W dniu wczorajszym Grupa PSA podpisała z koncernem Iran Khodro ostateczną umowę joint venture, na mocy której irańska firma będzie produkowała samochody najnowszej generacji we współpracy z PSA.
Podpisana umowa nie tylko wyznacza początek nowego rozdziału w historii obu partnerów, ale również otwiera nowe możliwości dla klientów w Iranie, którym zostaną zaoferowane pojazdy zbudowane z myślą o najwyższym komforcie, bezpieczeństwie i ochronie środowiska naturalnego.
Jean-Christophe Quémard, wiceprezes wykonawczy odpowiedzialny w PSA za rynki Bliskiego Wschodu oraz Afryki skomentował to wydarzenie następującymi słowami: „Dziś osiągany nowy etap w naszej współpracy z Iran Khodro. Obaj partnerzy prowadzili twarde negocjacje od wielu miesięcy, co ogłoszono już w styczniu 2016 roku podczas wizyty prezydenta Hassana Rouhaniego w Paryżu. Jestem bardzo dumny mogąc zaoferować najlepsze technologie naszym irańskim klientom”.
Inwestycje związane z badaniami i rozwojem oraz przygotowaniem produkcji zamkną się w ciągu pięciu lat kwotą około 400 milionów euro. Przyczynią się do rozwoju konkurencyjnej bazy produkcyjnej, ale też na przygotowanie wprowadzenia do obrotu oraz akcje marketingowe Peugeotów 208, 2008 i 301 wyposażonych w silniki najnowszej generacji.
Umowa przewiduje:
– utworzenie joint venture na terenie przemysłowym w Teheranie do produkcji nowej generacji samochodów marki Peugeot, na platformie, która będzie również wykorzystywana przez Iran Khodro do rozwoju swoich pojazdów;
– zgodę na eksport produktów wytwarzanych w ramach joint-venture w całym regionie;
– przywrócenie zasad dotyczących produkcji pojazdów marki Peugeot sprzedawanych w Iranie.
Pierwsze pojazdy produkowane przez joint ventura PSA i Iran Khodro opuścić mają fabrykę w Teheranie w drugiej połowie 2017 roku.
W szczytowym momencie – w roku 2011 – w Iranie sprzedano 1,6 miliona samochodów. Po czasach posuchy spowodowanych przez międzynarodowe sankcje, rynek motoryzacyjny znowu się ożywił i oczekuje się, że w roku 2022 osiągnie 2 miliony sztuk. Ocenia się, że po drogach Iranu jeździ dziś około 4 milionów samochodów marki Peugeot, jest to więc rynek dla Francuzów sprzyjający. Nic dziwnego, że Grupa PSA traktuje swojego partnera, Iran Khodro, bardzo poważnie, a cały kraj jest kluczowym rynkiem w strategii Grupy PSA w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki, który to rynek jest trzecim najszybciej rosnącym rynkiem międzynarodowym dla francuskiego koncernu.
KG; zdjęcia: PSA
Najnowsze komentarze