Zwracające uwagę stylem zainspirowanym wysokiej klasy sportowymi kombi, Nowe Renault Clio Grandtour stanowi innowacyjną ofertę na rynku.
Pod masywną linią kryje się uniwersalne i funkcjonalne wnętrze, jakiego oczekują klienci zainteresowani kombi z segmentu B. Obszerny bagażnik o pojemności 443 dm³ można powiększyć do 1380 dm³ po złożeniu tylnej kanapy dzielonej w układzie 1/3-2/3. Przednie siedzenie pasażera, które można przekształcić w stolik, po złożeniu oparcia zapewnia nowemu modelowi niemającą sobie równych długość załadunku: 2,48 m od tylnej klapy do schowka w desce rozdzielczej.
Samochód posiada wszystkie zalety charakterystyczne dla Nowego Clio: komfort, bezpieczeństwo, dynamiczne zachowanie na drodze i wyposażenie typowe dla wyższych segmentów, w szczególności ofertę dwóch systemów multimedialnych. Nowe Renault Clio Grandtour będzie mogło być wyposażone w nowy multimedialny tablet Renault R-Link, który w innowacyjny sposób wprowadza do świata motoryzacji stały dostęp do internetu i usług on-line. Już w momencie wprowadzenia Renault R-Link proponuje bogatą ofertę aplikacji.
Nowe Clio Grandtour dysponuje najnowocześniejszymi silnikami, takimi jak 3-cylindrowy silnik benzynowy Energy TCe 90 i wysokoprężny Energy dCi 90. Ta ostatnia jednostka zużywa jedynie 3,6*l/100 km, a pod względem CO2 (tylko 93g/km*). Uzupełnieniem odnowionej oferty silników będzie skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem EDC, która pojawi się w pierwszym półroczu w wersjach z silnikiem TCe 120, a następnie z silnikiem dCi 90. W Polsce Nowe Clio Grandtour pojawi się pod koniec marca 2013.
* Homologowane wartości zużycia paliwa i emisji CO2 zgodnie z obowiązującymi przepisami
Renault wprowadza do gamy Nowego Clio nową oryginalną wersję kombi. To ciąg dalszy ofensywy Renault stawiającej na zmysłową atrakcyjność nowych modeli. Nowe Clio Grandtour przyciąga uwagę mocną i wyraźnie odmienną osobowością inspirowaną sportowymi kombi wyższej klasy. Pojawi się w gamie obok Nowego Clio hatchback – pierwszego samochodu w ofercie Renault reprezentującego nową stylistykę marki, wprowadzoną przez Laurensa van den Ackera. Nowe Clio Grandtour jest już drugim autem zainspirowanym concept carem DeZir.
ELEGANCJA I ZMYSŁ PRAKTYCZNY
Nowe Renault Clio Grandtour było jedną z rewelacji na stoisku Renault na Paryskim Salonie Samochodowym 2012. Nowe Renault Clio Grandtour ma tę samą dynamikę co wersja hatchback, choć różni się swą dynamiczną i płynną linią. Przy długości całkowitej 4,267 m, wygląda jak kompaktowe i jednocześnie pojemne kombi z klasą. Rozstaw osi jest identyczny jak hatchbacka, wydłużono jednak zwis tylny o 204 mm, do 825 mm.
Badania wykazały, że klienci są przywiązani do kanonów estetycznych sportowych kombi. Nowe Renault Clio Grandtour posiada ich charakterystyczny styl, nie tracąc przy tym swej funkcjonalności.
Zwracający uwagę długą maską i wyraźnie zarysowanymi nadkolami, jego linia wydłuża się ku tyłowi dzięki bardziej pionowo ustawionej tylnej szybie, podkreślającej pojemność bagażnika. Klamki w tylnych drzwiach są ukryte, podobnie jak w hatchbacku. Tylne oraz środkowe słupki wpisują się harmonijnie w płaszczyznę szyb. Na tylnej klapie nad szybą znajduje się wyprofilowany spojler, przedłużający optycznie linię dachu.
Nowe Clio Grandtour jest również wyposażone w relingi dachowe (w zależności od wersji są one czarne lub w kolorze matowego chromu), dopasowane kształtem do dachu.
Wywiad z Yohannem Orym – projektantem Nowego Renault Clio Grandtour
W jaki sposób powstał design Nowego Clio Grandtour?
Nowe Renault Clio zostało od razu pomyślane jako hatchback i kombi. Wersja kombi została zaprojektowana jako oddzielny model, a nie jako późniejsza „wariacja” na bazie hatchbacka.
Zaprojektowanie takiego auta wymaga dyskusji i wzajemnej inspiracji. W praktyce, jak zawsze w Renault, konkurują ze sobą różne makiety i wizje samochodu. Każdy projektant uczestniczący w tworzeniu modelu przedstawia swoją propozycję hatchbacka i kombi. Finalnie została wybrana moja propozycja Nowego Clio Grandtour, co sprawiło mi przyjemność. Później wymaga to oczywiście zespołowej pracy.
Na czym polega specyfika projektowania kombi?
Styl kombi musi w naturalny sposób eksponować tył auta, jego praktyczność i pojemność. To jest właśnie racją bytu tego typu nadwozia. Przesada w podkreślaniu funkcjonalności niesie z sobą ryzyko stworzenia „pudełka”. Funkcjonalnego, ale rzadko kiedy pięknego. Na przeciwnym biegunie może pojawić się pokusa odejścia od funkcjonalności i zaprojektowania bardzo dynamicznego, czy wręcz sportowego auta. Może być bardzo estetyczne, ale jest ryzyko, że przestanie spełniać swoją funkcję: niski dach i pochylone tylne słupki niekorzystnie zmniejszają pojemność i możliwości wykorzystania bagażnika. Trudność polega więc na wybraniu odpowiedniego kompromisu…
Jak to wyglądało w przypadku Nowego Clio Grandtour ?
W przypadku kombi, podobnie jak i hatchbacka, zależało nam na samochodzie o naturalnie harmonijnej i proporcjonalnej bryle. Nie chcieliśmy projektować ekstremalnego ani przesadzonego samochodu.
Staraliśmy się wzmocnić spójność płynnej linii Clio, aby uzyskać jak najkorzystniejsze wrażenie długości i szerokości auta. Kompaktowe kombi wydają się czasem niezgrabne lub przygniecione bagażnikiem – chcieliśmy tego uniknąć.
Zależało nam na utrzymaniu prostej, długiej linii dolnej części nadwozia. Pracowaliśmy nad muskularnymi kształtami, wprowadzając pewne „napięcie”. Chcieliśmy zaprojektować przedmiot, który będzie żył.
Staraliśmy się usunąć lub zmniejszyć każdą przeszkodę czy ograniczenie uniemożliwiające uzyskanie pożądanej płynnej linii: czarne wykończenie słupków, wbudowanie tylnych klamek przy słupkach tylnych drzwi, dzięki czemu „znikają” wpisane w powierzchnię szyb, która wydaje się nie mieć przerw, brak deflektorów… Nadkola są jeszcze wyraźniej zaznaczone niż w hatchbacku dzięki odpowiedniemu ukształtowaniu powierzchni szyb. Z tyłu uzyskano efekt wygięcia bryły. Dzięki starannie dopracowanej formie tylna klapa sprawia wrażenie lekkości. Tylne dwuczęściowe światła maskują linię klapy, co pozwala uniknąć wrażenia kanciastości.
W czym Nowe Renault Clio Grandtour jest podobne do sportowych kombi?
U źródeł sportowych kombi leżała wola połączenia elegancji sportowych samochodów z potrzebą pomieszczenia sprzętu. Czyli zawsze chodziło o połączenie klasy i funkcjonalności. W ten sposób zrodziły się oryginalne kombi, często klasy „premium” – niekiedy opracowane na bazie dwudrzwiowych coupé. Ponieważ Nowe Clio hatchback ma również linię coupé, styl sportowego kombi w dość naturalny sposób był wpisany w „geny” Nowego Clio Grandtour. Kojarzy się również spontanicznie ze sposobem spędzania wolnego czasu typowym dla tego typu kombi. Chcieliśmy wejść w obszar emocji, przyjemności…
Jakie aspekty projektu chciałby Pan podkreślić?
Wychodząc od początkowych założeń technicznych – z definicji silnie ograniczających – zawsze interesujące wydaje mi się przekucie przeszkód technicznych na korzyści dla designu. Przede wszystkim ściślej niż kiedykolwiek współpracowaliśmy z działem konstrukcyjnym. I to jak na najwcześniejszym etapie, w czasie trwania całego projektu. Nie jest to tak naturalne i wymaga dużo wysiłku i zmiany własnych decyzji, ale w ten sposób pojawiają się najlepsze, kompromisowe rozwiązania. To również najlepsza metoda na określenie i trzymanie się dobrej początkowej koncepcji. Pod względem designu staraliśmy się uchronić pewne proste i „nietykalne” założenia, jak: sprawiający wrażenie lekkości dach i jak najdłuższa linia dolnej części nadwozia. Jeśli chodzi o resztę, było to wzajemne stawianie wyzwań i dużo współpracy.
Czy przychodzą Panu do głowy inne przykłady ilustrujące taki sposób pracy?
Tak. Szczególnie dużo pracy poświęciliśmy na szczegółowe dopracowanie aerodynamiki tylnych świateł i słupków. Chcieliśmy uniknąć wszystkich nieładnych i wystających elementów, aby nie zniszczyć płynnej linii. Przychodzi mi również na myśl dach. Zaprojektowaliśmy go w kształcie profilu „NACA”. Kształt ten, bardzo często stosowany w lotnictwie, pozwolił na obniżenie krawędzi spływu tylnego spojlera Nowego Clio Grandtour. Jest zarazem piękny, funkcjonalny, i mógłby być symbolem i samochodu i sposobu, w jaki pracowaliśmy.
NIESKOŃCZONE MOŻLIWOŚCI PERSONALIZACJI
Wraz z Nowym Renault Clio Grandtour personalizacja pojawiła się z rozmachem w prawdziwych kombi.
Oferta personalizacji obejmuje 3 odmienne stylistycznie propozycje: Elegant, Sport i Trendy, bogatą gamę kolorów nadwozia, zewnętrzne i wewnętrzne elementy ozdobne oraz ciekawe wzory obręczy kół.
Personalizacja, uwzględniona od samego początku projektu, podkreśla zdecydowany charakter Nowego Renault Clio Grandtour – strefy pojazdu szczególnie dobrze nadające się do tego celu zostały uwzględnione już na etapie projektowania. Fabryczny montaż elementów personalizacji gwarantuje wysoką jakość, przy atrakcyjnej i dającej duże możliwości wyboru ofercie.
Na zewnątrz:
Możliwości personalizacji obejmują:
– obudowy lusterek bocznych,
– dolną część tylnego zderzaka i boczne listwy ochronne, które mogą występować w kolorze lśniącej czerni, uzupełnione przez listwy ozdobne dostępne w 5 kolorach (chromowanym, czarnym, czerwonym, niebieskim lub kolorze kości słoniowej).
– 16-calowe obręcze kół w trzech kolorach – w standardowym kolorze aluminium, czarnym lub kości słoniowej, których uzupełnieniem będą 17-calowe obręcze kół w 4 kolorach: czarnym, czerwonym, niebieskim lub kości słoniowej, z diamentowym połyskiem.
We wnętrzu:
– 4 kolorystyczne wystroje w wersji Dynamique: czarny, czerwony, niebieski i brązowy – obejmujące deskę rozdzielczą, płaty drzwi oraz dopasowany akcent kolorystyczny na tapicerce. Każdy wystrój można uzupełnić kolorystycznie dobranymi dywanikami podłogowymi (dostępnymi w ofercie akcesoriów).
– element dekoracyjny kierownicy, listwy ozdobne w uchwytach przednich drzwi, obramowanie dźwigni zmiany biegów i obramowania nawiewów bocznych dostępne w 7 wariantach: 4 kolorach – czarnym, czerwonym, niebieskim i kości słoniowej oraz z 3 motywami Trendy, Elegant i Sport.
KOLOROWE
Podobnie jak wersja hatchback, już w chwili wprowadzenia do sprzedaży Nowe Renault Clio Grandtour będzie dostępne w 8 kolorach nadwozia, wśród których znajdzie się flagowy Czerwony Flamme (kolor reklamowany podczas rynkowego debiutu), zainspirowanym kolorem DeZir.
Lakier niemetalizowany: Biel Alpejska, Niebieski France, Żółty Eclair
Lakier metalizowany: Brązowy Ardent, Czarny Etoilé, Czerwony Flamme, Szary Platynowy, Szary Kasjopea
NOWE RENAULT CLIO GRANDTOUR – WYŻSZY WYMIAR EMOCJI
W Nowym Renault Clio Grandtour stylistyka i funkcjonalność idą w parze. Szczególnie łatwo dostępny bagażnik o pojemności 443 dm³ może być powiększony nawet do 1380 dm³. Maksymalna, unikalna w tym segmencie aut długość załadunku wynosi 2,48 m. Nowe Renault Clio Grandtour zawdzięcza ją składanemu do położenia stolika przedniemu fotelowi pasażera dostępnemu seryjnie w wersji Dynamique. Pasażerowie siedzący na tylnych siedzeniach zyskują więcej miejsca nad głowami dzięki większej o 15 mm odległości od siedzenia do dachu w porównaniu do hatchbacka.
NAJBARDZIEJ FUNKCJONALNE ZE WSZYSTKICH CLIO
Z uwagi na liczne możliwości aranżacji wnętrza, Nowe Renault Clio Grandtour skierowane jest do klientów poszukujących auta o wyrazistym designie, a przy tym bardzo funkcjonalnego.
Przy rozłożonej tylnej kanapie objętość bagażnika wynosi 443 dm³ do wysokości tylnej półki (bez podłogi) czyli o 143 dm³ (50 %) więcej niż w hatchbacku, w tym 85 dm³ pod wyjmowaną podłogą bagażnika. Po całkowitym złożeniu dzielonej w układzie 1/3 – 2/3 tylnej kanapy, objętość bagażnika wzrasta do 1380 dm³.
Dostęp do bagażnika jest ułatwiony dzięki szczególnie nisko umieszczonemu progowi załadunku – na wysokości 604 mm, o 112 mm niżej w porównaniu do hatchbacka – na równi z podłogą, aby móc przesuwać bagaże zamiast ich podnoszenia.
Większy jest również w porównaniu do hatchbacka otwór bagażnika, którego wysokość wynosi 685 mm (+135 mm), a maksymalna szerokość 994 mm (+89 mm). Rowery i niewymiarowe przedmioty mieszczą się w nim bez trudu.
ZALETY WYJMOWANEJ PODŁOGI BAGAŻNIKA
Podłoga rozłożona: zapewnia idealnie płaską powierzchnię załadunku, umieszczoną na równi z progiem bagażnika.
Podłoga złożona: umożliwia łatwy dostęp do umieszczonych pod nią przedmiotów.
Podłoga wyjęta: zwiększa objętość bagażnika o 85 dm³.
INTELIGENTNY PRZEDNI FOTEL PASAŻERA SKŁADANY DO POŁOŻENIA STOLIKA
Całkowite złożenie oparcia fotela pasażera z przodu w kierunku deski rozdzielczej jest oryginalną funkcją Nowego Renault Clio Grandtour. Składany do położenia stolika fotel pasażera w połączeniu z płaską podłogą pozwala uzyskać rekordową długość strefy bagażowej, wynoszącą 2,48 m. Przewóz mebli lub długich przedmiotów staje się niezwykle łatwy, co jest istotnym atutem w przypadku kompaktowych kombi.
LICZNE I OBSZERNE SCHOWKI
Nowe Clio Grandtour wyróżnia się liczbą, wielkością i rozmieszczeniem schowków:
• schowek w konsoli środkowej, przed dźwignią zmiany biegów, mogący pomieścić przenośny odtwarzacz plików MP3, telefon komórkowy lub przenośny odtwarzacz płyt CD,
• duży, 7-litrowy schowek w desce rozdzielczej, mogący pomieścić 1,5-litrową butelkę wody,
• otwarty, podręczny schowek (1,2 l), umieszczony nad właściwym, zamykanym schowkiem w desce rozdzielczej,
• łatwo dostępne uchwyty na kubki
• kieszenie w płatach wszystkich drzwi, mogące pomieścić 1,5-litrową butelkę wody.
WIĘKSZA ODLEGŁOŚĆ OD SIEDZENIA DO DACHU
Dzięki zwiększonej o 15 mm w porównaniu do hatchbacka odległości od siedzenia do dachu na tylnych miejscach, Nowe Renault Clio Grandtour oferuje więcej przestrzeni dla pasażerów.
IDENTYCZNE JAK W HATCHBACKU ATUTY TECHNICZNE: OSZCZĘDNOŚĆ, KOMFORT I DYNAMIKA
Nowe Renault Clio Grandtour posiada wszystkie najważniejsze cechy techniczne i atuty Nowego Clio. Jest mistrzem w swoim segmencie, z identycznymi jak w hatchbacku wielkościami zużycia paliwa, a jego silniki zapewniają równie dużą przyjemność prowadzenia. Nowe Clio Grandtour dba o swoich pasażerów, oferując im najbardziej zaawansowane technologie opracowane przez Renault.
LIDER POD WZGLĘDEM OSZCZĘDNOŚCI PALIWA, ZARÓWNO W WERSJACH BENZYNOWYCH, JAK I WYSOKOPRĘŻNYCH
Nowe Renault Clio Grandtour jest innowacyjne również pod względem jakości i oszczędności silników, zapewniających mu pozycję rynkowego lidera wśród kombi z segmentu B dzięki:
– nowemu, dynamicznemu i oszczędnemu 3-cylindrowemu, turbodoładowanemu silnikowi benzynowemu Renault Energy TCe 90, którego homologowane zużycie paliwa i emisja wynoszą 4,5 l/100 km i 105 g CO2/km
– najlepszemu oferowanemu na rynku silnikowi wysokoprężnemu: Renault Energy dCi 90 z systemem Stop&Start zużywa w najoszczędniejszej konfiguracji zaledwie 3,2 l/100 km i emituje jedynie 83 g CO2/km. Na rynku polskim oferowana jest inna ekonomiczna wersja o średnim zużyciu paliwa na poziomie 3,6l/100km, emitująca 93g CO2/km.
– planowanemu na połowę 2013 roku wprowadzeniu do oferty skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem (Efficient Dual Clutch) sprzężonej z poddanym downsizingowi benzynowym silnikiem TCe 120 EDC. Ten zespół silnika i skrzyni biegów pozwoli połączyć przyjemność prowadzenia z umiarkowanym zużyciem paliwa. W 2013 roku rozpocznie się również montaż skrzyni EDC z silnikiem dCi 90.
NAJBARDZIEJ ZAAWANSOWANE TECHNOLOGIE SŁUŻĄCE OSZCZĘDZANIU ENERGII
Stop&Start: powoduje automatyczne wyłączenie silnika w czasie postoju samochodu, rozruch silnika następuje automatycznie po wciśnięciu sprzęgła.
Energy Smart Management (ESM): pozwala na odzyskiwanie energii przy zwalnianiu/hamowaniu, by odciążyć silnik (poprzez odciążenie alternatora w momentach niskiej wydajności).
Sterowane przepustnice powietrza: umożliwiają optymalizację aerodynamiki pojazdu poprzez automatyczną regulację przepływu przez chłodnicę strumienia powietrza niezbędnego do chłodzenia silnika.
DYNAMICZNE, BEZPIECZNE I KOMFORTOWE NA DRODZE
Dzięki specjalnie dobranym nastawom, Nowe Renault Clio Grandtour jest równie komfortowe i dynamiczne co wersja hatchback:
– Przednie zawieszenie typu MacPherson współpracujące z dolnym wahaczem w kształcie trójkąta prostokątnego z dwoma punktami tłumienia drgań. Powyższa konstrukcja pozwala połączyć dobre trzymanie się drogi z dużym komfortem jazdy poprzez rozdzielenie obciążeń wzdłużnych i poprzecznych. Dzięki skutecznemu tłumieniu wstrząsów wzdłużnych sprzyja precyzji toru jazdy przy równoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu komfortu podróżowania.
– Sztywna rama podsilnikowa, zapewniająca lepsze trzymanie kierunku przez przednią oś i poprawiająca precyzję układu kierowniczego.
– Tylne zawieszenie złożone ze sprężystej osi z programowaną charakterystyką pracy i sprężyn śrubowych. Zastosowany w nim stabilizator poprzeczny zapewnia optymalną kontrolę przechyłów bocznych.
– Zapewniające płynniejsze tłumienie wstrząsów poliuretanowe ograniczniki układu zawieszenia
– Elektryczne wspomaganie kierownicy o bardzo bezpośrednim przełożeniu (2,71 obrotu między skrajnymi położeniami),
– Wykonane z karbonu ciężarki wirujące i pierścienie synchronizatorów, zapewniające łatwiejsze i płynniejsze wybieranie i zmianę biegów.
FUNKCJE WYWODZĄCE SIĘ Z AUT Z WYŻSZEGO SEGMENTU
Kontynuując tradycję wszystkich poprzednich generacji Clio, Nowe Renault Clio Grandtour podkreśla swoją oryginalność oferując klientom szereg unikalnych lub zastrzeżonych dla aut z wyższego segmentu funkcji.
Jeśli chodzi o prowadzenie, oferuje system wspomagania ruszania pod górę (Hill Start Assist). Wszystkie wersje posiadają również w wyposażeniu seryjnym regulator / ogranicznik prędkości, zespół systemów obejmujący ESC, ASR, ABS i wspomaganie nagłego hamowania oraz zmienne, elektryczne wspomaganie kierownicy.
Dla większego komfortu użytkowania, wszystkie wersje wyposażono w bezkluczykowy system uruchamiania auta – kartę Renault, z wariantem „hands free” w wersji Dynamique, kierownicę z regulacją w pionie i poziomie, elektrycznie sterowane lusterka boczne i szyby przednie oraz kierunkowskazy z autostradowym trybem pracy. Dostępna w opcji automatyczna klimatyzacja posiada czujnik skażenia powietrza i dwufunkcyjny filtr z węglem aktywnym.
Zainstalowany we wszystkich wersjach Nowego Renault Clio Grandtour system Renault Bass Reflex® jest w stanie zapewnić komfort słuchania jak z 30-litrowych głośników. Zapewnia on lepsze przenoszenie basów, ma też wyższy próg nasycenia i dystorsji dźwięków.
Wszystkie dostępne w Nowym Clio Grandtour radioodtwarzacze posiadają funkcję Bluetooth®, umożliwiającą prowadzenie rozmów telefonicznych oraz słuchanie muzyki w audiostreamingu z przenośnych urządzeń audio. Wszystkie są też wyposażone w gniazda USB i jack. Nowe Clio Grandtour w wersjach wyposażonych w cyfrowy tablet Renault R-link może być wyposażone również w kamerę cofania.
Wersje z systemem Renault R-Link są wyposażone w system nagłośnienia 3D Sound by Arkamys®. Dzięki programowi cyfrowego przetwarzania sygnału, system ten zapewnia wyjątkową głębię i fakturę dźwięków, wywołując efekt uprzestrzennienia sceny dźwiękowej.
PODWÓJNA OFERTA SYSTEMÓW MULTIMEDIALNYCH Z OKAZJI INAUGURACJI RENAULT R-LINK
Nowe Renault Clio Grandtour inauguruje wprowadzenie systemu Renault R-Link do oferty marki. Ten innowacyjny, wbudowany tablet zapewnia łączność między samochodem a światem zewnętrznym. Umożliwia niezwykle łatwy dostęp do szerokiego wachlarza użytecznych usług on-line. Jego stale rozbudowywany katalog aplikacji o nazwie R-Link Store liczy już obecnie ponad pięćdziesiąt pozycji. Dedykowane do użytku samochodowego aplikacje obejmują wiele różnych dziedzin. R-Link Store dysponuje więc wszelkimi atutami, aby stać się liderem wśród sklepów z aplikacjami samochodowymi. Renault R-Link pozwala Nowemu Renault Clio Grandtour zyskać istotną przewagę w zakresie multimediów.
INNOWACYJNOŚĆ W DZIEDZINIE MULTIMEDÓW WEDŁUG RENAULT
Wyposażone w środkowy panel z wbudowanym 7-calowym ekranem dotykowym Nowe Renault Clio Grandtour dysponuje unikalną, podwójną ofertą multimedialną. Wspólną cechą obydwu systemów jest zgromadzenie w jednym miejscu systemu nawigacji, radioodtwarzacza, funkcji Bluetooth® i złączy do przenośnych urządzeń audio: USB i jack. Jednak MEDIA-NAV i Renault R-Link są systemami o różnym, wzajemnie uzupełniającym się przeznaczeniu:
– MEDIA-NAV upraszcza w niespotykanym dotąd stopniu dostęp do najważniejszych funkcji multimedialnych. Dzięki kolorowemu 7-calowemu wyświetlaczowi z trybami 2D i 3D (birdview), ten system nawigacji z oprogramowaniem Nav N Go, w połączeniu z możliwością zarządzania danymi audio i funkcją Bluetooth® spełnia oczekiwania większości użytkowników. Dostarczane przez NAVTEQ mapy mogą być aktualizowane za pośrednictwem dedykowanego interfejsu internetowego.
– Dzięki cyfrowemu tabletowi Renault R-Link łączność między samochodem, a światem zewnętrznym staje się rzeczywistością. Kompletny, dostosowany do samochodu, piękny i łatwy w obsłudze Renault R-Link wprowadza już obecnie do Nowego Renault Clio Grandtour wszelkie usługi, o jakich może marzyć kierowca. Dzięki licznym aplikacjom, Renault R-Link Store dysponuje wszelkimi atutami, aby stać się liderem wśród sklepów z aplikacjami dedykowanymi do użytku samochodowego.
STAŁA ŁĄCZNOŚĆ ZE ŚWIATEM DZIĘKI R-LINK
Dostępny w standardzie lub w opcji Renault R-Link z pewnością zdobędzie uznanie amatorów technicznych nowości swymi parametrami i ergonomiczną budową. Posiada duży dotykowy ekran o przekątnej 7 cali (18 cm) oraz intuicyjny system poleceń głosowych. Menu z 6 ikonami daje bezpośredni dostęp do 6 głównych funkcjonalności: nawigacja, multimedia, łączność telefoniczna, informacje na temat samochodu, usługi interaktywne i aplikacje oraz ustawienia systemu. Rynkową premierą jest możliwość bardzo łatwej personalizacji strony głównej.***
ZAPROJEKTOWANY DO W PEŁNI BEZPIECZNEGO UŻYTKOWANIA W SAMOCHODZIE
Cały system został tak pomyślany, aby umożliwić intuicyjną, w pełni bezpieczną obsługę głównych funkcji bez odrywania wzroku od drogi. Koncepcja intuicyjnych poleceń umożliwia obsługę Renault R-Link za pomocą dotykowego ekranu i poleceń głosowych (jeszcze niedostępne w języku polskim).
- Obsługa wszystkich funkcji za pośrednictwem dotykowego ekranu lub zespołu przełączników pod kierownicą (w przypadku funkcji audio i telefonu).
- Obsługa głosowa*: dzięki funkcji poleceń głosowych, użytkownik może w prosty sposób aktywować niektóre funkcje, takie jak: „Połącz z…” (z podaniem numeru telefonu lub nazwy kontaktu z książki telefonicznej), „Jedź do…” (z podaniem adresu docelowego), „Wyświetl moje aplikacje”, a następnie „e-mail”, itd.
Równolegle funkcja Text To Speech (TTS) umożliwia automatyczny odczyt na głos tekstów i strumieni wiadomości w formacie RSS z niektórych aplikacji z chwilą ruszenia auta z miejsca
* Po francusku, angielsku, niemiecku, hiszpańsku, portugalsku (tylko w Portugalii), holendersku, włosku, rosyjsku i turecku
○ Nawigacja TomTom® z dostępem do usług on-line: TomTom® – prekursor upowszechniania nawigacji satelitarnej wspólnie z Renault – powraca wraz z ofertą R-Link, najbardziej konkurencyjnego systemu dostępnego na rynku.
Usługi w czasie rzeczywistym TomTom® LIVE*:
• HD Traffic®, najlepsza dostępna w czasie rzeczywistym informacja o ruchu drogowym, umożliwiająca optymalizację czasów przejazdu, oszczędzanie paliwa oraz dokładne wyliczanie godziny dotarcia do celu podróży.
• Strefy niebezpieczne: komunikaty bezpieczeństwa drogowego w czasie rzeczywistym.
• TomTom Places: największa baza danych lokalizacyjnych dostępna w czasie rzeczywistym.
• Pogoda: prognoza pogody
* Austria, Belgia, Dania, Finlandia, Francja metropolitarna**, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Luksemburg, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Czechy, Szwajcaria** Szwecja, Wielka Brytania i Włochy.
** z wyjątkiem stref niebezpiecznych.
○ Coyote Series®* informuje w czasie rzeczywistym o strefach podwyższonego ryzyka zgłoszonych i zatwierdzonych przez społeczność Coyote, jak również o strefach niebezpiecznych. Coyote Series ostrzega również o zakłóceniach w ruchu drogowym (wypadki, przeszkody na drodze, itp.), umożliwiając kierowcy wyhamowanie auta z odpowiednim wyprzedzeniem, przyczyniając się do poprawy bezpieczeństwa na co dzień. Dzięki niezawodnym informacjom od kierowców i systemowi filtrowania komunikatów ostrzegawczych, użytkownik otrzymuje rzeczowe informacje w czasie rzeczywistym, dotyczące:
– fotoradarów mobilnych i stacjonarnych**,
– stref stale niebezpiecznych oraz stref czasowego ryzyka***,
– zdarzeń drogowych (wypadków, zatorów, nietypowych warunków drogowych itp.)
* Belgia, Francja metropolitarna, Hiszpania, Holandia, Luksemburg, Wielka Brytania i Włochy.
** Wyłącznie w Belgii, Hiszpanii, Holandii, Luksemburgu, Wielkiej Brytanii i we Włoszech.
*** Wyłącznie we Francji metropolitarnej, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Coyote Series® jest automatycznie dostosowywany do przepisów obowiązujących na terenie kraju, po którym aktualnie porusza się pojazd. Firma Renault dołożyła wszelkich starań, aby obsługa systemu była możliwie jak najłatwiejsza i przyjemna.
– Aplikacja jest fabrycznie zainstalowana na R-Link.
– Wszystkie usługi są ujęte w jednym abonamencie, bez żadnych dodatkowych opłat.
– Komunikaty ostrzegawcze są stale wyświetlane w tle na ekranie. Dźwiękowe sygnały ostrzegawcze są zawsze odbierane, nawet w przypadku korzystania z innej funkcji Renault R-Link (inna aplikacja, nawigacja, itd.)
○ Obniżanie zużycia paliwa dzięki programowi Driving eco2 : Dzięki łączności R-Link z informacjami na temat samochodu, pomaga on kierowcy w obniżaniu zużycia paliwa. Funkcja Driving eco2 oferuje:
- „Bilans trasy” pozwalający ocenić zachowanie kierowcy z punktu widzenia ekojazdy z podaniem konkretnych liczb.
- „Eko-coaching” – spersonalizowane zalecenia pozwalające kierowcy doskonalić się w zakresie ekojazdy.
- „Moje ulubione trasy” – pomoc w doskonaleniu ekojazdy poprzez porównywanie wyników z różnych tras.
PREZENTACJA OFERTY USŁUG ON-LINE R-LINK
W trosce o ułatwienie R-Linkonautom pierwszych kroków w tym systemie, Renault oferuje im specjalną przepustkę do świata usług w czasie rzeczywistym, obejmującą:
- Dostępne nieodpłatnie przez okres 3 miesięcy usługi: TomTom® LIVE i Coyote Series (w krajach, w których te ostatnie są dostępne).
- Cztery fabrycznie zainstalowane aplikacje, oferowane nieodpłatnie przez pierwsze 6 miesięcy (E-mail, R-Link Tweet, Prognoza pogody i Renault Assistance) jak również dostęp do R-Link Store, umożliwiający pobranie z pokładu samochodu aplikacji dostępnych w dniu inauguracji systemu (ilość dostępnych aplikacji zależy od kraju).
R-LINK STORE: BOGATY KATALOG PRODUKTÓW
Wprowadzając R-Link Store, Renault stawia zarówno na kreatywność młodych firm z inkubatorów przedsiębiorczości, którym marka zdecydowała się pomóc, jak i na solidność dostawców o ugruntowanej pozycji, aby stworzyć bezkonkurencyjny i stale rozbudowywany katalog produktów.
Dzięki oferowanym aplikacjom (w sumie 50 w zalezności od kraju), Renault R-Link Store dysponuje wszelkimi atutami, aby stać się liderem wśród sklepów z aplikacjami dedykowanymi do użytku samochodowego. Z uwagi na bogaty wachlarz eksplorowanych dziedzin, od informacji ogólnych lub tematycznych (turystyka, sport, tematyka kobieca, kultura, …), poprzez aplikacje funkcjonujące dzięki społecznościom, pocztę elektroniczną czy sieci społecznościowe aż po aplikacje związane z samochodem (Renault Assistance, interaktywna instrukcja obsługi czy ceny paliw), Katalog R-Link Store będzie bardzo szybko rozbudowywany.
DOSTĘPNE NIEODPŁATNIE PRZEZ OKRES 6 MIESIĘCY USŁUGI W CZASIE RZECZYWISTYM:
E-mail: R-Link umożliwia sprawdzanie i odpowiadanie na e-maile z samochodu. Prosta i bardzo sprawna aplikacja zapewnia w pełni bezpieczne korzystanie
Na postoju:
– sprawdzanie listy e-maili odczytanych i nieodczytanych,
– odczytywanie, usuwanie i wysyłanie e-maili,
– sprawdzanie, czy jest obraz lub załącznik (aplikacja nie umożliwia dostępu do ich treści),
– sprawdzenie wcześniej wysłanych maili,
– odpowiadanie lub przekazywanie otrzymanych maili,
– ustawienie częstotliwości informowania o nowo otrzymanych e-mailach.
Prowadzenie pojazdu:
Dzięki funkcji TTS (Text To Speech) system* odczytuje na głos treść e-maila, nazwisko nadawcy, datę wysłania i temat.
* lista obsługiwanych języków: niemiecki, holenderski, grecki, turecki, duński, francuski, szwedzki, rosyjski, portugalski, hiszpański, włoski, fiński, węgierski, polski, portugalski z Brazylii, słowacki, czeski.
R-Link Tweet: Aplikacja, dostępna jedynie na postoju Nowego Clio Grandtour, umożliwia bezpieczny dostęp z samochodu do konta na Twitterze® i odczytywanie wpisów od znajomych, komentowanie ich, sprawdzanie informacji na swoim profilu, takich jak lista osób obserwowanych lub obserwujących.
Prognoza pogody: R-Link zapewnia dostęp do prognozy pogody w miejscu, gdzie znajduje się samochód.
Renault Assistance*: Aplikacja ta łączy kierowcę z Renault Assistance, wybierając automatycznie właściwy numer, niezależnie od tego gdzie się znajduje. Aby ułatwić przekazanie odpowiednich danych, aplikacja wyświetla numer seryjny pojazdu oraz jego współrzędne GPS.
*Aby mogła działać, telefon musi być dopasowany z systemem R-Link, a samochód znajdywać się w zasięgu sieci GSM.
WŁAŚCIWA INFORMACJA WE WŁAŚCIWYM MOMENCIE
Koncepcja intuicyjnych poleceń umożliwia obsługę Renault R-Link za pomocą ekranu dotykowego i poleceń głosowych.
• Obsługa wszystkich funkcji za pośrednictwem ekranu dotykowego lub zespołu przełączników pod kierownicą (w przypadku funkcji audio i telefonu).
• Obsługa za pomocą intuicyjnego systemu poleceń głosowych, na przykład do dyktowania adresów docelowych dla nawigacji czy wydawania instrukcji, takich jak „Zadzwoń”, „Wyświetl moje aplikacje”, „Wyślij e-mail”, itp. Funkcja Text To Speech (TTS) umożliwia automatyczny odczyt na głos tekstów i strumieni wiadomości w formacie RSS z niektórych aplikacji z chwilą ruszenia auta z miejsca.
R-SOUND EFFECT – MOŻESZ ZMIENIAĆ SILNIKI JAK RĘKAWICZKI
Ta instalowana fabrycznie w Renault R-link aplikacja z pewnością „narobi szumu”! Funkcja R-Sound Effect umożliwia niezwykle realistyczne symulowanie za pomocą głośników we wnętrzu auta charakterystycznego brzmienia silnika innego niż silnik danego auta, dostosowanego do prędkości i przyspieszenia pojazdu.
W kabinie można odtworzyć 6 profili dźwiękowych silników jak dźwięk wyczynowego samochodu Renault Sport lub silnika V6. Algorytm generowania dźwięków uwzględnia obroty silnika, położenie pedału przyspieszenia i prędkość pojazdu, pozwalając uzyskać uderzający realizm brzmienia.
WIĘCEJ INFORMACJI O KILKU WYBRANYCH APLIKACJACH
Informacje ogólne lub tematyczne
* Metro, Euronews, Foot Mercato: aplikacje działające w trybie tekstowym lub audio z funkcją odczytu głosowego (TTS).
Kultura
* Balumpa (tylko we Francji): wyświetlanie miejsc wieczornych imprez, koncertów, przedstawień, ekspozycji, salonów, sztuk teatralnych i innych dobrych powodów do wyjścia na miasto, dostępnych w okolicy w ciągu najbliższych godzin. Jedno kliknięcie przycisku „Prowadź” uruchamia nawigację, pozwalając dotrzeć do wybranego celu.
Samochód
* E-guide: interaktywna instrukcja obsługi
* R-Sound Effect: możliwość personalizowania dźwięku silnika słyszalnego we wnętrzu auta.
Informacje praktyczne
* Ceny paliw: aplikacja ta umożliwia zapoznanie się z cenami wybranego rodzaju paliwa w dziesięciu najbliżej usytuowanych stacjach. Barwne kody informują o poziomach cen – najniższe, średnie, najwyższe – jak również o cenach, które nie były aktualizowane od ponad 4 dni. Po zatrzymaniu auta, kierowca może wybrać jedną z wyświetlanych stacji i zapoznać się z cenami paliw do jego samochodu, jak również z godzinami otwarcia stacji, listą oferowanych usług, adresem i opisem stacji. Wybrany adres można następnie jednym kliknięciem automatycznie przesłać do systemu nawigacji.
* Pages Jaures (dostępne dla Francji): wszystkie usługi z żółtych i białych stron oraz z Quidonc dostępne z samochodu. Dzięki usłudze geolokalizacji, możliwe jest wyszukanie jednym kliknięciem adresów lokalnych restauracji, barów, kwiaciarni i wszelkiego rodzaju punktów usługowych, wyświetlenie wyników wyszukiwania na mapie i poprowadzenie do wybranego celu.
Rozrywka
* Tourism radio*: aplikacja dostarczająca informacji głosowych o rozmieszczonych wzdłuż trasy samochodu zabytkach. R-Link może również zapewnić ich « zwiedzanie» z przewodnikiem za pośrednictwem systemu nawigacji, z komentarzem generowanym przez aplikację.
(* na terenie Paryża w języku angielskim)
* Sudoku i gry na podróż.
ODPOWIEDŹ DOSTOSOWANA DO SPECYFICZNYCH OCZEKIWAŃ RYNKU
Nowe Renault Clio Grandtour stanowi w pełni odrębny model, który odnawia ofertę marki w segmencie małych kombi i oferuje zalety zgodne z oczekiwaniami klientów. Dzięki swojemu emocjonalnemu stylowi Nowe Renault Clio Grandtour będzie wybierane przede wszystkim dlatego, że się podoba. Ale będzie to też w pełni rozsądny wybór. To alternatywa dla tych, którzy nie widzą siebie w hatchbacku, minivanie czy SUV-ie. Nowy model Renault ma ambicję pozyskać nowych klientów w tym ciągle znaczącym segmencie rynkowym.
RYNEK WRAŻLIWY NA OFERTĘ
W europejskim segmencie B kombi stanowią od 6 lat około 5,5% rynku. Oznacza to około 240 tys. samochodów rocznie. To nieco poniżej połowy sprzedaży vanów (11% segmentu).
Hatchbacki stanowią 75% segmentu B, pozostałą część dzielą pomiędzy siebie crossovery (7%) i coupé oraz kabriolety (2%).
Mix kombi w segmencie B jest wrażliwy na ofertę rynkową. A ta jest raczej niewielka i nie była odnawiana w ostatnich latach. Mix ten jest zmienny w zależności od modelu i rynku. W przypadku Clio III, wersja Grandtour, wprowadzona w pierwszym kwartale 2009 r., stanowiła znaczącą część 15-20% mixu wersji nadwoziowych Clio w Europie.
RYNKI ZBYTU?
W niektórych krajach Europy jest więcej „amatorów kombi” w segmencie B niż w innych. Proporcje sprzedanych w ciągu ostatnich 5 lat kombi były w nich wyższe niż średnia dla wszystkich rynków.
Są to głównie kraje Europy Wschodniej: Czechy (20%), Słowacja (13%), Austria (10%), Polska (8%). A także Niemcy (7%) – największy rynek pod względem sprzedaży – ponad 300 tys. sztuk sprzedanych w ciągu 5 lat – i kilka krajów nordyckich, jak Dania (10%), Holandia (9%) i Szwecja (8%). Pomimo że we Francji, Szwajcarii i Belgii udział kombi w segmencie spadał z upływem lat, rynki te reprezentują niemniej liczący się potencjał sprzedaży. Łącznie w ciągu ostatnich 5 lat na rynku francuskim sprzedało się ponad 300 tys. kombi w segmencie B.
Nowe Renault Clio Grandtour przynosi oczekiwane odnowienie oferty w swoim segmencie. Dzięki zaletom, wysokiej klasie i stylowi ma zdynamizować oczekujący na nowości rynek kombi.
INNI KLIENCI NIŻ W PRZYPADKU HATCHBACKA
Badania dotyczące profilu nabywców nowych samochodów kombi z segmentu B pokazują, że dotychczas byli to głównie mężczyźni i że są to klienci bardziej „rodzinni” niż w przypadku hatchbacka. Dotychczas byli to klienci również nieco starsi i posiadający niższe dochody niż w przypadku innych wersji nadwoziowych. W odróżnieniu od hatchbacka, kombi z segmentu B jest w większości przypadków jedynym samochodem w gospodarstwie domowym.
Na najważniejszych rynkach europejskich klienci kombi są bardziej „mobilni” – łatwiej przechodzą z segmentu do segmentu niż w przypadku innych wersji nadwoziowych. Klienci hatchbacków z segmentu B wahają się podczas zakupu głównie między modelami z tego właśnie segmentu, a w szczególności hatchbackami (+47%). Klienci kombi z segmentu B są bardziej otwarci w swoich wyborach i chętniej sięgają po ofertę z wyższych segmentów. W 30% przypadków wahają się między modelem z segmentu B i C (w 12% przypadków – między kombi z segmentu C). We wszystkich przypadkach klienci wydają się mało zainteresowani vanami, głównie ze względu na stylistykę samochodu i pozycję ciała za kierownicą.
Klienci kombi z segmentu B są jeszcze wyraźniejszym przykładem ogólnej tendencji w tym segmencie, gdzie nowi klienci stanowią 40%. Są to w większości klienci przechodzący z segmentu C.
Wśród nabywców nowych kombi z segmentu B, 11% posiadało uprzednio kombi tej klasy. Dla porównania – 25% posiadało samochód klasy C i jedynie 5% – vana z segmentu C.
DO KOGO SKIEROWANE JEST NOWE RENAULT CLIO GRANDTOUR?
Zgodnie z powyższymi informacjami Nowe Renault Clio Grandtour ma jasne ambicje: chce zdobyć klientów posiadających wysokie oczekiwania i wyraźnie zróżnicowane potrzeby. Dzięki stylowi i wysokiej klasie Nowe Clio Grandtour powinno podobać się klientom mającym wysokie wymagania co do designu oraz szukającym atrakcyjnego samochodu; samochodu, który nie byłby „pochodną” hatchbacka, ale miałby odrębny charakter.
Dla tych klientów ważnym kryterium zakupu będzie design. Oczywiście liczy się dla nich strona praktyczna, ale nie powinna być ona osiągana kosztem stylu.
Klienci ci zwracają większą uwagę na przyjemność jazdy i dynamiczne zachowanie samochodu niż na wysoko umieszczone miejsce kierowcy typowe dla vanów. Biorąc pod uwagę te kryteria będziemy starali się dotrzeć zwłaszcza do rodzin posiadających jedno lub dwoje dzieci.
Jednak w przypadku Clio Grandtour drugą niezwykle ważna grupę klientów stanowią firmy
Ze względu na oczekiwania rynku firma Renault podjęła decyzję zdobycia znaczącej pozycji w segmencie kombi wraz z modelem Grandtour oraz zajęcia mocnej pozycji dzięki 5-drzwiowej wersji o wyglądzie coupé. Nowe Renault Clio Grandtour spełnia wszystkie podstawowe oczekiwania klientów i wnosi nowe, funkcjonalne i praktyczne rozwiązania, stawiając na tak ważne dla klientów argumenty dotyczące stylu, dynamiki i osiągów – poczynając od wysokiej sprawności energetycznej.
Nowe Clio Grandtour wzbogaca ofertę Renault w segmencie B, obok Nowego Clio hatchback, przyszłego miejskiego crossovera Captur i ZOE w 100% elektrycznego modelu.
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze