José María López perfekcyjnie zakończył sezon 2015 startów w Wyścigowych Mistrzostw Świata Samochodów Turystycznych (WTCC FIA), w którym po raz drugi z rzędu zdobył tytuł mistrzowski*. Kierowca z Argentyny najpierw po raz siódmy w tym sezonie zdobył pole position w kwalifikacjach, a następnie zwyciężył pierwszy z dwóch wyścigów.
Yvan Muller, dzięki wygranej w drugim wyścigu, kończącym tegoroczną rywalizację w WTCC, zapewnił sobie drugie miejsce w klasyfikacji sezonu, czyli tytuł Wyścigowego Wicemistrza Świata. W walce o to trofeum Muller wyprzedził różnicą jednego punktu Sébastiena Loeba.
Stając na podium w wyścigu nr 2, Ma Qing Hua przesądził o historycznym sukcesie Citroëna, który plasuje czterech swoich kierowców na czterech pierwszych miejscach klasyfikacji generalnej całego sezonu WTCC. Ponadto Citroën ustanawia nowy rekord w kategorii łącznej liczby punktów zaliczonych w jednym sezonie.
Zespół Citroën Racing długą, poruszającą owacją pożegnał Sébastiena Loeba po piętnastu latach współpracy.
Kiedy w piątek po południu, na torze Losail w Katarze, rozpoczęły się ostatnie w tym roku kwalifikacje do wyścigów WTCC, słońce już zachodziło. Citroëny C-Elysée WTCC raz jeszcze udowodniły swoją konkurencyjność, potwierdzoną dzień wcześniej podczas wolnych treningów, i bez trudności przeszły pierwszą sesję kwalifikacyjną. Yvan Muller, niezbyt zadowolony z ustawienia swojego samochodu, nie podjął walki o awans do sesji Q3. Mający ósmy czas i plasujący się tuż przed Ma Qing Hua, kierowca z Alzacji zapewnił sobie dogodną pozycję do startu w wyścigu nr 2.
Mehdi Bennani, który jako pierwszy wjechał na tor w trzeciej sesji kwalifikacji, zaliczył znakomity czas 2:01,311. Jako ostatni wyjechał na tor José María López i po raz kolejny okazał się niezawodny. Z czasem 2:00,947 Argentyńczyk wygrał kwalifikacje i zdobył siódme pole position w bieżącym sezonie, wyrównując swój rekord z 2014 r.
Gdy dochodziła godzina 21:30, a nad torem Losail od dawna panował zmrok, samochody zaczęły formować szyk startowy. W chwili zgaśnięcia czerwonych świateł, José María López utrzymał przewagę pierwszego pola startowego i objął pozycję lidera. Za nim jechali kolejno Mehdi Bennani, Sébastien Loeb, Hugo Valente, Ma Qing Hua i Yvan Muller.
Na drugim okrążeniu Valente wyprzedził Loeba, po czym aż do mety w peletonie aut toczyły się zacięte pojedynki w dwóch parach: pomiędzy Valente i Loebem oraz między Ma i Mullerem. Do ostatniego metra żaden atak nie okazał się skuteczny. W ten sposób Pechito López odniósł swoje dziesiąte zwycięstwo w sezonie.
Po krótkiej przerwie auta ustawiły się do startu wyścigu nr 2. Wynik kwalifikacji plasował na pierwszym polu startowym Toma Coronela, okazało się jednak, że kierowca ten musi startować z boksów. Dzięki temu Ma Qing Hua uzyskał lepszą sytuację na starcie, ale tym, który naprawdę skorzystał z okazji, był Yvan Muller. Zawodnik z Alzacji od razu wysunął się na drugą pozycję, za Johnem Filippi. Po kolizji, która pod koniec pierwszego okrążenia wyeliminowała dwa auta, na torze pojawił się samochód bezpieczeństwa. Również José María López, uderzony na jednym z pierwszych zakrętów przez auto któregoś z rywali, nie zdołał awansować do końca wyścigu na miejsce wyższe od dwunastego.
Kiedy po czterech okrążeniach nastąpiło wznowienie walki, Yvan Muller natychmiast przystąpił do ataku na lidera. Pojedynek trwał przez całe okrążenie. W pewnej chwili kierowca zespołu Citroën C-Elysée WTCC, z numerem startowym 68, wcisnął się w lukę pozostawioną przez rywala. Filippi jednak nie ustępował i obydwa samochody zetknęły się. Muller wytrzymał ten kontakt i z zakrętu nr 1 wyszedł na pierwszej pozycji. W kilka sekund później sędziowie zasygnalizowali, że Filippi otrzymuje karę przejazdu przez alejkę serwisową za falstart.
Przez kolejne okrążenia Yvan Muller systematycznie powiększał przewagę nad Ma Qing Hua, który z kolei umacniał się na drugim miejscu. Najbardziej widowiskowa walka toczyła się o pozycję trzecią: Norbert Michelisz bronił się przed presją Sébastiena Loeba, który wiedział, że aby utrzymać drugie miejsce w klasyfikacji kierowców i zdobyć tytuł Wicemistrza Świata, musi stanąć na podium. Jednak i tym razem kolejność w czołówce nie uległa dalszym zmianom aż do mety. Yvan Muller wygrał swój szósty wyścig w sezonie. Pod koniec wyścigu największą atrakcją w ciasnym peletonie był José María López, autor kilku efektownych manewrów wyprzedzania, które ostatecznie dały mu ósme miejsce.
Na mecie, na Sébastiena Loeba czekał w komplecie cały zespół Citroën Racing, by wyrazić mu swoje uznanie i sympatię wyjątkowo długą owacją na stojąco.
POWIEDZIELI NA MECIE:
Yves Matton, Dyrektor Citroën Racing: „Wygraliśmy 21 wyścigów na 24 rozegrane w tym sezonie. Zdobywamy tytuł Mistrza Świata producentów, a w klasyfikacji kierowców mamy czterech naszych zawodników, na czterech pierwszych miejscach. Dla zespołu Citroën Total WTCC sezon kończy się wyjątkowym sukcesem. José María López i Yvan Muller odnieśli dzisiaj zwycięstwa walcząc, pomimo, że najważniejsze wyniki były już rozstrzygnięte – i obydwaj udowodnili, że są obecnie najlepszymi zawodnikami w tej dyscyplinie sportu samochodowego. Ten wieczór jest także powodem do autentycznego wzruszenia dla całego naszego zespołu – mamy bowiem świadomość, że był to ostatni wyścig Sébastiena Loeba w naszym gronie. Dzisiaj dobiega końca niezwykły rozdział w historii sportu samochodowego. Nam pozostaną na zawsze wspaniałe wspomnienia związane z Sébastienem”.
José María López: „To naprawdę fantastyczny weekend! Samochód był od samego początku bardzo szybki, a i tak przez cały czas staraliśmy się poprawić jego ustawienia. W obydwu wyścigach zachowanie mojego Citroëna C-Elysée WTCC było wręcz perfekcyjne – mnie pozostawało utrzymanie go na torze. Jestem bardzo szczęśliwy, że kończę sezon zwycięstwem, ale jednocześnie trochę mi żal, że to już ostatnia runda i że teraz przede mną długie oczekiwanie, zanim wszystko rozpocznie się na nowo. Pragnę po raz kolejny podziękować całemu zespołowi za wspólną pracę przez ostatnie dwa lata, a także życzyć Sébastienowi powodzenia i sukcesów w jego dalszej karierze. Dla mnie to prawdziwy zaszczyt, że byłem w jednym zespole z tym kierowcą. Jestem pewien, że będzie mi go brakowało”.
Yvan Muller: „Dzisiaj moim celem było wygranie jednego z dwóch ostatnich wyścigów. Cieszę się, że udało mi się to osiągnąć. Moi inżynierowie i mechanicy mają za sobą dwa trudne dni, nie byłem bowiem zadowolony z regulacji auta. Ostatecznie, choć z wielkim wysiłkiem, doszliśmy do ustawienia, przy którym mogłem liczyć w wyścigu na dobre osiągi samochodu, a nawet zaliczyłem czasy lepsze niż podczas kwalifikacji. Podobnie jak Pechito, chciałbym podziękować całemu zespołowi, jak również moim kolegom i zarazem konkurentom. Awansowaliśmy wspólnie na tak wysoki poziom, ponieważ potrafiliśmy być czwórką kierowców działających solidarnie. Dziękuję im, a w szczególności dziękuję Sébastienowi, któremu życzę wszystkiego najlepszego na przyszłość”.
Ma Qing Hua: „Dziękuję zespołowi Citroën Total za to, że dał mi możliwość rozegrania mojego pierwszego pełnego sezonu startów w serii WTCC FIA. Znalazłem się w gronie trzech kierowców prezentujących bardzo wysoki poziom. Miałem zaszczyt i okazję nabierać doświadczeń poprzez kontakt z nimi. Dzięki punktom, jakie dzisiaj zdobyłem, zachowuję czwarte miejsce w klasyfikacji indywidualnej Wyścigowych Mistrzostw Świata. Jestem dumny, że wynik ten osiągam wspólnie z zespołem Citroëna”.
Sébastien Loeb: „Moją ambicją było dzisiaj utrzymanie się na drugim miejscu w klasyfikacji indywidualnej sezonu. Wiedziałem jednak, że będzie to trudne zadanie, i że Yvan będzie atakował z wielką determinacją, by odzyskać pozycję, jaką zajmował jeszcze niedawno. Chociaż pokonał mnie i to różnicą tylko jednego punktu, nie żałuję, że tak się stało. Myślę, że mam za sobą udany dzień – dobrze poszły mi i kwalifikacje, i obydwa wyścigi. Etap mojej kariery, jakim były starty w WTCC, będę dobrze wspominał. Dziękuję Citroënowi za to, że miałem tę możliwość i oczywiście za wszystko, co zdziałaliśmy wspólnie przez ostatnich piętnaście lat. Dzisiejszy dzień był pełen szczególnych emocji – miałem świadomość, że jest to mój ostatni start w barwach tego zespołu, teraz jednak myślę o przyszłości, a moje następne cele są nie mniej pasjonujące. Chciałbym spróbować jeszcze kilku rzeczy, zanim przejdę na sportową emeryturę!”.
WYNIKI DWUNASTEJ (OSTATNIEJ) RUNDY SEZONU
KWALIFIKACJE
1. José María López (Citroën C-Elysée WTCC)
2. Mehdi Bennani (Citroën C-Elysée WTCC)
3. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC)
4. Hugo Valente (Chevrolet RML Cruze TC1)
5. Nick Catsburg (Lada Vesta WTCC)
6. Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC)
7. Ma Qing Hua (Citroën C-Elysée WTCC)
8. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)
WYŚCIG 1
1. José María López (Citroën C-Elysée WTCC)
2. Mehdi Bennani (Citroën C-Elysée WTCC)
3. Hugo Valente (Chevrolet RML Cruze TC1)
4. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC)
5. Ma Qing Hua (Citroën C-Elysée WTCC)
6. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)
Najszybsze okrążenie: José María López, 2:01,628
WYŚCIG 2
1. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)
2. Ma Qing Hua (Citroën C-Elysée WTCC)
3. Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC)
4. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC)
5. Mehdi Bennani (Citroën C-Elysée WTCC)
6. José María López (Citroën C-Elysée WTCC)
Najszybsze okrążenie: Yvan Muller, 2:02,450
WYŚCIGOWE MISTRZOSTWA ŚWIATA SAMOCHODÓW TURYSTYCZNYCH – KLASYFIKACJA KIEROWCÓW:
1. José María López – 475 punktów
2. Yvan Muller – 357 pkt
3. Sébastien Loeb – 356 pkt
4. Ma Qing Hua – 241 pkt
5. Gabriele Tarquini – 197 pkt
6. Mehdi Bennani – 127 pkt
WYŚCIGOWE MISTRZOSTWA ŚWIATA SAMOCHODÓW TURYSTYCZNYCH – KLASYFIKACJA PRODUCENTÓW:
1. Citroën – 1.069 pkt
2. Honda – 721 pkt
3. Lada – 376 pkt
* Wyniki te staną się oficjalne po opublikowaniu przez FIA.
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze