O zautomatyzowanej skrzyni Easy-R pisaliśmy już kilkakrotnie. Teraz ten podzespół trafił do oferty francuskiej sieci dealerskiej Dacii, co oznacza, że najprawdopodobniej wkrótce będzie oferowany także w innych krajach na Starym Kontynencie. Skrzynia zapewnia komfort jazdy przy jednoczesnym umiarkowanym zapotrzebowaniu na benzynę, bo oferowana jest jedynie z Daciami napędzanymi silnikami TCe 90 Stop&Start.
Oczywiście nie zmieniają się warunki gwarancji – Dacie ze skrzyniami Easy-R objęte są trzyletnią gwarancją mechaniczną ograniczoną przebiegiem 100.000 km.
Dacia zauważyła, że klienci coraz chętniej sięgają po skrzynie automatyczne, bądź zautomatyzowane, dołączyła więc tego typu rozwiązanie do swojej oferty. Nowa skrzynia wykorzystuje rozwiązania elektromechaniczne zamiast hydraulicznych, co zapewnia szybkie działanie i zwiększa elastyczność. Jednocześnie liczba elementów skrzyni jest mniejsza o 25% w celu uproszczenia obsługi i zwiększenia niezawodności. W celu zapewnienia najlepszej jakości skrzynię testowano przez 130.000 godzin w testach efektywności i 120.000 km badań drogowych. Oczywiście każda skrzynia jest sprawdzana podczas opuszczania linii produkcyjnej.
Skrzynia Easy-R została skonstruowana w celu uprzyjemnienia jazdy głównie w terenach zurbanizowanych. Biegi przełączane są bez wstrząsów. Skrzynię skonstruowano tak, że puszczenie hamulca od razu wystarczy do wolnego toczenia się – to bardzo wygodne zwłaszcza w pełzającym ruchu w korkach.
Korzystanie ze skrzyni Easy-R jest banalnie proste, wręcz intuicyjne. Lewarek ma cztery pozycje – D (drive, czyli jazda do przodu), N (neutral), R (reverse, czyli bieg wsteczny) oraz M (manual, tryb ręczny). Wybrana pozycja sygnalizowana jest na desce rozdzielczej. W trybie ręcznym to kierowca decyduje, w którym momencie ma być zmienione przełożenie skrzyni. To istotne na przykład w sytuacjach, kiedy jest wymagane hamowanie silnikiem.
Zautomatyzowana skrzynia Easy-R jest rozwiązaniem tańszym, niż klasyczny automat. W stosunku do analogicznej wersji samochodu Dacia ze skrzynia manualną wersja z Easy-R kosztuje we Francji jedynie o 600 euro więcej. Skrzynia Easy-R zapewnia mniejsze zużycie paliwa, niż klasyczna skrzynia automatyczna w analogicznym samochodzie – spala podobne ilości benzyny, jak auto ze skrzynią manualną. Auto ze skrzynią Easy-R jest seryjnie wyposażone w system Stop&Start oraz w tryb Eco dla jazdy bardziej ekonomicznej, a więc i ekologicznej.
KG; zdjęcia: Renault
Najnowsze komentarze