Nie istnieje jedno cudowne rozwiązanie całkowicie chroniące przed zanieczyszczeniem powietrza spalinami emitowanymi przez silniki samochodów. Zachowanie jego czystości wymaga zastosowania kombinacji wielu rozwiązań, z których każde ma wpływ na określony parametr i jednocześnie nie jest zbyt kosztowne. Ekologiczny samochód musi być dostępny cenowo tak, aby jak największa ilości osób przyczyniała się do dbałości o środowisko.
Cenny ciężar
Im większa masa samochodu, tym więcej energii silnik musi dostarczyć, aby go poruszyć
i utrzymać jego prędkość na nawet niewielkim wzniesieniu. Dlatego uzyskanie jak najmniejszego ciężaru pojazdu jest ważnym aspektem rozważanym podczas prac nad oszczędnością energii oraz zmniejszaniem emisji CO2. Przez ostatnie lata wiele metalowych elementów samochodów zostało więc wyparte przez lżejsze komponenty. Jednak elementy te muszą spełniać surowe wymagania natury technicznej, doskonale znosić wahania temperatury czy nie podlegać korozji. Obniżanie masy pojazdu wiąże się z też z kosztami. Oszacowano, że żaden zaoszczędzony kilogram nie może generować kosztów wyższych, niż 3 Euro. Jednak masę Nowej Laguny udało się zmniejszyć średnio o 15 kg, a w wersji
z silnikiem wysokoprężnym 110 KM eco2 nawet o 65 kg. Dzięki temu Nowa Laguna jest pierwszym samochodem Renault, który jest lżejszy od swego poprzednika.
Perfekcyjna aerodynamika
W samochodzie jadącym z prędkością 80 km/h, większość energii dostarczanej przez silnik jest zużywane na pokonanie oporu powietrza. Im mniejsze tarcie ze strony powietrza, tym bardziej zmniejsza się moc, jaką silnik musi dostarczyć aby podtrzymać prędkość samochodu. Co więcej – gdy prędkość samochodu podwaja się, opór powietrza rośnie czterokrotnie. To właśnie dlatego aerodynamiczny kształt samochodu ma bezpośredni wpływ na zużycie paliwa.
Wypracowanie perfekcyjnej aerodynamiki jest wyjątkowo złożonym zadaniem. Z punktu widzenia aerodynamiki wyjątkowo korzystny jest kształt kropli wody, ale niezbyt dobrze nadaje się on na stworzenie formy samochodu. Ponadto na całkowity opór powietrza mają wpływ wszystkie elementy takie jak lusterka, wloty powietrza, spojlery, a nawet kształt podwozia. Każda najdrobniejsza zmiana kształtu pojazdu – np. dodanie uszczelki na przedniej szybie – może zakłócić przepływ powietrza i pogorszyć osiągi pojazdu. Czasem bardzo drobne modyfikacje, niemal niewidoczne dla oka, mogą wprowadzić znaczącą poprawę parametrów. Dotyczy to np. owiewek bocznych szyb w tylnej części nadwozia Renault Scenic. Te małe, plastikowe elementy odgrywają ogromną rolę w aerodynamice samochodu, poprawiając przepływ powietrza z tyłu samochodu i obniżając opór.
Aby zoptymalizować aerodynamikę samochodu, koncern Renault wykorzystuje cyfrowe modele komputerowe. Dzięki nim można osiągnąć niemal idealną równowagę pomiędzy ograniczeniami aerodynamicznymi i technicznymi oraz względami wyglądu. Modele cyfrowe jednak nie są jeszcze w stanie wystarczająco dokładnie wyliczać wszystkich możliwych efektów. W związku z tym, dla celów badania i pozyskiwania wyjątkowo dokładnych analiz aerodynamicznych, koncern Renault wykorzystuje tunel aerodynamiczny nowej generacji. Umożliwia on testowanie samochodów w naturalnej skali. Dzięki symulacjom komputerowym oraz testom przeprowadzonym w tunelu, Nowa Laguna należy do najlepszych na rynku samochodów o tym rodzaju nadwozia – jej parametr SCx (iloczyn powierzchni czołowej S pojazdu i współczynnika oporu powietrza Cx) wynosi 0,645 m2, a współczynnik oporu powietrza Cx – 0,293. Postęp ten jest szczególnie istotny w przypadku bardziej funkcjonalnych samochodów dwubryłowych (z tylną klapą) w porównaniu do pojazdów o nadwoziu trójbryłowym.
* www.renault.com
Renault ECO2
Firma Renault wprowadziła znak «eco2», informujący klientów o podjętym przez Grupę zobowiązaniu zaoferowania ekologicznych i ekonomicznych samochodów odzwierciedlających wkład marki w ochronę środowiska. Znak jest przejawem ambitnej polityki Renault zmierzającej do ograniczenia szkodliwego oddziaływania na środowisko na wszystkich etapach cyklu życia samochodów (produkcji, eksploatacji i wycofania z eksploatacji). Samochody «eco2» spełniają trzy kryteria środowiskowe o ogólnoświatowym znaczeniu: są produkowane w zakładach posiadających certyfikat ISO 14001, ich emisja CO2 jest niższa od 140 g/km lub są one napędzane biopaliwem, a po wycofaniu z eksploatacji 95% ich masy nadaje się do wtórnego wykorzystania i dodatkowo minimum 5 % ogólnej masy użytych w nich tworzyw pochodzi z recyklingu. Samochody «eco2» są nie tylko ekologiczne, ale także przystępne cenowo. Są dostępne dla szerokiej rzeszy odbiorców, dzięki czemu osiągnięty postęp techniczny ma znaczący wpływ na poprawę ochrony środowiska. Zmniejszenie pojemności skokowej silników (silnik TCE 100 KM) i stosowanie biopaliw (Megane na bioetanol E85, Trafic i Master na biodiesel B30) to konkretne przejawy działań podjętych w tym kierunku. Znak «eco2» ma również odzwierciedlać stały postęp w dziedzinie ochrony środowiska. Kryteria będą więc stopniowo zaostrzane i oferta modeli Renault będzie obejmowała coraz bardziej ekologiczne, a jednocześnie przystępne cenowo samochody.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze