Trzy nowe Peugeot 3008DKR dotarły na metę rajdu Dakar 2017 w Buenos Aires jako zwycięzcy. Trzy pierwsze miejsca zajęły, kolejno, załogi PETER-HANSEL/COTTRET, LOEB/ELENA i DESPRES/CASTERA. Zawodnicy zespołu Peugeot Total mają za sobą pełną przygód trasę o długości prawie 9000 km, prowadzącą przez trzy kraje: Paragwaj, Boliwię i Argentynę. To historyczne potrójne zwycięstwo zostaje dopisane do pięciu wcześniejszych wygranych Peugeot w tej imprezie. Kolejny triumf w Rajdzie Dakar doskonale akcentuje światową premierę rynkową nowego SUV-a tej marki – modelu Peugeot 3008.
BŁĘKITNY, BIAŁY, CZERWONY
W trzydzieści lat po pierwszym zwycięstwie w rajdzie Dakar Peugeot po raz kolejny zademonstrował siłę francuskiej myśli technicznej, odnosząc spektakularne, potrójne zwycięstwo. Kierowca Stéphane PETERHANSEL i jego pilot Jean-Paul COTTRET – najbardziej utytułowana załoga samochodowa w historii Rajdu Dakar, jadąca Peugeot 3008DKR – od startu do mety wspaniale reprezentowała na kontynencie południowo-amerykańskim trójkolorowe barwy Francji. Zwycięzcy rajdu skuteczniej od swoich rywali walczyli z trasą pełną pułapek, biegnącą na wielkich wysokościach i utrudnianą przez liczne łamigłówki nawigacyjne. Trudne warunki pogodowe nie ułatwiały zadania, niszcząc w wielu miejscach wytyczone przez organizatorów odcinki specjalne. Tegoroczną edycję Rajdu Dakar cechowały szczególnie częste przetasowania w klasyfikacji. Rywalizacja w czołówce była tak wyrównana, że niemal do samego końca żadna z załóg obejmujących prowadzenie nie uzyskała przewagi, z którą mogłaby spokojnie zmierzać do mety.
„MONSIEUR RAJD DAKAR” I JEGO NOWY REKORD
Przyjęło się uważać, że trzynastka przynosi pecha. Niewielu ludzi ma odwagę przyznać, że liczba ta jest ich ulubioną. Stéphane PETERHANSEL od dzisiaj może się zaliczać do sympatyków trzynastki: właśnie tyle zwycięstw w Rajdzie Dakar ma już na swoim koncie (6 razy jako motocyklista, 7 razy za kierownicą samochodu). Przynajmniej na rok, bo zapewne francuski mistrz będzie próbował dalej poprawiać swój rekord. Stéphane PETERHANSEL i Jean-Paul COTTRET wygrali po niemal bezbłędnej jeździe i po raz siódmy na najwyższym miejscu dakarowego podium stanęli wspólnie. Dzięki temu także Jean-Paul ustanawia nowy rekord pod względem liczby wygranych odniesionych w roli pilota.
MISTRZOWIE SZYBKICH POSTĘPÓW
Sébastien LOEB i Daniel ELENA, uczestniczący w Rajdzie Dakar dopiero po raz drugi, zaimponowali szybkością, z jaką opanowują kolejne tajniki dakarowego rzemiosła. Potrafili wygrywać etapy, wychodzić na prowadzenie w klasyfikacji i niemal do końca walczyć o końcowe zwycięstwo. Na całej trasie łączyli ogromne prędkości ze skuteczną strategią i opanowaniem sztuki nawigacji. Zdarzeniem, które być może odebrało im zwycięstwo w skali całego rajdu, była usterka silnika na trasie etapu 4., która kosztowała ich stratę 26 minut. LOEB i ELENA, jadący samochodem z numerem startowym 309, zajęli w Rajdzie Dakar drugie miejsce. Ponadto, po raz drugi z rzędu zdobyli honorowy tytuł najszybszej załogi rajdu, zapisując na swoim koncie największą liczbę wygranych etapów – aż pięć na dziesięć, które się odbyły.
PIERWSZE PODIUM W RAJDZIE DAKAR W ROLI KIEROWCÓW
Cyril DESPRES i David CASTERA, w ubiegłorocznej edycji sklasyfikowani na siódmym miejscu, tym razem znowu przypomnieli sobie radość, jaką sprawia sportowcom stanięcie na podium. Uczucie to znali już z czasu, gdy rywalizowali w Rajdzie Dakar jako motocykliści (Cyril pięć razy wygrał rajd, David raz zajął trzecie miejsce). Co więcej, załoga Peugeot 3008DKR z numerem startowym 307 po raz pierwszy wygrała samochodem odcinek specjalny w Rajdzie Dakar. Po jednym z wyjątkowo trudnych etapów znaleźli się nawet na czele klasyfikacji generalnej. W ten sposób duet francuskich zawodników potwierdza, że staje się w tej konkurencji naprawdę liczącą się siłą.
WYPADEK NA TRASIE
Załoga Carlos SAINZ/Lucas CRUZ i tym razem pokazała swoją szybkość i zdolność do rywalizacji w ścisłej czołówce, ale nie udało się jej ukończyć tej edycji Rajdu Dakar. Na trasie czwartego etapu, walcząc o objęcie prowadzenia w tabeli, Hiszpanie wypadli z drogi i wielokrotnie dachowali. Po wypadku zdołali doprowadzić samochód do mety etapu i do obozu w Tupiza, jednak czas, jakim dysponował serwis, nie wystarczał do dokonania koniecznych napraw przed następnym etapem. W tej sytuacji SAINZ i CRUZ zmuszeni byli wycofać auto z numerem startowym 304 z dalszego udziału w rajdzie.
GODNY NASTĘPCA
Na tę edycję Rajdu Dakar Peugeot 2008DKR – samochód, który zwyciężył w roku ubiegłym – został zastąpiony przez nowy model. Peugeot 3008DKR już od pierwszych odcinków pokazał się jako szybki i niezawodny pojazd, zdolny do walki o czołowe miejsca w najcięższym rajdzie terenowym świata. W rywalizacji z autami rywali, napędzanymi na cztery koła, 3008DKR posiadający napęd tylko na tylną oś, dowiódł słuszności wyboru dokonanego przez konstruktorów Team Peugeot Total. Pomimo niekorzystnych dla tego auta zmian w regulaminie rajdu (mniejsza zwężka w układzie dolotowym, ograniczająca moc silników benzynowych względem silników dieslowskich u rywali), praca włożona w ciągu ostatnich miesięcy w rozwój silnika i zawieszenia przyniosła efekty. Ponadto, dzięki wykorzystaniu karoserii nowego modelu w segmencie SUV czyli Peugeot 3008, możliwe było wprowadzenie modyfikacji aerodynamicznych, które zwiększyły prędkość maksymalną samochodu.
IMPONUJĄCA KRONIKA ZWYCIĘSTW
Potrójna wygrana osiągnięta przez Team Peugeot Total na mecie w Buenos Aires przedłuża listę wcześniejszych zwycięstw Peugeot w Rajdzie Dakar. Samochody tej marki po raz szósty na siedem startów ukończyły rajd na pierwszym miejscu, a po raz drugi zajęły wszystkie miejsca na podium.
Kronika sukcesów Peugeot w Rajdzie Dakar:
1987: zwycięża załoga VATANEN/GIROUX (Peugeot 205 T 16 Grand Raid).
1988: zwycięża załoga KANKKUNEN/PIIRONEN (Peugeot 205 T 16 Grand Raid).
1989: pierwsze miejsce załogi VATANEN/BERGLUND (Peugeot 405 T 16 Grand Raid),
drugie miejsce załogi ICKX/TARIN (Peugeot 405 T 16 Grand Raid).
1990: pierwsze potrójne zwycięstwo. Kolejność na mecie:
1) VATANEN/BERGLUND (Peugeot 405 T 16 Grand Raid),
2) WALDEGÅRD/FENOUIL (Peugeot 405 T 16 Grand Raid),
3) AMBROSINO/BAUMGARTNER (Peugeot 205 T 16 Grand Raid).
2016: zwycięża załoga PETERHANSEL/COTTRET (Peugeot 2008DKR).
2017: drugie potrójne zwycięstwo. Kolejność na mecie:
1) PETERHANSEL/COTTRET (Peugeot 3008DKR),
2) LOEB/ELENA (Peugeot 3008DKR),
3) DESPRES/CASTERA (Peugeot 3008DKR).
NAJWAŻNIEJSZE LICZBY RAJDU DAKAR 2017:
CAŁKOWITA DŁUGOŚĆ TRASY: 12 etapów o łącznej długości 8823 km, w tym 4093 km jazdy na czas na odcinkach specjalnych.
WYGRANE ETAPY: 9 na 12, w tym pięć etapów (2., 5., 8. i 12.) wygranych przez załogę LOEB/ELENA, trzy (3., 7. i 11.) przez załogę PETERHANSEL/COTTRET, jeden (etap 4.) przez załogę DESPRES/CASTERA.
PODWÓJNE I POTRÓJNE ZWYCIĘSTWA ETAPOWE: 6 wygranych podwójnych (etapy 3., 7., 8., 10., 11. i 12.), w tym trzy potrójne (etapy 3., 8. i 10.).
KOLEJNI LIDERZY RAJDU z zespołu Peugeot Total: LOEB/ELENA (po etapach 2., 3. i 8.), DESPRES/CASTERA (po etapie 4.), PETERHANSEL/COTTRET (po etapach 5., 7., 10. i 11.).
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA PEUGEOT 3008DKR: 203 km/h (etap 2.).
TEMPERATURA MAKSYMALNA NA TRASIE: 45° C. (etap 2.).
KLASYFIKACJA ETAPU 12.
1. LOEB Sébastien (Francja) / ELENA Daniel (Monako), Peugeot 3008DKR, 28 min 55 s.
2. PETERHANSEL Stéphane (Francja) / COTTRET J-P. (Francja), Peugeot 3008DKR, + 19 s.
3. DE VILLIERS Giniel (RPA) / VON ZITZEWITZ Dirk (RPA), Toyota Hilux, + 30 s.
4. DESPRES Cyril (Francja) / CASTERA David (Francja), Peugeot 3008DKR, + 53 s.
5. RAUTENBACH Conrad (Zimbabwe) / HOWIE Robert (Zimbabwe), Toyota, + 1 min 00 s.
Klasyfikacja generalna Rajdu Dakar 2017 wśród samochodów po etapie 12. (META)
1. PETERHANSEL Stéphane (Francja) / COTTRET J-P. (Francja), Peugeot 3008DKR, 28 h 49 min 30 s.
2. LOEB Sébastien (Francja) / ELENA Daniel (Monako), Peugeot 3008DKR, + 05 min 13 s.
3. DESPRES Cyril (Francja) / CASTERA David (Francja), Peugeot 3008DKR, + 33 min 28 s.
4. ROMA Nani (Hiszpania) / HARO Bravo (Hiszpania), Toyota Hilux, + 1 h 16 min 43 s.
5. DE VILLIERS Giniel (RPA) / VON ZITZEWITZ Dirk (RPA), Toyota Hilux, + 1 h 49 min 48 s.
TRANSMISJA BEZPOŚREDNIA Z OBOZU
Bruno FAMIN (Dyrektor Peugeot Sport, szef zespołu Peugeot Total):
„Bilans całego rajdu jest dla nas doskonały – po zwycięstwie wywalczonym w taki sposób nie może być inaczej! Umieszczamy na końcowym podium trzy samochody naszego zespołu fabrycznego. Dostarczamy marce Peugeot i wszystkim członkom zespołu Peugeot Sport prawdziwego powodu do dumy. Peugeot 3008DKR debiutuje w Rajdzie Dakar i już za pierwszym razem zwycięża. Podzielam wielką radość i satysfakcję całego zespołu, od mechaników po zawodników. Uważam, że daliśmy dowody drużynowej solidarności. Włożyliśmy w nasz sukces ogromną ilość konsekwentnej i odpowiedzialnej pracy w różnych fazach: opracowania pojazdu, przygotowania go, a następnie serwisowania podczas rajdu. Kierowcy i piloci pomagali sobie wzajemnie i to w stopniu znacznie większym niż w ubiegłym roku. Wszyscy obawiali się trudności tegorocznego rajdu. Dzisiaj wiemy, że obawy te były uzasadnione. Motywacja, by sprostać tym wyzwaniom pobudziła wszystkich członków zespołu do jeszcze intensywniejszej pracy zespołowej. Starania te przyniosły fantastyczne wyniki. Co do samochodu, największy postęp zauważalny jest pod względem niezawodności. Na trasie nie wystąpiły żadne defekty mechaniczne, poza jedną drobną usterką, która być może sprawiła, że zwycięzcami rajdu nie są Loeb i Elena. Osiągi samochodu są jeszcze lepsze niż jego poprzednika. Wszystkie wprowadzone modyfikacje sprawdziły się. Pomimo, że walka toczona niemal do końca przez nasze załogi powodowała duży stres w zespole, nie wyobrażam sobie, abym mógł wydać przed dwoma ostatnimi etapami zespołową instrukcję utrzymania pozycji. Myślę, że wszyscy emocjonowali się tą rywalizacją do mety, a najwięcej sportowych przeżyć dostarczyła ona samym zawodnikom”.
Stéphane PETERHANSEL (Peugeot 3008 DKR nr startowy 300), 2. miejsce w etapie 12. / Zwycięzca rajdu:
„To wspaniałe zwycięstwo dla zespołu Peugeot! Jestem naprawdę szczęśliwy, że dostaliśmy do rąk tak świetny samochód. Cieszę się, że Bruno Famin postanowił nie powstrzymywać nas pod koniec rajdu instrukcjami zespołowymi. Dzięki temu kwestia zwycięstwa ważyła się aż do mety. Posiadanie w zespole czterech tak szybkich kierowców wywołało intensywną rywalizację wewnętrzną, ta jednak przekładała się na naszą skuteczność w walce z konkurentami z innych ekip. Wkrótce po starcie ukształtowała się czołówka. Byliśmy w niej wszyscy i najpierw we czwórkę, a później we dwóch walczyliśmy o końcowe zwycięstwo. Pojedynek ten był niezwykle zacięty i kosztował nas dużo stresów, ale zarazem dostarczał wielkiej przyjemności podczas jazdy. Na zwycięstwo musieliśmy bardzo ciężko zapracować, miałem bowiem przeciw sobie mistrza. Sébastien jest zawodnikiem wyjątkowo szybkim i jednocześnie strategiem, który potrafi długo i skutecznie utrzymywać się w czołówce. Aż do mety nie byłem pewien, czy wygram, czego najlepszym świadectwem jest mała różnica czasowa, jaka dzieli nas w tabeli”.
Sébastien LOEB (Peugeot 3008 DKR nr startowy 309), Zwycięzca etapu 12. / 2. miejsce na mecie rajdu:
„Rozegraliśmy piękny rajd. Na jego mecie zajmujemy co prawda drugie miejsce, ale przez cały czas, od początku do końca, walczyliśmy o pierwsze. Od czasu drobnej usterki silnika, która spowolniła nas w pierwszej fazie rajdu, jechaliśmy w trybie nieustannego ataku, z jedynie krótkimi postojami na zmiany kół. Rywalizacja była bardzo emocjonująca, bo przez większość czasu, szczególnie wczoraj i przedwczoraj, trzymaliśmy się niemal równo ze Stéphane’em. To była naprawdę wspaniała jazda, która sprawiała nam również wielką przyjemność. Szkoda, że na jej wyniku zaważyło nasze wczorajsze przebicie opony. Kończymy tę edycję Rajdu Dakar na drugim miejscu, ale jesteśmy dumni z pokonania wyjątkowo trudnej trasy i z faktu, że Peugeot odniósł na niej potrójne zwycięstwo. Jest to fantastyczny wynik dla naszego zespołu!”
Cyril DESPRES (Peugeot 3008 DKR nr startowy 307), 4. miejsce w etapie 12. / 3. miejsce na mecie rajdu:
„Pierwsze wejście na stopień podium, w roli zawodników startujących w Rajdzie Dakar samochodem, odbieramy jak początek nowej przygody. Jestem naprawdę szczęśliwy. Cały zespół ciężko pracował przez cały rok na to, bym – startując po raz trzeci w Rajdzie Dakar jako kierowca samochodu – mógł zająć dzisiaj miejsce na podium. Dzięki tej pracy wiem, że dysponuję znakomitym i niezawodnym sprzętem. Samochód spisywał się wspaniale. Przed sobą miałem nie byle jakich konkurentów – Panów Peterhansela i Loeba! Trzecie miejsce za taką dwójką na pewno nie jest powodem do wstydu. Muszę dalej pracować i doskonalić się w prowadzeniu samochodu na wszystkich rodzajach podłoża, by w przyszłości wspiąć się jeszcze o stopień lub dwa na tym podium. Na pewno popracujemy nad tym razem z Davidem!”
Carlos SAINZ (Peugeot 3008 DKR nr startowy 304), Wycofany z rajdu po etapie 4.:
„Cieszę się ze zwycięstwa Peugeot i gratuluję Stéphane’owi i Jean-Paulowi kolejnego sukcesu. Osobiście, nie ukrywam, że jestem bardzo rozczarowany po odpadnięciu z rajdu. Od pierwszego etapu utrzymywaliśmy wysokie tempo za kierownicą Peugeot 3008DKR, w którym widzimy znaczny postęp w stosunku do modelu z ubiegłego roku. Żałuję, że nie mogłem przełożyć potencjału tego samochodu na dobry wynik na mecie.”
źródło: Peugeot Polska
Najnowsze komentarze