Zespół Signatech-Alpine po raz drugi z rzędu zdobył tytuł mistrza European Le Mans Series. Paul-Loup Chatin, Nelson Panciatici i Oliver Webb zwyciężyli w klasyfikacji kierowców, prowadząc Renault Alpine A450b. Równolegle do tego ukoronowanego sukcesem projektu sportowego Alpine kontynuuje przygotowania do wprowadzenia na rynek „Berlinette XXI wieku”, która trafi do sprzedaży w 2016 r.
Zespół Signatech-Alpine obiecał walczyć o zwycięstwo na portugalskim torze Estoril. Mimo że do tego, by po raz kolejny zdobyć tytuł Mistrza Europy, bez względu na wyniki rywali, wystarczyłoby drugie miejsce, występujący pod trójkolorową flagą zespół podszedł do decydującego wyścigu podobnie jak do wszystkich innych.
I jak w każdym wyścigu od maja tego roku, Alpine A450b pokazało, na co go stać. Startujący z trzeciej linii Nelson Panciatici już na pierwszej prostej zdobył drugą lokatę.
Aż do pierwszej zmiany kierowców nie odstępował liderów z zespołu Zytek. Paul-Loup Chatin z okazji swoich urodzin (23 lata) przejął kierownicę i pod koniec pierwszej godziny wysunął się na czoło wyścigu.
Po tym, jak zespół bolidu Ligier powrócił na tor, walka o pierwsze miejsce stawała się coraz bardziej zacięta, jednak po drugim tankowaniu Alpine A450b znów przejęło prowadzenie. Zająwszy miejsce w fotelu, Oliver Webb zwiększał stopniowo przewagę, by przygotować podwójną końcową zmianę Paula-Loupa Chatina.
Niestety dwie nałożone kolejno na zespół kary spowolniły bieg Alpine 450b po zwycięstwo. Stop&Go (związana z liczbą mechaników obecnych wokół samochodu w trakcie tankowania), a następnie zatrzymanie na trzy minuty (za buksowanie kół na stanowisku) sprawiły, że numer 36 spadł w klasyfikacji generalnej na szóste miejsce.
Niecałą godzinę przed końcem wyścigu należało więc zmienić strategię. Zespół Signatech-Alpine zrobił wszystko, żeby zapewnić punkty konieczne do zdobycia drugiego z rzędu tytułu mistrzowskiego.
Paul-Loup Chatin odzyskał piątą pozycję i jechał z szybkością równą najlepszym zawodnikom na torze, dzięki czemu przekroczył linię mety, zdobywając tytuł Mistrza Europy!
W tym budzącym szczególne kontrowersje sezonie European Le Mans Series w pięciu różnych wyścigach zwyciężyło pięciu różnych zawodników. Świadczy to o wysokim poziomie rywalizacji w tym najbardziej zaciętym spośród wyścigów LM P2.
Bernard Ollivier (dyrektor Alpine): Alpine, symbol wygranej, znowu zwyciężyło! Mobilizacja zespołu, aby stawić czoło niesprzyjającym okolicznościom, była niezwykła. Jest to dla nas nowa lekcja: diabeł tkwi w szczegółach… A te kosztowały nas około czterech minut. Wspieraliśmy się wzajemnie, by po raz drugi z rzędu zdobyć mistrzostwo. Nasz młody zespół, w którym średnia wieku wynosi 24 lata, pokazał, jak bardzo jest dojrzały. To również jedno z haseł Alpine: dajemy szanse młodym, utalentowanym kierowcom!
Philippe Sinault (szef zespołu Signatech-Alpine): Jestem szczęśliwy i dumny z pracy całej ekipy. Trudno utrzymać tytuł. Dlatego czujemy tym większą satysfakcję ze zwycięstwa w Mistrzostwach Europy. Postawiliśmy kolejny krok naprzód, cały czas walcząc o pierwsze miejsce i za każdym razem obierając właściwą strategię. Mimo bardzo trudnego ostatniego wyścigu zespół pozostał w dobrych nastrojach, dopisujących mu od chwili, w której zdobyliśmy miejsce na podium w wyścigu 24 Heures du Mans. Dziękujemy Alpine za okazane nam zaufanie. Razem możemy przeżywać niezwykłe emocje. Czasem jest trudno, ale kochamy to… Już nie możemy doczekać się kolejnego sezonu!
Nelson Panciatici: Po niezłej rundzie kwalifikacji wyścig rozpocząłem dobrze. Choć miałem możliwość wysunięcia się na czoło przy pierwszym zakręcie, wolałem umocnić swoją pozycję. Jechałem dobrym tempem, nie podejmując ryzyka. Pomimo kar zdobyliśmy tytuł. Jestem szczęśliwy, będąc pierwszym kierowcą, któremu udało się utrzymać pozycję zwycięzcy w LM P2. Zespół pokazał swoją siłę i udowodnił, że wygrana nie była dziełem przypadku.
Paul-Loup Chatin: Co za wyścig! Myślę, że mimo błędów w ostatnim wyścigu ten sezon był znakomity. Widać było efekty naszej pracy. Po odbyciu kar trzeba było powrócić na tor i szukać punktów.
Jestem naprawdę szczęśliwy. Ogromne podziękowania dla całego zespołu, firmy Alpine, Philippe’a, Nelsona i Olivera. Jesteśmy ze sobą bardzo związani.
Oliver Webb: Obydwaj moi zmiennicy bardzo dobrze się spisali na początku wyścigu. Dzięki temu mogłem zdobyć przewagę zanim otrzymaliśmy kary. Mimo że pozbawiły nas zwycięstwa w tym wyścigu, zdobyliśmy jednak tytuł Mistrza Europy. Miejsce na podium w 24 Heures du Mans i tytuł mistrza w European Le Mans Series to dwa niezwykłe osiągnięcia jak na mój pierwszy sezon w wyścigach wytrzymałościowych. Mam nadzieję, że w następnym roku ta dobra passa się utrzyma!
Alpine zdobyło tytuł Mistrza Europy po raz trzeci – pierwszy raz miał miejsce czterdzieści lat temu za sprawą Alpine A441, drugi natomiast w zeszłym roku dzięki Alpine A450. Nelson Panciatici jest pierwszym zawodnikiem, który zdobył dwa tytuły pod rząd w tej kategorii European Le Mans Series… Paul-Loup Chatin, mając dokładnie 23 lata, został z kolei najmłodszym mistrzem LM P2! Oliver Webb, w wieku 23 lat i 6 miesięcy, także nie był daleki od pobicia tego rekordu.
Pomimo radości ze zwycięstwa Alpine pragnie wyrazić swoje wsparcie dla Julesa Bianchi i jego bliskich. Jest on częścią naszej rodziny. Jego dziadek, Mauro oraz dziadek stryjeczny, Lucien, byli pierwszymi zwycięzcami wyścigu scratch w 1965 r. na torze Nürburgring, na dystansie 500 km za kierownicą Alpine M65. Rozpoczynając świętowanie zwycięstwa, cały czas myślimy o Julesie.
Klasyfikacja 4-godzinnego wyścigu na torze Estoril
1. Sébastien Loeb Racing 24 (Capillaire – Eriksson) 146 okrążeń
2. Newblood by Morand Racing 43 (Hirsch – Klien – Ragues) + 35’’399
3. Jota Sport 38 (Albuquerque – Dolan – Tincknell) + 43’713
4. Race Performance 34 (Frey – Mailleux – Niederhauser) + 1 okrążenie
5. Signatech-Alpine 36 (Chatin – Panciatici – Webb) + 1 okrążenie
6. Murphy Prototypes 48 (Derani – Littlejohn – Wells) + 2 okrążenia
7. Greaves Motorsport 41 (Faisca – Fletcher – McMurry) + 2 okrążenia
8. Pegasus Racing 29 (Coleman – Leutwiler – Schell) + 5 okrążeń…
European Le Mans Series 5/5
1. Signatech-Alpine 36 – 78 punktów
2. Jota Sport 38 – 74 punkty
3. Newblood by Morand Racing 43 – 68 punktów
4. Sébastien Loeb Racing 24 – 57 punktów
5. Race Performance 34 – 57 punktów
Mimo przeciwności Alpine ponownie zdobyło tytuł Mistrza Europy!
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze