Zatrzymywanie się na poboczu kierowcy powinni traktować jako ostateczność. Jeśli chcemy skorzystać z telefonu czy zerknąć na mapę, powinniśmy zatrzymać się na parkingu lub stacji benzynowej. Postój na poboczu ograniczmy do wyjątkowych sytuacji, czyli przede wszystkim awarii unieruchamiającej pojazd oraz zatrzymania przez policję – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Jeśli kierowca jest zmuszony do zatrzymania się na poboczu, koniecznie powinien zjechać jak najbliżej prawej krawędzi, równolegle do niej, aby nie stać w pasie ruchu. Na poboczu mogą znajdować się elementy, które mogą uszkodzić pojazd lub przebić oponę, dlatego przed zjazdem kierowcy powinni najpierw rozejrzeć się czy nie ma takiego zagrożenia – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. W przypadku opuszczania pojazdu, wszyscy pasażerowie powinni używać drzwi po prawej stronie. Kierowca decydując się na wysiadanie od strony lewej, musi upewnić się, czy jest to bezpieczne zarówno dla niego jak i dla innych uczestników ruchu drogowego.
Przebywanie w aucie na poboczu jest niebezpieczne. Jeśli samochód jest unieruchomiony i konieczne jest oczekiwanie na pomoc, trzeba zachować szczególną ostrożność pozostając na poboczu. Samochód tam stojący narażony jest na uderzenie przez przejeżdżające pojazdy, dlatego najbezpieczniej jest opuścić auto i oczekiwać na pomoc stojąc poza drogą lub na jej krawędzi – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Jeśli podróżujemy ze zwierzętami, wyprowadzając je z pojazdu należy uniemożliwić im wtargnięcie na jezdnię. Jeśli nie jesteśmy w stanie tego zrobić, powinny pozostać w aucie.
Jak zasygnalizować postój na poboczu z powodu uszkodzenia pojazdu**
Na autostradzie lub drodze ekspresowej:
Sygnalizacja jest obowiązkowa w każdym przypadku – poprzez włączenie świateł awaryjnych oraz ustawienie ostrzegawczego trójkąta awaryjnego 100 m za pojazdem.
Na pozostałych drogach poza obszarem zabudowanym:
Obowiązkowo tylko w przypadku, gdy pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości – poprzez umieszczenie ostrzegawczego trójkąta awaryjnego 30-50 m za pojazdem i włączenie świateł awaryjnych.
Na pozostałych drogach na obszarze zabudowanym:
Obowiązkowo tylko w przypadku, gdy pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości – poprzez włączenie świateł awaryjnych.
* Źródło: policja.pl
** Źródło: art. 50 kodeksu drogowego
Szkoła Jazdy Renault to pierwsza markowa szkoła doskonalenia techniki jazdy Renault na świecie. Szkoła działa na terenie lotniska Warszawa-Bemowo. W ofercie szkoły znajdują się kursy dla klientów indywidualnych i flotowych, program dla kierowców samochodów dostawczych, jazda defensywna, czyli szkolenie z techniki bezpiecznej jazdy w realnym ruchu drogowym, audyty flot samochodowych, kurs eko-jazdy, wykłady z psychologii i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz szkolenia z zakresu pierwszej pomocy. Szkoła dysponuje 50.000 m² powierzchni do ćwiczeń, w tym płytą poślizgową o długości 120 m oraz kręgiem poślizgowym o średnicy 60 m, a także płytami betonowymi do jazdy na trolejach i torem do jazdy terenowej. Szkoła Jazdy Renault jest członkiem Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego i Polskiego Stowarzyszenia Motorowego.
Szczegóły: www.szkolajazdyrenault.pl
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze