Marża operacyjna 5% została osiągnięta już w 2015 r.
Wzrost obrotów Grupy o 10,4% do 45,327 miliarda euro
Wzrost sprzedaży o 3,3% do poziomu 2,8 miliona samochodów.
Marża operacyjna Grupy zamknęła się kwotą 2,32 miliarda euro, co oznacza wzrost o 44,2% i stanowi 5,1% przychodów, w stosunku do 3,9% przychodów w 2014 roku
Marża operacyjna sektora samochodowego wyniosła 1,496 miliarda euro – o 74,4% więcej niż w poprzednim roku (3,5% obrotów w porównaniu do 2,2% w 2014 r.)
Wynik na działalności operacyjnej Grupy wyniósł 2,121 miliarda euro (+91,9%).
Udział spółek stowarzyszonych w wyniku za rok 2015 zamknął się kwotą 1,371 miliarda euro, w porównaniu do 1,362 miliarda euro w 2014 roku (po uwzględnieniu straty spółki AVTOVAZ)
Wynik netto wyniósł 2,96 miliarda euro (+48,1%), w porównaniu do 1,998 miliarda euro w 2014 roku
Free cash-flow operacyjny w sektorze samochodowym wykazał wartość dodatnią 1,033 miliarda euro.
Wyniki za rok 2015 to decydujący krok w kierunku realizacji celów założonych w planie »Drive the Change«. Dzięki mobilizacji nas wszystkich i sukcesowi, jakim cieszą się nasze modele, udało nam się osiągnąć planowany poziom marży operacyjnej wcześniej niż zakładaliśmy. Teraz naszym zadaniem jest osiągnięcie założonych obrotów przy marży na poziomie powyżej 5% – powiedział Carlos Ghosn, Prezes Renault
W 2015 r. obroty Grupy wyniosły 45,327 miliarda euro, co oznacza wzrost o 10,4% w stosunku do roku 2014. Bez uwzględnienia różnic kursowych wzrost wyniósł 10,6%.
Obroty sektora samochodowego wyniosły 43,108 miliarda euro (+10,9%) dzięki zwiększeniu sprzedaży poszczególnych marek Grupy oraz sprzedaży dla partnerów. Do wzrostu obrotów przyczynił się również korzystny efekt cenowy, związany z podwyżkami cen na niektórych rynkach wschodzących, których celem było skompensowanie spadku wartości walut.
Marża operacyjna Grupy zamknęła się kwotą 2,32 miliarda euro (+44,2%), co stanowi 5,1% przychodów, podczas gdy w 2014 roku wynosiła 1,609 miliarda euro (3,9% przychodów).
Marża operacyjna sektora samochodowego wzrosła o 638 milionów euro (+74,4%) do poziomu 1,496 miliarda euro, co stanowi 3,5% przychodów (w porównaniu do 2,2% w 2014 r.).
Powyższe wyniki udało się osiągnąć dzięki wzrostowi sprzedaży (480 milionów euro) oraz dalszej redukcji kosztów (527 milionów euro).
Z kolei efekt mixu do ceny i wzbogacenia produktów wykazuje wartość ujemną 379 milionów euro, w szczególności ze względu na niekorzystny wpływ niektórych pojazdów wycofywanych z eksploatacji i wdrożenia normy Euro 6.
Natomiast wpływ różnic kursowych i cen surowców jest nieco bardziej korzystny i zamyka się odpowiednio w kwotach 22 milionów euro i 61 milionów euro.
Udział sektora finansowania sprzedaży w marży operacyjnej Grupy osiągnął poziom 824 milionów euro, podczas gdy w 2014 roku było to 751 milionów euro. Wzrost ten jest przede wszystkim zasługą wzrostu sprzedaży usług. Koszt ryzyka poprawił się do poziomu 0,33% średniej wartości portfela, w porównaniu do 0,43% w 2014 roku.
Pozostałe przychody i koszty działalności operacyjnej wykazują wartość ujemną 199 milionów euro (504 milionów euro w 2014 r.), głównie ze względu na koszty związane z podpisanym we Francji porozumieniem na rzecz konkurencyjności i kosztami restrukturyzacji w innych krajach.
Wynik na działalności operacyjnej Grupy wyniósł 2,121 miliarda euro, w porównaniu do 1,105 miliarda euro w 2014 r. Ta poprawa wynika ze wzrostu marży operacyjnej oraz znacznego obniżenia pozostałych kosztów działalności operacyjnej.
Udział spółek stowarzyszonych w wyniku zamknął się w 2015 r. kwotą 1,371 miliarda euro w porównaniu do 1,362 miliarda euro w 2014.
Udział Nissana w wyniku zamknął się w 2015 r. kwotą 1,976 miliarda euro w porównaniu do 1,559 miliarda euro w 2014.
W przypadki spółki AvtoVAZ należy uwzględnić niezwykle trudną sytuację na rynku rosyjskim (wartość rynku zmniejszyła się o 35%, średni kurs rubla spadł o 33%, a stopy procentowe rosną) i opóźniony w stosunku do założeń wpływ wskaźników koniunktury. To przełożyło się na stratę Renault w wysokości 620 milionów euro, na którą składają się:
– udział w stratach odnotowanych przez AvtoVAZ w wysokości 395 milionów euro (w tym
136 milionów straty z działalności operacyjnej),
– spadek wartości aktywów wycenionych metodą praw własności na poziomie 225 milionów euro, w wyniku ich amortyzacji do wartości giełdowej akcji AvtoVAZ na dzień 31 grudnia 2015 roku, z czego 91 milionów euro przypada na Renault.
Grupa Renault prowadzi rozmowy z pozostałymi akcjonariuszami holdingu ARA BV, który kontroluje AvtoVAZ, na temat dokapitalizowania spółki w najbliższej przyszłości, co mogłoby prowadzić do jej konsolidacji przez Renault. W ramach konsolidacji należności pożyczkowe oraz wierzytelności od AvtoVAZ zostałyby skapitalizowane, a na dzień 31 grudnia 2015 roku zostały uwzględnione jako inwestycje netto wycenione metodą praw własności.
Wynik netto wyniósł 2,96 miliarda euro (+48,1%), a wynik netto przypadający jednostce dominującej (Grupie Renault) 2,823 miliarda euro (10,35 euro/akcję w porównaniu do 6,92 euro/akcję w 2014 roku, co oznacza wzrost o 49,6%).
Free cash flow operacyjny sektora samochodowego wykazał wartość dodatnią 1,033 miliarda euro, w szczególności dzięki wzrostowi rentowności operacyjnej, przy uwzględnieniu spadku zapotrzebowania na kapitał obrotowy (o 663 miliony euro w okresie sprawozdawczym).
Na najbliższym Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy zostanie zaproponowana do zatwierdzenia wypłata dywidendy w wysokości 2,40 euro na akcję, dla porównania w ubiegłym roku wysokość dywidendy wyniosła 1,90 euro na akcję.
PESPEKTYWY 2016
W 2016 roku światowy rynek powinien osiągnąć wzrost rzędu 1-2% w stosunku do 2015 r. Na rynku europejskim spodziewany jest wzrost o 2%. Rynek francuski powinien odnotować również 2-procentowy wzrost.
Poza Europą spodziewamy się ponownych spadków na rynkach brazylijskim (o 6%) i rosyjskim (o 12%).
Z kolei Chiny (+4% do 5%) i Indie (+8%) powinny utrzymać dotychczasową dynamikę wzrostu.
W tej sytuacji Renault planuje (przy przyjęciu tych samych zasad rachunkowych):
– zwiększenie obrotów Grupy (przy uwzględnieniu stałego referencyjnego kursu wymiany),
– zwiększenie wartości marży operacyjnej Grupy,
– wygenerowanie dodatniego free cash-flow operacyjnego w sektorze samochodowym.
SKONSOLIDOWANE WYNIKI GRUPY RENAULT
w milionach euro |
2015 |
2014 |
Różnica |
Przychody Grupy |
45 327 |
41 055 |
+4 272 |
Marża operacyjna
W % przychodów |
2 320 5,1% |
1 609 3,9 % |
+711 +1,2 pkt. |
Pozostałe przychody i koszty działalności operacyjnej |
-199 |
-504 |
+305 |
Wynik na działalności operacyjnej |
2 121 |
1 105 |
+1 016 |
Wynik finansowy |
-221 |
-333 |
+112 |
|
|||
Udział w wyniku netto spółek objętych konsolidacją |
1 371 |
1 362 |
+9 |
W tym: NISSAN |
1 976 |
1 559 |
+417 |
AVTOVAZ |
-620 |
-182 |
-438 |
|
|
|
|
Podatki bieżące i odroczone |
-311 |
-136 |
-175 |
Wynik netto |
2 960 |
1 998 |
+962 |
Wynik netto przypadający jednostce dominującej (Grupie Renault) |
2 823 |
1 890 |
+933 |
Free cash-flow operacyjny w sektorze samochodowym |
1 033 |
1 083 |
-50 |
INFORMACJE DODATKOWE
Skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy i sprawozdanie Renault SA na dzień 31 grudnia 2015 zostało przyjęte przez Radę Administrującą w dniu 11 lutego 2016 r.
Biegli rewidenci Grupy ukończyli badanie sprawozdań finansowych i obecnie przygotowują raport z badania sprawozdań spółki i Grupy Renault.
Sprawozdanie roczne wraz z pełną analizą wyników finansowych za rok 2015 jest dostępne na stronie www.renault.com w rubryce „Finance”.
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze