Nowy Citroën C5 Aircross – przed Shanghai Motor Show

9
1149

W tym tygodniu rozpoczyna się Shanghai Motor Show – jedne z najważniejszych targów motoryzacyjnych na świecie. Chiński rynek od kilku już lat jest rynkiem największym na świecie, nic więc dziwnego, że oczy motoryzacyjnego świata spoglądają teraz na wschodnie wybrzeże kraju. Jestem już w Szanghaju i ja, by przygotować dla Was relację z pierwszej ręki z Shanghai Motor Show.

Szanghaj to jedno z największych miast świata. Liczy sobie około 18 milionów mieszkańców – o połowę więcej od Pekinu. Jest to też metropolia prawdziwie światowa. Praktycznie centrum biznesowe Chin. Nic więc dziwnego, że odbywające się co dwa lata targi motoryzacyjne też należą do najważniejszych. Shanghai Motor Show rozpoczyna się pojutrze, ale wybaczcie, jeśli artykuł z targów pojawi się u nas dopiero po moim powrocie – mogę zwyczajnie nie mieć czasu na obróbkę materiałów.

Postaram się zresztą skupić nie tylko na relacji targowej, ale też pokazać Wam trochę samego miasta. Chiny zrobiły na mnie wielkie wrażenie już przy pierwszym moim pobycie tam. Teraz jestem w Państwie Środka już po raz trzeci i moja fascynacja rośnie.

Ale mieliśmy się skupić na motoryzacji francuskiej, konkretnie na Citroënie. Marka przygotowuje ofenSUVę – tak sobie to nazwałem na nasz użytek. Czyli przymierza się do większej obecności w segmencie SUV-ów. Nie wszystkim się to podoba, ale to właśnie na tej półce stoją teraz konfitury. A wiadomo, że francuskie wina, sery i konfitury są najlepsze ;-) No i foie gras ;-) Którego na Shanghai Motor Show bynajmniej nie jadłem.

Citroën na Shanghai Motor Show zamierza pokazać modele C5 Aircross oraz C-Aircross Concept (najprawdopodobniej ten, co w Genewie). Ten pierwszy, to już w zasadzie auto seryjne – na chińskim rynku pojawi się w drugiej połowie bieżącego roku. Na dzisiaj wiemy, że cena w Polsce powinna zaczynać się od około 89 tysięcy złotych a pod maskę trafią 1.2 130 KM, 1.6 THP 165 KM. W przygotowaniu jest wersja 4×4 (hybrydowa) oraz… przedłużony SUV z 7 miejscami. Na zdjęciach widzicie już finalną wersję, dużo skóry, dużo elektroniki. Ekran główny ma 10″. W opcji ma być dostępne zawieszenie Advanced Comfort System (czyli swojego rodzaju następca hydropneumatyki). Finalna specyfikacja na Europę będzie znana niedługo.

No i uwaga, C3 Aircross. Ten z kolei szykowany jest najpierw na Europę a dopiero potem będzie w Chinach.

Będzie nowy Citroen C5 sedan

Ale jeśli myślicie, że C5 zginie i będzie tylko jego wariant uSUViony, to jesteście w błędzie. Nowy C5 również ma być pokazany na Shanghai Motor Show! Sedany są wciąż bardzo istotnym segmentem rynku w Państwie Środka i choćby dlatego C5 sedan będzie tam oferowany. Czy trafi także do Europy? No cóż, to już sprawa zupełnie inna…

Citroën pokaże na Shanghai Motor Show także znany już z Paryża concept CXperience. To auto naprawdę robi wielkie wrażenie i chętnie obejrzę je sobie jeszcze raz. CXperience stanowi zapowiedź przyszłych dużych modeli marki Citroën.

Chiny są dla Citroëna rynkiem kluczowym. Co piąty samochód z szewronami sprzedaje się za wielkim Murem. W ubiegłym roku Chińczycy kupili przeszło ćwierć miliona samochodów z szewronami. A teraz, no, za paręnaście tygodni, partner Citroëna w Chinach, Dongfeng, zaoferuje nowego SUV-a, C5 Aircross. Jak wspomniałem samochód pojawi się najpierw na Shanghai Motor Show w tym tygodniu, na drogi wyjedzie w drugiej połowie roku, a produkcja i uruchomienie sprzedaży w Europie planowane jest… dopiero na koniec 2018 roku, chociaż niektóre źródła mówią jeszcze o 2017. Będziemy musieli na ten samochód czekać podobnie długo, jak na Koleosa w przypadku Renault. No ale zobaczymy.

C5 Aircross jest owocem zaprezentowanego dwa lata wcześniej w tym samym miejscu koncepcyjnego Aircrossa. To samochód „nastawiony na ludzi”, łączący asertywny design z wnętrzem zapewniającym dobre samopoczucie wszystkich pasażerów. Citroën zapowiada w przedtargowych materiałach, że C5 Aircross będzie wyjątkowo przestronny, że będzie wykorzystywał najnowsze technologie, a całość zapewni wysoki poziom komfortu i bezpieczeństwa – te cechy były priorytetem podczas konstruowania tego SUV-a. C5 Aircross ma stanowić znaczący krok naprzód w programie Citroën Advanced Comfort® z debiutującym na świecie systemem zawieszenia wyposażonym w „Progressive Hydraulic Cushions™”. Zasada działania tego zawieszenia ma być zaprezentowana na specjalnej ekspozycji na stoisku Citroëna podczas Shanghai Motor Show.

Jeszcze w tym roku w Europie, być może i w Polsce

Na C5 Aircross będziemy musieli w Europie chwile poczekać. Co prawda mowa jest o trzecim kwartale tego roku, ale może się to przedłużyć. Za to prawie pewne jest, że jeszcze przed końcem bieżącego roku na Starym Kontynencie klienci będą mogli kupić C3 Aircross – kompaktowego SUV-a z szewronami na masce. Trafi on też na rynek chiński, gdzie będzie wspierał ofenSUVę Citroëna. W Państwie Środka będą niedługo oferowane trzy auta tego typu: C3-XR, C3 Aircross oraz C5 Aircross. Ale Chińczycy też pokochali SUV-y.

108. Samochody francuskie (i nie tylko) na ulicach PekinuJeśli ktoś nie pamięta, co to za samochód, ten C3-XR, to polecam zerknąć do relacji z ubiegłorocznych targów w Pekinie. To miejski SUV-ik, który w ubiegłym roku był najlepiej sprzedającym się Citroënem w Chinach! Chińczycy kupili w ciągu 12 miesięcy niemal 150.000 egzemplarzy C3-XR. Co ciekawe C3-XR, choć w gruncie rzeczy niewielki, jest uznawany w Chinach za samochód wręcz luksusowy. W ubiegłym roku w Pekinie znalazłem go w salonie-wypożyczalni ekskluzywnych aut obok BMW i8 oraz jakichś modeli Bentleya i Rolls-Royce’a!

Dongfeng Citroën oferuje też kilka dobrze się sprzedających sedanów, w tym niedawno zrestylizowanego C-Elysee, który sprzedał się już w 300.000 egzemplarzy, oraz prestiżowego C6 wprowadzonego na rynek pod koniec ubiegłego roku. C6 zadebiutował przed rokiem w Pekinie, ale minęło dobre pół roku, zanim auto trafiło do dealerów. Teraz odświeżono C5, które będzie mieć na stoisku Citroëna na Shanghai Motor Show swoją premierę. Jak daleko pójdą zmiany w stosunku do wersji, którą znamy również z polskich dróg? Zobaczymy za parę dni. Komfort – cecha charakterystyczna C5 – ma pozostać rewelacyjny.

Podczas Shanghai Motor Show Citroën będzie zwracał szczególną uwagę odwiedzających na swoją filozofię definiowaną hasłem Citroën Inspired by You. Ma to potwierdzać słuszność znakomitej oceny uzyskanej w badaniu JD Power – Citroën znalazł się tam na pierwszym miejscu pod względem jakości usług oraz zadowolenia klientów. A to już znakomita rekomendacja. Teraz pozostaje tylko przekonać do siebie klientów, którzy nigdy dotąd Citroëna nie mieli, i sukces gotowy! ;-)

Wspomniałem, że podczas tegorocznego Shanghai Motor Show Citroën zaprezentuje także najnowszą wersję modelu C5. To prestiżowy sedan adresowany dla wymagających chińskich klientów. Zachowuje i wzmacnia mocne punkty poprzedniej wersji. Ma mieć dwupoziomowe światła (czyli coś w stylu C4 Cactusa czy C4 Picasso) w technologii Full-LED. LED-owe matrycowe światła będą też z tyłu. Z uwagi na aż cztery moduły z każdej strony stworzą one natychmiast rozpoznawalną sygnaturę świetlną.

Wewnątrz Nowego C5 znajdziemy – podobnie, jak w C4 Picasso – 12-calowy ekran ciekłokrystaliczny przed kierowcą oraz 8-calowy pojemnościowy ekran dotykowy na konsoli centralnej. Citroën wspomina też o szerokich otworach wentylacyjnych na desce rozdzielczej. Szerokie i przyjemne siedzenia wzmacniają poczucie komfortu. Zastosowano też świetne materiały wygłuszające i nowoczesną technikę wspomagającą kierowcę.

Stoicko Le Maison Citroën na targach Shanghai Motor Show ma mieć powierzchnię 850 m². Jego projektanci zadbali o ciepłe i miękkie materiały w przyjemnych barwach. W podobny sposób reorganizowana ma być sieć handlowa Citroëna w Chinach.

zdjęcia: Car New China

 

 

Krzysztof Gregorczyk

Galeria

Dodaj komentarz

9 komentarzy do "Nowy Citroën C5 Aircross – przed Shanghai Motor Show"

Powiadom o
avatar
 
smilegrinwinkmrgreenneutraltwistedarrowshockunamusedcooleviloopsrazzrollcryeeklolmadsadexclamationquestionideahmmbegwhewchucklesillyenvyshutmouth
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Saj
Gość

Wreszcie! :)

Maruda
Gość

No środek tego Aircrossa nawet ładny. Z zewnątrz ciężko po tych zdjęciach powiedzieć. Może coś z tego będzie.

Grzegorz
Gość

A ja czekam na C-Aircross’a. I mam nadzieję, że bedzie prawie taki sam jak concept car. C5 Aircross jest trochę za duży jak na moje potrzeby, a – przy stale kurczących się miejscach parkingowych w mieście – ma to niebagatelne znaczenie. Za to zdecydowany plus za stylistykę Airbump we wnętrzu C5. Przytulnie i ciekawie – szkoda tylko, że zrezygnowali z drzwi „kurołapek”…

bida
Gość

c5 aircross ladny ale co z c5 sedan bo nic z tego nie zrozumialem czy bedzie na europe czy nie?
o co tu chodzi kazdy chce nowa c5 sedan kombi a marka nie chce jej wprowadzic?przeciez wszedzie na kazdej stronie w necie ludzie chwala sobie citroena c5 za komfort wyglad wygodne blache itd o co tu chodzi?marka boi sie ze ludzie nie zaakceptuja zawieszenia?juz dawno temu przekonali sie do hydro i kazdy uwaza ze to super zawieszenie
niech marka wprowadzi c5 sedan i kombi ludzie beda kupowac bo to dobre auta

Potek
Gość

No i takie artykuły są fajne i świetnie napisane. Aż miło się czyta i trochę takiej kultury pisania mogłyby tu przejąć przeglądy prasy ;)

Pozdrawiam

johnyy__
Gość

Citroen C5 Aircross w Polsce w cenie od 80 tys PLN – rozumiem, ze to tylko przypuszczenia?

Mikołaj
Gość
Strasznie uboga gama silników. Względnie słabe benzynowe, brak nowości w silnikach wysokoprężnych, szkoda. Wydaje mi się, że ciekawsze wnętrze ma Peugeot x008. Co do zawieszenia, tutaj wielka niewiadoma. Oby okazały się równie mało awaryjne jak te HydroActive III+ i przynajmniej równie komfortowe, w przeciwnym przypadku będzie to bolesne dla Citroena. Nie jestem fanem SUVów i średnio podoba mi się ten nowy design. Sedan i kombi w odświeżonej wersji, z nowymi silnikami, skrzyniami, bajerami i systemami bezpieczeństwa w zupełności by wystarczył. Niestety, PSA poszło za trendem produkcji niepraktycznych samochodów. Całe życie jeździłem Peugeotami (406, 206) i Citroenami (C5 I, C5 I… Czytaj więcej »
Maruda
Gość

Bez przesady. Masz bardzo szeroki wybór mocy – 130, 150, 165, 180, 200, 300 – w kilku wersjach benzyna, diesel i wkrótce hybryda z 4×4. Jedyny ból to termin wprowadzenia w Europie, Citroen powinien zrobić wszystko, żeby auto było na koniec roku.

wpDiscuz