W ciągu tego roku na rynku pojawi się osiem modeli, w tym Nowe Renault Scenic i Nowe Megane Grandtour oraz trzy nowe wersje: Megane Renault Sport, Clio faza II i Trafic faza III.
Odnowienie kluczowych modeli w gamie Renault
Renault kontynuuje odnowę kluczowych modeli w swojej gamie wprowadzając trzy nowe modele: Scenica, Grand Scenica, Megane Grandtour oraz nowe Clio i Nowe Clio Grandtour. Odnowiona oferta kompaktowych samochodów i vanów jest prawdziwym atutem marki: sprzedaż małych i średnich samochodów stanowiła w 2008 roku 70% rynku europejskiego (38,3% – małe samochody i 31,8% – średnie samochody).
Samochody z pasją
Renault dysponuje obecnie pełną gamą atrakcyjnych sportowych samochodów opracowanych na bazie modeli seryjnych, oferujących doskonały stosunek osiągów do ceny: Twingo Renault Sport wprowadzone latem 2008 roku, Clio Renault Sport i Megane Renault Sport prezentowane w Genewie. Rynek ten obejmował w 2008 roku w Europie 135 tys. samochodów.
Jest niezwykle istotny dla wizerunku marki, podobnie jak Formuła 1. Ma pewien potencjał, który Renault chce wykorzystać.
Gama dostosowana do nowych wymagań w zakresie ochrony środowiska
Wieloletnie wysiłki pozwoliły Renault po raz kolejny zająć pod koniec 2008 roku, miejsce wśród trzech producentów mogących się poszczycić najniższą emisją CO2. Aż 60% samochodów sprzedanych w Europie przez Grupę (Renault i Dacia) w 2008 roku stanowiły auta emitujące poniżej 140 g CO2/km (w porównaniu do 48% w roku 2007). W 2008 roku program eco² został poszerzony na gamę Dacii z silnikami benzynowymi, wysokoprężnymi, LPG lub na bioetanol. Trzy kryteria programu Dacia eco2 są identyczne jak w przypadku Renault eco² i uwzględniają cały cykl życia pojazdu (od projektowania przez produkcję i użytkowanie po recykling). Dacia udowadnia, że przystępna cena i ochrona środowiska mogą iść w parze. W 2008 roku 55,2% samochodów sprzedanych w Europie przez grupę Renault (pod marką Renault i Dacia) stanowiły małe samochody (z segmentu A i B), podczas gdy w 2007 roku było to 49%. Tendencja ta powinna się utrzymać w 2009 roku. Powinien się również zwiększyć udział silników najbardziej przyjaznych dla środowiska.
Uznana jakość na coraz wyższym poziomie
Renault jest w trakcie realizacji zobowiązania dotyczącego jakości. Według niezależnego badania Laguna już obecnie uplasowała się wśród 3 najlepszych samochodów w tej klasie we Francji i w Niemczech, a Nowy Megane jest na najlepszej drodze, aby uzyskać jeszcze lepszy wynik. Modele z segmentu A i B zostały sklasyfikowane przez ADAC (Automobile Club allemand) jako „doskonałe”.
Koszty gwarancji: w ciągu dwóch ostatnich lat spadły o 500 mln, pomimo wprowadzenia
3-letniej gwarancji na niektóre modele.
Obsługa: poprawa jakości procesu sprzedaży i obsługi posprzedażnej pozwoliła zwiększyć o 8 punktów procentowych wskaźnik klientów „całkowicie zadowolonych”, z 72% pod koniec 2005 roku do 80% na koniec roku 2008.
W 2009 roku Renault skoncentruje swoje działania na optymalizacji free cash flow poprzez intensyfikację wysiłków podjętych w 2008 roku.
Zwiększenie źródeł przychodów
– w 2009 roku firma Renault będzie pracowała nad zwiększeniem swoich udziałów w rynku, w szczególności poprzez rozwój najbardziej rentownych kanałów sprzedaży, tzn. sprzedaży dla klientów indywidualnych;
– w 2009 roku Renault znajdzie również oparcie w odnowionej gamie Megane, samochodach dostawczych oraz ofercie Entry.
Redukcja kosztów
– wydatki na prace badawczo-rozwojowe (-9,3% w 2008 roku w stosunku do roku 2007) zostaną w 2009 roku ponownie zmniejszone, co łącznie da spadek o 15% w porównaniu do 2007 roku;
– zostanie położony większy nacisk na redukcję kosztów stałych, w szczególności poprzez kontrolę funduszu płacowego i obniżenie kosztów działalności;
– utrzymane zostaną inwestycje dotyczące strategicznych projektów. Łączna wartość inwestycji w 2009 roku będzie niższa o min. 20% od inwestycji w 2008 roku;
– dalsze zmniejszenie zapasów (od 800 mln do 1 mld w 2009 roku) będzie jednym z czynników pozwalających zmniejszyć zapotrzebowanie na kapitał obrotowy;
– przyspieszone zostanie ściąganie należności od klientów;
– obok operacji dotyczących nieruchomości, przeanalizowana zostanie również możliwość racjonalizacji lokalizacji w regionie paryskim;
– w 2009 roku wzmocniona zostanie synergia operacyjna z Nissanem.
Obecny kryzys trwale zmieni sektor motoryzacyjny. Renault prowadzi intensywne prace, aby móc zaoferować klientom samochody przystosowane do nowych potrzeb w dziedzinie indywidualnych środków transportu w Europie i na świecie.
W krajach BRIC (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny) i na innych wschodzących rynkach, sektor samochodowy dysponuje dużym potencjałem wzrostu, pomimo znacznego spowolnienia tych rynków na skutek kryzysu. Wskaźnik zmotoryzowania jest w nich niski w porównaniu z dojrzałymi rynkami: w Indiach czy Maghrebie jest jedynie 50 samochodów na 1000 mieszkańców, w Iranie około 100, w Brazylii około 150, w porównaniu do 800 w Stanach Zjednoczonych oraz 600 w Europie i Japonii.
Firma Renault już poszerzyła swoją działalność w tych regionach. Nawiązała partnerską współpracę, zarówno przemysłową jak i handlową, z lokalnymi podmiotami w celu zajęcia trwałego miejsca na tych rynkach.
W Rosji Renault zajmuje dobrą pozycję dzięki filii Avtoframos i nowej umowie o współpracy przemysłowej z AvtoVaz. Avtoframos sprzedaje pełną gamę importowanych samochodów Renault i produkuje Logana, który jest najlepiej sprzedającym się samochodem zagranicznym w tym segmencie. AvtoVAZ, w którym Renault posiada 25% udziałów, jest największym rosyjskim producentem samochodów, a jego udział w rynku w 2008 roku wyniósł ponad 20%.
Firma Renault jest również obecna na rynku irańskim dzięki Iran Khodro i Pars Khodro, które zapewniają produkcję i sprzedaż modelu Tondar-90 (Logan) w Indiach dzięki firmie Mahindra & Mahindra – zajmującej się produkcją i sprzedażą Logana oraz dzięki Bajaj, która opracowuje samochód ultra-low-cost.
Dzięki tej strategii Grupa Renault szybko weszła na nowe rynki i to na bardzo konkurencyjnych warunkach. Od 2005 roku marka Renault sprzedaje tam samochody z programu Entry (Logan lub Sandero), które ułatwiają nabycie samochodu klasie średniej i stanowią flagowy produkt Grupy na rynkach pozaeuropejskich: od momentu wprowadzenia sprzedano 500.000 tych samochodów.
Na rynkach dojrzałych zmienia się zapotrzebowanie na samochody i oczekiwania klientów.
Rysuje się kilka tendencji:
1. Poszukiwanie samochodów bardziej przyjaznych dla środowiska i jednocześnie tańszych, zarówno jeśli chodzi o cenę zakupu jak i eksploatację. Skonstruowanie samochodów o niskim zużyciu paliwa (o niskiej emisji CO2 oraz zerowej emisji) jest dla Renault strategicznym priorytetem. Grupa przyjęła dwa kierunki działania, które mają zapewnić wydajne technologie po przystępnej cenie: silnik elektryczny oraz nowe rozwiązania technologiczne konwencjonalnych silników i skrzyń biegów.
Renault już dziś pracuje nad pełną gamą samochodów elektrycznych. Zgodnie z planem ma zamiar wprowadzić:
– w 2011 roku: elektryczną wersję sedana Megane, która początkowo będzie sprzedawana w Izraelu i Danii, a następnie pojawi się na innych rynkach;
– w 2011 roku: elektryczną wersję nowego Kangoo (dostawczą) dla firm i klientów flotowych;
– w 2012 roku: 5-miejscowy samochód osobowy, który będzie dostępny jedynie w wersji elektrycznej;
– po 2012 roku gama samochodów elektrycznych będzie się nadal rozwijać obejmując wszystkie segmenty.
2. Powrót to tego co istotne, poszukiwanie samochodu mającego wszystko, co niezbędne po rozsądnej cenie. Gama Entry, sprzedawana pod marką Dacia, z wyprzedzeniem odpowiedziała na te potrzeby i dziś Grupa dysponuje pełną gamą pięciu modeli, które od 2004 roku sprzedały się w ponad 830 tys. sztuk. W przyszłości gama ta będzie nadal rozwijana w oparciu o tę samą filozofię zakładającą zapewnienie najlepszego stosunku ceny do parametrów użytkowych i ilości miejsca.
Minęło 10 lat od zawarcia Aliansu z Nissanem 27 marca 1999 roku. Obu grupom pozwoliło to nabyć duże doświadczenie i dojrzałość w zakresie zarządzania międzykulturowego i współpracy w poszanowaniu odrębnej tożsamości obu marek. Warto podać kilka przykładów:
– Renault i Nissan posiadają skrzynie biegów i silniki opracowane wspólnymi siłami, m.in. automatyczną skrzynię biegów (6-biegową) oraz dwa silniki wysokoprężne (V6 dCi i 2.0 dCi);
– pierwsza spółka należąca do Aliansu działa pod nazwą Renault-Nissan Purchasing Organization (RNPO), która powstała w kwietniu 2001 roku. Wówczas reprezentowała 30% łącznych zakupów Renault i Nissana. Zakres wspólnej działalności oraz zasięg geograficzny RNPO zostały stopniowo poszerzone. Po ostatnich zmianach RNPO obsługuje 92% łącznych zakupów Aliansu.
W obecnych warunkach Alians stanowi cenny atut dla Renault i Nissana ze względu na falę konsolidacji jaka z pewnością nastąpi w sektorze. Pozwala on każdej z firm zminimalizować ryzyko poprzez lepszy podział inwestycji oraz dzielenie się projektami i inwestycjami.
Alians wchodzi w nowy etap wzmocnienia synergii operacyjnych między Renault i Nissanem, w szczególności dzięki większej spójności gamy silników i stale prowadzonych prac nad samochodem elektrycznym. Cash flow wygenerowany dzięki pojawieniu się nowych możliwości oraz bieżących projektów został wyceniony na 1,5 mld euro w skali obu firm.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze