Łączy w sobie elementy zainspirowane światem sportu i pasją samochodową. Jest niezwykle solidne i cechuje się wysoką jakością wykończenia, widoczną w wycięciach i połączeniach elementów nadwozia oraz doborze materiałów. W nowym modelu wykorzystano doświadczenie i postęp w zakresie niezawodności i trwałości osiągnięty we wszystkich modelach marki.
Nowe Renault Megane dysponuje licznymi atutami pod względem komfortu i ergonomii. Jest wyposażone w blok zegarów analogowo-cyfrowych i nowe przełączniki ogranicznika-regulatora prędkości, ułatwiające odczyt dzięki zastosowaniu różnych kolorów. Posiada również liczne elementy wyposażenia wywodzące się z wyższego segmentu, jak karta hands free pozwalająca na otwarcie i uruchomienie samochodu oraz jego automatyczne zamknięcie po oddaleniu się kierowcy oraz system nawigacji Carminat Bluetooth® DVD. Po raz pierwszy pojawi się również zaprojektowany specjalnie system audio 3D Sound by Arkamys®.
Nowe Renault Megane zapewnia osiągi na miarę oczekiwań, jakie budzi dynamiczna stylistyka tego modelu: pełna kontrola oraz precyzja prowadzenia zapewniają przyjemną i bezstresową jazdę. Auto dysponuje nową, bogatą, ofertą silników dCi i TCE, które cechują się doskonałymi osiągami i są przyjazne dla środowiska. Dwa silniki wysokoprężne emitują poniżej 120g CO2/km.
Konstrukcja i wyposażenie Nowego Renault Megane zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa w tej kategorii. Model jest wyposażony w dwa czujniki zderzenia bocznego oraz dwukomorowe poduszki chroniące klatkę piersiową i miednicę, wprowadzone w Renault Lagunie III i umożliwiające ograniczenie skutków zderzeń bocznych.
Nowe Renault Megane jest przyjazne dla środowiska – 95% jego masy stanowią komponenty nadające się do recyklingu po wycofaniu samochodu z eksploatacji. Zawiera również niemal 12% tworzyw sztucznych pochodzących z odzysku (średnio 22 kg).
Wprowadzenie Nowego Renault Megane stanowi początek procesu odnowy gamy Renault w segmencie C. Reprezentuje on ponad jedną trzecią rynku samochodowego i od wielu lat jest największym segmentem w Europie Zachodniej. Ma duży wpływ na wyniki uzyskiwane przez Renault, zarówno pod względem wielkości sprzedaży jak i rentowności.
W 2010 roku gama Nowego Megane będzie obejmowała sześć modeli o zróżnicowanym charakterze. Produkowane w Palencji (Hiszpania) i Douai (Francja), przeznaczone będą głównie dla klientów europejskich. Dodatkowo na rynkach pozaeuropejskich będą proponowane również inne wersje, w których marka wykorzysta specjalne rozwiązania techniczne dostosowane do lokalnej specyfiki.
Przez niemal dwa lata styliści i konstruktorzy Renault koncentrowali swoje wysiłki na trzech kierunkach działań, zmierzających do wzmocnienia osobowości poszczególnych modeli gamy Nowego Megane, zapewnienia równowagi pomiędzy parametrami użytkowymi przy jednoczesnym dążeniu do zdobycia pozycji best in class w odniesieniu do fundamentalnych kryteriów.
Nowe Renault Megane wejdzie do sprzedaży w listopadzie 2008 roku. Jest szesnastym samochodem wprowadzonym w ramach Kontraktu Renault 2009.
Oryginalny styl pierwszego modelu z nowej gamy Renault Megane
Nowe Megane to efekt poszukiwania atrakcyjnej stylistyki, która podbiłaby serca użytkowników, wyrażającej zarazem dynamikę, sportowy styl, ale także moc, jakość i solidność – mówi Fabio Filippini, dyrektor gamy, odpowiedzialny za design w Renault. Nowe Megane umożliwi odnowienie oferty Renault w segmencie aut kompaktowych. Auto jest zbliżone wyglądem do showcaru Megane Coupe Concept, zaprezentowanego w Genewie wiosną 2008 roku.
Pozyskanie klientów dzięki atrakcyjnej stylistyce
Dyrekcja Designu Renault już na wczesnym etapie projektu współpracowała z konstruktorami nad opracowaniem kanonu stylistycznego, sprzyjającego wyeksponowaniu sportowego charakteru auta. W wyniku tych prac powstało rodzinne auto o długości 4,30 m i dynamicznej sylwetce, z bardzo krótkim przednim i tylnym zwisem, o rozstawie osi 2,64 m, z opadającym dachem i szeroko rozstawionymi kołami.
Dynamiczna stylistyka wyrażona jest poprzez przetłoczenie na masce biegnące w stronę logo, a następnie kierujące się łukiem w stronę słupków. Smukły kształt reflektorów znajduje przedłużenie w płynnej linii, która łączy je z wlotami powietrza. Osobowość auta jest widoczna również w stylistyce tyłu. Sylwetka auta cechuje się elegancką bryłą. Masywne boki i krzywizny składają się na atrakcyjny design, łączący zmysłowość, elegancję i dynamizm. Dynamiczna linia i harmonijne proporcje świadczą o zdecydowanym charakterze, stanowiącym zapowiedź przyjemności z jazdy.
Solidna konstrukcja i wysoka jakość wykończenia
Nowe Renault Megane to solidność i wysoka jakość wykończenia, co jest widoczne już podczas pierwszego kontaktu z samochodem. Wrażenie to zapewniają szerokie, pełne płaszczyzny i łagodne bryły. Patrząc z profilu, mocno zarysowane przednie nadkola znajdują przedłużenie w biegnącej do tyłu linii, która eksponuje kształt tylnych nadkoli. Szeroki rozstaw kół (1,55 m) sprawia, że samochód jest niezwykle stabilny i wprost przywiera do drogi. Wrażenie to wzmacnia dodatkowo stylistyka tyłu i pochyła tylna szyba. Proporcje Nowego Renault Megane, zarys boków i szeroka płaszczyzna drzwi dają poczucie bezpieczeństwa.
Połączenie płynnych linii i pełnych brył pozwala również wykorzystać grę światła na powłoce lakieru. Dużą uwagę poświęcono również zmniejszeniu szczelin na połączeniach elementów nadwozia (np. słupki, klapka wlewu paliwa).
W przedni i tylny zderzak dyskretnie wbudowano czujniki systemu wspomagania parkowania. Dach Nowego Renault Megane jest spawany laserowo, co zapewnia większą precyzję łączenia i umożliwia wyeliminowanie listew dachowych.
Miejsce kierowcy zachwyca płynnymi liniami i intuicyjnymi w obsłudze elementami sterującymi. Wyraźnie zarysowane, napięte poziome linie, podkreślone wygiętą listwą ozdobną, potęgują wrażenie optycznej lekkości deski rozdzielczej. Przełączniki funkcji związanych z prowadzeniem samochodu i komfortem w kabinie są umieszczone pod ręką, wokół kierownicy i na centralnej konsoli, aby uwolnić maksymalną ilość miejsca i zwiększyć przestrzeń. Dużo uwagi poświęcono również użytym w kabinie materiałom i starannemu łączeniu poszczególnych elementów: daszek nad deską rozdzielczą jest pokryty miękkim w dotyku i wytrzymałym tworzywem, odpornym na działanie promieni słonecznych. Ze względów estetycznych wycieraczki zostały ukryte pod maską, co jednocześnie poprawia parametry akustyczne i aerodynamiczne. Niezwykle starannie opracowano elementy dekoracyjne, tak aby uzyskać zróżnicowane wystroje wnętrza w zależności od poziomu wykończenia. Klienci mają wybór między jasną, elegancką stylistyką eksponującą komfort wnętrza i wystrojem utrzymanym w ciemniejszej tonacji o użytkowej stylistyce.
Nowe Renault Megane będzie również dysponowało bogatą ofertą akcesoriów, obejmującą zestawy spoilerów i innych elementów nadwozia, a także wyposażeniem podnoszącym komfort i ułatwiającym przewożenie bagażu.
intuicyjna obsługa, wygoda i praktyczne rozwiązania techniczne
Hasło dnia: intuicyjna obsługa i komfort
Nowe Renault Megane jest samochodem, z którym można się łatwo oswoić, dzięki jego wyjątkowej ergonomii i uproszczonym elementom sterującym. Siadając za kierownicą nowego modelu Renault Megane, kierowca odkryje innowacyjną deskę rozdzielczą, z analogowo-cyfrowymi zegarami. Analogowy obrotomierz połączono z cyfrowym centralnym wyświetlaczem, który pozwala na łatwe i szybkie odczytanie, oraz lepszą wizualną kontrolę szybkości. Wyświetlacz ten może pokazywać informacje na temat aktualnej prędkości jazdy, ustawienia ogranicznika-regulatora prędkości, wskaźniki poziomu paliwa i temperatury, wskaźników zamknięcia drzwi i klapy bagażnika.
Ogranicznik-regulator prędkości, w jaki zostało wyposażone Nowe Renault Megane ma nowy interfejs. Po aktywowaniu tej funkcji, w górnej części prędkościomierza zostanie wyświetlona żądana prędkość, a także świetlna kontrolka w kształcie łuku na obwodzie zegara. Po włączeniu ogranicznika prędkości wskaźnik świeci na czerwono i mruganiem sygnalizuje przekroczenie żądanej maksymalnej prędkości. Zastosowanie opartego na kolorach, intuicyjnego i funkcjonalnego rozwiązania, gwarantuje szybszy odczyt i bezpieczeństwo.
Konstrukcja siedzeń, ich kształt oraz zastosowane materiały, pozwalają na wygodne podróżowanie nawet na długich dystansach. Oprócz regulowanej w dwóch płaszczyznach kierownicy, należy wspomnieć o intuicyjnej regulacji siedzeń, z elementami sterującymi rozplanowanymi wygodnie w zasięgu ręki. Dzięki temu kierowca może w kilka sekund poprawić nachylenie oparcia swojego fotela i zagłówka, zmienić regulację podparcia lędźwiowego, lub ustawić wysokość siedzenia (zakres regulacji wynosi 70 mm). Komfort
we wnętrzu Nowego Renault Megane dodatkowo podnosi dopracowana akustyka i bardzo duża ilość miejsca w kabinie.
Pojemność bagażnika, wynosi 405 litrów, jest to jeden z najlepszych wyników w tym segmencie. Dostęp do bagażnika jest ułatwiony dzięki niskiemu progowi bagażnika, a także szerokiemu otworowi, uzyskanemu dzięki przeniesieniu części tylnych świateł na klapę bagażnika. Tylna kanapa, dzielona w proporcji 1/3-2/3, pozwala jednym ruchem dostosować pojemność bagażnika do aktualnych potrzeb klienta dzięki zastosowaniu łatwo dostępnych i ergonomicznych dźwigni.
W Nowym Renault Megane zostały także zachowane pomysłowe, zamykane schowki rozmieszczone w podłodze z przodu, które pojawiły się w modelu Megane II.
Wyposażenie wywodzące się z wyższego segmentu
W trosce o jak najpełniejsze zaspokojenie oczekiwań użytkowników swoich pojazdów, grupa Renault zwróciła szczególną uwagę na ergonomię miejsca kierowcy. Dużo uwagi poświęcono również intuicyjności obsługi poszczególnych elementów sterujących Nowego Renault Megane. Samochód został wyposażony w liczne elementy wyposażenia wywodzące się z wyższych segmentów, ułatwiające prowadzenie pojazdu, a jednocześnie podnoszące komfort użytkowania. Nowe Renault Megane jest wyposażone w kartę hands free umożliwiającą otwarcie i uruchomienie samochodu, a także zamykanie drzwi na odległość. Drzwi i bagażnik zamykają się automatycznie, gdy posiadacz karty oddala się od pojazdu, lub mogą być zamykane ręcznie, poprzez naciśnięcie przycisku znajdującego się na klamkach drzwi. Zamki zostają odblokowane po zbliżeniu ręki do jednej z klamek lub otwarciu bagażnika. Funkcja zdalnej lokalizacji pojazdu remote lighting, pozwala kierowcy odnaleźć swój samochód dzięki możliwości zapalenia świateł poprzez naciśnięcie specjalnego przycisku na karcie.
Nowe Renault Megane może być wyposażone w dwa systemy nawigacji GPS: Carminat Bluetooth® CD (nawigacja 2D z kolorowym wyświetlaczem 7’’, sterowana za pomocą centralnego panelu) lub Carminat Bluetooth® DVD (luksusowa nawigacja 3D) dotychczas dostępny w limuzynach z wyższych segmentów. System Carminat Bluetooth® DVD łączy w sobie funkcje trzech różnych urządzeń: nawigacji GPS, odbiornika radiowego z odtwarzaczem CD, z możliwością odtwarzania plików mp3, a także telefonicznego zestawu głośnomówiącego Bluetooth®. Joystick, znajdujący się na centralnej konsoli zapewnia łatwą i szybką obsługę zestawu.
W trosce o komfort termiczny wszystkich pasażerów, Nowe Renault Megane jest seryjnie wyposażane w klimatyzację manualną lub automatyczną. Automatyczna dwustrefowa klimatyzacja pozwala kierowcy i pasażerowi siedzącemu na przednim siedzeniu na indywidualną regulację temperatury i nawiewu za pomocą trzech trybów Soft-Auto-Fast. W trybie Auto system optymalizuje komfort termiczny i akustyczny, przy zachowaniu optymalnej szybkości działania klimatyzacji. Program Soft zapewnia niezauważalne, ciche działanie, zwiększając komfort podróżowania, szczególnie pasażerów na przednich siedzeniach. Tryb Fast służy do szybkiego i skutecznego przewietrzenia całej kabiny. Nowe Renault Megane oferuje kompletną gamę radioodbiorników, w tym, po raz pierwszy w samochodzie Renault, system 3D Sound by Arkamys® opracowany specjalnie we współpracy z firmą Arkamys®.
Firma ta od dziesięciu lat specjalizuje się w cyfrowej obróbce dźwięku i opracowała oprogramowanie, pozwalające uzyskać w kabinie samochodu trójwymiarowy dźwięk wysokiej jakości. Cyfrowy system dostosowuje parametry dźwięku do liczby pasażerów w samochodzie. W celu zapewnienia optymalnej jakości odbioru sygnału radiowego, zastosowano podwójną antenę – zewnętrzną oraz wtopioną w tylną szybę. Nowe Renault Megane stawia na mobilność – seryjnie montowane na centralnej konsoli gniazdo RCA pozwala słuchać muzyki z przenośnego odtwarzacza. Opcja Plug & Music pozwala kierowcy sterować urządzeniami przenośnymi (USB, odtwarzacz lub iPod®) za pomocą elementów sterujących na kierownicy, przy czym elementy menu i playlisty są wyświetlane na tablicy rozdzielczej samochodu.
Wzorcowe zachowanie na drodze Nowego Renault Megane zapewnia szybkość reakcji, precyzję prowadzenia i poczucie bezpieczeństwa
Nowe Renault Megane zapewnia osiągi na miarę oczekiwań, jakie budzi dynamiczna stylistyka tego modelu. Samochód szybko reaguje na działania kierowcy, zapewniając przyjemność prowadzenia.
Zespoły konstruktorów poświęciły wiele uwagi wszystkim elementom układu jezdnego już na początku pracy nad realizacją projektu. Przednie zawieszenie typu MacPherson jest zespolone z ramą podsilnikową nowej konstrukcji. Specjalne ramiona pozwalają zapobiec bocznym przemieszczeniom ramy i gwarantują precyzję prowadzenia przedniej osi. Zmodyfikowany układ wspomagania kierownicy Nowego Renault Megane zapewnia lepsze zestrojenie działania kierowcy z reakcją systemu i ogranicza zjawisko martwego ruchu koła kierownicy.
W tylnym zawieszeniu wykorzystano oś sprężystą o programowanym ugięciu. Zastosowanie profilu zamkniętego w konstrukcji osi pozwoliło zarówno na zwiększenie sztywności jak i zmniejszenie masy pojazdu. Wszystkie te rozwiązania zapewniają lepsze zachowanie nadwozia samochodu w czasie jazdy, dokładniejszą reakcję układu jezdnego na manewry kierowcy i jednocześnie pewniejsze trzymanie się drogi przy pokonywaniu zakrętów, bez uszczerbku dla komfortu pasażerów.
Oprócz doskonałego układu jezdnego, Nowy Renault Megane posiada układ hamulcowy należący do najskuteczniejszych w tym segmencie. Hamulce wyposażono w duże tarcze wentylowane aż do średnicy 296 mm z przodu i 260 mm z tyłu, dzięki czemu Nowy Renault Megane hamuje na odcinku 37 metrów po kolejnych hamowaniach następujących po sobie przy prędkości 100 km/h – jest to jedna z najkrótszych dróg hamowania w tym segmencie. Nowy Renault Megane prowadzi się pewnie, precyzyjnie i bezpiecznie, a jego stabilne i przewidywalne zachowanie na drodze pozwala na dynamiczną i bezpieczną jazdę.
Dynamika i ochrona środowiska: atut gamy silników dCi i TCE
Już w momencie wprowadzenia do sprzedaży, w ofercie Nowego Renault Megane znajdzie się gruntownie odnowiona gama silników dCi i TCE zapewniających oszczędne zużycie paliwa i przyjemność jazdy. Silniki te potrafią dostarczyć dużą moc i wysoki moment obrotowy już w niskim zakresie obrotów, a następnie utrzymać je w bardzo szerokim przedziale. Silniki i skrzynie biegów montowane w Nowym Renault Megane wyraźnie podkreślają dynamiczne zalety tego modelu.
Silniki dCi
Jednostki 1.5 dCi o mocy 85 KM i 105 KM emitują poniżej 120g CO2/km. Nowy silnik 1.9 dCi o mocy 130 KM wykorzystuje najlepsze cechy i zalety technologii dCi w procesie spalania mieszanki oraz konstrukcji układu doładowania. Emituje zaledwie 135g CO2/km. Jego moc maksymalna wynosząca 130 KM (96 kW), jest dostępna już przy prędkości obrotowej 3750 obr/min (zamiast 4000 obr/min), a jego moment obrotowy 300 Nm – od 1750 obr/min (zamiast 2000 obr/min). Wiosną przyszłego roku, oferta zostanie uzupełniona o wersję 2.0 dCi o mocy 160 KM ze skrzynią mechaniczną oraz o mocy 150 KM ze skrzynią automatyczną.
Oferta silników benzynowych
W Polsce oferta silników benzynowych będzie składała się z jednostek 1.6 16V, o mocy 100 KM i 110 KM, silnika TCE 1.4 Turbo o mocy 130 KM oraz silnika 2.0 Turbo o mocy 180 KM. Najnowszy silnik benzynowy Renault – TCE 1.4 Turbo 130 KM, znajdzie się w ofercie sprzedaży na wiosnę 2009 roku. Jednostka ta została opracowana w ramach Aliansu Renault-Nissan. Dysponuje mocą typową dla silnika 1.8 l (130 KM), momentem obrotowym silnika 2.0 l (190 Nm), a jego emisja CO2 jest mniejsza niż silnika 1.6 l. Ta nowa jednostka o pojemności skokowej 1397 cm3 wykazuje wyjątkowo niskie zużycie paliwa i jednocześnie jest przyjazna dla środowiska naturalnego. Zależnie od wersji, silniki te będą mogły współpracować ze skrzyniami mechanicznymi lub automatycznymi o 5 lub 6 biegach.
Nowe Renault Megane będzie wyposażone w silniki przystosowane do zasilania biopaliwami, zarówno bioetanolem jak i biodieslem.
Pomimo większych wymiarów i większej kabiny, Nowe Renault Megane jest lżejsze średnio o 8 kg od swego poprzednika. Zmniejszenie masy i lepsza aerodynamika nadwozia pozwalają na wykazanie się spalaniem i emisją CO2 na najniższym poziomie, bez negatywnego wpływu na komfort jazdy i osiągi.
Nowe Renault Megane dąży do doskonałości w dziedzinie bezpieczeństwa
Nowy Megane, podobnie jak poprzedni model, ma zdobyć pozycję best in class w swoim segmencie.
Grupa Renault wykorzystała wyniki badań prowadzonych przez ośrodek LAB1, jak również swoją wiedzę konstruktorską, w celu opracowania rozwiązań wykazujących się największą skutecznością działania w rzeczywistych sytuacjach na drodze. Nowe Renault Megane korzysta z całego doświadczenia Renault, a jego konstrukcja może stanowić wzór w tej dziedzinie.
W celu zapewnienia bezpieczeństwa czynnego, podobnie jak cała gama samochodów Renault, Nowe Renault Megane jest wyposażone w liczne urządzenia wspomagające kierowcę w przewidywaniu i wczesnym reagowaniu na zagrożenia na drodze. Posiada kontrolki informujące o niezapięciu pasów, system automatycznego włączania świateł i wycieraczek oraz ogranicznik-regulator prędkości. Aby stawić czoła trudnym sytuacjom w czasie jazdy, Nowe Renault Megane jest również wyposażone w system ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania i seryjnie montowanym układem wspomagania nagłego hamowania. Ponadto, zależnie od wersji, samochody te posiadają system ESP (Electronic Stability Programme) z funkcją kontroli podsterowności.
W dziedzinie bezpieczeństwa biernego konstrukcja Nowego Renault Megane została wyposażona w strefy kontrolowanego zgniotu, pochłaniające energię w razie zderzenia, tak aby możliwie najlepiej chronić życie podróżujących osób. Zastosowane materiały i stal o bardzo wysokim stopniu sprężystości, gwarantują optymalny potencjał pochłaniania i rozpraszania energii kinetycznej zderzenia.
System Zabezpieczeń Renault trzeciej generacji (SRP3) gwarantuje bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa. SRP3, jedyny taki system na rynku, uwzględnia w swym działaniu siłę zderzenia oraz budowę ciała osób w kabinie. Obejmuje on podwójny napinacz pasa bezpieczeństwa (ograniczający przemieszczanie się ciała do przodu poprzez dociśnięcie pasa do klatki piersiowej i miednicy), ogranicznik napięcia pasa (zmniejszający nacisk pasa na klatkę piersiową) oraz poduszki powietrzne o dwustopniowym wypełnieniu, dostosowujące działanie do warunków zderzenia (napełniające się do niezbędnego maksimum, by dostatecznie zamortyzować uderzenie). System zapewnia możliwie najlepszą ochronę przed zjawiskiem tzw. nurkowania, czyli wysuwania się miednicy spod pasa biodrowego, co w razie wypadku jest powodem licznych i często bardzo poważnych obrażeń jamy brzusznej. Szczególną uwagę konstruktorzy poświęcili zderzeniom bocznym, będącym przyczyną licznych ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych (najsłabiej chroniona strefa nadwozia samochodu).
Starali się oni zapewnić optymalne zabezpieczenie użytkowników przed jego skutkami. Nowe Renault Megane posiada dwa czujniki zderzeń bocznych oraz dwukomorowe poduszki powietrzne chroniące klatkę piersiową i miednicę, wprowadzone wcześniej w Renault Lagunie III. Ciśnienie gazu wypełniającego poduszki jest zróżnicowane na poziomie klatki piersiowej i miednicy i może być aż trzy razy większe w miejscu chroniącym miednicę, która jest dużo bardziej narażona na obrażenia przy zderzeniu bocznym niż klatka piersiowa.
Zagłówki nowej generacji, których pręty mocujące przesuwają się w zagłówku, a nie w górnej części oparcia fotela, zapewniają ochronę głowy przy uderzeniu w tył samochodu. Ich konstrukcja nie powoduje usztywnienia oparcia fotela. Rozwiązanie takie pozwala na lepsze przyleganie pleców do oparcia i tym samym większe zbliżenie głowy do zagłówka, co przy zderzeniu, zmniejsza jej ruch względem klatki piersiowej.
Megane: powszechnie znana gama obejmująca liczne wersje nadwozia
Dzięki 8,5 mln samochodów sprzedanych na całym świecie od momentu wprowadzenia tego modelu w 1995 roku, Megane to przede wszystkim ogromny sukces handlowy. Produkowane na trzech kontynentach (w Europie, Ameryce Południowej i Azji), w dziewięciu zakładach produkcyjnych i sprzedawane w ponad siedemdziesięciu pięciu krajach poza Europą Zachodnią, siedem wersji nadwoziowych Megane przewozi miliony klientów. W Europie Zachodniej Megane zdobył zaufanie wymagających klientów, szukających idealnej równowagi między komfortem w kabinie, najwyższym poziomem bezpieczeństwa i łatwością obsługi. Samochody z rodziny Megane na stałe zajęły miejsca w czołówce rankingów sprzedaży w Europie i zdobyły liczne wyróżnienia między innymi:
Samochód roku 1998 – Renault Scenic I,
Samochód roku 2003 – Renault Megane II.
Renault Megane II w wersji hatchback – to też pierwszy samochód, który zdobył 5 gwiazdek w testach Euro NCAP, w segmencie kompaktowych samochodów, w 2003 roku.
Różnorodność i innowacje
Scenic – pierwszy van w tej klasie – stworzył segment kompaktowych samochodów jednobryłowych, nawiązując do pionierskich tradycji marki, która w 1984 wprowadziła Espace’a, a następnie w 1993 r. – Twingo. Była to rewolucja, która zapoczątkowała dynamiczny wzrost sprzedaży samochodów i znalazła wśród producentów aut licznych naśladowców.
Megane Coupe Cabriolet – pierwszy coupe-kabriolet wyposażony seryjnie w dach ze szkła, był również innowacją w tej kategorii. Dzięki systemowi zapobiegającemu nurkowaniu zapewnił taki sam poziom bezpieczeństwa jak klasyczne wersje nadwozia. W 2004 roku Renault był pierwszym producentem, który zaproponował podwójną ofertę wersji nadwoziowych w segmencie kompaktowych vanów: 5-miejscowego Scenic’a i 5 lub 7-miejscowego Grand Scenic’a.
W 2004 i 2005 roku, Renault Megane był najlepiej sprzedającym się modelem w Europie Zachodniej (z uwzględnieniem wszystkich wersji nadwoziowych).
Dzięki uruchomieniu produkcji w Ameryce Południowej, Turcji i Iranie, zyskał również popularność na innych kontynentach. W 2007 roku, po 13 latach sprzedaży, uplasował się wśród 5 najlepiej sprzedających się samochodów osobowych w Europie Zachodniej. W skali europejskiej posiada niemal 10% udziału w swoim segmencie.
Segment samochodów kompaktowych w Europie Zachodniej: rynek reprezentujący ponad 5 milionów pojazdów
Segment klasy niższej średniej to niemal 5,2 mln samochodów sprzedanych w 2007 roku w Europie Zachodniej i ponad jedna trzecia europejskiego rynku samochodowego. Pozostaje on największym rynkiem pod względem wielkości sprzedaży.
Obecnie w sektorze tym występuje bardzo liczna konkurencja. Europejskim klientom oferuje się ponad 100 modeli, produkowanych przez wielkich światowych producentów. Oferta jest bardzo zróżnicowana i obejmuje 10 rodzajów nadwozi (hatchback 3 i 5-drzwiowy, sedan, kombi, coupe, coupe-kabriolet, vany w wersji długiej i krótkiej, SUV i societe). Sedany i hatchbacki, które nadal stanowią ponad połowę ogólnej liczby pojazdów sprzedanych w 2007 roku, pozostają tradycyjnym rodzajem nadwozia. Po zachowaniu spadku ich udziałów w rynku, jaki nastąpił 10 lat temu, wielkości sprzedaży tych dwóch wersji nadwoziowych uległy ustabilizowaniu. Drugim pod względem znaczenia rodzajem nadwozia są vany. Ponad 30% nabywców pojazdów z tego segmentu zdecydowało się na zakup tego typu samochodu. W Europie Zachodniej wielkości sprzedaży pojazdów jednobryłowych systematycznie, choć umiarkowanie rosną.
Od 5 lat znaczne sukcesy w Europie Zachodniej odnoszą kompaktowe SUV’y. Ich oferta obejmuje 25 różnych modeli. Wyniki wszelkich analiz zgodnie wskazują na ustabilizowanie się tendencji wzrostowej tego segmentu, w szczególności z uwagi na obowiązujące przepisy mające na celu obniżenie poziomu emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Kompaktowe SUV’y w dalszym ciągu wyróżniają się optymalnymi parametrami użytkowymi: przyjemnością prowadzenia, przestronnością i niską emisją CO2. W ostatnich latach w Europie Zachodniej nieustannie rósł udział pojazdów z silnikiem wysokoprężnym. W 2007 roku osiągnął poziom 60% (25% w roku 1995). Tak znaczny wzrost jest spowodowany osiągami tych silników pod względem poziomu emisji CO2 i stosunkowo niskimi opłatami z tego tytułu w większości krajów Europy Zachodniej, gdzie blisko 70% sprzedaży modelu Megane II stanowią wersje z silnikiem wysokoprężnym.
Gwarancja trwałości i rentowności ekonomicznej
Koszty prac projektowych i wdrożenia do produkcji Nowego Renault Megane wyniosły 1,8 mld euro. Obejmują one wydatki przeznaczone na zaprojektowanie sześciu nowych nadwozi i uruchomienie ich produkcji w fabrykach w Palencji (Hiszpania) i Douai (Francja).
Przewidziane koszty prac badawczo-rozwojowych nie zostały przekroczone, pomimo bardzo ostrych założeń technicznych. W Nowym Renault Megane wykorzystano również niektóre spośród technologii zastosowanych w Nowej Lagunie.
Podobnie jak w przypadku Nowej Laguny, również Nowe Megane zostało objęte planem Doskonałej Jakości, wykorzystującym najlepsze praktyki i procedury Renault, w szczególności w ramach Systemu Projektowania Renault (SCR) oraz Systemu Produkcji Renault (SPR). Wysoki poziom wymagań narzucony we wszystkich działach firmy przyniósł korzyści we wszystkich modelach gamy.
W odniesieniu do niektórych części Nowej Laguny oraz szeregu innych modeli z gamy Renault, jak również w odniesieniu do instalacji produkcyjnych Megane II, w dużym stopniu skorzystano z zasady carry-over (wykorzystania rozwiązań technicznych z innych modeli). Dzięki temu możliwe było bardzo istotne obniżenie kosztów prac projektowych i wdrożenia do produkcji. Były one 30% niższe w porównaniu do poprzedniej generacji pojazdów.
Narodziny kolejnej generacji modelu Megane wymagały istotnych inwestycji w zakładach produkcyjnych, obecnie znacznie zmodernizowanych, w szczególności dzięki uruchomieniu nowych wydziałów montażu nadwozi. W Nowym Renault Megane wykorzystano płytę podłogową z Megane II, reprezentującą wysoki poziom techniczny. Jest to szczególnie korzystne z punktu widzenia obniżania wielkości nakładów na narzędzia produkcyjne. Zgodnie z zasadą carry-over, w maksymalnym stopniu wykorzystano dorobek Megane II, zarówno jeśli chodzi o elementy płyty podłogowej jak i podzespoły mechaniczne, poszczególne części oraz rozwiązania techniczne.
Racjonalizacja planu produkcji przemysłowej stanowi gwarancję wysokiego stopnia wykorzystania zakładów produkcyjnych. Rentowność takiego programu w dużej mierze zapewnia zwrócenie się kosztów istniejących instalacji przemysłowych. W celu zagwarantowania optymalnego stopnia obłożenia produkcją obydwu europejskich fabryk w Palencji i Douai, Grupa Renault równomiernie rozdzieliła produkcję sześciu nowych wersji nadwoziowych Megane na oba zakłady.
Nowe Renault Megane hatchback będzie produkowane w fabryce w Hiszpanii. Nowa organizacja produkcji przemysłowej, oparta na specjalizacji zakładów w poszczególnych rodzajach nadwozia pozwoliła obniżyć koszty uruchomienia produkcji płyty podłogowej, które już zostały zamortyzowane, jak również lepiej ukierunkować inwestycje niezbędne do produkcji każdego z nadwozi.
Kwota 810 milionów euro zainwestowana w narzędzie produkcyjne rozkłada się w następujący sposób: 370 milionów euro zainwestowanych u dostawców i 440 milionów euro zainwestowanych w poszczególnych zakładach, głównie w Douai i w Palencji.
Określenie mocy produkcyjnych u naszych dostawców na poziomie ściśle niezbędnego minimum oraz likwidacja zdublowanego oprzyrządowania pozwoliły uzyskać oszczędności w wysokości 125 milionów euro. Zaopatrywanie się w niektóre części do produkcji seryjnej w krajach Europy Wschodniej i Azji pozwoliło obniżyć koszty ich zakupu. Kontrole jakości są tam przeprowadzane z taką samą surowością jak w przypadku naszych tradycyjnych źródeł zaopatrzenia, a ich wyniki są również identyczne: liczba wadliwych części nie przekracza 30 na milion.
W porównaniu do Megane II inwestycje w poszczególnych zakładach zostały zmniejszone o połowę. Rozkładają się one w sposób równomierny na oba zakłady: 250 milionów euro w przypadku Douai i 190 milionów euro w przypadku Palencji.
Zakup oprzyrządowania dostosowanego do kształtu nowych części oraz wymiana robotów na wydziale tłoczni to wydatek 180 milionów euro zainwestowanych w trzech zakładach: w Palencji i Valladolid (które zapewniają 60% operacji wytłaczania blach dla 3 nadwozi) w Hiszpanii oraz w Douai we Francji.
Zautomatyzowany w 95% wydział blacharski został zmodernizowany kosztem 215 milionów euro, z czego blisko połowa przypadła na zakład w Palencji. Zakup setki robotów umożliwił osiągnięcie wyższego niż w przypadku poprzedniej generacji poziomu jakości wykończenia i trwałości. Maszyny te stanowią uzupełnienie wyposażenia uruchomionego pięć lat temu wydziału blacharskiego, który plasuje się na najwyższym światowym poziomie.
Wydział lakierniczy, w znacznym stopniu zautomatyzowany i zmodernizowany w Palencji w 2002 roku, wymagał kolejnych inwestycji w wysokości 7 milionów euro.
Inwestycje na wydziale montowni wyniosły 32 miliony euro i zostały przeznaczone niemal wyłącznie na dostosowanie istniejących urządzeń do pojazdów z nowej gamy Megane. Inwestycje te wykorzystane zostały również na potrzeby poprawy warunków pracy, na przykład na zakup sanek o regulowanej wysokości dla pracowników zakładu w Palencji, co przyczyniło się do poprawy ergonomii stanowisk pracy. Wprowadzenie systemów strip and build stosowanych przez Nissana w fazie rozruchu produkcji, pozwoliło zapewnić pracownikom wysoką precyzję ruchów już przy produkcji pierwszych egzemplarzy nowych modeli. Na linii montażowej, samochód jest przygotowany do operacji montażu lub demontażu w taki sposób, aby pracownicy nie gubili rytmu w fazie rozruchu.
Koszty rozruchu produkcji wyniosły 67 milionów euro i uległy obniżeniu dzięki harmonizacji procesów i metod między poszczególnymi zakładami. Poprzednie uruchomienia produkcji, na przykład Nowego Twingo (Novomesto) w Słowenii, Nowej Laguny (Sandouville) i Nowego Kangoo (MCA Maubeuge) we Francji, pozwoliły opracować katalog najlepszych praktyk oraz zapewnić szybki i w pełni kontrolowany rozruch linii montażowych w zakładach produkcyjnych Nowego Renault Megane.
Rentowność inwestycji
Skróceniu uległ również okres wprowadzania do produkcji poszczególnych rodzajów nadwozi Nowego Renault Megane. Całkowite odnowienie oferty Renault w tym segmencie w Europie Zachodniej nastąpi w okresie niespełna dwóch najbliższych lat.
1LAB: Laboratorium Badań nad wypadkami drogowymi, biomechaniką i zachowaniem człowieka PSA Peugeot-Citroën Renault
Źródło: Renault Polska.
Najnowsze komentarze