Peugeot 308 pomyślnie przeszedł bezprecedensowy test jazdy non stop na dystansie 25 tys. kilometrów.
10. października 2016 r. redakcja tygodnika motoryzacyjnego Auto Świat rozpoczęła test polegający na jeździe non stop na dystansie 25 tys. km Peugeot 308 1,2 PureTech o mocy 130 KM. Był to pierwszy tego rodzaju test przeprowadzony w Polsce. Odbył się na trasie Warszawa-Toruń-Warszawa, autostradami A2 oraz A1 i zakończył się pomyślnie 19. października.
Test – jazda non stop na dystansie 25 tys. – km był częścią dużego testu długodystansowego 100 tys. km Peugeot 308, który redakcja Auto Świata prowadzi od kilku miesięcy i nawiązywał do historycznego testu Fiata 125p, jaki przeprowadzono w czerwcu 1973 roku na autostradzie pod Wrocławiem. Z tą jednak różnicą, że wówczas podjęto udaną próbę bicia rekordu prędkości na dystansie 25 tys. km (oraz na 25 tys. mil i 50 tys. km), a w obecnym teście sprawdzana była trwałość silnika, skrzyni biegów, zawieszenia i innych podzespołów Peugeot 308, a także zużycie paliwa oraz oleju. Test przeprowadzono przy zachowaniu dopuszczalnych prędkości (na autostradzie 140 km/h).
Silnik o pojemności 1,2 litra testowego Peugeot 308 to nowoczesna 3-cylindrowa jednostka benzynowa z turbodoładowaniem o mocy 130 KM, która dwukrotnie, w 2015 i 2016 roku, była nagradzana tytułem „Silnik roku”.
Podsumowanie testu
– przegląd w ASO 4.10.2016 przy przebiegu 45.600 km (wymiana oleju, filtra oleju, wymiana filtrów: powietrza, kabiny, świec zapłonowych, przednich opon, stan klocków: 50 proc. zużycia, wymiana wycieraczek szyby przedniej),
– trasa testu: autostrady A2 i A1, droga S10, Warszawa-Toruń-Warszawa (długość pętli 525 km),
– przebieg na starcie do próby 25 tys. km non stop: 45.807 km,
– data i godzina startu do próby 25 tys. km non stop: 10.10.2016 godz. 12.40,
– przebieg na mecie do próby 25 tys. km non stop: 70.890 km (przejechane 25.083 km),
– data i godzina mety do próby 25 tys. km non stop: 19.10.2016 godz. 06:40,
– 48 pętli, 25 kierowców,
– czas trwania testu: 9 dób jazdy, 209 godz. i 9 min jazdy, w tym na tankowanie i potrzeby fizjologiczne kierowców, auto spędziło na postojach: 10 godz., realnej jazdy było więc 199 godz. i 9 min (spędzonych za kierownicą),
– średnia prędkość 125 km/h na dystansie 25 tys. km (rzeczywista),
– ilość zużytego paliwa na dystansie 25.083 km: 2.054 l,
– koszt przejechania dystansu 25.083 km (4,46 zł/l benzyna 95): 9.160 zł,
– średnie zużycie paliwa (rzeczywiste): 8,18 l/100 km,
– podczas testu w aucie: 80 proc. tylko kierowca, 20 proc.: pasażer lub kpl. pasażerów.
Warunki drogowe:
– 80 proc. przebiegu wykonane przy opadach deszczu i silnym wietrze (czynniki te miały wpływ na wyniki spalania).
Usterki:
– brak.
Po zakończeniu testu wykonany został przegląd w ASO, przy przebiegu 71.000 km, który nie wykazał żadnych usterek ani ponadnormatywnego zużycia podzespołów samochodu. Wymieniono rutynowo olej silnikowy oraz opony w związku ze zmianą pory roku.
Kilka faktów o Peugeot 308
Peugeot 308 jest reprezentantem strategicznego segmentu C, który stanowi jedną trzecią sprzedaży samochodów w Europie. Zaprezentowany w 2013 roku, zyskał status bestsellera plasując się na podium w tym segmencie w Europie. Jest też laureatem prestiżowego tytułu Car of the Year 2014.
Stanowi atrakcyjną alternatywę, wyraźnie wyróżniającą się na tle rynkowej oferty dzięki koncepcji opartej na 4 kluczowych pojęciach: wydajności, stylistyce, doznaniach z jazdy i wysokiej jakości.
Jest najbardziej kompaktowym hatchbackiem w tym segmencie – jego długość wynosi 4,25 m, wysokość 1,46 m, a szerokość sięga 1,80 m. Przedni i tylny zwis zostały skrócone dzięki nowej platformie EMP2, która umożliwia rozmieszczenie kół na skrajach nadwozia. Przyjęte wymiary zapewniają autu zdecydowanie dynamiczną sylwetkę i gwarantują przestronne wnętrze.
Bagażnik o pojemności 420 dm³, w tym 22 dm³ pod podłogą (bez koła zapasowego) i 398 dm³ z kołem dojazdowym, stanowi rekord z tym segmencie. Nisko położony próg załadunku i szeroki otwór ułatwiają korzystanie z przestrzeni bagażnika.
Dzięki platformie EMP2 Peugeot 308, którego masa została obniżona o 140 kg, jest najlżejszym samochodem w segmencie.
Poza obniżoną o 70 kg masą platformy, dodatkowych 70 kg wypracowano poprzez optymalizację masy każdej części przy zachowaniu identycznych parametrów użytkowych. Przykładem jest maska silnika, wykonana z aluminium.
Dodatkowo zastosowanie stali o wysokiej granicy sprężystości, innowacyjnych materiałów oraz przeprojektowane części umożliwiły znacznie obniżenie masy auta. Jest to pierwszy na świecie model, w którym dolna część tylnej klapy została wykonana z kompozytu – tworzywa termoplastycznego. Ten lekki i zarazem sztywny materiał pozwolił na zmniejszenie masy klapy o 3 kg.
Peugeot 308 wyróżnia doskonała aerodynamika. Dzięki współczynnikowi Cx wynoszącemu 0,28 i Scx na poziomie 0,63 m² plasuje się on wśród najlepszych hatchbacków w tym segmencie. Taki wynik jest rezultatem zastosowania sterowanych przepustnic i ekranów pod podwoziem platformy EMP2 tworzących płaską, jednoelementową podłogę. Już na wstępnym etapie procesu projektowego styliści uwzględnili wymagania związane z przepływem powietrza. Aerodynamika, podobnie jak masa, jest kluczowym czynnikiem pozwalającym na zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko.
Poza silnikiem 1,2 PureTech 130 KM M6 S&S, w który wyposażony jest testowy model, gama Peugeot 308 dysponuje następującymi jednostkami silnikowymi:
1,2 PureTech 82 KM M5
1,2 PureTech 110 KM M5 S&S
1,2 PureTech 130 KM EAT6 S&S
1,6 e-THP 205 KM M6 S&S (w wersji GT)
1,6 e-THP 270 KM M6 S&S (w wersji GTi)
1,6 BlueHDi 100 KM M5 S&S
1,6 BlueHDi 120 KM M6 S&S
2,0 BlueHDi 150 KM M6 S&S ( w wersji SW)
Wszystkie charakteryzują doskonałe parametry spalania i emisji CO2 oraz świetne osiągi.
Peugeot 308 był pierwszym samochodem marki Peugeot, w którym pojawiły się doładowane wersje 3-cylindrowego benzynowego silnika. Oba oferowane poziomy mocy, 1,2 PureTech 110 KM i 1,2 PureTech 130 KM, dysponujące wysokim momentem obrotowym, zapewniają dynamiczną jazdę. Jednostka ta jest wyposażona we wtrysk wysokociśnieniowy (200 bar). W celu optymalizacji spalania paliwo jest rozpylane za pomocą 6-otworowych wtryskiwaczy, których otwory są wykonywane technologią laserową (Laser Drilling).
Są one umieszczone jak najbliżej świec zapłonowych w samym centrum komory spalania. Zastosowanie tego rozwiązania było możliwe dzięki wyjątkowo kompaktowej budowie głowicy.
Wysokie osiągi tego silnika wymagają odpowiedniego sterowania temperaturą. W tym celu wykorzystano sterowany termostat zapewniający szybki wzrost temperatury oraz jej precyzyjną regulację. Tuleje cylindrów są typu „hybrydowego”: ich zewnętrzne powierzchnie pokryte są aluminiową powłoką, która przy wsuwaniu do kadłuba silnika ulega częściowemu stopieniu.
Dzięki temu, po schłodzeniu, powierzchnia styku między tulejami a kadłubem zostaje zoptymalizowana i zapewnia skuteczniejszą wymianę ciepła.
Przy znacznie wyższym stopniu złożoności technicznej; układowi doładowania, większemu układowi chłodzenia, silnik 1.2 PureTech jest o 12 kg lżejszy od 4-cylindrowego silnika wolnossącego o zbliżonej mocy. Jednostkę charakteryzuje o 45% zwiększony moment obrotowy przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa – zależnie od wersji – od 15 do 20%.
BlueHDi z kolei jest najskuteczniejszym, dostępnym na rynku systemem oczyszczania spalin w silnikach Diesla pod względem obniżania emisji zanieczyszczeń, w tym tlenków azotu (NOx) i cząstek stałych.
W celu zachowania swojej pozycji lidera w zakresie skutecznych rozwiązań proekologicznych, Peugeot – po raz kolejny jako pierwszy – podjął decyzję o wprowadzeniu technologii BlueHDi w całej gamie swoich modeli wysokoprężnych z końcem 2013 roku.
BlueHDi, stanowi unikalne połączenie katalitycznego utleniania, selektywnej redukcji katalitycznej SCR oraz filtra cząstek stałych FAP pracującego w oparciu o specjalny dodatek do paliwa. Niespotykane dotąd umiejscowienie układu SCR przed filtrem FAP umożliwia równoczesne obniżenie emisji tlenków azotu (NOx) nawet o 90%, wychwycenie 99,9% cząstek stałych oraz obniżenie nawet o 4% emisji CO2 i zużycia paliwa (w porównaniu do silników wysokoprężnych Euro 5).
Oprócz skuteczności typowej dla układu SCR i filtra cząstek stałych FAP pracującego w oparciu o specjalny dodatek do paliwa, BlueHDi posiada dwie następujące kluczowe zalety:
– technologia SCR umożliwia optymalizację nastaw silnika w celu obniżenia zużycia i poprawy osiągów, w przeciwieństwie do rozwiązań polegających na oczyszczaniu spalin u źródła i do pułapek NOx, niekorzystnie wpływających na zużycie paliwa i emisję CO2,
– umiejscowienie układu SCR przed filtrem FAP pracującym w oparciu o specjalny dodatek do paliwa pozwala skrócić czas zwłoki w oczyszczaniu spalin po uruchomieniu silnika.
Wyjątkowe wrażenia z jazdy Peugeot 308 to wynik wieloletniego doświadczenia i know-how Peugeot w zakresie układów jezdnych, a także zastosowania nowej platformy EMP2, zapewniającej doskonałe parametry samochodu.
Zmiana rozmieszczenia podzespołów mechanicznych oraz zmniejszenie wysokości modelu pozwoliły na obniżenie środka ciężkości o 20 mm. Zyskały na tym stabilność nadwozia i właściwości aerodynamiczne. Wraz z nową platformą pojawiło się nowe zawieszenie (typu pseudo McPherson z przodu oraz belka skrętna z tyłu) o zmniejszonej masie. Optymalizacja układu jezdnego pozwoliła na zmniejszenie promienia skrętu o 30 cm (średnica min. to 10,4 m), co zapewnia wręcz modelową zwrotność auta. Innowacyjna konstrukcja amortyzatora tylnego przechodzącego przez ramię wahacza poprawia jego sprawność, z korzyścią dla komfortu i zachowania na drodze.
Całość wprowadzonych rozwiązań – innowacyjna konstrukcja, obniżona masa, skrócone zwisy przedni i tylny, obniżenie środka ciężkości, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, kompaktowa kierownica, mocne hamulce i zastosowane opony – w połączeniu z know-how Peugeot w dziedzinie budowy układów jezdnych zapewniają Peugeot 308 wręcz wzorcowe zachowanie na drodze. W efekcie mamy do czynienia z niezwykłym połączeniem zwrotności, komfortu i doskonałego trzymania się drogi.
Peugeot 308 oferuje też innowacyjne rozwiązanie – Peugeot i-Cockpit. W jego skład wchodzą cztery elementy: kompaktowa kierownica zapewniająca intensywne doznania z jazdy, umieszczone wysoko zegary umożliwiające odczyt informacji bez odrywania wzroku od drogi, atrakcyjnie zaprojektowana środkowa konsola i intuicyjny w obsłudze, duży ekran dotykowy o przekątnej 9,7’’.
Peugeot i-Cockpit oferuje nowego rodzaju wrażenia z jazdy dzięki intuicyjnej obsłudze i interakcji z wszystkimi naszymi zmysłami. Obsługa Peugeot 308 jest prosta i intuicyjna.
Kompaktowa kierownica (351 mm x 329 mm) poprawia zwrotność i potęguje doznania z jazdy. Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego jest precyzyjne i zapewnia doskonałe wyczucie drogi oraz manewrowanie w mieście. Zastosowanie dużego ekranu dotykowego umożliwiło skupienie wielu funkcji w jednym miejscu. Z jego pomocą możemy obsługiwać następujące elementy wyposażenia: klimatyzację, systemy wspomagające prowadzenie, multimedia, telefon oraz parametry użytkowania samochodu. Dzięki siedmiu przyciskom bezpośredniego dostępu do najważniejszych funkcji obsługa ekranu dotykowego jest bardzo intuicyjna. Peugeot i-Cockpit zwraca uwagę czystością formy i zaawansowaniem technologicznym. Dynamiczne, płynne i uporządkowane linie tablicy przyrządów pozwalają jednym rzutem oka ogarnąć całość informacji.
Peugeot 308 jest konkretnym przykładem przyjętej kilka lat temu przez Markę strategii zakładającej podnoszenie standardów wyposażenia samochodów. Przyjęte założenia techniczne podporządkowane zostały wymogowi zapewnienia jakości pod każdym względem: designu, doboru materiałów, spasowania poszczególnych części, parametrów akustycznych i trwałości.
Peugeot 308 z powodzeniem przeszedł przez liczne testy jakości podczas eksploatacji, pokonując przed swoim rynkowym debiutem m.in.: 2,5 miliona kilometrów na drodze, a także 2.500 godzin testów na próbnych stanowiskach wibracyjnych wyposażonych w 4 siłowniki oraz odtwarzających różne warunki klimatyczne, 250 000 cyklów działania klimatyzacji, 4,3 milionów dotknięć ekranu dotykowego.
Prowadzony przez Auto Świat długodystansowy test na dystansie 100 tys. km po raz kolejny potwierdza niezawodność Peugeot 308. Po przejechaniu 71.000 km (w tym 25.000 km non stop) samochód nadal sprawuje się bez zarzutu i rusza w dalszą trasę, tym razem w normalnych warunkach eksploatacji.
źródło: Peugeot Polska
Najnowsze komentarze