85 lat temu narodził się Peugeot 301. To przodek Peugeota 308, którego najnowsza wersja trafia właśnie do salonów w całej Europie. Ale jak przystało na początek lat trzydziestych XX wieku łatwo nie było.

W Europie był to burzliwy czas. W roku 1930 NSDAP zdobyła znaczące wpływy w Reichstagu, a dwa lata później, w roku narodzin Peugeota 301, Hitlera wsparły największe niemieckie koncerny. Adolf zapowiadał zemstę za upokorzenia Niemiec podczas Wielkiej Wojny (I Wojny Światowej). Klasa robotnicza cierpiała na skutek europejskich efektów Wielkiego Kryzysu wywołanego przez krach na giełdzie w Stanach w roku 1929. W takich oto realiach debiutował Peugeot 301.

Na Starym Kontynencie wiele firm z różnych branż albo kończyło działalność, czasem efektowną wręcz plajtą, a inne ograniczały produkcję. Stare ekonomiczne prawo mówi jednak, że w czasach kryzysu warto inwestować. Na taką drogę zdecydował się Peugeot. Wierząc, że koniunktura się odwróci zaprezentował w 1932 roku nowy model. Peugeot 301 miał odegrać decydującą rolę w dekadzie lat 30-tych XX wieku. Jak się okazało – był to strzał w dziesiątkę.

Seria 3 okazała się bowiem bardzo trwała – do dziś Peugeot oferuje samochody tej grupy. Peugeot 301 pozycjonowany był tuż powyżej modelu 201. Pierwsza wersja – 301 C – produkowana była od marca 1932 roku do sierpnia 1933 roku. Na rynek trafiła cała gama wersji nadwoziowych: berlina, limuzyna, coupe, kabriolet i roadster. Auto odniosło rynkowy sukces.

Niesamowitą funkcjonalnością cechowała się wersja Familiale – prekursor dzisiejszego kombi. Czasami wykorzystywano go nawet jako auto dostawcze. We wrześniu 1934 roku na rynek trafiła wersja 301 D, chyba najbardziej oryginalna stylistycznie, z miłymi dla oka obłościami i reflektorami umieszczonymi bardzo blisko siebie.

Produkcję Peugeota 301 zakończono w roku 1936, kiedy to tego protoplastę serii 3 zastąpił model 302. Tutaj Francuzi poszli jeszcze dalej – reflektory schowali za atrapą chłodnicy. 302-kę produkowano do roku 1938, po czym zaprzestano wytwarzania modeli tej serii aż do roku 1969, kiedy to światło dzienne ujrzał Peugeot 304. A dziś na rynek wjeżdża poddana liftingowi druga generacja Peugeota 308. Polecamy ją Waszej uwadze!

 

 

Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot

Galeria

Krzysztof
Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik szybkiej sportowej jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
  
smilegrinwinkmrgreenneutraltwistedarrowshockunamusedcooleviloopsrazzrollcryeeklolmadsadexclamationquestionideahmmbegwhewchucklesillyenvyshutmouth
wpDiscuz