Po podpisaniu listu intencyjnego we wrześniu 2013 r., francuskie Grupy Renault i Bolloré zostały właśnie partnerami wspólnie pracującymi nad rozwojem rynku samochodów elektrycznych.
Współpraca będzie przebiegała w ramach trzech porozumień:
– umowy o współpracy przemysłowej: począwszy od drugiej połowy 2015 r. w fabryce Renault w Dieppe (departament Seine Maritime, Francja) będą montowane pojazdy elektryczne Bluecar Grupy Bolloré,
– utworzenia spółki joint venture, której celem będzie sprzedaż kompleksowych rozwiązań z zakresu wspólnego użytkowania samochodów elektrycznych we Francji i w Europie,
– przeprowadzenia powierzonego Grupie Renault przez Grupę Bolloré studium wykonalności dotyczącego zaprojektowania, opracowania i produkcji przez Renault nowego miejskiego pojazdu elektrycznego, wyposażonego w akumulator litowo-metalowo-polimerowy (LMP) o pojemności 20 kWh.
Rozwój rynku samochodów elektrycznych jest niezbędny do rozwiązania problemów w zakresie ochrony środowiska, w szczególności kwestii związanych z jakością powietrza oraz mobilnością w miastach.
OGRANICZENIE WPŁYWU NA ŚRODOWISKO
Jeśli chcemy znacznie ograniczyć wpływ samochodów na środowisko, nie możemy traktować rozwoju pojazdów elektrycznych i systemu wspólnego użytkowania samochodów jako opcji – to konieczna rewolucja.
Całkowity wpływ na środowisko pojazdu elektrycznego jest blisko o połowę mniejszy niż całkowity wpływ takiego samego samochodu wyposażonego w napęd spalinowy*. Samochody elektryczne, które w trakcie jazdy nie emitują ani CO2, ani zapachów, ani cząstek drobnych (z wyjątkiem części zużywających się), szczególnie w miastach umożliwiają znaczną poprawę jakości powietrza i zmniejszenie hałasu. Bez pojazdów elektrycznych możliwa jest jedynie powolna poprawa jakości powietrza w obszarach zurbanizowanych: jej tempo będzie uzależnione od rytmu odnawiania parku samochodów o napędzie spalinowym oraz od wprowadzania zmian legislacyjnych, ograniczających emisje zanieczyszczeń.
Dające szczególną przyjemność z jazdy samochody elektryczne od momentu wprowadzenia na rynek podbijają serca klientów – zarówno indywidualnych, jak i firmowych. Rynek pojazdów elektrycznych rozwija się 20 razy szybciej niż w swoim czasie rynek samochodów hybrydowych. Sprzedaż samochodów elektrycznych zwiększa się na całym świecie: o 100% we Francji, o 250% w Stanach Zjednoczonych, o 50% w Niemczech (rok 2013 w porównaniu z rokiem 2012).
Obydwie Grupy, Renault i Bolloré, postanowiły zjednoczyć siły, wzajemnie się uzupełniając. Grupa Renault posiada know-how zarówno w zakresie projektowania, jak i rozwoju i produkcji samochodów elektrycznych (ZOE, Kangoo, Twizy). Natomiast Grupa Bolloré pozycjonuje się jako główny gracz na rynku magazynowania energii elektrycznej, a dzięki sukcesowi Autolib w Paryżu jej system wspólnego użytkowania samochodów w pełni elektrycznych jest dziś uznanym rozwiązaniem.
* Według dostępnego na group.renault.com studium porównawczego Fluence z silnikiem spalinowym oraz elektrycznym.
UMOWA O WSPÓŁPRACY PRZEMYSŁOWEJ
Grupa Bolloré postanowiła stopniowo powierzyć Renault, liderowi na europejskim rynku samochodów elektrycznych, montaż swojego modelu Bluecar (dotychczas produkowanego wyłącznie we Włoszech). Począwszy od drugiej połowy 2015 r. montaż ten prowadzony będzie w fabryce Renault w Dieppe (departament Saine Maritime, Francja). W ten sposób doceniono know-how fabryki w Dieppe, jak również zabezpieczono przyszłość wszystkich jej pracowników.
Fabryka specjalizuje się w produkcji krótkich serii. Obecnie wytwarza model Clio IV R.S. i będzie produkowała także przyszłe Renault Alpine, które ma być wprowadzone na rynek w 2016 r. Produkcja samochodów elektrycznych będzie przebiegała w oparciu o wiedzę i doświadczenie Grupy Renault, co pozwoli fabryce uzyskać własne kompetencje w zakresie montażu tego typu pojazdów. W zakładzie powstanie w tym celu specjalny warsztat montażowy. Dzięki temu Grupa Bolloré uzyska dostęp do nowoczesnego, dostosowanego do jej modeli narzędzia produkcji, co umożliwi jej znaczne obniżenie kosztów.
UTWORZENIE SPÓŁKI JOINT VENTURE W ZAKRESIE ROZWIĄZAŃ DOTYCZĄCYCH WSPÓLNEGO UŻYTKOWANIA SAMOCHODÓW
Podczas gdy większość miast musi ograniczać liczbę samochodów, by zaradzić problemom jakości powietrza i zbyt dużego ruchu, Grupy Renault i Bolloré postanowiły utworzyć spółkę joint venture, której celem będzie zdobycie i wdrożenie kompletnych rozwiązań dotyczących wspólnego użytkowania pojazdów elektrycznych we Francji i w Europie. Spółka będzie należała w 30% do Grupy Renault, a w 70% – do Grupy Bolloré.
W ramach porozumienia od drugiej połowy 2014 r. sieci wspólnego użytkowania samochodów w Lyonie (Bluely) i w Bordeaux (Bluecub) będą oferowały model Twizy. Jest to samochód o różnorodnych zastosowaniach stanowiący uzupełnienie modelu Bluecar, dostępnego w systemach wspólnego użytkowania w powyższych miastach.
Wprowadzanie pojazdów Renault (Twizy i ZOE) do floty systemów wspólnego użytkowania będzie następowało stopniowo, aby w miarę możliwości jak najszybciej osiągnąć poziom 30% floty samochodów elektrycznych.
BADANIE WYKONALNOŚCI 3-MIEJSCOWEGO MODELU BLUECAR
Grupa Bolloré postanowiła powierzyć Renault przeprowadzenie badania wykonalności dotyczącego zaprojektowania, opracowania i produkcji w fabryce Renault we Francji samochodu mniejszego niż obecnie oferowany Bluecar (modelu 3- zamiast 4-miejscowego), który będzie można włączyć do eksploatacji przy rosnącej liczbie wypożyczeń z systemu. Pojazd ten będzie również oferowany do sprzedaży klientom indywidualnym, przedsiębiorstwom i samorządom. Wyposażony zostanie w akumulator jonowo-metalowo-polimerowy (LMP) Blue Solutions o mocy 20 kWh.
Grupy Renault i Bolloré partnerami w zakresie produkcji samochodów elektrycznych
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze