Jak wiecie, na łamach Francuskie.pl piszemy przede wszystkim o samochodach, ale nieobce nam są także pozamotoryzacyjne tematy, zwłaszcza gdy są one w jakiś sposób związane z francuską motoryzacją. Z tego względu co jakiś czas gości na naszych łamach studio projektowe Peugeot Design Lab, które gotowe jest zająć się zaprojektowaniem wszystkiego, poza samochodami. I dziś właśnie kolejny tekst związany z Peugeot Design Lab.
Podczas tegorocznej ceremonii wręczenia nagród Janus w Quai d’Orsay, która odbyła się przed dwoma tygodniami, Francuski Instytut Designu przyznał dwie nagrody działowi projektowania Peugeot Design Lab. Rewolucyjny fortepian Pleyel zaprojektowany przez to studio uzyskało nagrodę w dziedzinie Dziedzictwa i Innowacji, zaś wspomagany elektrycznie, hybrydowy rower Peugeot AE21 nagrodzony został w kategorii Przemysł.
Francuski Instytut Designu jest potomkiem Instytutu Estetyki Przemysłowej założonego w 1951 roku przez Jacquesa Vienota, wizjonerskiego projektanta, który w otoczeniu 400 liderów przemysłowych wymyślił koncepcję estetyki przemysłowej we Francji. Od 60 lat nagrody Janus przyznawane przez 50 ekspertów z różnych dziedzin trafiają do projektantów, którzy w swojej pracy łączą funkcjonalność z niebanalnym wzornictwem koncentrując się na praktycznych i duchowych oczekiwaniach użytkowników.
Fortepian Pleyel był pierwszym projektem, który opuścił biuro Peugeot Design Lab w 2012 roku. Miałem przyjemność obejrzeć go i posłuchać na targach w Paryżu. Awangardowy instrument wykonano włókna węglowego, drewna i stali. Stoi na jednej nodze, układ klawiatury przedłużający płytę rezonansową pozwala muzykowi na lepszą percepcję dźwięku jednocześnie pozwalając publiczności na obserwowanie dłoni pianisty umieszczonych dużo wyżej, niż w klasycznym fortepianie. Kilka egzemplarzy sprzedano już nawet osobom prywatnym, głównie z Londynu i Meksyku. Samej marki Pleyel nie trzeba chyba przedstawiać nikomu, kto choć trochę interesuje się muzyką fortepianową.
Rower AE21 wprowadzono do sprzedaży w 2014 roku i wciąż jest dostępny u dealerów Peugeota oferujących jednoślady. Jest wyjątkowo ergonomiczny i idealnie nadaje się do miasta. Zaprojektowano go tak, by można było bezpiecznie przewozić w nim np. laptopa. Jurorzy docenili jego surowy, czysty kontur oraz starania projektantów, by zmniejszyć ilość zajmowanego w przestrzeni miejsca poprzez zastosowanie składanych pedałów i kierownicy.
Od momentu powstania w 2012 roku Peugeot Design Lab przygotował jż wiele projektów dla szeregu firm, m.in. dla Dassault Aviation, Airbus Helicopters, Alsthom, Bombardier, Leclerc, SEB Group, Quechua, Peugeot Saveurs. Jednym z ostatnich projektów jest Peugeot Foodtruck, bistro spod znaku Lwa, prezentowany na wystawie w Mediolanie.
KG; zdjęcia: Peugeot
Najnowsze komentarze