Jak pokazuje niniejszy przykład nie trzeba się posuwać do oszustw, jak Grupa Volkswagena, by emitować czyste spaliny z silników wysokoprężnych. Trzeba jednak wytężyć mózgownicę i nie iść po linii najmniejszego oporu, w dodatku po niewłaściwej stronie prawa. Można bowiem opracować takie rozwiązania, jakie funkcjonują w dieslach BlueHDi francuskiej Grupy PSA Peugeot Citroën.
Fabrykę w Trémery w regionie Mozeli opuścił w tym tygodniu milionowy silnik BlueHDi spełniający normę Euro 6.
We wspomnianym Trémery produkowane są dwa rodzaje silników Euro 6 BlueHDi – 1.6 (o mocach 100 KM i 120 KM) oraz 2.0 (o mocach 150 KM i 180 KM). Technologia BlueHDi, która jest sukcesywnie wdrażana w samochodach Grupy PSA od września 2013 roku (choć normę Euro 6 wprowadzono dopiero rok później) jest obecnie wykorzystywana we wszystkich samochodach marek Citroën, DS oraz Peugeot wyposażonych w silniki wysokoprężne.
Technologia BlueHDi ogranicza emisję zanieczyszczeń pochodzących z silników diesla za pomocą trzech mechanizmów. To katalizator utleniający, filtr cząstek stałych (FAP) oraz układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Ta ostatnia technologia umożliwia wychwycenie zdecydowanej większości cząstek tlenków azotu.
Silniki te są przedmiotem około stu patentów zgłoszonych przez Grupę PSA.
Fabryka w Trémery produkuje obecnie około 7.000 silników wysokoprężnych dziennie, z czego około 5.000, to silniki 1.6, a pozostałe 2.000, to jednostki 2.0. Motory 1.6 BlueHDi zostały wprowadzone do produkcji w 2014 roku i od tamtej pory wyprodukowano ich 815.000 sztuk. Silniki 2.0 BlueHDi wprowadzono do produkcji we wrześniu 2013 roku i od tamtej pory zbudowano ich w Trémery 185.000 sztuk.
„Pionierskie zastosowanie w 2000 roku filtra cząstek stałych, a później wprowadzenie technologii SCR do wszystkich produkowanych pojazdów, to kamienie milowe w rozwoju Grupy PSA. Byliśmy pierwszym producentem na świecie oferującym wszystkie samochody z technologią SCR. Silniki BlueHDi, to najskuteczniejsze rozwiązanie na rynku w zakresie redukcji emisji zanieczyszczeń emitowanych przez silniki diesla. Jednocześnie jest to potwierdzenie zaangażowania Grupy PSA w oferowanie klientom rozwiązań zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju i ekologicznej mobilności” – powiedział z okazji wyprodukowania milionowego silnika tego typu wiceprezes Grupy PSA odpowiedzialny za inżynierię napędów i podwozi, Christian Chapelle.
KG; grafika: PSA
Najnowsze komentarze