Nowy silnik V6 dCi – projekt powstały w ramach Aliansu Renault-Nissan
Współpraca w ramach Aliansu pozwala marce Renault i Nissan oferować klientom najwyższej klasy silniki, wykorzystujące najnowsze technologie. Alians Renault-Nissan, który w 2009 roku będzie świętował swe 10-lecie, jest wyjątkowym przykładem udanej współpracy dwóch firm wspólnie dbających o takie wartości, jak zaufanie i wzajemny szacunek, a jednocześnie zachowujących swą odrębną tożsamość. Alians stale poszukuje synergii między oboma koncernami, korzystając z każdej okazji współdziałania poprzez wspólną centralę zakupów, RNPO (Renault-Nissan Purchasing Organization), wspólnie opracowywane modele takie jak Koleos, czy też poprzez współpracę przemysłową i wprowadzanie najskuteczniejszych praktyk biznesowych. Nowy silnik V6 dCi jest dobrym przykładem takiego współdziałania: silnik ten, opracowany przez obie firmy, jest montowany w fabryce Renault i będzie oferowany w samochodach marki Renault, Nissan i Infiniti. Praktyka ta pozwala na podział kosztów projektu, uzyskanie znacznych oszczędności i zaoferowanie klientom większej ilości odmian tego samego samochodu.
Silnik, który powstał dzięki współpracy
Firmy Renault i Nissan nie mogłyby sobie pozwolić na samodzielne skonstruowanie tego silnika, ponieważ wielkość produkcji takiej jednostki nie byłaby wystarczająco duża, aby zapewnić rentowność inwestycji. Działając wspólnie, obie firmy uzyskały znaczne oszczędności zwiększając jednocześnie wielkość produkcji. Kooperacja między Renault i Nissanem pozwoliła na zaoszczędzenie nakładów na prace badawczo-rozwojowe oraz na inwestycje przemysłowe dzięki podziałowi kosztów projektu. Dzięki istnieniu Aliansu, koszt opracowania tego silnika udało się ograniczyć do 180 milionów euro.
Silnik zaprojektowany wspólnie
Założenia techniczne i ekonomiczne tego silnika określono tak, aby spełnić oczekiwania klientów Renault i Nissana oraz marki Infiniti – może on być montowany w różnych rodzajach pojazdów np. coupe, sedan lub hatchback, SUV i sprzedawany w różnych regionach świata, jak Europa czy Stany Zjednoczone. Między innymi z tego względu zdecydowano się na przykład na zastosowanie konstrukcji sinika widlastego, ponieważ jednostki tego typu mogą być montowane wzdłużnie, jak to ma często miejsce w samochodach Nissan/Infiniti lub poprzecznie, jak w Renault Laguna. Większą część prac projektowych nad tym silnikiem realizowano w podparyskiej miejscowości Rueil-Malmaison, gdzie ma swą siedzibę ośrodek badawczo-rozwojowy silników Renault.
Nowy silnik V6 dCi wywodzi się z innych konstrukcji Renault, takich jak silnik 2.0 dCi. Dzięki temu konstruktorzy Renault mogli skorzystać z zebranych doświadczeń i rozwiązań zastosowanych w jednostce 4-cylindrowej. Dlatego też górne partie silnika V6 dCi mają wiele wspólnych cech z silnikiem 2.0 dCi, co pozwoliło na obniżenie kosztów i skrócenie okresu projektowania nowego silnika. Ponadto zastosowanie dobrze znanych technologii gwarantuje wysoką jakość konstrukcji, tym bardziej, że Renault zobowiązało się wprowadzić Lagunę na listę 3 najlepszych samochodów w segmencie w zakresie jakości produktu i usług. Inżynierowie z Nissana uczestniczyli w projektowaniu silnika i dzielili się swą wiedzą z kolegami z Renault, aby zagwarantować pełne dostosowanie tej jednostki do samochodów marki Nissan.
Silnik do samochodów klasy wyższej produkowanych przez Renault oraz Nissan Motors Company
W Renault silnik jest już dostępny w Lagunie Coupe, a na początku 2009 roku będzie również oferowany w Lagunie 5-drzwiowej i Lagunie Grandtour.
W Nissanie będzie on oferowany w nowej wersji modelu Maxima w Stanach Zjednoczonych, a w Europie w samochodach Pathfinder i Navarra. Silnik znajdzie się również w modelach samochodów Infiniti EX, FX i M w Europie. W przyszłości nowy silnik wysokoprężny będzie również montowany w innych samochodach, ponieważ jego konstrukcja umożliwia wykorzystanie go do różnych rodzajów pojazdów. Może on być dostosowany do spełnienia różnych norm ochrony środowiska, takich jak Euro5, czy przepisy obowiązujące w Kalifornii.
Renault potrzebuje nowego silnika V6 do nowej gamy samochodów klasy wyższej, jak Laguna Coupe i modeli pojazdów, które zostaną wprowadzone na rynek w późniejszym terminie, natomiast Nissan silnik ten będzie wykorzystywał w poszerzaniu gamy Infiniti w Europie i będzie stanowił alternatywę dla napędów hybrydowych i jednostek benzynowych w samochodach oferowanych na północnej półkuli.
Odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na mocne silniki wysokoprężne
Silniki wysokoprężne są już bardzo popularne, zwłaszcza w Europie, a zapotrzebowanie na ten rodzaj napędu rośnie w pozostałych regionach świata. Na przykład we Francji 75% nowych samochodów jest wyposażonych w silniki wysokoprężne (źródło: CCFA). W Japonii popyt na ten rodzaj silników przerasta przewidywania. Wersja Nissana X-Trail napędzana silnikiem 2.0 dCi produkcji Aliansu Renault-Nissan jest na tamtym rynku dostępna od września 2008 roku. Tylko w okresie dwóch pierwszych tygodni sprzedaży tego samochodu, osiągnięto cele przyjęte na 10 pierwszych miesięcy. Fakt ten świadczy o wielkości potencjału rynku japońskiego w odniesieniu do tego rodzaju napędu. Również w Stanach Zjednoczonych diesel zaczyna zdobywać coraz więcej zwolenników na rynku, a wielu producentów samochodów klasy wyższej oferuje już ten rodzaj silnika, mając na uwadze wzrost cen paliwa. Zarówno Renault, jak i Nissan, potrzebują samochodów z silnikiem wysokoprężnym, aby sprostać popytowi, który jest już ogromny w Europie i stale zwiększa się w pozostałych częściach świata.
Popularność diesla można tłumaczyć znaczną sprawnością tych silników: zapewniają one większy moment obrotowy i ten sam poziom mocy, co silniki benzynowe o tej samej pojemności skokowej, a zużywają mniej paliwa, emitując jednocześnie mniej CO2. Silniki benzynowe Renault nadal odnoszą znaczące sukcesy wśród pasjonatów motoryzacji oczekujących od samochodu bardzo dynamicznych osiągów, czyli dużej mocy przy wysokich obrotach. W przeciwieństwie do większości silników wysokoprężnych, nowy silnik dCi 235KM potrafi osiągnąć 5000 obr/min i staje się poważną konkurencją dla silnika benzynowego pod względem przyjemności jazdy. Silniki benzynowe są również uznawane za mniej hałaśliwe i powodujące mniejsze drgania niż silniki wysokoprężne, dlatego konstruktorzy Renault i Nissana dużo pracowali nad ograniczeniem poziomu hałasu i drgań silnika V6 dCi.
Wysokie osiągi spełniające oczekiwania klientów samochodów klasy wyższej
Silniki wysokoprężne Renault określane mianem dCi, jak 1.5 dCi (typ K9K), 1.9 dCi
(typ F9Q), czy 2.0 dCi (typ M9R), są cenione za osiągi, niskie zużycie paliwa i małą emisję CO2, a także cichą pracę i brak wibracji.
Są to jednostki sprawdzające się doskonale w codziennej eksploatacji, gdyż są przyjazne środowisku, niezawodne, trwałe i jednocześnie zapewniają odpowiednio dynamiczną jazdę.
Silniki V6 Nissana stanowią wzór w tym segmencie. Każdego roku Nissan produkuje ponad milion silników V6, co daje marce pierwsze miejsce na świecie w tej dziedzinie. Silnik benzynowy 3.5 litra montowany w takich samochodach jak 350Z zdobył już liczne nagrody. Silniki V6 Nissana figurują od 14 lat w klasyfikacji Ward dziesięciu najlepszych silników na świecie. Nowy V6 3.8 litra z podwójnym turbodoładowaniem, montowany w Nissanie GT-R, jest jednym z najmocniejszych silników na świecie. Samochód ten pokonał większość samochodów sportowych na torze Nürburgring, gdzie uzyskał znakomity czas 7’29”.
Nowy diesel V6 jest zaawansowanym technologicznie, widlastym silnikiem wielozaworowym, zapewniającym wysokie osiągi i przyjemność prowadzenia samochodu. Osiąga największy moment obrotowy wśród silników Renault (450 Nm), co pozwala uzyskać znakomite przyspieszenie (od 0 do 100 km/h w 7”30 dla Laguny Coupe dCi 235) i znaczną elastyczność pracy (od 80 do 120 km/h w 6”10 dla tego samego samochodu). Ponadto w Lagunie Coupe ten nowy diesel V6 rozwija moc 235 KM i jest najmocniejszym silnikiem Renault, po silniku benzynowym 3.5 litra (245 KM). Jeśli chodzi o wzdłużne ustawienie silnika pod maską, już dziś przewiduje się sprzedaż odmian sinika, zapewniających więcej mocy (do 265 KM) i jeszcze bardziej elastyczną pracę (maksymalny moment 550 Nm). Nowy V6 dCi jest więc doskonale przystosowany do samochodów klasy wyższej.
Silnik nowoczesny, przyjazny dla środowiska, spełniający nowe wymagania klientów
Nowy V6 dCi wywodzi się z 4-cylindrowej jednostki rzędowej 2.0 dCi, wprowadzonej na rynek w 2005 roku. Oba silniki mają wspólne niektóre podzespoły, lecz komora spalania została zmodyfikowana tak, aby uzyskać jeszcze lepszy kompromis między poziomem emisji zanieczyszczeń a oszczędnością paliwa. W Lagunie Coupe dCi 235, nowy silnik emituje 192 g CO2 na kilometr i jest to wynik porównywalny z parametrami większości najlepszych silników niemieckich. Oczywiście nowy silnik będzie wyposażony w filtr cząstek stałych oraz układ SCR, dzięki czemu stanie się jednym z najczystszych na świecie silników wysokoprężnych. Jego bardzo cichą pracę uzyskano dzięki jednoczesnej optymalizacji samego silnika i układu wtrysku oraz zastosowaniu bardzo precyzyjnej regulacji parametrów pracy. Nasi inżynierowie zapewnili też spełnienie norm ochrony środowiska. Silnik ten podlega recyklingowi w 95% swej masy i jest wyprodukowany w jednej z fabryk posiadających certyfikat ISO 14001.
Silnik produkowany w zakładzie Renault w Cléon (Francja)
Nowy V6 3.0l dCi 235 KM będzie produkowany w zakładzie w Cléon, w odległości ok. 140 km od Paryża. Od 50 lat zakład ten produkuje silniki benzynowe i wysokoprężne dla Grupy Renault:
– 1.9 dCi Diesel (typ F9Q) montowany w Megane,
– silnik benzynowy 2.0 (F4RT) montowany w Clio, Megane i Lagunie,
– silnik benzynowy turbodoładowany 2.0 l (F4RT) montowany w Megane RS, Lagunie, Espace i Vel Satisie,
– silnik wysokoprężny 2.0 litra (typ M9R) montowany w modelach: Megane, Laguna, Espace i Vel Satis,
– silniki wysokoprężne 2.2 oraz 2.5 litra (typy G9T i G9U) montowane w Masterze.
Renault-Cléon produkuje średnio blisko jedną trzecią silników wykorzystywanych przez Renault i sprzedaje również część swej produkcji markom Nissan i Suzuki. Cléon produkuje również skrzynie mechaniczne 5- lub 6-biegowe. Zakład został wybrany przez Alians do produkcji nowego silnika, gdyż pozwoli to na uzyskanie maksymalnych oszczędności. Nowy V6 dCi wywodzi się z silnika 2.0 dCi, który również jest produkowany w Cléon. Produkcja obu silników w tej samej fabryce umożliwia ograniczenie kosztów logistycznych i wykorzystanie efektu skali. Cléon posiada ogromny know-how w dziedzinie produkcji dużych i złożonych silników. Naturalne więc było powierzenie produkcji nowego lidera w rodzinie silników dCi zakładowi dobrze znającemu się na silnikach o dużej mocy.
Cléon jest również bardzo dobrze zlokalizowane pod względem logistycznym. Zakład znajduje się blisko zakładu w Sandouville i jest w połowie drogi między Stanami Zjednoczonymi, gdzie będzie produkowana Maxima, a Japonią, gdzie produkowane są modele Infiniti.
Informacje dodatkowe
Charakterystyka silnika w Lagunie Coupe dCi 235
Nazwa silnika: 3.0 V6 dCi 235 (V9X)
Spełnia normy ochrony środowiska Euro IV; kompatybilny z normą Euro V
Filtr cząstek stałych: FAP
Liczba cylindrów/zaworów: 6/24
Rodzaj wtrysku: wtrysk bezpośredni, podwójna listwa wtrysku o ciśnieniu 1.600 barów, wtryskiwacze piezoelektryczne z siedmioma otworami
Wałek równoważący: nie
Blok silnika/głowica żeliwna/aluminium
Pojemność skokowa: 2993 cm3
Średnica x skok tłoka: 84mm x 90mm
Stopień sprężania: 16:1
Moc maksymalna: 173 kW/3 750 obr/min (235 KM)
Maksymalny moment: 450 Nm/1 500 obr/min
Osiągi w Lagunie dCi 235:
0-100 km/h: 7”30
400 m ze startu zatrzymanego: 15”30
1.000 m ze startu zatrzymanego: 27”70
Prędkość maksymalna: 242 km/h
Przyspieszenie od 80 do 120 km/h na przełożeniu D: 6”10
Zużycie paliwa i emisja CO2
Cykl miejski: 10,6 l/100 km
Cykl pozamiejski: 5,7 l/100 km
Cykl mieszany: 7,2 l/100 km
Emisja CO2: 192 g/km
Zakład produkcyjny
Historia:
1958 r.: Założenie zakładu w Cléon – produkcja skrzyń biegów.
1960 r.: Wybudowanie drugiej hali przeznaczonej do prac projektowych nad silnikami.
1964 r.: Otwarcie odlewni aluminium. Produkcja pierwszych bloków silnika z aluminium do Renault 16.
1970 r.: Wybudowanie nowego obiektu przeznaczonego do produkcji skrzyń biegów, a następnie silników.
2000 r.: Zainstalowanie taśm produkcyjnych pozwalających na elastyczną produkcję.
2001 r.: Przeniesienie do Cléon działu produkcji części mechanicznych do prototypów.
2005 r.: Uruchomienie produkcji silnika M9R (2.0 dCi), pierwszego silnika Aliansu oraz skrzyni biegów PK4.
2007 r.: Wybudowanie rampy załadowczej do eksportu bezpośredniego silników M9 przeznaczonych na rynek japoński i Korei Południowej.
2008 r.: 50. rocznica powstania zakładu i uruchomienie produkcji silnika V9X (3.0 dCi).
Produkcja:
Silniki: F4R (2.0 oraz 2.0T), F9Q (1.9 dCi), G9T (2.2 dCi), G9U (2.5 dCi), M9R (2.0 dCi).
Skrzynie biegów: JB3 (mechaniczna 5-biegowa), JH1 (mechaniczna 5-biegowa), JC5 (mechaniczna 5-biegowa), PK5 (mechaniczna 5-biegowa), PK6 (mechaniczna 6-biegowa), PF6 (mechaniczna 6-biegowa), PK4 (mechaniczna 6-biegowa), JR5.
Koncerny
Renault
W 2007 roku Koncern Renault osiągnął łączne obroty wynoszące 40.682 milionów euro. Na całym świecie firma projektuje, produkuje i sprzedaje samochody osobowe i samochody dostawcze. Grupa Renault, obecna w 118 krajach, oferuje w sprzedaży trzy marki: Renault, Dacia oraz Samsung. Koncern Renault zatrudnia 129.000 osób na całym świecie.
Nissan
W 2007 roku Nissan Motor Company odnotował obroty wynoszące 10.824.000 miliardów jenów. Jako producent obecny na wszystkich dużych światowych rynkach, Nissan oferuje pełną gamę samochodów osobowych i małych ciężarówek, SUV’ów i samochodów dostawczych pod markami Nissan i Infiniti. Nissan zatrudnia ponad 224.000 osób na całym świecie.
Infiniti
Marka Infiniti została wprowadzona na rynek w 1989 roku w Stanach Zjednoczonych. Jej nazwa podkreśla nowatorstwo, wysokie osiągi i obsługę posprzedażną na najwyższym poziomie. Marka Infiniti pojawiła się w Kanadzie w 1990 roku, na Środkowym Wschodzie w 1996 roku, na Tajwanie w 1997 roku, w Korei w 2005 roku i w Rosji w 2006 roku. Światowa ekspansja tej marki była kontynuowana w 2007 roku – otwarto tzw. Infiniti Centers na Ukrainie i w Chinach, które są jednym z krajów odnotowujących największy wzrost w segmencie samochodów luksusowych. W 2012 roku marka Infiniti będzie obecna na rynku samochodów luksusowych w większości krajów świata.
Alians Renault-Nissan
Alians Renault-Nissan, stworzony w 1999 roku, sprzedał w 2007 roku 6.160.046 samochodów. Celem, jaki stawia sobie Alians, jest uplasowanie się wśród trzech najlepszych światowych producentów pod względem jakości, technologii i rentowności.
Źródło : Renault Polska
Najnowsze komentarze