Wczoraj pierwszym dniem prasowym rozpoczął się 86. Salon Samochodowy w Genewie. Dziś dzień prasowy drugi, a od jutra samochody będą mogli oglądać normalni ludzie. Gdyby ktoś z naszych Czytelników miał ochotę się tam wybrać, to informujemy, że bilety dla dorosłych kosztują w tym roku 16 franków, dzieci i młodzież w wieku 6-16 lat, a także emeryci i osoby niepełnosprawne wydać muszą 9 franków, ale jeśli ktoś zdecyduje się pojawić w Palexpo po 16:00, to może liczyć na 50-procentową zniżkę. I po tych paru praktycznych informacjach zapraszamy na naszą pierwszą relację z salonu Genewa’2016. Na początek – Dacia.
Dlaczego Dacia? A dlaczego nie? ;-) A poważniej – po prostu było to niewielkie stoisko, bez spektakularnych nowości, relację mogę więc napisać szybko i równie szybko mogą ją Wam pokazać.
Modeli Dacia pokazała sporo, ale Genewa’2016 nie była miejscem jakichś premier. Skupiono się na promocji zautomatyzowanej skrzyni Easy-R, która dotychczas oferowana była jedynie z benzynowym silnikiem TCe 90, a teraz wprowadzona zostaje do oferty silników wysokoprężnych, konkretnie dCi 90. Oczywiście cechą charakterystyczną tego rozwiązania pozostanie atrakcyjna cena. Ważniejsze jest to, że Easy-R oferowana z dieslem będzie miała sześć przełożeń.
Easy-R charakteryzuje się ciekawą konstrukcją – zamiast układów hydraulicznych zastosowano elektromechaniczne, dzięki czemu uzyskano większą niezawodność, a w efekcie niższe koszty eksploatacji. Podczas przedprodukcyjnych testów skrzynię poddano testom odpowiadającym przebiegowi 750.000 km! Można więc śmiało powiedzieć, że wyeliminowano zdecydowanie większość potencjalnych zagrożeń.
Skrzynia Easy-R ma funkcję wolnego poruszania się bez dodawania gazu (przydatne w korkach) oraz wspomaganie ruszania pod górę. Wraz z silnikiem 1.5 dCi 90 trafi do modeli Logan (także MCV) i Sandero (także Stepway) i myślę, że również w Polsce możemy się jej spodziewać w tych samochodach.
Genewa’2016 była miejscem premiery nowej serii specjalnej Dacii Duster. Nazywa się ona Essential, ale w Polsce otrzyma inne miano – Open. Seria ta obejmie także inne modele marki – Dokker, Lodgy, Logan, Logan MCV, oraz Sandero. Dacie z serii Open będą miały lakier o nazwie Brąz Tourmaline, nowy wzór felg ze stopów lekkich, zderzaki w kolorze nadwozia oraz naklejki charakterystyczne dla tej gamy.
Seryjnie Dacie te otrzymają radioodtwarzacz z portem USB oraz bezprzewodową łącznością Bluetooth®, elektrycznie sterowane szyby i centralny zamek. Naturalnie gwarancja pozostaje niezmienna i wynosi 3 lata lub 100.000 km.
I choć Dacia ma tak naprawdę świeżą gamę modelową, to coraz więcej osób pyta bądź o rozszerzenie owej gamy o kolejne modele, bądź o jakieś liftingi. Na temat nowych modeli rumuńskiej marki wchodzącej w skład Grupy Renault nic nie wiadomo – Dacia potrafi do końca utrzymywać tajemnicę – tak pewnych liftingów możemy się spodziewać zapewne jeszcze w tym roku. Nie ma natomiast szans na oferowanie w Polsce, czy w Europie Kwida, bez względu na markę. Koszty dostosowania tego auta do europejskich wymagań byłyby tak wysokie, że produkcja na Stary Kontynent nie miałaby ekonomicznego uzasadnienia.
Genewa’2016 odbywa się więc bez spektakularnych nowości, ale obecność Dacii nawet na tak wyrafinowanym rynku motoryzacyjnym, jak Szwajcaria, jest koniecznością. Dacie jeżdżą nawet w najbogatszych europejskich krajach i ludzie je tam sobie cenią. Tam jednak już dawno przestano traktować samochody popularne w kategoriach prestiżu – to po prostu produkty mające ułatwiać ludziom życie.
Dacia wywiązuje się z takich obowiązków znakomicie – jest tania w zakupie i eksploatacji, wygodna, przyjazna, funkcjonalna, a do tego ma długą, jak na europejskiego producenta gwarancję. W dodatku jej samochody nie są nieatrakcyjne. Ostatnie liftingi, czy też nowe wersje dobrze im zrobiły, a rozszerzanie gamy silnikowej, skrzyń biegów, czy wyposażenia o nowoczesne rozwiązania sprawiły, że Dacia okazuje się chętnie kupowaną marką.
Nic więc dziwnego że bije kolejne rekordy sprzedaży. W ubiegłym roku zanotowała ośmioprocentowy wzrost na rynku globalnym dzięki zbyciu przeszło 550.000 nowych aut. Rośnie też grono zadowolonych użytkowników – facebookowy profil ma już ponad trzy miliony fanów!
Genewa’2016 jest miejsce, gdzie Dacia prezentuje prawie całą swoją gamę modelową. Jest Logan MCV, jest Lodgy, jest Dokker, jest też kilka Dusterów, w tym ten brązowy z serii Essential. Są też Dacie Sandero. Wiele modeli pochodzi z serii Stepway, bo klienci bardzo chętnie po nie sięgają. Nie dziwię się – wyglądają bardzo dobrze, mają niezłe wyposażenie i przynajmniej optycznie – bardziej off-roadowy charakter, a to dziś jest cecha przez klientów poszukiwana. Dobrze, że Dacia potrafi na te potrzeby odpowiedzieć.
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze