Dzień Innowacji w koncernie PSA Peugeot Citroën obfitował w wiele ciekawych prezentacji. Staramy się najważniejsze z nich sukcesywnie Wam przybliżać, bo z mojej analizy wynika, że w polskim Internecie zbyt wielu miejsc, w których możecie o tym poczytać, zwyczajnie nie ma. Dziennikarzy motoryzacyjnych interesują raczej bliższe Polakom marki. Sądzę, że z czasem o nowej platformie, hybrydzie łączącej benzynę z pompą powietrza, czy wreszcie połączeniu auta elektrycznego z hybrydowym uda Wam się gdzieś jeszcze przeczytać, ale to Francuskie.pl jest kopalnią wiedzy dla miłośników motoryzacji znad Sekwany.
Dziś kolejne wieści, tym razem związane z kolejnymi pracami mającymi na celu oczyszczenie spalin emitowanych przez silniki wysokoprężne, które od lat są domeną Francuzów, niezależnie od tego, co pisze ukazująca się w Polsce masowa prasa motoryzacyjna ;-)
Ale do rzeczy. Już w tym roku do samochodów Citroën i Peugeot napędzanych silnikami wysokoprężnymi trafi nowa technologia, która w Grupie PSA stanie się standardem w roku 2014. Chodzi o technologię SCR (Selective Catalytic Reduction), czyli selektywnej redukcji katalitycznej. Urządzenie stosujące to rozwiązanie umieszczone będzie tuż przed filtrem cząstek stałych (DPF) i pozwoli wychwycić przeszło 90% tlenków azotu (NOx) wytwarzanych przez silnik. Jednocześnie zużycie paliwa zostanie zmniejszone o 2-4%, co z kolei przełoży się na analogiczne ograniczenie emisji dwutlenku węgla.
Grupa PSA Peugeot Citroën w 2000 roku wprowadziła pierwszy na świecie filtr cząstek stałych. Urządzenie to sukcesywnie trafiało do poszczególnych aut koncernu, by od roku 2009 być standardowym wyposażeniem wszystkich Citroënów i Peugeotów napędzanych silnikami wysokoprężnymi. Oczywiście polskojęzyczna prasa pełna jest wymysłów, jakie to drogie i niepotrzebne rozwiązanie, pojawiają się nawet kwestie wycinania filtrów. W istocie rozwiązanie Francuzów jest dość bezproblemowe i tanie – wydatek kilkuset złotych raz na kilkadziesiąt (blisko sto) tysięcy kilometrów na uzupełnienie w układzie płynu Eolys, to naprawdę żaden koszt przy eksploatacji samochodu. I nieważne, czy w naszym kraju istnieją (wiem, że nie) zachęty podatkowe, premie ekologiczne itp. Wycinanie filtra jest nielegalne i tyle. Poza tym co to za radość jechać za kopciuchem, który z rury wydechowej co trochę wyrzuca mnóstwo sadzy. Myślicie, że nic z tego nie trafia do Waszych płuc?
DPF produkcji PSA wychwytuje 99,9% stałych cząstek spalin, niezależnie od ich wielkości oraz stylu jazdy. Teraz przed takim filtrem w samochodach Citroën i Peugeot instalowany będzie dodatkowy układ, który wyeliminuje co najmniej 90% tlenków azotu. To ważne z uwagi na perspektywę normy czystości spalin Euro6, która przewiduje ograniczenie emisji NOx o 56% w stosunku do wymogów Euro5. Dzięki rozwiązaniu PSA silniki wysokoprężne zrównają się w tej kwestii z jednostkami benzynowymi.
Przy okazji opracowywania technologii SCR koncern PSA zgłosił około stu patentów! To kolejne potwierdzenie tego, jak innowacyjni są Francuzi.
Citroen
KG; grafiki: PSA
Najnowsze komentarze