INFORMACJE WSTĘPNE
Peugeot iOn – w 100% funkcjonalny, w 100 % elektryczny
Wyczekiwany, pierwszy normalnych rozmiarów, w 100% elektryczny samochód nowej generacji już jest. Peugeot przygotował go nie dla nielicznych poszukiwaczy nowych przygód, ale dla szerokiej rzeszy klientów indywidualnych, profesjonalistów i firm, gotowych do wspólnego zrobienia znaczącego kroku w stronę nowej filozofii indywidualnego transportu.
W 100% elektryczny Peugeot iOn, miejski samochód prosty w obsłudze, cichy, bezpieczny, wygodny i łatwy w prowadzeniu, wspierany zapleczem usług programu Peugeot Connect, daje okazję poruszania się po mieście w niedostępny wcześniej sposób – przyjazny dla użytkownika, miasta i środowiska.
Świadomość ekologiczna wyrażana przez rządy na całym świecie, szanowane osobistości i coraz liczniejsze rzesze konsumentów, w połączeniu z nowymi możliwościami stwarzanymi przez postęp w konstrukcji akumulatorów, dają samochodom elektrycznym możliwość zadomowienia się na stałe w miastach i na ich przedmieściach.
Peugeot, który jest światowym liderem pod względem liczby wyprodukowanych samochodów elektrycznych, dzięki popularności elektrycznej wersji modelu 106, obecnie robi kolejny krok w kierunku czystych samochodów, oferując pierwszy w 100% elektryczny samochód nowej generacji – model iOn.
Inne życie w mieście: bez spalin, cicho, praktycznie i dynamicznie
Peugeot iOn został pomyślany jako samochód idealny do ruchu miejskiego i podmiejskiego, jego odbiorcami będą więc głównie firmy użyteczności publicznej i przedsiębiorstwa, a także klienci indywidualni.
Ten niewielki samochód w zaskakujący sposób łączy spore wnętrze ze znakomitym prowadzeniem się i wysokim poziomem bezpieczeństwa, dodatkowo oferując wysoki komfort, oraz bogate wyposażenie standardowe.
Oferuje również zalety charakterystyczne dla napędu elektrycznego, jak niemal bezgłośna praca, brak jakichkolwiek spalin i świetne parametry silnika elektrycznego.
Jazda takim samochodem to niezwykłe doświadczenie i cisza, brak drgań pochodzących z układu napędowego i jakiejkolwiek potrzeby zmieniania biegów.
Co więcej, natychmiastowa dostępność maksymalnego momentu obrotowego przy każdej prędkości, pozwala na bardzo skuteczne i płynne przyspieszanie, zdecydowanie ułatwiające życie w warunkach wielkomiejskiego ruchu.
Zasięg
Dzięki odpowiedniemu zarządzaniu energią zgromadzoną w litowo-jonowych akumulatorach samochodu i optymalizacji odzysku energii przy zmniejszaniu prędkości oraz przy hamowaniu, zasięg samochodu w standardowym europejskim cyklu pomiarowym wynosi 150 kilometrów.
W praktyce oznacza to, że iOn jest w stanie zaspokoić codzienne potrzeby zdecydowanej większości kierowców, z których 90% przejeżdża dziennie mniej, niż 60 kilometrów.
Pełne naładowanie akumulatorów zajmuje 6 godzin, przy podłączeniu do zwykłego domowego gniazdka elektrycznego.
Szybkie ładowanie akumulatorów, wymagające użycia specjalnego terminalu ładującego, zapewnia odzyskanie 50% ich pojemności w ciągu 15 minut, a naładowanie akumulatorów do 80% maksymalnej pojemności zajmuje 30 minut.
Biorąc pod uwagę, że przeciętny samochód używany w mieście lub na przedmieściach spędza 90% czasu na parkingach, czas potrzebny do naładowania akumulatorów nie będzie wymagał od kierowców żadnych zmian planu -zajęć.
Bezkonkurencyjnie niskie koszty eksploatacji
Przy średnim koszcie eksploatacji ocenianym na 1,50 euro za 100 km, opłaty za energię zużytą do ładowania akumulatorów będą nie do przebicia, niezależnie od użytej metody ładowania.
Jeśli ładowanie akumulatorów będzie się odbywało przy wykorzystaniu tak zwanej taryfy nocnej, koszty będą jeszcze niższe, a przy okazji pozwoli to bardziej równomiernie obciążyć infrastrukturę dostarczającą energię elektryczną.
Bezpieczeństwo bez kompromisów
Pod względem wyposażenia służącego bezpieczeństwu, Peugeot iOn nie różni się niczym od nowoczesnych samochodów z konwencjonalnym napędem.
Jego wyposażenie standardowe obejmuje 6 poduszek powietrznych, system ESP, elektroniczny rozdzielacz siły hamowania (EFBD), system wspomagania hamowania awaryjnego (EBA), co w połączeniu z odpowiednią konstrukcją struktury nadwozia pozwoli uzyskać 4 gwiazdki w testach EuroNCAP według kryteriów na lata 2010-2011.
W czasie procesu projektowania, szczególny nacisk położono na bezpieczeństwo i niezawodność elementów tworzących elektryczny układ napędowy samochodu. Zestaw akumulatorów umieszczono w sztywnej, hermetycznie uszczelnionej obudowie, którą z kolei zamontowano pod podłogą przedziału pasażerskiego samochodu w miejscu zapewniającym najlepszą ochronę w razie zderzenia i gwarantującym przetrwanie wypadku przy najmniejszych odkształceniach. Dodatkowym efektem takiego umieszczenia akumulatorów jest poprawa rozkładu mas w samochodzie, w szczególności obniżenie jego środka ciężkości.
Ładowanie akumulatorów, zarówno przy użyciu terminalu szybkiego ładowania, jak i przy wykorzystaniu domowego gniazdka oraz specjalnego przewodu ładowania, jest sterowane automatycznie, z uwzględnieniem parametrów poszczególnych ogniw elektrycznych.
Usługi ułatwiające życie
Peugeot iOn korzysta nie tylko z ostatnich osiągnięć w zakresie napędu elektrycznego, ale także z najnowszych technologii telematycznych oferowanych w ramach usług pakietu Peugeot Connect.
Wszystkie wersje samochodu iOn bez żadnych ograniczeń czasowych będą miały dostęp do usług Peugeot Connect*, w tym do Peugeot Connect SOS oraz Peugeot Connect Assistance.
Jeśli zostaną uruchomione systemy bezpieczeństwa biernego lub wciśnięty przycisk SOS, nastąpi automatyczne połączenie z telefonicznym centrum pomocy.
Analogicznie, naciśnięcie przycisku oznaczonego lwem, oznaczające chęć skorzystania z Peugeot Connect Assistance, spowoduje nawiązanie połączenia z linią pomocy.
Ponieważ dokładna lokalizacja samochodu określana jest automatycznie, pomoc medyczna lub techniczna może zostać wysłana szybko i dokładnie na miejsca zdarzenia.
Pierwszą aplikacją zaproponowaną w nowym elektrycznym samochodzie, będzie bezpłatny dostęp poprzez smartfon lub komputer PC do informacji o rozmieszczeniu terminali ładowania akumulatorów.
W systemie comiesięcznych opłat abonamentowych, dostępne są między innymi następujące usługi:
– Peugeot Connect Fleet*, z okresowym transferem informacji o stanie naładowania akumulatorów, aktualnym zasięgu, przebiegu samochodu i liczbie kilometrów do przejechania przed następnym przeglądem. Takie informacje będą bardzo przydatne osobom zarządzającym flotami samochodowymi.
– Peugeot Connect Electric*, usługa polegająca na sprawdzaniu w dowolnym momencie, za pośrednictwem smartfona lub komputera osobistego, stanu naładowania akumulatorów i zasięgu, jaki jest do dyspozycji, nawet w czasie, gdy trwa ładowanie akumulatorów.
* uruchomienie w kwietniu 2011roku
Komfort i wygoda dzięki bogatemu wyposażeniu standardowemu
Starannie dobrane wyposażenie standardowe wszystkich wersji Peugeot iOn obejmuje obręcze kół z lekkich stopów, wspomaganie kierownicy, światła przeciwmgielne, automatyczne wyłączanie reflektorów, światła do jazdy dziennej, centralny zamek z pilotem, licznik przebiegów dziennych, klimatyzację, system audio z odtwarzaczem CD i MP3, wyposażony w łącze Bluetooth i port USB, elektryczne sterowanie szyb w przednich i tylnych drzwiach, regulację wysokości fotela kierowcy, składane oparcia tylnego siedzenia.
Z jednym dostępnym poziomem wyposażenia i dwoma tonacjami kolorystycznymi wnętrza, iOn nie sprawia kłopotu przy wyborze konfiguracji samochodu.
Trzy główne opcje wyposażenia dodatkowego to:
* ”zestaw zimowy” obejmujący podgrzewanie fotela kierowcy i elektryczne odmrażanie lusterek zewnętrznych,
* zestaw do konwersji samochodu w lekki, 2-osobowy furgon o objętości przestrzeni ładunkowej 1,3 m³,
* system nawigacji satelitarnej, posiadający również dodatkowe tryby pracy (spacer, rower itp.), umieszczony na desce rozdzielczej. System ten pozwala na:
– otrzymywanie informacji o ruchu drogowym,
– aktualizację map z naniesionymi terminalami ładowania akumulatorów,
– wyszukiwanie informacji według kryteriów poszukiwanych miejsc.
Kompletna oferta bez dodatkowych opłat
Marketing modelu iOn oparto głównie na prostocie oferty typu “all-inclusive”, obejmującej 4 lata eksploatacji samochodu przy miesięcznej opłacie poniżej 500 euro wraz z podatkiem VAT. Oferta ta obejmuje samochód wraz z akumulatorami:
– 5 lat gwarancji obejmującej akumulatory i elektryczny układ napędowy
– serwisowanie i obsługa przez 4 lata lub 40.000 km
– usługa assistance dostosowana do specyfiki samochodu elektrycznego
– Peugeot Connect oraz dostęp do programu mobilności Mu z ośmiodniowym bezpłatnym użyczeniem samochodu Peugeot 207.
W interesie klienta
Przedstawiciele lokalnych władz i samorządów są zainteresowani wprowadzeniem nowej technologii na swoim terenie, przy wsparciu rządów państw dla budowy infrastruktury umożliwiającej ładowanie akumulatorów samochodów elektrycznych. Władze lokalne są także potencjalnymi odbiorcami samochodów elektrycznych dla swoich flot, są też zainteresowane udziałem w programach wspólnego używania samochodów, przewidywanych do wprowadzenia w kilku miastach.
Do chwili obecnej firma Peugeot podpisała 15 listów intencyjnych z operatorami transportowymi, dostawcami energii elektrycznej, firmami wypożyczającymi samochody oraz firmami zajmującymi się wspólną eksploatacją samochodów w kilku krajach Europy.
Z licznych kontaktów z klientami indywidualnymi, które nawiązano dzięki stronie internetowej dedykowanej modelowi iOn wynika, że klienci ci są także zainteresowani technologią samochodów w 100% elektrycznych, jeśli będzie ona oferowana przez renomowanego producenta, jakim jest Peugeot.
W ramach systemu mobilności Mu by Peugeot, pierwszego tego typu przedsięwzięcia zaproponowanego przez producenta pojazdów, i0n znajdzie się wśród pojazdów oferowanych do krótkoterminowego wypożyczenia. W ten sposób potencjalni klienci będą mogli nie tylko przekonać się o zaletach nowego sposobu poruszania się po mieście, ale też świadomie wybrać samochód nieemitujący spalin.
INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE
iOn – odpowiedź Peugeot na potrzeby transportowe jutra
Peugeot oferuje kilka różnych technologii odpowiadających na wyzwanie, jakim jest konieczność lepszej ochrony środowiska, spełniając w ten sposób zróżnicowane oczekiwania i potrzeby współczesnych klientów.
– Na początku 2011 roku Peugeot zaoferuje pierwszy samochód oznaczony symbolem e-HDI, wyposażony w nową generację systemu Stop & Start – model 508, który dzięki temu rozwiązaniu będzie zużywał mniej paliwa i emitował mniej CO2.
– Wiosną przyszłego roku na rynku pojawi się pierwszy na świecie samochód hybrydowy z silnikiem diesla – Peugeot 3008 HYbrid4. Poza imponującymi parametrami technicznymi będzie stanowił rzeczywisty przełom w obniżaniu zużycia paliwa i emisji CO2 (zużycie paliwa zmaleje o 35 % do poziomu 3,8 l/100 km, a emisja CO2 wyniesie 99 g /km).
– Oprócz modelu iOn, Peugeot rozpocznie również sprzedaż lekkiego samochodu dostawczego, zbudowanego na bazie modelu Partner Origin, który również będzie w 100% samochodem elektrycznym. Samochód powstanie przy współpracy z firmą Venturi
Marka pracuje też nad innymi pojazdami elektrycznymi.
Rynek i klienci
Sukces pojazdów elektrycznych w Europie będzie w znacznej mierze zależał od ulg podatkowych udzielanych przy zakupie i w czasie eksploatacji samochodu, a także od niezbędnej infrastruktury, zmian w organizacji ruchu, promujących ekologiczne środki transportu, oraz zmian w cenach paliw kopalnych.
Należy oczekiwać zdecydowanego wzrostu popytu na takie pojazdy, a ich udział w europejskim rynku samochodowym powinien osiągnąć od 4 do 5% w roku 2020. Z tego właśnie powodu produkcja modelu iOn będzie rosła stopniowo, osiągając 50.000 sztuk do roku 2015.
Peugeot iOn jest adresowany przede wszystkim do władz lokalnych, jednostek samorządowych, firm komunalnych, firm działających w sektorze energetycznym i transportowym, firm leasingowych i zarządzających samochodami przeznaczonymi do wspólnej eksploatacji, a także do flot samochodowych dużych korporacji.
W pierwszej połowie 2010 roku Peugeot podpisał 15 listów intencyjnych dotyczących modelu iOn. Wśród sygnatariuszy znalazły się:
– trzy firmy z sektora transportu publicznego, z czego dwie działające w różnych krajach europejskich,
– sześć firm leasingowych z trzech krajów europejskich,
– sześć firm z sektora energetycznego z sześciu różnych krajów Europy.
Peugeot jest także partnerem konsorcjum VTLIB’ (Veolia Transport Miejski), a także ubiega się o udział w projekcie Autolib’, który już w roku 2011 zacznie pokrywać Paryż i okolice siecią ekspresowych wypożyczalni samochodów elektrycznych.
W nieco mniejszym stopniu firma liczy na klientów indywidualnych. Ci, którzy wierząc w rozwiązania proponowane przez Peugeot, zdecydują się na model iOn, będą niewątpliwie pionierami nowej formy transportu indywidualnego i relacji człowieka z pojazdem silnikowym.
iOn w szczegółach
Specjalny kolor firmowego logo
Po raz pierwszy w historii Peugeot pojedynczy model otrzyma swoją własną wersję firmowego znaczka – jego perłowy, chromowany lew będzie wyróżnikiem samochodu o zerowej emisji spalin.
Takie logo znajdzie się na masce samochodu, na lakierowanej listwie pokrywy bagażnika oraz na każdym z czterech kół, a na tylnych błotnikach zostanie umieszczone dodatkowo logo Full Electric”.
Z jednobryłowym nadwoziem i minimalnymi zwisami z przodu i z tyłu, iOn nie próbuje ukrywać, że jest kompaktowym samochodem przeznaczonym do ruchu miejskiego.
Charakterystyczne linie nadwozia będą się wkrótce kojarzyły z unikalną technologią zastosowaną w samochodzie, dodając do wizerunku osób i firm korzystających z takich pojazdów skojarzenia z innowacyjnością, troską o przyszłość i gotowością do wyznaczania nowych kierunków, jak używanie w 100% elektrycznego napędu samochodów.
Kształtne nadwozie z krótką, wypukłą maską (stosowaną tylko w modelu iOn), przechodzącą w ogromną, mocno pochyloną szybę przednią, wzbudza sporą pokusę przejażdżki takim samochodem. Peugeot iOn nie próbuje wyglądać zbyt dostojnie i nie przeszkadzają mu w tym lakierowane zderzaki, klamki i lusterka, czy też aluminiowe obręcze kół.
Spośród siedmiu dostępnych kolorów nadwozia, dwa są perłowe, dwa metalizowane, a trzy pozostałe to pełne i żywe barwy, przyciągające wzrok na ulicy.
We wnętrzu samochodu postanowiono utrzymać bardziej spokojny styl. W ofercie znajdą się dwa poziomy wykończenia, pierwszy tradycyjny, drugi z elementami o przyjemniejszej w dotyku fakturze, jak obszyta skórą kierownica i dźwignia zmiany biegów, a także inaczej wykonana deska rozdzielcza i panele drzwi z niebieskimi metalizowanymi akcentami.
Jazda po mieście jako nowe doświadczenie
Wyjątkowość napędu elektrycznego, to całkowity brak spalin i cisza, przy której słychać tylko szum opon toczących się po nawierzchni – idealne cechy dla pojazdu, którym podróżujemy po mieście.
Dzięki rozstawowi osi wynoszącemu 2,55 m i relatywnie wysokiej pozycji kierowcy i pasażerów, wnętrze jest zaskakująco obszerne i pozwala czterem dorosłym osobom podróżować w komfortowych warunkach. Niewielkie wymiary zewnętrzne samochodu – 3,48 m długości i 1,47 m szerokości – pozwoliły uzyskać niezwykle mały promień skrętu wynoszący 4,50 m, co przy elektrycznym wspomaganiu kierownicy uczyniło samochód wyjątkowo zwinnym. Samochód potrafi nie tylko bardzo skutecznie przedzierać się przez miasto, ale też jego parkowanie w najciaśniejszych zakamarkach jest dziecinnie proste.
Pomimo skromnych rozmiarów, iOn wyróżnia się spośród innych pojazdów poruszających się po mieście. Nie ma wątpliwości, że kierowca i pasażerowie tego samochodu, siedząc stosunkowo wysoko nad jezdnią i mając znakomitą widoczność, czują się i są w czasie jazdy bezpieczni.
Gdy tylko koła zaczynają się toczyć, cisza panująca w samochodzie nabiera nowego wymiaru powodując, że jazda staje się przyjemną przygodą i zupełnie nowym doświadczeniem dla kierowcy. Samochód prowadzi się nie tylko cicho, ale też bardzo łatwo, co czyni podróż mniej męczącą, a bardziej radosną, tym bardziej, że cisza umożliwia swobodne rozmowy między pasażerami.
Kierowca lepiej rozumie swój samochód dzięki nowemu wskaźnikowi, jaki pojawił się na desce rozdzielczej. Jest to wskaźnik mocy pokazujący aktualny pobór energii z akumulatorów, a także poziom energii odzyskiwanej, gdy kierowca zwolni pedał przyspieszenia lub naciśnie pedał hamulca. Niezwykle łatwo nauczyć się wykorzystywać te informacje do najskuteczniejszego zamieniania energii kinetycznej na elektryczną w czasie hamowania, co dodatkowo uspokaja jazdę, czyniąc ją płynniejszą i bezstresową.
Mimo braku odgłosów pracy silnika, iOn nie jest pozbawiony ani charakteru, ani przyzwoitych osiągów. Zawsze, gdy potrzebne jest zwiększenie prędkości jazdy, mocniejsze naciśnięcie pedału przyspieszenia uwalnia cały dostępny zapas momentu obrotowego, umożliwiający szybkie i płynne przyspieszanie.
Przyspieszenie od 0 do 50 km/h (ze startu stojącego) zajmuje 5,9 s. Taki poziom osiągów pozwala z przekonaniem i skutecznie korzystać z samochodu, szczególnie gdy trzeba szybko włączyć się do ruchu na zatłoczonej ulicy.
Bezpieczeństwo bez kompromisów
Dzięki dosyć sporej wysokości samochodu, pakiet akumulatorów (ze wszystkimi komponentami) mógł zostać umieszczony pod podłogą między osiami kół, co wpłynęło na obniżenie położenia środka ciężkości i poprawiło stabilność samochodu w czasie dynamicznej jazdy. Stabilności jazdy służą też systemy elektroniczne wchodzące w skład wyposażenia standardowego samochodu – ESP, elektroniczny rozdział siły hamowania (EBFD) oraz wspomaganie hamowania awaryjnego (EBA).
Gdy kierowca przestaje naciskać na pedał przyspieszenia, siła bezwładności jadącego samochodu zaczyna poprzez koła napędzać silnik elektryczny, pracujący wtedy jako generator prądu, co pozwala hamować silnikiem podobnie jak ma to miejsce w samochodzie z konwencjonalnym napędem. Oprócz systemu hamowania silnikiem z odzyskiem energii, samochód zaopatrzono w tradycyjny układ hamulcowy. Pompa elektryczna wytwarza odpowiednie podciśnienie, dzięki czemu układ hamulcowy posiada wspomaganie działające w sposób znany każdemu kierowcy.
Projekt samochodu iOn przewidywał uzyskanie czterech gwiazdek w testach bezpieczeństwa prowadzonych przez EuroNCAP według kryteriów na lata 2010-2011. Ocena taka dotyczy łącznie struktury samochodu i jego seryjnego wyposażenia służącego bezpieczeństwu jazdy, które obejmuje dwie czołowe poduszki powietrzne, dwie poduszki boczne, dwie kurtyny, mocowania dwóch fotelików dziecięcych Isofix oraz system ostrzegania o niezapięciu pasów bezpieczeństwa na tylnych i przednich siedzeniach.
Pakiet akumulatorów, schowany w miejscu najbardziej odpornym na uszkodzenie w czasie wypadku, osłonięto polimerową obudową wzmocnioną włóknem szklanym i stalowymi płytami. Poprzeczne wzmocnienia obudowy chronią akumulatory w przypadku uderzenia w bok samochodu, jednocześnie podwyższając wytrzymałość i sztywność skrętną całego nadwozia.
Każde ogniwo akumulatorowe (łącznie jest 88 sztuk) jest zamknięte w prostopadłościennej obudowie wykonanej ze stali nierdzewnej. Ogniwa są pogrupowane w osobno chronione moduły, po cztery lub osiem sztuk, a te są odpowiednio rozmieszczone w strukturze całego pakietu akumulatorów.
W przypadku kolizji drogowej, zabezpieczenia zwarciowe odłączają ogniwa od obwodów "wysokiego napięcia". W ten sam sposób zabezpieczenia przerywają obwód po wykryciu krótkiego spięcia w instalacji.
Szczególne cechy układu ładowania akumulatorów
Do normalnego ładowania akumulatorów przy wykorzystaniu gniazdka domowej sieci elektrycznej będzie służył specjalny przewód z wbudowanym zabezpieczeniem sprawdzającym elektronicznie prawidłowość uziemienia i rozłączającym obwód w razie wykrycia nieprawidłowości.
W czasie procesu ładowania, zarówno zwykłego, jak i szybkiego, prowadzone jest monitorowanie napięcia i temperatury ogniw za pomocą czujników umieszczonych w tych ogniwach, a elektroniczny moduł nadzorujący ładowanie, za pośrednictwem centralnego modułu elektronicznego pojazdu ("mózgu" całego samochodu) prowadzi swego rodzaju „rozmowę” z modułem sterującym terminalem szybkiego ładowania.
Jeśli w czasie szybkiego ładowania temperatura jednego lub kilku ogniw osiągnie określoną wartość, zostanie włączone chłodzenie wnętrza pakietu akumulatorów zewnętrznym, chłodniejszym powietrzem, albo też zostanie uruchomiona klimatyzacja schładzająca pakiet akumulatorów.
Ładowanie może się odbywać tylko przy dźwigni zmiany biegów w położeniu parkingowym. Podobnie ma się sprawa ze stacyjką, która musi być wyłączona, by uniemożliwić przypadkowe ruszenie samochodem, gdy jest on podłączony do gniazdka ładowania akumulatorów.
Ładowanie i zasięg
Peugeot iOn został wyposażony w litowo-jonowe akumulatory nowej generacji, których zdolność gromadzenia energii znacznie przekracza możliwości akumulatorów niklowo-kadmowych, używanych jeszcze w latach 90-tych (3 razy większa gęstość energii w odniesieniu do masy akumulatorów i dwa razy większa gęstość energii w odniesieniu do ich objętości).
Ten typ akumulatorów nie wykazuje bardzo niepożądanego efektu pamięci. Akumulatory litowo-jonowe mogą być ładowane nawet częściowo, bez konieczności regularnego, całkowitego rozładowywania.
Akumulatory mogą zostać całkowicie naładowane w ciągu 6 godzin przy wykorzystaniu domowego gniazdka zasilanego jednofazowym prądem o napięciu 220 V, z użyciem pięciometrowego kabla zakończonego z jednej strony standardową wtyczką, a z drugiej wtyczką specjalną przeznaczoną do podłączenia do gniazda w samochodzie.
W celu zwykłego naładowania akumulatorów, kierowca podłącza kabel do domowego gniazdka elektrycznego lub podobnego gniazdka w ogólnodostępnym punkcie ładowania akumulatorów, drugi koniec kabla łącząc z gniazdkiem umieszczonym po prawej stronie samochodu (gniazdko po lewej stronie przeznaczone jest do szybkiego ładowania). Na desce rozdzielczej zapala się symbol ładowania akumulatorów, a na obudowie wtyczki dioda LED, co oznacza, że ładowanie zostało rozpoczęte. Zakończenie ładowania nastąpi automatycznie, po naładowaniu akumulatorów do ich maksymalnej pojemności.
Szybkie ładowanie wymaga skorzystania ze specjalnego terminala ładowania akumulatorów zapewniającego trójfazowy prąd o napięciu 380 V, ale pozwala już po 15 minutach na uzyskanie 50% naładowania akumulatorów, a po 30 minutach osiągany jest poziom 80% maksymalnej pojemności. Specjalny kabel szybkiego ładowania, zapewniający pewne połączenie z zewnętrznym terminalem, wpinany jest w gniazdo umieszczone po lewej stronie samochodu.
Proces ładowania jest monitorowany i regulowany przez porozumiewające się ze sobą moduł elektroniczny samochodu i moduł elektroniczny ładowania akumulatorów. Ładowanie zakończy się po osiągnięciu 80% pojemności akumulatorów (100% pojemności można uzyskać przy drugim ładowaniu).
Pozycja kierowcy
Celem konstruktorów było stworzenie samochodu, który w sensie technologicznym będzie czymś zupełnie nowym, ale z którego będzie można korzystać bez zmieniania swoich nawyków za kierownicą. Z tej przyczyny miejsce kierowcy zaprojektowano w tradycyjny sposób, pozostawiając nawet elementy sterowania i kontroli możliwie zbliżone do tych, jakie znajdują się w konwencjonalnych samochodach. Kluczyk do stacyjki, hamulec ręczny, czteropozycyjna dźwignia zmiany (nieistniejących) biegów, pedały przyspieszenia i hamulca pozostawiono, jak w typowym samochodzie z automatyczną przekładnią. Także inne elementy regulacyjne, jak sterowanie ogrzewaniem i klimatyzacją, są całkiem typowe.
Obrót kluczyka w stacyjce o jedną pozycję powoduje włączenie zasilania akcesoriów, obrót o kolejną pozycję włącza układ napędowy. Na tablicy wskaźników zapala się symbol gotowości do jazdy, któremu towarzyszy przerywający ciszę sygnał dźwiękowy potwierdzający, że można rozpoczynać jazdę.
Największe różnice w porównaniu z konwencjonalnym samochodem występują na tablicy wskaźników, gdzie umieszczono:
* szesnastopozycyjny słupkowy wskaźnik naładowania akumulatorów, pozwalający ocenić, przy jakim stanie akumulatorów rozpoczyna się jazda,
* wskaźnik mocy ułatwiający optymalne korzystanie z energii akumulatorów, a to poprzez ciągłe dostarczanie informacji o aktualnym poborze energii lub o odzysku energii w czasie zwalniania i hamowania, co dla jasności przekazywanej informacji zrealizowano wykorzystując wskazówkę przemieszczającą się po polach oznaczonych odpowiednimi kolorami:
– pole zielone – jazda z minimalnym poziomem poboru energii,
– pole białe – jazda ze znacznym zapotrzebowaniem na energię
– pole niebieskie oznaczone “CHARGE” – odzysk energii kinetycznej i ładowanie akumulatorów.
Komputer pokładowy, oprócz typowych informacji, podaje przewidywany zasięg samochodu, obliczony na podstawie rzeczywistego zapotrzebowania na energię podczas ostatnich 25 kilometrów jazdy. Parametry uwzględniane w obliczeniach to styl jazdy, płynność ruchu, typ podróży oraz używanie ogrzewania lub klimatyzacji.
Spadek zasięgu i postępowanie w sytuacjach awaryjnych:
* Gdy poziom naładowania akumulatorów obniży się do oznaczonego dwoma słupkami, wskaźnik zaczyna migać, przypominając o potrzebie doładowania akumulatorów (pozostało 17% pojemności).
* Gdy do dyspozycji pozostaje energia oznaczona jednym słupkiem, oprócz migania wskaźnika będzie również migał ostatni słupek. Doładowanie akumulatorów staje się pilne.
* Gdy żaden słupek nie jest już wyświetlany, wskaźnik pozostaje zapalony, a komputer pokładowy pokazuje brak dostępnego zasięgu. Ogrzewanie i klimatyzacja zostają wyłączone przez systemy elektroniczne samochodu, a rozprowadzenie pozostałego podgrzanego lub schłodzonego powietrza następuje już tylko pod wpływem różnicy ciśnień wynikającej z poruszania się samochodu. Moc silnika elektrycznego jest stopniowo obniżana.
* Ponieważ samochód nie jest już w stanie zapewnić normalnego przyspieszania, zapalona zostaje ikona symbolizująca żółwia, a osiągi samochodu spadają.
* Po rozładowaniu akumulatorów następuje całkowite zatrzymanie samochodu.
Technologia
Układ napędowy
Peugeot iOn otrzymał napęd na tylne koła, przed którymi umieszczono silnik elektryczny i mechaniczny reduktor o stałym przełożeniu.
Silnik elektryczny zasilany jest trójfazowym prądem zmiennym o napięciu 330 V, uzyskiwanym z akumulatorów za pośrednictwem falownika. Falownik reguluje przepływ prądu, jego częstotliwość i napięcie, zależnie od położenia pedału przyspieszenia. Taki sposób regulacji pozwala uzyskać precyzyjne powiązanie dostarczanej przez silnik mocy z położeniem pedału przyspieszenia.
Falownik, silnik elektryczny i reduktor mechaniczny pozwalają na uzyskiwanie prędkości jazdy z zakresu od 0 do 130 km/h. Reduktor zapewnia stałe przełożenie 6,066 zarówno przy jeździe do przodu, jak i do tyłu.
Bieg wsteczny uzyskuje się odwracając kierunek obrotów silnika.
Synchroniczny silnik z neodymowymi magnesami trwałymi charakteryzuje się wyjątkowo zwartą budową. Przy mocy maksymalnej wynoszącej 47 kW (64 KM), jego maksymalny moment obrotowy wynosi 180 Nm w zakresie prędkości obrotowych od 0 do 2000 obr/min.
W skład silnika wchodzą:
– znajdujący się wewnątrz obrotowy wirnik z magnesami umieszczonymi promieniowo na powierzchni wirnika, tworzącymi naprzemiennie bieguny N i S,
– stojan umieszczony wokół wirnika, w którym znajdują się trzy niezależne uzwojenia zasilane odpowiednio prądem trójfazowym, wytwarzającym w ten sposób wirujące pole magnetyczne, obracające wirnik z prędkością odpowiadającą dokładnie prędkości wirowania tego pola.
Akumulatory
Akumulatory litowo-jonowe zastosowane w samochodzie zostały opracowane przez firmę Lithium Energy Japan (LEJ – joint venture Mitsubishi oraz GS-Yuasa). Są one produkowane w Kusatsu (Japonia) w pierwszej na świecie fabryce wytwarzającej masowo akumulatory litowo-jonowe przeznaczone do samochodów z napędem elektrycznym.
Pod pojęciem akumulatorów litowo-jonowych może kryć się kilka nieco różniących się technologii. W tym przypadku wybrano technologię opartą o tlenek manganu (katody wykonano na bazie spinelu manganowego LiMn2O4), co uznano za najlepszą opcję dla uzyskania założonych parametrów działania i wymaganego poziomu bezpieczeństwa samochodu.
Każdy z modułów akumulatorowych zawiera cztery lub osiem ogniw o napięciu 3,7 V i pojemności 50 Ah. Przy łącznej liczbie 88 sztuk połączonych szeregowo ogniw, zestaw akumulatorów gromadzi 16 kWh energii elektrycznej przy napięciu znamionowym 330 V.
Ładowanie każdego z ogniw pakietu akumulatorów jest stale kontrolowane przez system monitorujący, umieszczony w centralnym module sterującym akumulatorów.
Ogrzewanie i klimatyzacja
Elektryczna klimatyzacja i elektryczne ogrzewanie wnętrza samochodu zasilane są z pakietu akumulatorów litowo-jonowych.
Ogrzewanie działa na zasadzie cyrkulacji płynu podgrzewanego elektryczną grzałką. Zapewnia ono ciepłe powietrze niezwłocznie po uruchomieniu zimnego samochodu, a także w czasie postoju. Moc grzewcza jest regulowana, celem zapewnienia właściwych warunków termicznych we wnętrzu, przy jednoczesnej minimalizacji poboru energii elektrycznej.
W wyposażeniu opcjonalnym dostępny jest też “pakiet zimowy”, obejmujący podgrzewanie fotela kierowcy, co pozwala uzyskać właściwy komfort cieplny, gdy samochodem podróżuje tylko jedna osoba, obniżając przy tym ilość energii konieczną do ogrzewania całego przedziału pasażerskiego.
Klimatyzację zapewnia układ chłodniczy ze sprężarką o napędzie elektrycznym i z elektronicznym sterowaniem jej mocą chłodniczą, co pozwala na zużywanie tylko takiej ilości energii, jaka jest niezbędna w danych warunkach.
Obwody elektryczne
W czasie jazdy falownik przekształca pobierany z akumulatorów prąd stały o napięciu 330 V na prąd zmienny o napięciu 330 V potrzebny dla silnika samochodu. Zadaniem falownika jest także sterowanie pracą silnika w zależności od położenia pedału przyspieszenia, jak również regulowanie jego działania jako generatora w czasie fazy odzyskiwania energii.
Silnik spełnia podwójną funkcję. Gdy samochód zwalnia, silnik pracuje jako generator prądu zmiennego, który to prąd w falowniku zamieniany jest na prąd stały służący do doładowywania akumulatorów.
Umieszczona na stałe w samochodzie ładowarka zamienia czerpane z domowego gniazdka napięcie 220 V prądu zmiennego na prąd stały o napięciu 330V wykorzystywany do ładowania akumulatorów. Ładowarka pobiera z gniazdka prąd o natężeniu 14A i po zmianie napięcia dostarcza go przy natężeniu 8A do zestawu akumulatorów.
Przy szybkim ładowaniu terminal o mocy 50 kW dostarcza prąd stały o odpowiednim napięciu bezpośrednio do ładowanych akumulatorów. Terminal pracuje na trójfazowym napięciu 380V pobieranym bezpośrednio z sieci dystrybucyjnej niskiego napięcia. Akumulatory samochodu są wtedy ładowane prądem stałym o natężeniu dochodzącym do 125A.
Ładowanie akumulatorów jest monitorowane i sterowane przez elektroniczny moduł sterujący samochodu, porozumiewający się z układami nadzorującymi pracę terminala szybkiego ładowania. Ładowanie dobiega końca po uzyskaniu 80% maksymalnej pojemności akumulatorów. Można wtedy rozpocząć drugą fazę ładowania (dysponując już akumulatorami naładowanymi w 80%) i zakończyć ją po osiągnięciu 100% pojemności akumulatorów. Druga faza przebiega wolniej, by uniknąć przekroczenia właściwego napięcia w którymkolwiek z ładowanych ogniw.
Przetwornik prądu stałego wbudowany w ładowarkę akumulatorów samochodu, korzystając z pakietu akumulatorów o napięciu 330 V, dostarcza prąd o napięciu 14 V do ładowania 12 voltowego akumulatora zasilającego osprzęt i akcesoria: moduły elektroniczne, oświetlenie, zestaw audio, pompę układu wspomagania kierownicy, pompę próżniową, pompę wodną itd. Przetwornik spełnia rolę alternatora instalowanego w samochodach z klasycznym napędem spalinowym.
Sterowanie elektroniczne
W czasie jazdy główny moduł elektroniczny samochodu nieustannie monitoruje prawidłowość działania samochodu oraz zarządza gospodarowaniem energią.
Opracowując samochód, szczególny nacisk położono na optymalizację osiągów i zachęcenie kierowcy do jak najskuteczniejszego odzyskiwania energii w czasie hamowania. W każdych warunkach drogowych i przy każdym poziomie naładowania akumulatorów, moduł elektroniczny samochodu dobiera najodpowiedniejsze parametry jego działania.
Pakiet akumulatorów wyposażono też w osobny moduł elektroniczny, nadzorujący przebieg ładowania, rozładowywania oraz warunki termiczne pracy akumulatorów. Moduł ten komunikuje się z głównym modułem elektronicznym samochodu.
Obieg chłodzenia
Falownik, ładowarka akumulatorów, przetwornik prądu stałego oraz silnik elektryczny są chłodzone cieczą, dostarczaną następnie do chłodnicy umieszczonej z przodu pojazdu.
W czasie szybkiego ładowania, jeśli zostanie osiągnięta określona temperatura ładowanych ogniw elektrycznych, przez pakiet akumulatorów przeprowadzane jest chłodniejsze, pobierane z zewnątrz powietrze lub też powietrze schłodzone przez układ klimatyzacyjny samochodu.
Źródło: Peugeot Polska
Najnowsze komentarze