Irak dominuje w doniesieniach medialnych z powodu wojny, rozruchów, całej tej ogólnej rozpierdziawki, jaką światu zafundował George W. Bush. Mam na ten temat zresztą swoje indywidualne zdanie, ale tutaj nie będę go prezentował, natomiast poświęcę parę słów sytuacji motoryzacyjnej w tym azjatyckim kraju. Oczywiście przez pryzmat samochodów francuskich.
Irak próbuje się stabilizować na różnych płaszczyznach, choć po ostatnich atrakcjach zafundowanych temu krajowi przez Stany Zjednoczone nie jest to proste. Demokracji po prostu nie da się zaprowadzić wszędzie, zwłaszcza w krajach arabskich, a już na pewno nie da się tego dokonać w kilkuletnim procesie. Niemniej jednak przeciętny Irakijczyk chciałby żyć normalnie, w tym chciałby kupować samochody, zwłaszcza, że z dostępem do produktów pochodnych ropy naftowej nie ma tam większego problemu.
I właśnie w fabryce należącej do irańskiego koncernu Iran Khodro działającej na terenie Iraku produkowane są różne samochody, m.in. Peugeoty 405 i Pars. Tego drugiego możecie zobaczyć na załączonym zdjęciu. A popyt na te samochody dość znacząco rośnie, nic więc dziwnego, że wspomniana fabryka podwoiła produkcję – z dotychczasowych 50 do 100 aut dziennie. Oczywiście są to nie tylko Peugeoty, ale te również.
Ali Elmi, wiceprezes ds. eksportu w irackiej fabryce, chwali jakość samochodów, które składane są w zakładach Iran Khodro. Mówi też, że są to auta chętnie kupowane przez Irakijczyków, którzy jakoś niespecjalnie zachwycili się na przykład produktami marek chińskich, a z kolei wiele aut zachodnich było tam zwyczajnie za drogich.
Duży wpływ na popularność samochodów irańskiego koncernu ma ich atrakcyjna cena, która może wkrótce jeszcze spaść. Kiedyś kraje toczące wojnę, dziś współpracujące w coraz większym stopniu Iran i Irak pracują nad zmniejszeniem opłat transportowych. Nie bez znaczenia jest też bliskość obu krajów, a co za tym idzie – krótki czas w dostawach części. Z tych powodów Irakijczycy są coraz bardziej skłonni kupować samochody produkowane przez irański koncern. Zwłaszcza, gdy pochodzą ze zlokalizowanej w Iraku fabryki.
Rocznie iracka fabryka koncernu Iran Khodro jest w stanie zmontować 20.000 samochodów.
Coraz więcej samochodów z Iraku
KG
Najnowsze komentarze