Świętując swój Dzień Innowacji koncern PSA Peugeot Citroën zaprezentował nie tylko przełomowy napęd benzynowo-powietrzny, o którym pisaliśmy wczoraj wieczorem, ale także nową płytę podłogową nazwaną EMP2 (Efficient Modular Platform 2). W pierwszej kolejności zostanie ona wykorzystana w nowych modelach, których premiera zapowiadana jest jeszcze na rok bieżący: Citroënie C4 Picasso i Nowym Peugeocie 308.
Platforma posłuży jako podstawa głównie dla samochodów segmentu C i D. W jej konstrukcji zastosowano elementy z wysokowytrzymałościowej stali, z aluminium oraz z kompozytów. W efekcie uzyskano płytę, która zapewni wysokie bezpieczeństwo, komfort oraz przyjemność z jazdy, a więc kluczowe dla Francuzów aspekty konstrukcji samochodów.
Nie mniej ważne jest to, że w stosunku do aktualnie wykorzystywanych rozwiązań nowa płyta jest lżejsza o 70 kg.
Architektura rozwiązania jest bardzo elastyczna. Pozwoli na budowanie na tej płycie hatchbacków, sedanów, coupe i kombi segmentów C i D, minivanów, crossoverów i SUV-ów, a nawet lekkich samochodów użytkowych. Projekt przewiduje stosowanie nowoczesnych technologii, w tym rozwiązań typu Stop&Start, elektrycznego wspomagania kierownicy, czy stosownie opon o niskich oporach toczenia, a wszystko to w celu ograniczenia spalania oraz emisji dwutlenku węgla. Szacuje się, że nowa platforma jest w stanie – wraz z towarzyszącymi rozwiązaniami – ograniczyć zużycie paliwa, a w efekcie także zmniejszyć emisję dwutlenku węgla aż o 22%! To efekt m.in. płaskich elementów podwozia ograniczających zawirowania powietrza (czyli poprawiających aerodynamikę, zmniejszających opory).
Nowa platforma pozwoli także na budowanie pojazdów o nowej, ciekawej stylistce. Możliwe będą auta z krótkim i z długim tyłem, z niską i wysoką pozycją siedzącą, różnymi rodzajami zawieszeń (zarówno belka skrętna, jak i zawieszenie wielowahaczowe), różnym modelowaniem przedniej części nadwozia oraz rozmaitymi źródłami napędu.
W pierwszym rzędzie produkcja samochodów opartych o nową platformę ruszy w Sochaux (Francja), Vigo (Hiszpania) i Wuhan (Chiny), a następnie w Miluzie (Francja), Rennes (Francja), Kałudze (Rosja) i Buenos Aires (Argentyna).
Citroen
KG; video i zdjęcia: PSA
Najnowsze komentarze