Irański koncern motoryzacyjny Iran Khodro poinformował, że sukcesem zakończyły się rozmowy z wieloletnimi francuskimi partnerami i wkrótce rozpocznie się produkcja czterech nowych modeli przeznaczonych głównie na irański rynek.
Współpraca załamała się kilka lat temu, kiedy Zachód wprowadził silne sankcje gospodarcze na Iran w ramach wywierania presji za rozwijanie przez ten azjatycki kraj programu nuklearnego. Dla Francji był to duży problem – w tamtym czasie Iran był dla na przykład Peugeota drugim co do wielkości rynkiem zbytu – w 2011 roku sprzedano tam 13% rocznej produkcji marki! W połączeniu z kryzysem motoryzacyjnym Francuzi mocno więc stracili na tych sankcjach.
Teraz jednak jest spora szansa na odrobienie strat! Hashem Yekehzare, prezes Iran-Khodro Company (IKCO), ogłosił w sobotę, iż odnowiono współpracę z PSA Peugeot Citroën. Co więcej – będą na mocy porozumienia produkowane znacząco nowsze modele, niż Citroëny Xantia i Peugeoty 405. Planuje się bowiem produkcję w Iranie Peugeotów 301 oraz 2008! Zajmie się tym nowa spółka joint venture zawiązana przez Iran Khodro i Peugeota, w której obie strony obejmą po 50% udziałów. Następnie oba koncerny utworzą centrum badawczo-rozwojowe Peugeota w Iranie. Do współpracy przy produkcji podzespołów dla nowo produkowanych przez IKCO Peugeotów zaproszeni zostaną także lokalni poddostawcy. Mówi się też o produkcji silników nowej gamy spełniających normę Euro 6, przy czym 80% części tej jednostki napędowej miałoby powstawać w Iranie.
Co więcej, Iran Khodro wznawia też współpracę z Renault, na mocy której – również przez spółkę joint venture – produkowane będą w Persji modele Clio IV oraz Captur. Widać wyraźnie, że i motoryzacyjne gusta Irańczyków dynamicznie się zmieniają.
PSA Peugeot Citroën oraz Renault wracają do Iranu
KG; zdjęcie Iran Khodro
Najnowsze komentarze