Dzięki sprzedaniu 511.465 samochodów miniony rok okazał się rekordowy pod tym względem dla marki Dacia wchodzącej w skład Grupy Renault. W porównaniu z rokiem 2013 oznacza to 19-procentowy wzrost sprzedaży. Jednocześnie rumuńska marka może się cieszyć z największej dynamiki wzrostu w krajach Europy Zachodniej spośród wszystkich głównych marek samochodowych.
Na rynku rumuńskim wreszcie coś drgnęło. Zanosi się, że po spadkach spowodowanych kryzysem branży motoryzacyjnej, które to spadki dotknęły Rumunię z pewnym opóźnieniem, w minionym roku zarejestrowano 29.625 nowych aut marki Dacia, co oznacza wzrost również o 19% w stosunku do roku 2013, kiedy to na rumuńskie drogi wyjechało 24.890 nowych Dacii. W efekcie udział rynkowy Dacii wyniósł w Rumunii 31,2%, co pozwoliło jej umocnić się na pozycji lidera.
Dzięki ofercie wypełniającej wszystkie najważniejsze segmenty rynkowe Dacia zdołała zdobyć sporą część rynku klientów prywatnych. Rumuni coraz częściej sięgali po rodzime samochody, a dzięki systemowi wspierającemu wymianę aut (złomowanie starych pozwalało na premiowy zakup nowych) wielu z nich zdecydowało się na zakup fabrycznie nowego samochodu narodowego producenta.
Wciąż nieźle wyglądała też sprzedaż flotowa.
W efekcie wszystkie modele Dacii okazały się w Rumunii liderami swoich segmentów.
Najlepszą sprzedażą na rodzimym rynku mógł się pochwalić Logan. Dzięki przeszło 11.300 egzemplarzom zarejestrowanym w ojczyźnie Drakuli na model ten przypadło aż 38% całkowitej sprzedaży Dacii w Rumunii! W połowie roku na rynku pojawiła się seria specjalna 10 Lat dla uczczenia dziesiątej rocznicy „nowożytnych” modeli tego producenta.
Na model MCV przypadło 2.646 nowo zarejestrowane egzemplarze, dzięki czemu było to najchętniej wybierane kombi w tym kraju.
Drugim co do popularności modelem Dacii w Rumunii w minionym roku był Duster – w roku 2014 zarejestrowano tam 6.134 nowe SUV-y z logo rumuńskiej marki.
Trzecia pozycja przypadła zgrabnemu hatchbackowi Sandero – niemal 5.000 nowych aut.
Szczegóły dotyczące sprzedaży poszczególnych modeli w Rumunii w roku 2014 prezentują się następująco:
Logan – 11.349;
Duster – 6.134;
Sandero (w tym Stepway) – 4.957;
Logan MCV – 2.646;
Dokker Van – 2.201;
Dokker – 1.700;
Lodgy – 638.
Poza Rumunią sprzedano w 2014 roku 481.840 nowe Dacie, najwięcej we Francji, która jako jedyny rynek przekroczyła poziom 100.000 egzemplarzy. Na Europę przypada mniej więcej 3/4 eksportu rumuńskiej marki. W całym tym regionie Dacia wykroiła dla siebie 2,5% rynku, o 0,4 punktu procentowego więcej, niż w roku 2013.
We Francji, jak wspomniałem, zanotowano świetną sprzedaż – niemal 106.000 egzemplarzy, co umocniło Dacię na piątej pozycji, tuż po Volkswagenie, z udziałem rynkowym wynoszącym 4,88%. Ten sukces Dacia zawdzięcza głównie modelom Duster i Sandero, przy czym warto podkreślić, że ten drugi był trzecim najchętniej wybieranym we Francji modelem auta w kanale dystrybucji do klientów prywatnych!
Drugim ważnym rynkiem były Niemcy. Nasi zachodni sąsiedzi zarejestrowali w minionym roku przeszło 50.000 aut marki Dacia. Rumuni wykroili w ten sposób dla siebie 1,55% niemieckiego rynku.
Trzecim rynkiem zbytu była dla Dacii Hiszpania, gdzie rumuńska marka zdobyła 4,7% rynku dzięki sprzedaniu blisko 46.000 samochodów. W ojczyźnie Seata świetnie sprzedaje się Sandero, zwłaszcza w kanale dystrybucji do klientów prywatnych.
Niewiele mniej, bo prawie 40.000 Dacii sprzedano we Włoszech, które są dla Rumunów czwartym rynkiem zbytu. To tylko minimalnie więcej, niż w Algierii. Do Dacii należało 2,7% włoskiego rynku nowych samochodów.
Szczegóły sprzedaży dotyczące 10 najważniejszych dla Dacii rynków zbytu prezentują się następująco:
Francja – 105.893;
Niemcy – 50.704;
Hiszpania – 45.986;
Włochy – 39.964;
Algieria – 39.741;
Turcja – 34.469;
Maroko – 33.734;
Wielka Brytania – 23.862;
Belgia – 18.000;
Polska – 14.689.
KG
Najnowsze komentarze