Wprowadzony na rynek wiosną 2010 roku Citroën DS3 (aktualnie DS 3) sprzedał się w ciągu tych pięciu lat w liczbie przeszło 330.000 egzemplarzy stając się ikoną stylu – żadne inne auto nie wygląda w ten sposób! Teraz DS 3 dostępne jest z nową automatyczną sześciobiegową skrzynią, która zapewnia jeszcze bardziej komfortową i płynną jazdę, a jednocześnie wraz z silnikiem PureTech 110 Stop&Start pozwala obniżyć spalanie, a więc i emisję dwutlenku węgla – nawet o 28%, czyli 42 g/km.
DS 3 w ciągu tych pięciu lat podlegał wielu modyfikacjom, które pewien koncern zza Odry pewnie nazwałby nowymi wersjami ;-) Dla przykładu tylko to, co pojawiło się w ostatnim czasie – zmieniono tzw. sygnaturę świetlną, wprowadzając światła LED-owe (wrzesień’2014), silnik 1.6 THP Stop&Stert 165 z manualną sześciobiegową skrzynią (listopad’2014), czy silnik PureTech 110 Stop&Start z sześciobiegowym automatem, o czym piszemy dziś.
No właśnie – nowa automatyczna skrzynia biegów o sześciu przełożeniach łączona z trzycylindrowym, pracującym bardzo kulturalnie silnikiem PureTech 110 zapewnia wysoki moment obrotowy już przy niewielkich prędkościach obrotowych. To wprost idealne połączenie, zapewniające z jednej strony płynność jazdy, z drugiej zaś potrafiące szybko reagować na potrzebę przyspieszenia. A wszystko to przy oszczędnym gospodarowaniu benzyną. Producent twierdzi, że średnie spalanie w cyklu mieszanym, to 4,7 l/100 km dla wersji hatchback i 4,9 l/100 km dla odmiany Cabrio, co przekłada się na emisję 108 g CO2/km (112 g/km dla wersji Cabrio), o 28% mniej, niż DS 3 VTi 120 z automatyczną skrzynią biegów.
Czy warto stosować automat w takim samochodzie? Rynek pokazuje, że tak – w niektórych krajach sprzedaż samochodów premium segmentu B z automatyczną skrzynią biegów wzrosła w początkach tego roku o 5 punktów procentowych, marka DS wprowadza więc nową skrzynię w idealnym momencie. Na francuski rynek DS 3 z nowym automatem trafi w przyszłym miesiącu. Także w Polsce coraz więcej klientów przekonuje się do skrzyń automatycznych – dziś nie są one żadną egzotyką. Mamy nadzieję, że importer wprowadzi opisywaną wersję także na nasz rynek.
Jakie są zalety nowej skrzyni? Przede wszystkim o 40% szybsza zmiana biegów dzięki systemowi Quick Shift oraz nowemu, bardziej efektywnemu kontrolerowi. Poprawiony konwerter toroidalny pozwala na poprawę obsługi przy niskich prędkościach obrotowych oraz lepszą wydajność podczas niskich obrotów silnika, ale wysokich prędkościach (czyli na wyższych biegach). Do tego dzięki obniżeniu tarcia wewnętrznego (sprzęgło, zoptymalizowany przepływ oleju dostosowany do obciążenia silnika, przeprojektowany rozdzielacz hydrauliczny, co skutkuje mniejszą pompą oleju) uzyskano mniejsze zużycia paliwa.
No i na koniec ceny. We Francji taki samochód kosztował będzie:
– PureTech 110 S&S EAT6 So Chic – od 22.000 euro
– PureTech 110 S&S EAT6 Sport Chic – od 24.600 euro.
KG; zdjęcia: DS
Najnowsze komentarze