Peugeot 505, to jeden z najbardziej popularnych samochodów średniej klasy we Francji lat osiemdziesiątych. Auto – będące rozwojową wersją niezwykle udanego modelu 504 – zdobyło uznanie prostotą, obszernym wnętrzem, komfortowym zawieszeniem i bardzo trwałymi silnikami (zwłaszcza wysokoprężnymi).
Produkcję modelu 505 rozpoczęto w 1979 roku i do 1983 kontynuowano równolegle z poprzednikiem – czyli Peugeotem 504. Model 505 oferowano z silnikami benzynowymi o pojemnościach od 1800 cm³ do 2850 cm³ (V6). Samochód produkowano także z jednostkami diesla o pojemności: 2300 cm³ i 2500 cm³. Silniki benzynowe były zasilane zarówno gaźnikami, jak i układami wtryskowymi (jednopunktowymi) firmy Bosch. Układy wtryskowe tej firmy miały także silniki wysokoprężne. Wszystkie produkowane seryjnie 505-tki miały napęd na koła tylnej osi (w sedanie był most łamany, a w kombi – sztywny). Nieliczne przebudowywane przez firmę Dangel* miały znacznie zwiększony prześwit podwozia i stały napęd na cztery koła.
Peugeot 505, zdobył popularność nie tylko na rodzimym, francuskim rynku, ale także w Niemczech, Hiszpanii, Portugalii (gdzie był montowany), czy Wielkiej Brytanii. W latach osiemdziesiątych samochód sprzedawano także w USA, gdzie swego czasu był najlepiej sprzedającym się francuskim autem. Peugeota 505 eksportowano także do wielu państw Afryki Północnej i Ameryki Środkowej. Montowanie tych aut działały m.in: w Tunezji, Maroku i Algierii. Pewną liczbę 505-tek zakupił także Urząd Rady Ministrów PRL, na potrzeby podległych mu Ministerstw („rządowe” Peugeoty 505 widoczne są na filmach dokumentujących trzy pierwsze pielgrzymki Jana Pawła II do Ojczyzny). Produkcję auta zakończono we Francji w 1992 roku, po wyprodukowaniu 1.743.650 sztuk samochodów (m.in. w Chinach ograniczona produkcja 505 w wersji kombi trwa do dziś).
Prezentowany na zdjęciach Peugeot 505 GR, to samochód przerobiony przez francuską firmę nadwoziową Heuliez**. Firma ta od dziesięcioleci specjalizuje się w modyfikacjach nadwozi i małoseryjnej produkcji różnych odmian samochodów. Heuliez produkuje np. przedłużone taksówki i limuzyny, kabriolety (obecnie Peugeota 206 CC), sanitarki, radiowozy itp.
Prezentowany Peugeot 505 GR, to najlepsza wersja produkowanej w oparciu o ten model sanitarki. Samochód posiada oddzieloną stałą ścianką 2-osobową kabinę kierowcy i przedział medyczny. W tej drugiej części – oprócz pacjenta na regulowanych noszach – są miejsca dla dwóch osób. Dzięki podwyższonemu (w porównaniu do zwykłego kombi) dachowi, przestrzeń w przedziale medycznym pozwala na przeprowadzanie podczas jazdy podstawowych zabiegów ratowniczych.
Ten egzemplarz napędzany jest benzynowym, gaźnikowym 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 2 litrów i mocy 82 KM. Samochód wyprodukowano (prawdopodobnie) w 1983 roku. Auto trafiło do Polski w 1984 roku jako dar norweskiego armatora, dla którego w SKP w Gdyni budowano statki do przewozu gazu skroplonego (tzw. gazowce). Przez 20 lat pojazd używany był przez Służbę Ratowniczą Stoczni Komuny Paryskiej w Gdyni (obecnie Stocznia Gdynia S.A.). Samochód jest po pełnej renowacji. Przywrócono lakier zgodny z oryginałem fabrycznym (zgodny z numerem RAL). Auto jest w 100% oryginalne, nie ma żadnych amatorskich przeróbek. W lipcu 2005 samochód był wystawiany na prestiżowej wystawie pojazdów zabytkowych w Nostalgia Festival – Rooneby (Szwecja).
Tekst i zdjęcia: Marek Rutka
* Firma Dangel do dziś słynie z napędów na cztery koła; podczas ubiegłorocznego Salonu Samochodowego w Paryżu można było obejrzeć wycinek oferty tej firmy w postaci np. Citroëna Berlingo Silhouette oraz Peugeota Experta pick-up
** Firmę Heuliez przywoływaliśmy na naszych łamach wielokrotnie. Szczególnie przypadły Wam do gustu projekty Peugeota 407 cabrio oraz rekreacyjnego pojazdu opartego o Dacię Logan MCV.
Najnowsze komentarze