Sporo się działo dla marki Dacia w minionym roku, ale w zasadzie wszystko to było dobre i rumuńska firma wchodząca w skład Grupy Renault wciąż dynamicznie się rozwijała. Na tych rynkach, na których Dacie są sprzedawane, klienci nabyli niemal 360.000 samochodów oferowanych pod tą marką, ale należy pamiętać, że są kraje, w których auta te oferowane są pod brandem Renault, a nawet Nissana, i sprzedaż tych samochodów także jest wysoka.
Dzięki wprowadzeniu na rynek sześciu nowych modeli (trzy liftingi, trzy całkiem nowe auta), Dacia ma aktualnie najnowszą gamę samochodów w Europie! Marka, mimo załamania się rodzimego rynku, pozostaje też liderem sprzedaży nowych aut w Rumunii.
To był naprawdę wyjątkowy rok dla Dacii. Pod tą marką sprzedano na całym świecie 359.822 nowe samochody, co oznacza wzrost w stosunku do roku 2011 o 4,8%. Jednocześnie Dacia zaoferowała kompaktowego minivana Lodgy, a także kombivana Dokker i jego użytkową wersję Dokker Van, atakując tym samym segmenty, w których do tej pory nie była obecna. Jesienią z kolei, podczas Salonu Samochodowego w Paryżu, Dacia pokazała odświeżone modele Logan, Sandero i Sandero Stepway. Teraz najstarszym modelem w gamie Dacii pozostaje SUV Duster, wprowadzony do oferty w pierwsze połowie 2010 roku.
Na rynkach 43 krajów, do których Dacia eksportuje samochody pod własną marką, sprzedano w ubiegłym roku 337.674 auta.
Niezbyt dobra sytuacja w Rumunii sprawiła, że sprzedaż nowych samochodów w tym kraju dotknął duży regres. Trudne warunki ekonomiczne, a także problemy z kredytowaniem nowych aut (spadek o 50%) sprawiły, że wciąż spadała sprzedaż nowych samochodów, za to rósł import używanych, starych pojazdów z Zachodniej Europy. Wzrost pierwszych rejestracji używanych samochodów ściągniętych zza granicy sięgnął 75%! A warto podkreślić, że w Rumunii po Dacie sięgali przede wszystkim klienci indywidualni.
Mimo to Dacii udało się utrzymać pozycję lidera na rynku wewnętrznym z 26-procentowym udziałem w sprzedaży. Rynek lokalny wchłonął w ubiegłym roku 22.148 Dacii, z czego 20.050 sztuk stanowiły auta osobowe, a 2.098 – samochody użytkowe. Wciąż najpopularniejszym modelem Dacii w Rumunii pozostaje Logan sedan (9.208 sprzedanych egzemplarzy), przed Dusterem (5.447 sztuk) i Loganem MCV (1.940 aut).
Na rynkach międzynarodowych sprzedaż Dacii wzrosła o 8%, głównie dzięki imponującym wzrostom w krajach Euromedu (kraje Afryki Północnej i basenu Morza Śródziemnego), w których Dacia sprzedała o 26,6% samochodów więcej, niż w roku 2011.
W Europie Zachodniej, dotkniętej spadkami, Dacia utrzymała swoje pozycje sprzedając tam przeszło 230.000 samochodów. Największym rynkiem była Francja (84.522 egzemplarze), sporo Dacii sprzedano też w Niemczech (46.590 samochodów). Trzecim rynkiem zbytu marki, acz już poza Europą, pozostaje Algieria z wynikiem 41.710 aut.
Struktura sprzedaży poszczególnych modeli na rynku rumuńskim:
Logan sedan – 9.208
Duster – 5.447
Logan MCV – 1.940
Sandero (w tym Stepway) – 1.235
Lodgy – 1.056
Nowy Logan – 573
Dokker – 316
Nowe Sandero (w tym Nowy Stepway) – 275
Logan Van – 1.355
Logan Pick Up – 455
Dokker Van – 288
Łącznie: 22.148
Dziesięć największych rynków zbytu Dacii w roku 2012:
1. Francja – 84.522
2. Niemcy – 46.590
3. Algieria – 41.710
4. Turcja – 28.964
5. Włochy – 26.832
6. Hiszpania – 17.847
7. Belgia – 13.000
8. Polska – 10.282
9. Austria – 6.557
10. Szwajcaria – 5.505
* Maroko (produkcja z lokalnych zakładów) – 27.097
KG
Najnowsze komentarze