Renault Kwid sprawia, że francuska marka nie tylko dynamicznie zyskuje na indyjskim rynku, ale niesie za sobą nowe wyzwania. W związku z dużym zainteresowaniem tym małym autkiem lada moment rozpocznie się bowiem hinduska ekspansja na inny kontynent. A potem może na inne kontynenty nawet…
My tu sobie w Europie spekulujemy na temat tego, czy Kwid pojawi się na Starym Kontynencie, a jeśli tak, to pod jaką marką, a tymczasem w Indiach Renault rozwija się bardzo dynamicznie. Co ważne, marka nie opiera się jedynie na sukcesie Kwida.
Renault planuje w tym roku sprzedać w Indiach co najmniej 100.000 samochodów, co pozwoli podwoić wynik z roku 2015. Tak wynika ze słów prezesa Renault India, Sumita Sawhneya, Według menadżera Renault ma szansę uzyskać w Indiach nawet trzycyfrowy wzrost rok do roku! Szczerze im tego życzymy!
Renault, jak wspomniałem, nie zamierza spoczywać na laurach. Sukces Kwida jest ogromny, przyjmowane w tej chwili zamówienia mają być realizowane w lipcu. Marka zwiększa produkcję z obecnych 6.000 aut miesięcznie do planowanych na marzec 10.000 sztuk. Tylko co z tego, skoro w tymże samym marcu rozpocznie się eksport Kwidów do Ameryki Łacińskiej. Auta będą tam montowane w systemie SKD w zakładach Renault w Resende.
Lada moment na hinduski rynek trafi zaprezentowany właśnie na targach motoryzacyjnych w New Delhi Kwid z silnikiem 1.0 – mocniejszy i lepiej wyposażony od standardowego. Auto z takim silnikiem trafi na rynki Ameryki Łacińskiej, będzie tam też miało seryjnie montowany ABS z uwagi na wymogi prawne w tamtych krajach. Oczywiście motor montowany w Brazylii będzie przystosowany do spalania zarówno benzyny, jak i etanolu –paliwa bardzo popularnego w Ameryce Południowej.
Wersje na rynki południowoamerykańskie wyposażane będą także – w bogatszych wersjach – w zautomatyzowaną skrzynię biegów Easy-R. Standardem i tam będzie pięciobiegowa skrzynia manualna. Montowana w Brazylii wersja będzie też nieco lepiej wyposażona, lakierowaniu poddane zostaną elementy w Indiach nielakierowane, a możliwe jest też lekkie obniżenie prześwitu.
Ekspansja na rynki Ameryki Południowej nie zakłóci jednak dostaw w Indiach. Co więcej – Renault rozbudowuje właśnie swoją hinduską sieć dealerską. Aktualnie liczy sobie ona około 200 punktów sprzedaży, a do końca bieżącego roku ma ich być 240. A skoro salony będą bardziej dostępne, to i zamówień przyjmować będą więcej.
Kwid, to jednak dopiero pierwsze słowo. Na tej samej platformie Grupa Renault planuje produkować nawet do sześciu różnych samochodów! Kto wie, jakich ciekawych samochodów doczekamy się z fabryki w Chennai.
Ekspansja modelowa zapowiada się dość ciekawie, ale nie tylko na platformie CMF A bazować będzie Alians w Indiach. Świetnie sprzedaje się w tym kraju Duster – miesięcznie „schodzi” po około 2.500 sztuk. Sprzedaż może wzrosnąć jeszcze bardziej wraz z wprowadzeniem wersji napędzanej na cztery koła i z automatyczną skrzynią biegów.
Spore znaczenie w rozwoju Renault India ma fakt, że aż 98% produkcji modelu Kwid zostało zlokalizowanych. Oznacza to, że z importu pochodzi tylko 2% elementów tego modelu, a reszta produkowana jest na miejscu, czy to przez Renault, czy przez lokalnych dostawców. To pozwala myśleć o wysyłaniu taniego Kwida na eksport. Renault liczy, że wkrótce będzie możliwa ekspansja na rynki afrykańskie – aktualnie prowadzone są analizy związane z takim rozwojem.
KG
Najnowsze komentarze