Grupa PSA Peugeot Citroën – spadek popytu w Europie przy jednoczesnym wzroście na rynkach pozaeuropejskich. Wynik handlowy w 2012 roku: 2.965.000 sztuk nowych samochodów.
Kluczowe wydarzenia 2012 roku
– Łączna światowa sprzedaż montowanych samochodów na świecie 2.820.000 sztuk (-8,8% w porównaniu do 2011 r.)
– Łączna światowa sprzedaż nowych samochodów i CKD 2.965.000 sztuk (-16,5%). Spadek wynika z zawieszenia sprzedaży CKD w Iranie.
– Dynamiczny wzrost procentowego udziału sprzedaży montowanych samochodów na rynkach pozaeuropejskich – do 38% wszystkich sprzedawanych samochodów, w porównaniu z 33% w 2011 roku
– Kolejny rok na pozycji europejskiego lidera niskiej emisji dwutlenku węgla, ze średnią emisją CO2 122,9 g/km dla całej Grupy
– Sukces rynkowy modelu Peugeot 208
– 300.000 sztuk samochodów z linii DS Citroëna sprzedanych od premiery rynkowej
W 2012 roku na światowym rynku motoryzacyjnym odnotowano zróżnicowane tendencje. Spadał (-8,6%) popyt na nowe samochody w Europie (30 krajów), a rozwijały się rynki w Rosji (+10,1%), w Chinach (+7,2%) i Ameryce Łacińskiej (+5,6%).
W takim kontekście rynkowym Grupa PSA Peugeot Citroën zanotowała roczną sprzedaż montowanych samochodów na poziomie 2.820.000 sztuk, co oznacza spadek o 8,8%. Liczona łącznie sprzedaż nowych samochodów i CKD osiągnęła poziom 2.965.000 sztuk, co oznacza spadek o 16,5%.
Spadek sprzedaży samochodów Grupy odzwierciedla wpływ globalnego kryzysu ekonomicznego na europejski rynek motoryzacyjny. Rynki Europy Południowej, gdzie tradycyjnie pozycja marek Peugeot i Citroën jest bardzo silna, ucierpiały najbardziej. We Francji rynek skurczył się o 13,3%, w Hiszpanii o 14,9%, a we Włoszech o 20,9%. Udział Grupy w rynku europejskim (30 krajów) w 2012 roku wyniósł 12,7%, w porównaniu do 13,3% w 2011 roku.
Dodatkowym czynnikiem mającym negatywny wpływ na globalne wyniki sprzedaży w 2012 roku było zawieszenie, od lutego 2012 roku, sprzedaży jednostek CKD w Iranie, związane z sankcjami gospodarczymi nałożonymi na ten kraj. W 2011 roku wielkość sprzedaży CKD w Iranie wyniosła 457.900 jednostek.
Strategia PSA Peugeot Citroën w zakresie internacjonalizacji przyniosła pozytywne rezultaty. Udział sprzedaży montowanych samochodów poza granicami Europy sukcesywnie rośnie. W 2009 roku wynosił 24%, w 2011 roku 33%, a w 2012 roku osiągnął poziom 38%. Strategicznym celem Grupy jest osiągnięcie zrównoważenia udziału sprzedaży samochodów na rynkach pozaeuropejskich i europejskich w 2015 roku.
Istotnym wydarzeniem w minionym roku była także światowa premiera Peugeot 208, którego sprzedaż w 2012 roku osiągnęła wielkość 221.000 sztuk. Pozytywny wpływ na dynamikę sprzedaży tego modelu miało wprowadzenie na rynek latem nowej, 3-cylindrowej jednostki benzynowej. Peugeot 208 był najlepiej sprzedającym się samochodem z silnikiem wysokoprężnym w swoim segmencie w czerwcu 2012 roku. Tak dobre rezultaty spowodowały, że Peugeot stał się wiodącym producentem europejskim w segmencie B w drugiej połowie roku. W grudniu 2012 roku Peugeot 208 był najlepiej sprzedającym się samochodem we Francji.
Strategia Grupy w zakresie wprowadzania do oferty modeli segmentu premium również zaczyna przynosić efekty. Procentowy udział wartości sprzedaży samochodów tej klasy podwoił się w przeciągu ostatnich dwóch lat i stanowi dziś 18% sprzedaży całej Grupy. Jednym z ważnych czynników, które wpłynęły na ten wynik, było wprowadzenie do oferty modeli obu marek z innowacyjnym w skali światowej napędem hybrydowym z silnikiem wysokoprężnym. W minionym roku Grupa sprzedała 22.000 samochodów wyposażonych w technologię HYbrid4. PSA Peugeot Citroën zajmuje drugie miejsce w Europie pod względem sprzedaży pojazdów z napędem hybrydowym. 20% tych aut stanowią odmiany modelu Peugeot 508, 17% – Peugeot 3008, a 25% – Citroën DS5.
Innym istotnym osiągnięciem Grupy jest utrzymanie pozycji lidera wśród europejskich producentów samochodów w zakresie niskiej emisji dwutlenku węgla. Średnia emisja CO2 dla modeli obu marek wyniosła w 2012 roku 122,9 g/km.
Frédéric Saint-Geours, Dyrektor ds. Marek: „Grupa PSA Peugeot Citroën odczuła pogłębiający się spadek na europejskim rynku motoryzacyjnym. W tym świetle nasza strategia internacjonalizacji ma jeszcze większe znaczenie niż kiedykolwiek. W ubiegłym roku udało nam się zrobić kolejny krok w kierunku obranego celu, a w 2013 roku planujemy utrzymać pozytywne tendencje na rynkach Chin, Ameryki Łacińskiej i Rosji. Bieżący rok nie zapowiada się pozytywnie w Europie, ale mamy tu do zaoferowania bardzo innowacyjne i atrakcyjne modele. Planujemy budować sukces Grupy w oparciu o linię DS Citroëna, model Peugeot 208 oraz samochody z napędem HYbrid4, zapewniającym najniższą emisję dwutlenku węgla na Starym Kontynencie. W 2013 roku zaplanowaliśmy także największą w historii Grupy liczbę premier samochodów obu marek w jednym roku kalendarzowym”.
Negatywny wpływ sytuacji na rynkach południowoeuropejskich
W 2012 roku rynek europejski skurczył się o 8,6%, przy czym w poszczególnych krajach wartości te były skrajnie zróżnicowane. Niestety rynki krajów Europy Południowej*, które reprezentowały aż 57% sprzedaży całej Grupy w Europie w 2012 roku, były szczególnie mocno dotknięte skutkami globalnego kryzysu finansowego. Popyt na nowe samochody w tych krajach malał odpowiednio o 13,3% we Francji, 14,9% w Hiszpanii, 20,9% we Włoszech i 40% w Portugalii. Rynki te są szczególnie istotne dla Grupy. Ten wyjątkowo niekorzystny splot okoliczności był głównym czynnikiem spadku udziału PSA w europejskim rynku w 2012 roku do 12,7%, w porównaniu z 13,3% w roku 2011.
Pomimo bardzo niekorzystnego otoczenia rynkowego Grupie udało się zwiększyć udział na włoskim rynku o 0,6 punktu procentowego, do 10,2%. Peugeot i Citroën zyskały także na dobrej kondycji brytyjskiego rynku motoryzacyjnego (wzrost o 3,8%), gdzie dzięki popularności linii DS oraz modelu Peugeot 208 Grupie udało się zwiększyć udział w rynku o 0,2 punktu procentowego, do 9,3%. W Hiszpanii Grupa PSA osiągnęła udział na poziomie 17,1%, a Peugeot i Citroën były odpowiednio drugą i trzecią najlepiej sprzedającą się marką w tym kraju.
We Francji, gdzie sprzedaż samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych Grupy spadła o 13,3% w stosunku do roku 2011 roku, Peugeot był najczęściej wybieraną francuską marką, ze sprzedażą 369.000 samochodów i udziałem w rynku na poziomie 16,2%.
2012 był kolejnym rokiem, kiedy Grupa PSA była europejskim liderem sprzedaży lekkich samochodów dostawczych z udziałem w rynku 20,8 %.
* Francja, Hiszpania, Włochy i Portugalia
Globalna ekspansja
Chiny: dynamika sprzedaży PSA wyższa niż całego rynku
Na chińskim rynku motoryzacyjnym, który w minionym roku zanotował 7,2% wzrostu, sprzedaż samochodów Grupy wzrosła o 9,2% i zaowocowała zwiększeniem udziału w rynku do 3,5%. Sprzedaż marki Peugeot poszybowała w górę o 24%, do łącznej wielkości 216.000 sztuk.
Te liczby stanowią potwierdzenie sukcesu strategii przyjętej przez Grupę na rynku chińskim. Wprowadzenie do sprzedaży modeli Peugeot 3008 i Citroëna C4 L na początku 2013 roku oraz premiery Citroëna C-Elysée oraz Peugeot 301, które nastąpią niebawem, powinny mieć dalszy pozytywny wpływ na dynamikę sprzedaży oraz rozwój sieci koncesjonerów Dongfeng Peugeot Citroën Automobile (DPSA).
Druga spółka joint-venture na rynku chińskim – Changan PSA Automobile (CAPSA) w 2012 roku wprowadziła na rynek linię DS Citroëna, adresując ją do klientów poszukujących samochodów klasy premium, i sukcesywnie rozwijała sieć dedykowanych salonów sprzedaży. Strategia produktowa CAPSA, przewidująca jednoczesną sprzedaż samochodów importowanych oraz montowanych w kraju, w drugiej połowie 2013 roku wejdzie w nową fazę realizacji, kiedy to w fabryce w Shenzen uruchomiona zostanie linia produkcyjna Citroëna DS5.
Ameryka Łacińska: zróżnicowane realia rynkowe
Napędzana przez dynamiczny wzrost gospodarczy Brazylii całkowita sprzedaż samochodów w Ameryce Łacińskiej wzrosła w 2012 roku o 5,6%. Sprzedaż Grupy na tym rynku spadła o 8,3%, do 277.000 sztuk, przy udziale na poziomie 4,8%.
W 2012 roku sytuacja w Ameryce Łacińskiej była bardzo zróżnicowana. W Brazylii udogodnienia podatkowe spowodowały wzrost sprzedaży aut z segmentu B, w którym Grupa nie oferowała żadnego modelu. Na niższą sprzedaż samochodów PSA w Brazylii negatywny wpływ miały także czasowe ograniczenia zdolności produkcyjnych fabryki Porto Real spowodowane modernizacją zakładu. Prace zostały zakończone, a możliwości Porto Real są większe niż kiedykolwiek. W Argentynie sytuacja była o wiele lepsza. Grupa zanotowała tam wzrost sprzedaży o 4,4% przy udziale w rynku wynoszącym 13,8%. Już drugi rok z rzędu fabryka w Palomar była największym zakładem produkcyjnym na rynku motoryzacyjnym w skali całego kraju. W ciągu roku wyprodukowano tam 129.500 samochodów.
W 2013 roku Grupa spodziewa się wzrostu sprzedaży w krajach Ameryki Łacińskiej związanego z licznymi premierami nowych modeli na tych rynkach, w szczególności Citroëna C3 i Peugeot 208.
Rosja: sprzedaż i produkcja na zwiększonych obrotach
W 2012 roku rosyjski rynek motoryzacyjny zanotował wzrost o 10,1% w porównaniu z rokiem 2011. Sprzedaż Grupy zwiększyła się o 7,4%, do 77.300 sztuk, co zaowocowało osiągnięciem udziału w rynku na poziomie 2,6%. Do tego wyniku przyczyniły się niewątpliwie zeszłoroczne premiery modeli Peugeot 408, 508 i 4008 oraz Citroëna C4 Aircross, DS4 i DS5. Szczególnie dynamicznie rozwijał się segment lekkich samochodów dostawczych, gdzie sprzedaż Grupy wzrosła o 18%, a udział w rynku osiągnął poziom 3,9%.
Marki Peugeot i Citroën kontynuowały rozwój swoich sieci sprzedaży, które dziś pokrywają ponad 90% terytorium kraju – obie mają swoich koncesjonerów w 25 największych miastach Rosji. W lipcu fabryka w Kałudze rozpoczęła pracę z pełną wydajnością.
Grupie udało się także poprawić swój udział w rynku ukraińskim, rozszerzając go do 3,4%, w stosunku do 2,9% w roku 2011.
Łączna sprzedaż w państwach WNP (z Rosją włącznie) osiągnęła w 2012 roku poziom 88.000 sztuk. W stosunku do roku 2009 oznacza to wzrost o 110%.
Reszta świata
Na pozostałych światowych rynkach sprzedaż Grupy wzrosła o 16,5%. Szczególnie dobre wyniki PSA osiągnęła w Algierii i pozostałych krajach Afryki Północnej. Rynek algierski wzrósł o 45%, a sprzedaż Grupy w tym kraju podwoiła się, osiągając poziom 81.000 sztuk, w stosunku do 39.800 sztuk w 2011 roku.
Rozwój oferty samochodów premium
Na sukcesywnie polaryzującym się europejskim rynku motoryzacyjnym, który w ostatnich miesiącach notuje kolejne spadki, strategia rozszerzania oferty samochodów premium przez marki Peugeot i Citroën okazała się bardziej uzasadniona niż kiedykolwiek wcześniej.
Modele z tego segmentu stanowią obecnie 20% zamówień na nowe samochody Peugeot. Z kolei Citroën sprzedał blisko 300 000 aut z linii DS (DS3, DS4 i DS5) od jej premiery w 2010 roku. W 2012 roku stanowiły one 18% wszystkich zamówień marki Citroën w Europie.
W Niemczech Citroën DS3 został zwycięzcą w kategorii „Best Import” według czytelników branżowego magazynu Auto Zeitung. Kolejna odsłona tego modelu, DS3 Cabrio, zostanie wprowadzona na rynek w pierwszym kwartale 2013 roku.
PSA Peugeot Citroën liderem w redukcji emisji CO2
W 2012 roku Grupa PSA Peugeot Citroën zachowała pozycję europejskiego lidera w zakresie redukcji emisji dwutlenku węgla. Średnia emisja dla samochodów sprzedawanych przez Grupę wyniosła 122,9 g/km* w porównaniu do 127,5 g/km w 2011 roku.
Taka efektywność ekologiczna silników Grupy już dziś z nawiązką spełnia przyszłe normy europejskie. Bruksela za cel stawia 130 g/km dla wszystkich samochodów od 2015 roku.
38,1% samochodów sprzedawanych przez PSA w Europie emituje mniej niż 111 g CO2 na kilometr. W 2011 roku odsetek takich samochodów wynosił 30,3%.
Grupa stara się jednocześnie obniżać emisję szkodliwych substancji poprzez:
– optymalizację wewnętrznego spalania w silnikach (rodzina nowych, 3-cylindrowych silników benzynowych)
– technologię mikrohybrydową (poszerzenie gamy modeli Peugeot i Citroëna z silnikami e-HDi Stop & Start drugiej generacji)
– silniki elektryczne
– technologia hybrydowa – premiera Peugeot 3008, 508 i 508 RXH oraz Citroën DS5 z napędem HYbrid4
* Dane na 31 października 2012 r.
Perspektywy na rok 2013
Analitycy Grupy przewidują dalsze kurczenie się rynku europejskiego, który ich zdaniem zmniejszy się o 3-5%. Mimo takiego kontekstu marki Peugeot i Citroën planują kontynuację rynkowej ofensywy. Na rok 2013 PSA zapowiada 17 premier na całym świecie, z czego 9 będzie miało miejsce w Europie. Dzięki planowanym nowościom średni wiek modelu w portfolio Grupy nie przekroczy 3,5 roku.
PSA planuje dalszy rozwój oferty samochodów premium. Wśród nowości 2013 roku warto wymienić Citroëna DS3 Cabrio, Peugeot 208 GTi, 208 XY oraz 2008.
W Chinach spółka DPCA zaplanowała cztery premiery, a Changan PSA Automobile (CAPSA), druga spółka joint-venture Grupy, rozpocznie w drugiej połowie roku lokalną produkcję. Działania te mają stanowić solidny fundament dalszego rozwoju PSA na rynku, który w 2013 roku będzie cieszył się zauważalnym wzrostem.
W Ameryce Łacińskiej Grupa liczy na wzrost sprzedaży związany z wykorzystaniem zwiększonego potencjału fabryki w Porto Real. Zakład ten rozpocznie produkcję modelu Peugeot 208, który zadebiutuje na rynku wiosną. W dalszej części roku zaplanowano również inne premiery.
Na rynku rosyjskim przewiduje się wzrost o około 5%. Grupa pozostanie wierna swojej strategii, prowadząc intensywne działania promocyjne sześciu nowych modeli zaprezentowanych w 2012 roku. Dynamikę rozwoju mają podtrzymać premiery modeli Peugeot 208 i 301 oraz Citroëna C-Elysée i C4 L.
Celem Grupy PSA jest realizacja 50% jej ogólnej sprzedaży światowej na rynkach pozaeuropejskich. Drogą do spełnienia tych ambicji będzie wykorzystywanie rosnącego popytu w krajach rozwijających się poprzez sukcesywne zwiększanie udziału Grupy w tych rynkach.
Wyniki handlowe Grupy PSA Peugeot Citroën w Polsce w 2012 roku
Polski rynek motoryzacyjny w 2012 roku wpisał się w ogólnoeuropejską tendencję spadkową. Sprzedaż w naszym kraju obniżyła się o 2,5% w porównaniu z rokiem 2011, osiągając poziom 312.005 sztuk zarejestrowanych nowych samochodów.
Grupa PSA Peugeot Citroën zakończyła ubiegły rok pod przewodnictwem nowej Dyrektor Marek Peugeot i Citroën w Polsce, Sophie Passard, która objęła to stanowisko 1. listopada ubiegłego roku. Za wyniki marek odpowiadali: Guillaume Ducrest (Peugeot Polska) oraz Jacek Trojanowski (Citroën Polska).
Skumulowany wynik handlowy obu marek w Polsce to blisko 29.300 sztuk, co przełożyło się na udział w rynku na poziomie 9,4 %. Grupa była wiceliderem rynku samochodów dostawczych ze sprzedażą blisko 7.300 sztuk oraz udziałem w rynku równym 18,9% Największą popularnością cieszyły się modele Peugeot Boxer (2.259 szt.), Peugeot Partner (1.547 szt.) oraz Citroën Berlingo (1.528 szt.) i Citroën Jumper (1.399 szt.).
Wprowadzone do sprzedaży w 2012 roku nowe modele obu marek cieszą się rosnącą popularnością wśród klientów, odważnie zdobywając rynek. Dostępny od maja Peugeot 208 w ciągu 8 miesięcy zdobył szóstą pozycję w swoim segmencie ze sprzedażą 2.742 sztuk. Citroën DS5, w salonach od marca ubiegłego roku, potwierdza słuszność obranej przez Grupę PSA strategii poszerzania gamy o modele premium. Wynik 416 sprzedanych egzemplarzy DS5 wpłynął na wysoki, 14-procentowy udział modeli z linii DS w całkowitej sprzedaży samochodów osobowych Citroëna.
Na rok 2013 Grupa planuje premiery w najważniejszych segmentach rynku. Poza wchodzącymi właśnie do sprzedaży bliźniaczymi modelami Peugeot 301 i Citroën C-Elysée, w salonach pojawią się Peugeot 208 GTi, Peugeot 2008 oraz następca modelu 308, a także Citroën DS3 Cabrio i nowa generacja C4 Picasso.
Citroen
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze