To już nasza ostatnia relacja z targów IAA Frankurt. Po czterech francuskich markach – Citroënie, Renault, DS i Peugeocie – przyszedł czas na wchodzącą w skład Grupy Renault rumuńską Dacię. Markę, która po przejęciu jej przez Francuzów kwitnie i bardzo dynamicznie się rozwija. Co więcej – ma jedną z najświeższych gam modelowych w Europie, a praktycznie każdy rok przynosi wzrost sprzedaży i zdobycie nowych rynków. Tak, Dacia znacząco namieszała na wielu rynkach. Nawet we Francji szybko wbiła się do pierwszej piątki najchętniej kupowanych samochodów.
We Frankfurcie pokazano w zasadzie tylko jedną nowość – Dacię Duster rok modelowy 2016. Zmiany nie są duże i obejmują przede wszystkim nowe kolory, nowe tapicerki, nowe wzory felg oraz nowe elementy wyposażenia. Teraz ten rumuńsko-francusko-japoński SUV staje się jeszcze atrakcyjniejszym modelem przy zachowaniu wciąż bardzo rozsądnych cen. Nic dziwnego, że Duster sprzedaje się tak dobrze, bo jeśli nawet cierpi na pewne niedoskonałości, to za te pieniądze i tak jest szalenie atrakcyjną propozycją na rynku. W dodatku jego właściwości terenowe (w przypadku wersji z napędem na cztery koła) okazują się o wiele lepsze, niż w przypadku dużo droższych bulwarówek tzw. renomowanych konkurentów. Zresztą i wygląd Dustera jest o wiele poważniejszy, męski wręcz, solidny.
Aby podkreślić nowości związane z rokiem modelowym 2016 tego samochodu Dacia wybrała Frankfurt na miejsce prezentacji wersji specjalnej, kolejnej już w gamie tego SUV-a. Mowa o Dusterze Urban Explorer. Auto oferowane będzie na wybranych rynkach, w tym także w Polsce (poza naszym krajem będzie można je kupić także w Niemczech, Włoszech, Hiszpanii, Portugalii, Szwajcarii, Austrii, Szwecji, Słowenii, Chorwacji, Serbii, Bośni i Hercegowinie, Macedonii, Kosowie oraz w Czarnogórze. I wcale mnie to nie dziwi – kraje bałkańskie, to dla Dacii Duster teren wręcz idealny! Acz zaskakuje mnie trochę nieobecność w grupie rynków docelowych np. Francji, czy Rumunii! Być może Rumuni i Francuzi otrzymają jakąś jeszcze inna odmianę ;-)
Co wyróżnia Dustera Urban Explorer? Przede wszystkim pakiety Look i Off-Road. Na pierwszy z nich składają się osłony podwozia w kolorze matowego chromu z przodu i z tyłu samochodu, obudowy lusterek bocznych, nakładki na progi i dwukolorowe relingi dachowe oraz dodatkowo przyciemniane szyby tylne i boczne z tyłu. Drugi z pakietów tworzą nadkola i listwy ochronne na drzwi w kolorze czarnym, które wzmacniają wrażenie solidności samochodu,. A także lakierowane na czarno nowe felgi ze stopu metali lekkich w kolorze czarnym z diamentowym połyskiem, co dodaje Dusterowi swoistej elegancji. Dacia Duster Urban Explorer otrzymuje również system MediaNav Evolution. W jego skład wchodzi dotykowy 7-calowy ekran i pakiet obejmujący następujące funkcjonalności i opcje: radio, multimedia, telefon, mapa, nawigacja (wyświetlanie w trybie 2D i SD „Birdview”) i ustawienia. Z MediaNav można połączyć – za pośrednictwem złączy USB, bądź jack – przenośne urządzenia, takie jak smartfon czy odtwarzacz mp3. System obsługuje także łączność bezprzewodową Bluetooth®.
Na stoisku Dacii nie zabrakło też innych modeli marki. Pojawiły się Logan MCV, Sandero Stepway, Lodgy Stepway oraz Dokker Stepway. Stepwaye oczywiście polakierowano na ten obłędny niebieski kolor. Acz kobiety zapewne określiłyby go jakoś inaczej ;-) Dla mnie jednak jest on niebieski, może nawet szafirowy, a jak ktoś woli inne określenie, to proszę sobie je stosować.
I choć nie są to żadne rynkowe nowości, to jednak wszystkie Stepwaye i tak były chętnie oglądane i fotografowane nawet podczas dnia prasowego. Co dzieje się tam dziś, gdy targi może odwiedzić praktycznie każdy, kto odwiedzi Frankfurt i wysupła kilka, bądź kilkanaście euro (zależnie od rodzaju biletu – szczegóły tutaj), trudno mi powiedzieć. Coś mi jednak mówi, że zainteresowanie Daciami jest duże.
Istotnym elementem ekspozycji, choć chyba trochę mało promowanym, było połączenie silnika TCe 90 ze zautomatyzowaną skrzynią biegów Easy-R. To oszczędna i wydajna jednostka napędowa, która teraz, dzięki skrzyni zrobotyzowanej, może być chętnie wybierana przez kierowców, którzy cenią sobie automatyzację podróży, co jest szczególnie istotne w ruchu miejskim. Skrzynia Easy-R stosowana będzie teraz w modelach Logan, Logan MCV, Sandero i Sandero Stepway. Producent zapowiada atrakcyjną cenę takiego rozwiązania. Polskie cenniki jeszcze nie uwzględniają takiej opcji, ale gdy tylko Renault Polska wprowadzi skrzynię Easy-R do oferty, to na pewno o tym u nas przeczytacie.
Dacia się rozwija. Zdobywa coraz większe rzesze zadowolonych użytkowników. Być może wkrótce do gamy dołączą kolejne modele. Plotkuje się wszak od lat o aucie miejskim, ale też o limuzynie segmentu D. Czy Renault pozwoli na takie modele? Trudno powiedzieć, ale skoro marka macierzysta ma już Kwida, to być może zechce go zaimplementować na europejskim rynku właśnie pod marką Dacia?
Z niecierpliwością będziemy oczekiwać tego, w jakim kierunku podąży Dacia, ale coś mi mówi, że co by to nie było – będzie skazane na sukces!
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze