W 2014 roku Dacia świętuje dziesięciolecie Logana w Rumunii oraz swoje piętnastolecie w Grupie Renault. Od debiutu Logana na rynku rumuńskim w 2004 roku, marka Dacia odniosła ogromny sukces handlowy – do dziś sprzedała w Europie i w basenie Morza Śródziemnego ponad 2,7 miliona samochodów. Od tamtej pory znacznie poszerzyła i odnowiła swoją ofertę samochodów – obecnie dysponuje najmłodszą gamą pojazdów w Europie.
Dacia posiada w Rumunii solidną bazę produkcyjną, wykorzystywaną na potrzeby 43 krajów, w których jest sprzedawana,obejmującą centrum wzornictwa przemysłowego, współpracujące z nim centrum inżynieryjne, zakład produkcji podzespołów mechanicznych, zakład montażu nadwozi, centrum części zamiennych i centrum logistyczne.
RUMUNIA – TU SIĘ WŁAŚNIE ZACZĘŁA SUCCESS STORY DACII W EUROPIE I W BASENIE MORZA ŚRÓDZIEMNEGO
Epopeja Logana
1999-2004: Dacia wchodzi do Grupy Renault. Narodziny projektu produkcji Logana
- W latach 60. w Rumunii podjęto decyzję o rozwinięciu przemysłu samochodowego. Wybrano Renault, na licencji którego uruchomiona została produkcja popularnych samochodów Dacia. Rumuńska wersja Renault 8 otrzymała nazwę Dacia 1100, po niej pojawiła się Dacia 1300 (Renault 12) i jej liczne warianty.
- W 1999 roku firma Renault objęła 51% kapitału Dacii i rozpoczęła realizację dwóch projektów: modernizacji rumuńskich zakładów przemysłowych i jednocześnie opracowania samochodu przystępnego cenowo dla wszystkich oraz przygotowania jego produkcji w Rumunii.
- Logan był innowacyjnym pomysłem, „projektem, który dał początek programowi rozwoju całej gamy aut, a zwłaszcza strategicznym filarem rozwoju Renault i Aliansu”, powiedział Carlos Ghosn, prezes Grupy Renault.
- Między 1999 a 2004 rokiem Grupa Renault zainwestowała w ciągu 5 lat 489 milionów euro,przeprowadzając szeroko zakrojoną modernizację Dacii.
- Kalendarz:
1999: Prywatyzcja Dacii – Renault obejmuje 51% kapitału.
2000: Renault zwiększa swoje udziały w kapitale Dacii do 81,4%. Wprowadzenie na rynek Supernovej.
2001: Renault zwiększa swoje udziały w kapitale Dacii do 92,72%.
2003: Renault zwiększa swoje udziały w kapitale Dacii do 97,93%, a następnie do 99,3%. Wprowadzenie na rynek modelu Solenza.
2004: Powstanie Logana i jego debiut rynkowy w Rumunii.
2004-2014: rozwój Dacii w Europie i w basenie Morza Śródziemnego
- W 2004 roku, po debiucie rynkowym w Rumunii, Logan trafia do sprzedaży w innych krajach Europy Środkowej. W 2005 roku Logan pojawia się na rynkach Europy Zachodniej. Po tym błyskawicznym sukcesie rynkowym rozpoczyna się druga faza ekspansji Logana – w dwóch kierunkach:
– ekspansja na kolejnych rynkach poprzez wprowadzenie modelu do sprzedaży w kolejnych krajach
– ekspansja gamy wraz z opracowaniem nowych modeli na tej samej platformie.
- Kalendarz:
2004: Powstanie Logana i jego debiut rynkowy w Rumunii, a następnie wCzechach, na Węgrzech, w Turcji i Słowacji:natychmiastowy sukces, znacznie przekraczający oczekiwania.
2005: Na początku roku model trafia na rynki Polski, Estonii, Litwy, Łotwy, Słowenii, Bułgarii i Mołdawii.
W czerwcu zostaje wprowadzony na rynki Europy Zachodniej,gdzie spotyka się z równie entuzjastycznym przyjęciem.
2006: Wprowadzenie do sprzedaży Logana MCV w Rumunii i Bułgarii.
2007: Wprowadzenie do sprzedaży Logana MCV w Europie i krajach Maghrebu.
2008: Wprowadzenie Logana Pick-up, Logana Van i Sandero.
2009: Wprowadzenie Sandero Stepway.
2010: Wprowadzenie Dustera.
2012: Gama marki powiększa się o modele Lodgy, Dokker i Dokker Van.
Odnowienie Logana, Sandero i Sandero Stepway.
2013: Nowy Duster.
Sukces handlowy Dacii
- W pierwszym kwartale 2014 roku marka Dacia odnotowała największy wzrost na rynku (46,1%). Jej udział w rynku wyniósł 2,5% (+ 0,6 punktu).
- W 2013 roku sprzedano blisko 430 tysięcy samochodów marki Dacia w Europie i w basenie Morza Śródziemnego.
- Daje to wzrost o 19,3%, napędzany sukcesem Dustera oraz odnową oferty Logana i Sandero.
- Dacia kontynuowała w ubiegłym roku swoją ekspansję, rozpoczynając sprzedaż na rynkach sześciu kolejnych krajów: Wielkiej Brytanii, Irlandii, Norwegii, Danii, Cypru i Malty.
- Marka, obecna już na terenie 43 krajów, zamierza właściwie wykorzystać niedawną odnowę gamy do powiększenia swojego sukcesu.
W Europie: Dacia odnotowała największy wzrost udziałów w rynku wśród marek samochodowych w 2013 roku.
- Dacia odnotowuje największy wzrost udziałów w rynku wśród marek samochodowych w 2013 roku. Marka przesunęła się o jedną pozycję w górę i zajmuje obecnie 16 miejsce w Europie i 5 we Francji.
- Dacia odnotowuje rekordowe wyniki sprzedaży w Europie. W porównaniu do ubiegłego roku sprzedała o 26% samochodów więcej.
- Marka znacząco zwiększyła sprzedaż na wielu rynkach, w szczególności we Francji (+11%), Hiszpanii (+81%), Portugalii (+74%), Holandii (+49%), Polsce (+19%).
- WeFrancjiMarka przesunęła się o jedną pozycję w górę i zajmuje obecnie 5 miejsce na rynku samochodów osobowych i dostawczych łącznie.
– Duster zajmuje pierwsze miejsce wśród SUV-ów z segmentu C;
– Sandero uplasowało się na 3 miejscu wśród hatchbacków z segmentu B;
– Lodgy jest drugi wśród kompaktowych minivanów z segmentu C.
- Na rynku hiszpańskimDacia dokonała spektakularnego wyczynu, odnotowując wzrost sprzedaży o 81% w porównaniu do poprzedniego roku, co zapewniło marce miejsce w pierwszej dziesiątce marek na rynku w 2013 roku. Modelem najczęściej sprzedawanym klientom indywidualnym okazała się Dacia Sandero.
- Na rynku brytyjskim, na którym Dacia zadebiutowała w styczniu 2013 roku, do dziś sprzedano 17.146 samochodów, co zapewniło marce 0,7% udziałów w rynku.
- Na rynku polskimDacia w 2013 roku po raz kolejny odnotowała wzrost sprzedaży i trafiła do pierwszej dziesiątki marek samochodowych pod względem sprzedaży samochodów osobowych. W ostatnich dwóch latach Dacia w Polsce zwiększyła swoją sprzedaż ponad dwukrotnie – od 5.506 samochodów w roku 2011 do 12.225 samochodów w roku 2013 (osobowe i dostawcze). W 2013 roku Dacia znalazła się w pierwszej dziesiątce marek pod względem sprzedaży samochodów osobowych, z liczbą 10.813 zarejestrowanych aut. Największy udział w tym wyniku miała odnowiona pod koniec roku 2013 Dacia Duster (ze sprzedażą 4.669 szt.), która w segmencie małych SUV-ów zajęła 4 miejsce. Innym samochodem z gamy Dacii, który uplasował się w 2013 roku w czołówce swojego segmentu (3. miejsce), był minivan Dacia Lodgy, ze sprzedażą 1.927 samochodów.
Marka Dacia w 2013 roku znalazła się także w pierwszej dziesiątce polskiego rynku samochodów dostawczych, z liczbą 1.412 szt. zarejestrowanych dostawczych aut Dacia, a model Dokker Van w segmencie lekkich samochodów dostawczych zajął 3 miejsce.
- Czasopismo Autocar Magazine uznało pierwszy rok Dacii na tym rynku za „najlepszy” wśród nowych marek samochodów na terenie Wielkiej Brytanii.
Dacia liderem w Rumunii, Maroku i Bułgarii
- Marka znacząco zwiększyła sprzedaż swoich modeli w Turcji, Maroku i Rumunii, stając się jednocześnie liderem na rynku motoryzacyjnym Bułgarii.
- W Turcji Daciawyprzedziła szereg marek od dawna obecnych na tym rynku i zajmuje na nim obecnie 8 pozycję. Dzięki sukcesom modeli Lodgy (lidera w swoim segmencie) i Dokkera, udziały Dacii w rynku tureckim wynoszą obecnie 4,3%. W styczniu br. Tureckie Stowarzyszenie Dystrybutorów Samochodów przyznało marce Dacia tytuł „Fastest Growing Light Commercial Vehicle Brand” (Gamy lekkich samochodów użytkowych o najszybszym wzroście sprzedaży).
- W Rumuniimarka zwiększyła w 2013 roku swoje udziały w rynku o 5,4 punktu w porównaniu do roku poprzedniego i to pomimo ogólnego spadku na tym rynku o 7%.
Obecnie Dacia ma 31,7% udziałów w rynku i umacnia swoją pozycję lidera.
Logan, Sandero i Duster stanęły – w tej właśnie kolejności – na podium najlepiej sprzedających się samochodów na rynku rumuńskim.
- Udziały Dacii w rynku marokańskimwzrosły o 4,4 punktu i wynoszą obecnie 25,2%. O sukcesie Dacii w Maroku niezmiennie decyduje Logan, lider wśród samochodów osobowych na tym rynku od 2006 roku. Dokker i Duster ze swej strony plasują się na trzecim i czwartym miejscu w klasyfikacji najlepiej sprzedających się w Maroku modeli.
- W BułgariiDacia wysunęła się przed tradycyjnych liderów tego rynku, zdobywając 10,9% udziałów w rynku. Sandero i Duster zajmują odpowiednio 2 i 4 miejsce na bułgarskim rynku samochodów osobowych. Natomiast Dokker jest najlepiej sprzedającym się samochodem dostawczym.
W grudniu 2013 roku Dokker Van został ogłoszony „Vanem Roku” przez bułgarskie czasopismo motoryzacyjne Press Automobile Club. Ponad pięćdziesięciu dziennikarzy wybrało Dokkera spośród modeli konkurencji w oparciu o następujące kryteria: design, silnik, wyposażenie, zachowanie na drodze, bezpieczeństwo, cena i koszty użytkowania.
- W Polsce samochody marki Dacia zdobywają liczne nagrody i wyróżnienia użytkowników i ekspertów rynkowych. Czytelnicy miesięcznika HURT & DETAL przyznali nagrody „Złoty Paragon – Nagroda Kupców Polskich”, wyróżniając tym samym najlepsze produkty rynku FMCG. W kategorii Samochód Kupca – 1. miejsce i Złoty Paragon otrzymała Dacia Dokker Van.Dacia Duster zajęła pierwsze miejsce w organizowanym przez serwisy Grupy Allegro plebiscycie na Internetowy Samochód Roku 2012 i 2011 (na 3. miejscu w tym samym plebiscycie w roku 2010). Duster jest także laureatem nagrody AUTOBEST 2011 za najlepszą ofertę samochodową na rynku w 2010 roku. Dacia zdobyła Dobry Produkt – Wybór Konsumentów 2010 i 2011 (dwukrotnie przyznany na podstawie Ogólnopolskiego Badania Postaw i Preferencji Konsumenckich zorganizowanego przez redakcję Forum Biznesu w Dzienniku Gazecie Prawnej),
Redakcja polskiej edycji magazynu TopGear przyznała Dacii Duster nagrodę TopGear za rok 2010. Dacia Logan Van zdobyła wyróżnienie w konkursie Perły Rynku FMCG Wiadomości Handlowych w kategorii najlepszy samochód dostawczy.
Ponad 2,7 miliona klientów Dacii
Sprzedaż samochodów Dacii w latach 2004 – 2014 | |
2004 | 22 833 |
2005 | 135 184 |
2006 | 184 472 |
2007 | 230 277 |
2008 | 257 764 |
2009 | 311 205 |
2010 | 349 407 |
2011 | 343 333 |
2012 | 359 847 |
2013 | 429 520 |
2014* | 122 254 |
RAZEM | 2 746 096 |
(*) na koniec marca
Dacia, niezawodna marka idealnie spełniająca oczekiwania klientów
- Dzięki jasnemu zobowiązaniu obejmującemu bogate wyposażenie i niezawodność za przystępną cenę, Dacia zdołała zdobyć zaufanie swoich klientów i wywalczyć sobie znaczącą pozycję na rynku motoryzacyjnym. Ponadto marka potrafiła stworzyć ofertę dostosowaną do różnych potrzeb klientów na poszczególnych rynkach:
– W Europie Zachodniej Dacia umożliwiła mniej zamożnym konsumentom zakup pierwszego w ich życiu nowego samochodu,
– W Europie Środkowej i Wschodniej oraz w basenie Morza Śródziemnego Dacia stała się współtwórcą przemian gospodarczych poprzez zapewnienie powszechnego dostępu do zakupu samochodu.
- Nasi klienci cechują się umiejętnością rozróżniania między tym, co istotne a tym, co zbędne, zarówno przy zakupie samochodu, jak i w innych sytuacjach. W roku 2005 wprowadziliśmy po raz pierwszy Dacię na rynek europejski, posługując się hasłem „Myśl logicznie, wybierz Logana”. Od tego czasu gama Dacii rozrosła się do 7 modeli, ale takie podejście charakteryzuje do dziś 2,7 miliona klientów Dacii – Renaud Pirel, dyrektor marketingu Gamy Dacia
- Zachęcając klientów, żeby dokonywali mądrych wyborów, Dacia przyczyniła się do zmiany ich przyzwyczajeń. Znalazło to również swoje odzwierciedlenie w postaci silnego przywiązania do marki, z wysokimi wskaźnikami chęci zakupu kolejnego samochodu marki i rekomendacji wśród klientów Dacii (badanie TNS Sofres 2013).
- W 2014 roku 6 modeli Dacii zdobyło niemiecką nagrodę „Wertmeister” przyznawaną przez wydawnictwo Autobild – EurotaxSchwacke (Niemcy) samochodom osiągającym najwyższą wartość rezydualną.
Dla potrzeb klientów Dacia działa niemal 2000 punktów sprzedaży w Europie i basenie Morza Śródziemnego
- W Rumunii: ponad 100 punktów sprzedażyjedno- lub wielomarkowych:
– najbardziej rozbudowana sieć marki samochodowej w tym kraju;
– sieć posiadająca nowoczesne oznakowanie, zgodne z wizerunkiem gamy marki, która jest najmłodszą gamą samochodową w Europie. - Łącznie w Europie i w basenie Morza Śródziemnego sieć Dacii obejmuje niemal 2.000 punktów sprzedaży i zatrudnia 1.400 sprzedawców dedykowanych marce Dacia.
- Jest to sieć oferująca powszechnie uznaną wysoką jakość obsługi. Oto dowody:
– W lipcu 2011 roku Dacia zdobyła pierwsze miejsce w badaniu Autobild, najważniejszego czasopisma motoryzacyjnego w Niemczech – jako zdobywca trzech złotych śrubokrętów Dacia może poszczycić się najlepszym wynikiem, jaki uzyskała marka samochodowa w ciągu ostatnich 25 lat za swój serwis posprzedażny.
– Dacia zdobyła 3. miejsce w teście prasowym w Rankingu Obsługi Serwisowej czasopisma L’Automobile Magazine we Francji
– Turcja: Dacia zdobyła w 2014 roku tytuł „Fastest growing LCV Brand” (Najszybciej rozwijającej się marki lekkich samochodów dostawczych).
RUMUNIA – SOLIDNA BAZA PROJEKTOWO-PRODUKCYJNA NA POTRZEBY 43 KRAJÓW, W KTÓRYCH SPRZEDAWANA JEST MARKA DACIA
Dacia posiada w Rumunii solidną bazę projektowo-produkcyjną, zapewniającą nie tylko projektowanie i produkcję, ale również dystrybucję samochodów marki na całym świecie.
Najważniejsze liczby:
- Dacia zatrudnia w Rumunii 17 tysięcy osób (w tym 31% kobiet).
- Dacia reprezentuje 2,9% PKB Rumunii.
- Dacia jest największym rumuńskim eksporterem.
- Otwarte w 2007 roku Renault Design Central Europe mieści się w Bukareszcie.
- Renault Design Central Europe stanowi część światowej sieci satelickich ośrodków designu Renault, obejmującą centra w São Paulo (Brazylia), Kiheung (Korea Południowa), Chennai i Mumbaj (Indie).
- Głównym ośrodkiem designu Grupy jest Technocentre Renault we Francji.
- 27 projektantów 8 różnych narodowości.
- Jego zadaniem jest projektowanie przyszłych samochodów Dacii i gamy Entry oraz udział w innych projektach Grupy.
- Nieustające wyzwanie – stała poprawa jakości wykończenia.
- Strategiczna lokalizacja w samym centrum regionu Euromed-Afryki.
- Najnowsza duma ośrodka designu: Nowy Duster, który został zaprojektowany w Rumunii.
Centrum wzornictwa przemysłowego – jeden z kilku ośrodków designu Grupy
Dedykowane centrum inżynieryjne – Renault Technologie Roumanie
Główne centrum badawczo-rozwojowe gamy Entry Grupy Renault
- Centrum pracuje nad projektami rozwoju modeli z gamy Entry, we współpracy z innymi ośrodkami inżynieryjnymi Renault we Francji i na świecie.
- Utworzone w 2006 roku Renault Technologie Roumanie jest regionalnym centrum inżynieryjnym Renault, obejmującym kilka obiektów:
– Biura projektowe w Bukareszcie, odpowiedzialne za projektowanie i adaptację modeli aut oraz podzespołów mechanicznych z gamy Entry.
– Centrum testowe w Titu, odpowiedzialne za testowanie i zatwierdzanie całych pojazdów oraz podzespołów mechanicznych.
– Dysponujący zespołami ds. wsparcia technicznego i wdrażania projektów zakład w Mioveni.
Centrum testowe w Titu, w którym łączna, pokonywana każdego roku długość jazd testowych odpowiada 200 okrążeniom Ziemi
- Centrum testowe w Titu, uruchomione w 2010 roku, jest usytuowane w połowie drogi między biurami projektowymi w Bukareszcie a fabryką w Mioveni.
- Centrum korzysta z know-how zespołów konstruktorów z bliźniaczych ośrodków na terenie Francji. Francuskie ośrodki testowe w Lardy i Aubevoye są głównymi ośrodkami Grupy i zatrudniają ponad 2.000 pracowników.
- Centrum testowe w Titu specjalizuje się w testowaniu całych pojazdów i podzespołów mechanicznych na poszczególnych etapach projektów dotyczących gamy Entry.Sprawdzane są wszystkie funkcje pojazdu w warunkach użytkowania spotykanych przez klientów w różnych częściach świata.
- Zajmujące łącznie 350 hektarów i zatrudniające 450 pracowników centrum testowe posiada kilkadziesiąt stanowisk badawczych, rozmieszczonych na 42.300 m² budynków i 32 km torów testowych:
– Dziesiątki stanowisk badawczych wszelkiego rodzaju: do sprawdzania wytrzymałości, odporności na mróz, deszcz, promienie słoneczne…
– 10 rodzajów torów testowych do sprawdzania różnych parametrów pojazdu: przyczepności, prędkości, bezpieczeństwa, zachowania na drodze, tłumienia hałasów…
Np.: tor pokryty wykładziną do sprawdzania tzw. „bębnienia”, czyli ciśnienia odczuwanego w uszach podczas jazdy.
- Narzędzia i technologie stosowane w centrum badawczym pozwalają zapewnić identyczne standardy i kryteria zatwierdzania dla wszystkich pojazdów Grupy Renault. Wszystko to ma umożliwić tworzenie pojazdów o najwyższych parametrach pod względem osiągów, jakości, komfortu, bezpieczeństwa i wytrzymałości.
- Centrum w Titu to każdego roku:
– 8 milionów kilometrów jazd testowych, co odpowiada 200 okrążeniom Ziemi;
– 450.000 godzin testów na stanowiskach badawczych, co odpowiada okresowi 52 lat użytkowania samochodu.
Zakład produkcji podzespołów mechanicznych i układów jezdnych – największa odlewnia aluminium w kraju
- Zakład produkcji podzespołów mechanicznych i układów jezdnych jest usytuowany w Pitesti, w obrębie kompleksu przemysłowego Mioveni.
- W zakładzie tym produkowane są silniki, skrzynie biegów i układy jezdne.
- Został on dogłębnie zmodernizowany i pod względem narzędzi produkcyjnych oraz metod jest zgodny z Systemem Produkcji Renault (SPR). Ten system, wspólny dla wszystkich zakładów należących do Grupy Renault, pozwala dzięki zastosowaniu standardów produkcji na spełnienie kluczowego wymogu, jakim jest wysoka jakość produkcji.
- Zakład zatrudnia 3.600 pracowników.
- Produkcja w 2013 roku:
– 308.000 silników (silniki benzynowe 1,4 i 1,6 litra MPI oraz TCe 90)
– 516.000 skrzyń biegów
– 1.000.000 układów jezdnych
– 16.700 ton wyprodukowanych elementów aluminiowych –tonajwiększa odlewnia aluminium w Rumunii. - 60% produkcji zakładu jest przeznaczone na eksport, dla innych zakładów należących do Grupy Renault.
- Obejmuje on wydziały tłoczni, karoserii, lakierni i montażu i zatrudnia 8 000 pracowników.
- Zakład ten również został dogłębnie zmodernizowany i jest obecnie zgodny z Systemem Produkcji Renault (SPR).
- 1.390 samochodów/dzień.
- Produkcja w 2013 roku: 342.620 samochodów.
- W roku 2013 zakład świętował wyprodukowanie 500-tysięcznego egzemplarza Dustera.
- W maju 2014 zakład świętował wyprodukowanie 5-milionowego egzemplarza samochodu.
- Zakład posiada certyfikaty ISO 14001 (certyfikat systemu zarządzania środowiskowego) oraz ISO 9001 (certyfikat systemu zarządzania jakością).
Zakład produkcji nadwozi i montażu: 350 tys. samochodów rocznie
Centrum logistyczne – największa platforma logistyczna Aliansu
- Usytuowane w Pitesti, w obrębie kompleksu przemysłowego Mioveni, centrum logistyczne ILN (International Logistics Network) zostało uruchomione w 2005 roku.
- Jest to największa platforma logistyczna Aliansu Renault-Nissan.
- Centrum zapewnia niezbędne wsparcie logistyczne na potrzeby operacji lokalnych i eksportu. Umożliwia ono Renault zaopatrywanie się w części zamienne u lokalnych dostawców i obsługuje wolumeny zapewniające wysoką jakość zamawianych produktów i optymalizację kosztów. Zapewnia ono również kompletację całopojazdowych transportów części do wysyłki.
- Ponad 1,9 miliona m³ części zamiennych zaimportowanych i wysłanych w 2013 roku
– 30 klientów, w tym 13 zakładów Renault
– 500 dostawców na terenie Rumunii i za granicą. - Zajmuje obszar 150.000 m² (co odpowiada powierzchni 21 boisk do piłki nożnej) i zatrudnia niemal 700 pracowników.
Centrum dystrybucji części zamiennych i akcesoriów: największe centrum dystrybucyjne Grupy Renault poza granicami Francji
- Centrum, usytuowane w Oarja, w odległości 28 km od bazy przemysłowej w Mioveni, zostało uruchomione w 2010 roku.
- Budynek zajmuje obszar 65.000 m2 (co odpowiada powierzchni 9 boisk do piłki nożnej).
- Na koniec stycznia 2014 roku w centrum zatrudnionych było 139 osób.
- Jest to największe centrum dystrybucji części zamiennych i akcesoriów Grupy Renault poza granicami Francji. Umożliwia składowanie ponad 70.000 pozycji katalogowych.
- Magazyn ten zaopatruje w oryginalne części zamienne sieci handlowe Dacii, Renault i Nissana w Rumunii, a także sieci handlowe Dacii we wszystkich krajach, w których marka jest sprzedawana.
- Centrum posiada 405 dostawców (164 z terenu Rumunii i 241 z zagranicy).
- Eksport części zamiennych z tego magazynu stanowi 46% jego całkowitych obrotów.
- Już na etapie projektowania centrum zostało zaplanowane pod kątem potrzeb rozwojowych marki Dacia po 2015 roku.
Dziesięciolecie Logana
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze