We wtorek, 6. maja br., fabryka Dacii w Pitesti świętowała niebanalny jubileusz. Bramy tego zakładu opuścił pięciomilionowy samochód, przy czym w rachunkach uwzględniono jedynie Dacie wyprodukowane na terenie fabryki w Mioveni. Jubileuszowym modelem jest Duster 4×4 w wersji Laureate z benzynowym silnikiem 1.6 16v 105 KM polakierowany na granatowo. Auto trafi do klienta w Rumunii.
Aktualnie Duster stanowi przeszło 50% średniej produkcji rumuńskich zakładów.
Historia Dacii rozpoczęła się w 1966 roku w Colibaşi w okręgu Argeş. Dwa lata później wyprodukowano pierwszy model – Dacię 1100, na licencji francuskiego Renault 8.
Na pierwszy milion samochodów przyszło Rumunom trochę poczekać… Oto krótka historia kamieni milowych Dacii:
1985 – milionowy samochód – Dacia 1310
1998 – dwumilionowy samochód – Dacia 1307 (z podwójną kabiną)
2007 – trzymilionowy samochód – Dacia Logan MCV
2011 – czteromilionowy samochód – Dacia Duster
2014 – pieciomilionowy samochód – Dacia Duster
Jak więc widać – Dacia wyraźnie w Mioveni przyspiesza. Na pierwszy milion potrzebowała siedemnastu lat. Na drugi – już tylko trzynastu. Trzeci przyszedł po kolejnych dziewięciu. Czwarty milion świętowano ledwie cztery lata po trzecim, a na piąty – już tylko trzy lata.
W 1999 roku Dacia stała się własnością Grupy Renault i w zasadzie od tego czasu datuje się dynamiczny rozwój marki. Zmodernizowano na przestrzeni lat cały zakład, który zupełnie nie przypomina tego sprzed 15 lat. Dziś w Pitesti stosuje się SPR (System Produkcji Renault), jeden z najnowocześniejszych na świecie. Opiera się on na standaryzacji stanowisk pracy oraz metod. Znacząco – co widać po wynikach – przyczynił się on do wzrostu wydajności i jakości z jednej strony, a do poprawy warunków pracy z drugiej. Znaczącej poprawie uległy też parametry środowiskowe zakładu.
Aktualnie fabryka w Pitesti ma zdolności produkcyjne na poziomie 350.000 samochodów rocznie.
W roku 2013 zakłady Dacii w Mioveni wyeksportowały 93% swojej produkcji.
KG; zdjęcie: Dacia
Najnowsze komentarze