Współpraca marek BMW, Citroen i Peugeot. Nowa rodzina silników THP stanowi istotne posunięcie dla obu partnerów, wypełniające porozumienie pomiędzy producentami samochodów, zakładające redukcję zużycia paliwa i emisji CO2 (dwutlenku węgla) do poziomu 140 g/km do roku 2008. Porozumienie pozwoli także rozwiązać stały konflikt pomiędzy wymaganiem redukcji kosztów a restrykcyjnymi wymaganiami technologicznymi.
Projekt jest dowodem na to, że jest możliwe budowanie ekonomicznych pod względem zużycia paliwa silników z użyciem najnowszych technologii także w klasie małych niskobudżetowych samochodów.
Podczas opracowywania koncepcji dla nowej rodziny silników, zespół projektowy wybrał dwa warianty dla technologii. Jeden z nich to silnik ze zmiennymi fazami rozrządu oraz silnik z durbodoładowaniem, będą stanowiły nowy standard w ich kategorii, w dziedzinie technologii, dynamiki oraz ekonomii. Silniki te zostaną opracowane z użyciem najnowszej generacji rozwiązań przeniesionych z sześciocylindrowych silników BMW. Oprócz tego zastosowanie znajdą m.in. bezpośredni wtrysk benzyny i turbosprężarka.
Blok silnika będzie spełniał wszelkie wymagania związane z projektem. Aluminiowa unikalna konstrukcja umożliwi cichszą i bardziej wydajną pracę przez długi czas. Konstrukcja łożysk i przebieg smarowania w silniku pozwolą na znaczną redukcję typowych hałasów pracy silnika. Zredukowana zostanie waga i rozmiary silnika, przy zachowaniu znacznej mocy i momentu obrotowego.
Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest zmienna charakterystyka pracy pompy olejowej. Kontrolowana ilość oleju będzie przekazywana do jednostki napędowej. Pompa dostarczy wyłącznie tyle oleju ile jest potrzebne w danym momencie. To kolejny element redukcji zużycia paliwa. Zastosowanie tego rozwiązania pozwala oszczędzić około 1% na zużyciu paliwa. Oszczędność ta zwiększa się, gdyż system współpracuje jeszcze z układem chłodzenia, który również działa wyłącznie w momencie gdy jest takie zapotrzebowanie. Chłodzenie pracuje tylko w określonych sytuacjach, a więc silnik nagrzewa się szybciej i jest chłodzony bardziej efektywnie niż w systemach konwencjonalnych.
To oczywiście nie wszystko – silniki nowej grupy będą zawierać także inne ciekawe rozwiązania, które pozwolą spełnić wszystkie wymagania, stawiane przed producentami samochodów. Wkrótce dalsze szczegóły.
Czy współpraca PSA z BMW wyjdzie francuskiej motoryzacji na dobre? To pokaże przyszłość.
Najnowsze komentarze