Renault, to nie tylko samochody ;-) Marka ma znaczące osiągnięcia w budowie jednostek napędowych, potwierdzone zresztą latami sukcesów w Formule 1, odniesionych nie tylko jako zespół, ale i dostawca silników. Wiele elementów z motosportu trafia do seryjnej produkcji, a doświadczenia zdobyte na torach pozwalają zwiększać moc obniżając zużycie paliwa. Podobnie jest i w tym przypadku.
Francuzi pokazali właśnie swoje najnowsze osiągnięcie – pierwszy wysokoprężny silnik 1.6 z podwójnym doładowaniem. Motor 1.6 Energy dCi 160 Twin Turbo oferuje osiągi porównywalne z klasycznym silnikiem dwulitrowym przy spalaniu niższym o 25%.
Jednostka o pojemności 1.598 cm³ generuje moc maksymalną 160 KM z maksymalnym momentem obrotowym sięgającym 380 Nm. Jednocześnie spala niewiele oleju napędowego, dzięki czemu obniżono emisję dwutlenku węgla.
Silnik ten oferuje sporo mocy i wysoki moment obrotowy już przy niskich wartościach prędkości obrotowej. Jednocześnie wraz z przyrostem tejże prędkości płynnie rośnie moc. To zasługa dwóch turbosprężarek.
Pierwsza, o małej bezwładności, zapewnia wysoki moment obrotowy już przy niskich prędkościach obrotowych sprawiając, że auto napędzane przez ten silnik dynamicznie przyspiesza. 90% maksymalnego momentu obrotowego dostępnych jest już przy 1.500 obr./min.
Druga turbosprężarka, włączająca się sekwencyjnie po pierwszej, zapewnia wysoką moc przy wyższych prędkościach obrotowych, której szczyt – 160 KM – osiąga przy 4.000 obr./min. zapewniając niezachwiane przyspieszanie aż do maksymalnych obrotów. Warto zauważyć, że szczytowa moc osiąga wartość 100 KM z litra pojemności skokowej, a to naprawdę świetne osiągnięcie.
W efekcie silnik pracuje zawsze w optymalnych wartościach prędkości obrotowej, dzięki czemu zużywa niewiele paliwa, a więc i wydala niewiele dwutlenku węgla.
Przy budowie silnika Energy dCi 160 Twin Turbo skorzystano z doświadczeń zdobytych w Formule 1. Świadczą o tym takie rozwiązania, jak poprzeczny układ przepływu wody w celu wydajniejszego chłodzenia komory spalania, pierścienie tłokowe U-Flex dostosowujące się formą do zmian ścian cylindrów wynikających z fluktuacji temperatury i ciśnienia, co pozwala uzyskać optymalny kompromis między wydajnością i tarciem, czy zmniejszające tarcie wykończenie popychaczy DLC (Diamond Like Carbon).
System wtrysku silnika Energy dCi 160 Twin Turbo działa pod ciśnieniem 1.800 barów, co pozwala mu funkcjonować z podwójnym turbodoładowaniem. Jednostka spełnia normę emisji spalin Euro 6b i wychwytuje cząsteczki NOx oraz ma układ regeneracji filtra cząstek stałych.
Dzięki swojej wydajności silnik Energy dCi 160 Twin Turbo trafi do większych modeli Renault, szczególnie do przyszłych przedstawicieli marki w segmentach D i E.
KG; zdjęcia: Renault
Najnowsze komentarze