Zautomatyzowane skrzynie biegów mają swoich przeciwników i zwolenników. Przeciwnicy podkreślają rzekomą powolną pracę takiej skrzyni (z czym osobiście nie do końca się zgadzam), zwolennicy dostrzegają wygodę użytkowania i niewysokie koszty serwisowe w porównaniu z klasycznym automatem. Tak, czy inaczej, klienci mają wybór, przynajmniej w niektórych krajach. Na przykład w Brazylii, gdzie teraz Renault Logana i Renault Sandero można kupić ze zautomatyzowaną skrzynią biegów.
Klienci poszukujący więcej komfortu podczas użytkowania samochodu, zwłaszcza w dużych aglomeracjach, a takich przecież na kontynencie południowoamerykańskim nie brakuje, mogą teraz kupić Nowego Logana bądź Nowe Sandero ze skrzynią zautomatyzowaną. Dopłata w stosunku do skrzyni manualnej wynosi 2.400 reali. Oznacza to, że już za 43.000 reali można się cieszyć z nowego Renault z nową przekładnią.
Zautomatyzowana skrzynia Easy’R stosowana w Loganie i Sandero ma pięć przełożeń i jest w stanie – zdaniem producenta – oszczędzić nawet do 20% paliwa w porównaniu z klasyczną skrzynią automatyczną! Dostępna jest w modelach z silnikiem 1.6 8v i wersjach wyposażenia Expression i Dynamique.
Skrzynia zautomatyzowana jest zbudowana na bazie zwykłej skrzyni manualnej, ma mechaniczne sprzęgło, a jedynie obsługa zmiany biegów odbywa się automatycznie, dzięki zastosowaniu układu elektronicznego sterującego skrzynią. Kierowca oczywiście ma możliwość ręcznej sekwencyjnej zmiany przełożeń – wystarczy ruch lewarkiem analogiczny do tego, jaki wykonuje się w manualnym ustawieniu automatu (o ile skrzynia taką opcję przewiduje).
Skrzynia Easy’R obsługuje oczywiście tzw. kick down, czyli „zrzucenie” biegu na niższy, gdy istnieje potrzeba nagłego przyspieszenia. Posiada też – na biegu pierwszym oraz wstecznym – tryb „pełzania”, co wspomaga poruszanie się w miejskich korkach. Auto dzięki temu systemowi świetnie radzi sobie również podczas podjazdów o nachyleniu do 4°. Wystarczy jedynie zwolnić hamulec i „pełzanie” się uaktywni.
Skrzynia Easy’R korzysta z układu elektronicznego niemieckiej firmy ZF – jednego z czołowych producentów skrzyń automatycznych. Opracowywano go przez trzy lata, a podczas testów przejechano łącznie ponad milion kilometrów (realnie i w testach stanowiskowych) na trzech kontynentach. W Renault ta technologia debiutuje na rynku brazylijskim. Czy ujrzy światło dzienne także w innych krajach, na innych kontynentach?
Jak działa skrzynia Easy’R?
Ceny aut w Brazylii wynoszą:
– Sandero Expression 1.6 8V – 43.000 reali;
– Sandero Dynamique 1.6 8V – 47.180 reali;
– Logan Expression 1.6 8V – 45.490 reali;
– Logan Dynamique 1.6 8V – 50.180 reali.
(kurs reala do złotówki wynosi 1,35 na dzień 22 września 2014r.)
Zarówno Renault Logan, jak i Renault Sandero objęte są trzyletnią gwarancją (ograniczoną przebiegiem 100.000 km), przy czym co 10.000 km odbywają się przeglądy serwisowe. Uwzględniając te warunki i ceny owych przeglądów wychodzi na to, że dzienny koszt serwisu dla tych samochodów oscyluje w okolicach jednego reala i jest jednym z najniższych na tamtejszym rynku w swojej klasie.
Logan i Sandero ze skrzynią zautomatyzowaną
KG; zdjęcia: Renault Brasil
Najnowsze komentarze