Wyjątkowo łatwa w obsłudze mechaniczna, elektronicznie sterowana 6-przełożeniowa skrzynia biegów MCP jest tania w produkcji, łatwa w obsłudze i w pełni spełnia wymagania kierującego. Elektro-hydrauliczny układ oferuje płynność i elastyczność zmiany biegów gwarantując jednocześnie stosunkowo szybką reakcję, która optymalnie zwiększa przyjemność prowadzenia. Skrzynia jest też niedroga w serwisowaniu, warto jednak pamiętać o tym, że trzeba ją od czasu do czasu przyuczyć do zużywającego się sprzęgła – i to tak naprawdę całe serwisowanie!
Skrzynia MCP oferuje kierującemu wybór między dwoma trybami jazdy:
- w trybie mechanicznym zachowuje kontrolę nad zmianą przełożeń skrzyni biegów za pomocą manetek umieszczonych za kierownicą lub sekwencyjnej dźwigni zmiany biegów,
- w trybie zautomatyzowanym wybór biegów jest w pełni sterowany przez kalkulator.
W każdym momencie kierujący może zmienić tryb działania skrzyni w zależności od chęci i warunków otoczenia (droga, autostrada, ruch miejski, korek).
Skrzynia opiera się na zautomatyzowanej zmianie przełożeń i sprzęgła, zapewniając zmniejszenie zużycia paliwa rzędu od 3 do 5% w stosunku do mechanicznej skrzyni biegów. Szóste przełożenie dodatkowo zwiększa oszczędność użytkowania. Aby zapewnić lepsze parametry bezpieczeństwa, C4 z mechaniczną sterowaną elektronicznie 6-przełożeniową skrzynią biegów jest wyposażony we wspomaganie ruszania na wzniesieniu. Funkcja utrzymuje pojazd na pochyłości przez 2 sekundy po zwolnieniu pedału hamulca. Ułatwia też ruszanie pod górę oraz manewry na wzniesieniu gwarantując bezpieczne ponowne ruszanie.
Mechaniczna, elektronicznie sterowana 6-przełożeniowa skrzynia biegów przynosi kierującemu wyjątkową przyjemność prowadzenia dzięki różnym trybom zmiany przełożeń (manetki pod kierownicą, sekwencyjna dźwignia zmiany biegów lub tryb zautomatyzowany) oraz wyeliminowaniu pedału sprzęgła.
Skrzynia MCP trafiła między innymi do samochodu Citroen C4 Picasso. Można wybrać jedną wersję benzynową z tym rozwiązaniem (z silnikiem 2.0 o mocy 143 KM), bądź dwie wersje o zapłonie samoczynnym – 1.6 HDi o mocy 110 KM, lub 2.0 HDi dysponujący 138 KM mocy.
Awaryjność? W zasadzie nie ma się czym przejmować – jedyna czynność serwisowa to przyuczanie skrzyni do zużywającego się sprzęgła – i lepiej to zrobić w serwisie. A jak sprzęgło się zużyje, to cóż, niestety trzeba je wymienić ale skrzynia będzie dalej działać jak nowa.
KG
Najnowsze komentarze