Wczoraj i przedwczoraj Grupa PSA zorganizowała pierwsze testy samochodów autonomicznych dla kierowców niezawodowych, co zapowiadaliśmy przed miesiącem. Za kierownicami aut doświadczalnych mogli zasiąść amatorzy, którzy chcieli sprawdzić jak to jest jechać niby w roli kierowcy, ale jednak pasażera. Jazdy odbyły się w Paryżu, a testy były kolejnym etapem wdrożenia AVA (Autonomous Vehicle for All).
Program Autonomous Vehicle for All promowano już w pierwszej połowie marca podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Eksponowano tam Citroëna Grand C4 Picasso wyposażonego w masę czujników, dzięki którym samochód orientuje się w przestrzeni. W samochodach autonomicznych, które w seryjnej sprzedaży pojawią się w gamie PSA po roku 2020, czujniki te będą z pewnością dobrze poukrywane.
Program Autonomous Vehicle for All łączy w sobie szeroki zakres funkcji, które stopniowo prowadzą do częściowej, a następnie całkowitej delegacji zadań kierowcy na samochód, jeśli oczywiście kierowca sobie tego życzy. Celem Grupy PSA jest udostępnienie autonomicznych samochodów większej liczbie użytkowników, co uprości codzienne życie, a jednocześnie zwiększy bezpieczeństwo. Grupa wdraża program AVA w pojazdach marki Peugeot, Citroën i DS.
Modele demonstracyjne testowane przez kierowców wczoraj I przedwczoraj wyposażone są w funkcje jazdy autonomicznej poziomu 3. „eyes off” oraz 4. „mind off”. Są to samochody będące prekursorami w pełni autonomicznych aut, które trafią na rynek może już za 3-4 lata.
Obecnie funkcje wspomagania kierowcy pochodzące z programu AVA są już dostępne w kilku pojazdach seryjnych, takich jak Peugeot 208, 308, 2008, Traveler i nowy Peugeot 3008, Citroën C4 Picasso, C3 i Spacetourer w Europie, a także Peugeot 4008 i Citroën C6 w Chinach. Oto niektóre przykłady tych funkcji:
– pojazd dostosowuje się do prędkości samochodu i zachowuje bezpieczną odległość; samochód może więc automatycznie zatrzymać się dzięki adaptacyjnemu tempomatowi wyposażonemu w funkcję zatrzymania;
– pojazd ostrzega kierowcę o ryzyka kolizji dzięki funkcji Distance Alert; w razie potrzeby samochód automatycznie uruchamia system hamulcowy dzięki funkcji Active Safety Brake;
– pojazd automatycznie powraca na swój pas ruchu, jeśli go opuścił z powodu nieuwagi kierowcy; to funkcja Lane Keeping Assist;
– samochód wykrywa miejsce parkingowe odpowiednie do jego wielkości i steruje układem kierowniczym automatycznie parkując (funkcja Park Assist).
Począwszy od 2018 r. zautomatyzowane funkcje działające „pod nadzorem kierowcy” będą stanowiły drugą fazę programu Autonomous Vehicle for All. Niektóre funkcje poziomu 2. zostaną uruchomione już w DS 7 Crossback:
– pojazd będzie zarządzał prędkością i kontrolował kierunek jazdy; funkcja Connected Pilot zaoferuje pełne wsparcie na drogach szybkiego ruchu;
– samochód sam zaparkuje bez udziału kierowcy dzięki funkcji Park Pilot;
– urządzenia wbudowane w pojazd zidentyfikują przeszkody przed samochodem także w nocy dzięki funkcji Night Vision;
– kamera wewnątrz pojazdu będzie monitorować stan uwagi kierowcy dzięki systemowi Driver Attention Monitoring.
Grupa PSA była pierwszym koncernem motoryzacyjnym, który otrzymał zgodę na testy samochodów autonomicznych na publicznych drogach Francji. Początek tych testów miał miejsce w lipcu 2015 roku. Teraz została pierwszą firmą, która wpuściła za kierownice testowych samochodów autonomicznych zwykłych kierowców. Kolejna taka akcja będzie miała miejsce w czerwcu br.
Jak dotychczas autonomiczne samochody testowe (poziomów 2., 3. i 4.) pokonały ponad 120.000 km na europejskich drogach szybkiego ruchu. Grupa PSA i jej partnerzy wykorzystują łącznie 15 prototypów.
Aby dowiedzieć się więcej o autonomicznych samochodach Grupy PSA możecie obejrzeć filmy:
– Sébastien Loeb przetestował autonomiczny samochód Grupy PSA – program AVA:
– Wywiad z Sébastienem Loebem po auta teście samochodu autonomicznego Grupy PSA:
– W kierunku Autonomicznego Samochodu Grupy PSA: najważniejsze kroki i technologie:
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcie: Grupa PSA
Najnowsze komentarze