W historii wyścigów samochodowych data 13. września 2014 roku zapisze się jako dzień, w którym odbyły się pierwsze zawody Formuły E organizowane przez FIA. Zacięty wyścig inauguracyjny rozegrano na ulicach Pekinu.
Po miesiącach przygotowań mistrzostwa FIA Formuły E w końcu nabrały realnych kształtów: przeprowadzono pierwszy z dziesięciu wyścigów sezonu, który zakończy się w czerwcu 2015 roku w Londynie. Trasa pekińska, wijąca się wokół stadionu zbudowanego na Letnie Igrzyska Olimpijskie w 2008 roku, obejmowała wszystkie typowe elementy toru miejskiego, tj. linie proste, szykany i zakręty 90°.
W tym pierwszym sezonie wszystkie stajnie używają bolidu Spark-Renault STR01E. Ukoronowaniem wysiłków wszystkich ekip i partnerów był sukces pierwszego wyścigu, którego linię mety bezpiecznie przekroczyło 35 z 40 samochodów. Zespoły Renault Sport, mocno zaangażowane w projekt od jego powstania w 2012 roku, biorące udział w tworzeniu architektury i wprowadzaniu rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa tych jednoosobowych bolidów, są szczególnie dumne ze stawienia czoła temu wyzwaniu. Dzięki zatwierdzeniu wyborów technicznych już od pierwszego wyścigu ePrix wszystkie użyte samochody charakteryzowały się wydajnością, niezawodnością i bezpieczeństwem.
Zawody obejmujące 25 okrążeń rozegrano w pełnym słońcu i przy zapełnionych trybunach.
Nicolas Prost (stajnia e.dams Renault), startujący z pole position, był najszybszy po pierwszym okrążeniu. Prowadził także w kolejnych rundach aż do pechowej kolizji na ostatnim okrążeniu, z powodu której musiał oddać zwycięstwo Lucasowi di Grassiemu (stajnia Audi Sport ABT).
Było to niesamowite widowisko i mimo bliskości barierek ochronnych parametry bolidów Spark-Renault SRT01_E pozwoliły kierowcom na spektakularne hamowanie, ku ogromnej uciesze zgromadzonej publiczności.
Patrice Ratti, dyrektor generalny Renault Sport Technologies: Pierwszy emocjonujący wyścig Formuły E stanowi zwieńczenie wysiłków wszystkich partnerów, którzy pracowali przy tym projekcie. Mimo prób, jakie przeprowadzano w ostatnich tygodniach, do końca pozostawał pewien element niepewności, związany z samym rozpoczęciem właściwych zawodów. Sesja treningowa, kwalifikacje, w końcu wyścig… To był intensywny dzień dla zespołów, kierowców i organizatorów. Dla Renault Sport bilans jest dodatni, ponieważ w żadnym z czterdziestu samochodów nie wystąpiły poważne problemy techniczne.
KLASYFIKACJA
- Lucas di Grassi (Audi Sport ABT), 25 okrążeń
- Franck Montagny (Andretti), +2’’867
- Sam Bird (Virgin Racing), +6’’559
- Charles Pic (Andretti), +19’’301
- Karun Chandhok (Mahindra Racing), +23’’952
- Jérôme d’Ambrosio (Dragon Racing), +31’’664
- Oriol Servia (Dragon Racing), +41’’968
- Nelson Piquet Jr. (China Racing), +43’’896
- Stéphane Sarrazin (Venturi), +43’’975
- Daniel Abt (Audi Sport ABT), +1’02’’507
Najszybsze okrążenie: Takuma Sato (Amlin Aguri), 1’45’’101
Formuła E zelektryzowała Pekin!
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze