, Citroën Saxo.
Iggy Pop, „Beside You”, Citroën DS.
Jane Birkin, „La gadoue”, Citroën 2CV.
Janet Jackson, „I Get Lonely”, Citroën SM.
Jem, „It’s Amazing”, Citroën SM.
K3, „Alle Kleuren”, Citroën 2CV.
Kaada, „No You Don’t”, Citroën SM.
Keith Sweat, „How do you like it”, Citroën DS.
Kelly Osbourne, „One Word”, Citroën DS.
Leonard Cohen, „In My Secret Life”, Citroën DS.
Mano Negra, „Mala Vida”, Citroën DS.
Muse, „Unintended”, Citroën DS.
Nena, Zurück in die Zukunft, Citroën 2CV.
Pixie Lott, „Broken Arrow”, Citroën DS3.
Pixie Lott, „What Do You Take Me For”, Citroën DS3 Racing.
Robbie Williams, „Eternity”, Citroën BX.
Robbie Williams, „Road to Mandalay”, Citroën BX.
Sandra, „Stop for a Minute”, Citroën DS.
The Saturdays, „30 Days”, Citroën DS4.
Selena Gomez & The Scene, „Round & Round”, Citroën DS.
Serge Gainsbourg et Gillian Hills, „Une petite tasse d’anxiété”, Citroën 2CV.
Taco Hemingway – „Nostalgia”, Citroën XM.
Tina Turner, „Foreing Affair”, Citroën DS.
The Art of Noise, „Legs”, Citroën Ami Super.
The Cranberries, „Just My Imagination”, Citroëny 2CV i SM.
Wazoo, „La manivelle”, Citroën 2CV.
Wham!, „Club Tropicana”, Citroën Mehari.
Citroëny w filmach
KG
(w przygotowywaniu powyższego materiału korzystałem m.in. z zasobów FilmWeb.pl oraz IMCDb.org)
Najnowsze komentarze