Na mecie ósmego etapu Rajdu Dakar załogi Peugeot 3008DKR zaliczyły, po raz trzeci w tej edycji rajdu, potrójne zwycięstwo. Po pokonaniu skróconej trasy etapu maratońskiego Sébastien LOEB, Stéphane PETERHANSEL i Cyril DESPRES zajmują trzy pierwsze miejsca w tymczasowej klasyfikacji generalnej Rajdu Dakar. W ten sposób załogi Team Peugeot Total zajmują całe podium, choć na pozycji liderów nastąpiła zmiana: od dzisiaj są nimi Sébastien LOEB i jego pilot Daniel ELENA.
Załogi Peugeot 3008DKR pokazały pełnię swoich możliwości, skutecznie pokonując całą trasę dakarowego maratonu i zajmując na mecie etapu 8. trzy pierwsze miejsca. Najlepszy czas dnia – 4 h 11 minut i 02 s. – zaliczyła załoga Sébastien LOEB /Daniel ELENA, która dzięki temu powróciła na prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Nowi liderzy mają obecnie 1 min 38 s. przewagi nad zespołem Stéphane PETERHANSEL / Jean-Paul COTTRET, którzy ukończyli etap na drugiej pozycji, ze stratą 3 min 35 s. do zwycięzców. Cyril DESPRES i David CASTERA pojechali w tym etapie czysto i skutecznie, zajmując trzecie miejsce (strata 5 min 35 s.). Dzięki temu francuska załoga odzyskuje trzecią pozycję w klasyfikacji generalnej, a ich hiszpańscy rywale Nani ROMA i Alex HARO BRAVO spadają na miejsce czwarte ze stratą 6 min 19 s.
Regulamin etapu maratońskiego zakazywał załogom korzystania z wszelkiej zewnętrznej pomocy technicznej aż do mety i dojazdu do obozu w Uyuni. W tej sytuacji w poniedziałek wieczorem zawodnicy musieli samodzielnie wykonać przeglądy i szybkie naprawy swoich maszyn. Kierowcy i piloci zespołu Peugeot Total nie byli pod tym względem wyjątkiem. Najwięcej pracy mieli LOEB i ELENA, którzy musieli wymienić w swoim samochodzie pompę wspomagania układu kierowniczego. Dowodem tego, że wszystkie trzy francuskie załogi Peugeot Sport doskonale poradziły sobie w rolach mechaników, są trzy najlepsze czasy, zaliczone przez Peugeot 3008DKR na trasie etapu 8.
Przebieg 39. edycji Rajdu Dakar nadal utrudniają skutki ulewnych dreszczów, jakie spadły w tej części Boliwii w ciągu ostatnich dni. Także etap 8. musiał zostać skrócony – długość dwóch zawartych w nim odcinków specjalnych zmieniono z początkowych 492 do 417 km, a w połowie dnia, podczas neutralizacji, wyjątkowo dopuszczono krótką interwencję serwisową. Później, na odcinku dojazdowym prowadzącym do Salta, przejazd zablokowało zarwanie odcinka drogi. Nieprzejezdność innych dróg na trasie rajdu doprowadziła także do odwołania jutrzejszego etapu 9. Dzisiaj późnym wieczorem zarówno samochody zawodników, jak i pojazdy serwisowe powrócą na terytorium Argentyny.
TYP TERENU: trasy i bezdroża piaszczyste, o dużym stopniu trudności nawigacyjnych.
WARUNKI JAZDY: podłoże wilgotne, konieczność szukania warstw utwardzonych, nie grożących ugrzęźnięciem.
WARUNKI POGODOWE: 5°C., grad na drugim odcinku dojazdowym.
TYP TERENU: drogi błotniste, bezdroża z utrudnieniami nawigacyjnymi, trasy o klasycznym charakterze rajdowym.
WARUNKI JAZDY: trudne. Długie partie dróg po kałużach i zalanych koleinach.
TEMPERATURY: w zakresie od 10˚C. do 21, 6°C.
PRĘDKOŚĆ ŚREDNIA: 95,5 km/h
PRĘDKOŚĆ MAKS: 176,5 km/h
KLASYFIKACJA ETAPU 8.:
1. LOEB Sébastien (Francja) / ELENA Daniel (Monako), Peugeot 3008DKR, 04 h 11 min 02 s.
2. PETERHANSEL Stéphane (Francja) / COTTRET J-P. (Francja), Peugeot 3008DKR, + 03 min 35 s.
3. DESPRES Cyril (Francja) / CASTERA David (Francja), Peugeot 3008DKR, + 05 min 13 s.
4. HIRVONEN Mikko (Finlandia) / PERIN Michel (Francja), Mini, + 08 min 14 s.
5. DE VILLIERS Giniel (RPA) / VON ZITZEWITZ Dirk (RPA), Toyota Hilux, + 11 min 57 s.
Tymczasowa klasyfikacja generalna wśród samochodów po etapie 8.:
1. LOEB Sébastien (Francja) / ELENA Daniel (Monako), Peugeot 3008DKR, 20 h 10 min 05s.
2. PETERHANSEL Stéphane (Francja) / COTTRET J-P. (Francja), Peugeot 3008DKR, + 01 min 38 s.
3. DESPRES Cyril (Francja) / CASTERA David (Francja), Peugeot 3008DKR, + 17 min 17 s.
4. ROMA Nani (Hiszpania) / HARO Bravo (Hiszpania), Toyota Hilux, + 23 min 36 s.
5. HIRVONEN Mikko (Finlandia) / PERIN Michel (Francja), Mini, + 53 min 41s.
TRANSMISJA BEZPOŚREDNIA Z OBOZU
Sébastien LOEB (Peugeot 3008 DKR nr startowy 309), zwycięzca etapu 8. / 1. miejsce w klasyfikacji generalnej: „Wczoraj wieczorem w obozie w Uyuni musieliśmy trochę pobawić się w mechaników. Zanim położyłem się spać, pomagałem Danielowi do około 11 wieczorem przy przeglądzie auta. Pierwszy poranny odcinek specjalny poszedł nam dobrze; samochód spisywał się doskonale. Warunki jazdy były trudne – zdarzały się odcinki, na których przez nawet 600 metrów jechaliśmy po wodzie. W partii bezdroży Stéphane okazał się nieco szybszy od nas, przynajmniej na początku. Później, po powrocie na drogę, zyskaliśmy nad nim trochę przewagi. Chcieliśmy powiększyć ją jeszcze bardziej, ale szansę na to straciliśmy na 80 km przed metą. Podczas przejazdu w bród przez potok przebiliśmy oponę o ostry kamień, którego nie było widać pod wodą. Ostatecznie wygraliśmy ten etap, zaliczając dobry czas i znowu obejmujemy prowadzenie w rajdzie. Na trasę etapu czwartkowego ruszymy jako pierwsi, a zanosi się na to, że będzie tam równie dużo lub nawet jeszcze więcej trudności nawigacyjnych. Cóż, na razie najważniejsze jest to, że nadal jedziemy, walczymy i utrzymujemy się w czołówce. Od Stéphane’a dzieli nas bardzo mała różnica czasowa – on i Jean-Paul jechali dzisiaj bardzo szybko i nie popełniali błędów. Ważne jest także to, że Daniel ma coraz większe doświadczenie w orientacji na trasie i dyktowaniu notatek nawigacyjnych na bezdrożach. W sumie, wszystko idzie dobrze, ale zarazem nic jeszcze nie jest rozstrzygnięte”.
Stéphane PETERHANSEL (Peugeot 3008 DKR nr startowy 300), 2. miejsce w etapie 8. / 2. miejsce w klasyfikacji generalnej: „Naszej dzisiejszej jazdy nie mogę uznać za idealną. Już na początku, około 12 kilometra, przebiliśmy oponę. Zmiana koła kosztowała nas stratę 3 minut. Właśnie wtedy wyprzedził nas Sébastien i dalej jechaliśmy za nim, utrzymując się w kontakcie, ale poza zasięgiem pyłu spod jego kół. Różnica na mecie pomiędzy nami wyniosła nieco ponad trzy i pół minuty. Jestem zadowolony z takiego czasu. Co prawda nie wygraliśmy etapu, ale przecież dzisiaj na korzyść Sébastiena przemawiał fakt, że dobrych 300 km trasy przypominało odcinki z Rajdowych Mistrzostw Świata. Dlatego uważam, że jest nieźle i cieszę się, że nie zostaliśmy bardziej w tyle. Tracimy prowadzenie w tabeli, ale i tutaj różnica jest niewielka i wszystko jeszcze może się zmienić. Sébastien LOEB doskonale umie radzić sobie z presją pozycji lidera; zajmowanie pierwszego miejsca wcale go nie deprymuje. My z naszej strony postaramy się jechać do mety tak szybko, jak tylko potrafimy. Dobrą zapowiedzią na najbliższe dni jest fakt, że przegrupowaliśmy się w klasyfikacji i teraz na trzech pierwszych miejscach mamy trzy załogi Peugeot. Żałuję, że jutrzejszy odcinek Super Belen został odwołany, bo jest to trasa, która mi odpowiada i na której czuję się mocny. W ten sposób tracimy jedną z szans zyskania przewagi nad Sébastienem”.
Cyril DESPRES (Peugeot 3008 DKR nr startowy 307), 3. miejsce w etapie 8. / 3. miejsce w klasyfikacji generalnej: „Wczoraj do późnej nocy pracowaliśmy przy samochodzie. Mieliśmy problem z dolnym wahaczem, na którego tulei powstał spory luz. Wolałem wymienić tę część. Obydwaj z Davidem poszliśmy spać bardzo późno, ale rano czuliśmy się dobrze. Na trasie w pewnej chwili wpadliśmy na długiej kałuży w aquaplaning. David miał niezapowiedziany prysznic, bo ciśnienie wody uchyliło jego drzwi. Z kolei drugą partię odcinka pokonaliśmy bez większych kłopotów, pomimo tego, że trasa miała charakter rajdowy jak z WRC, co akurat nie jest naszą specjalnością. Rano wystartowaliśmy 6 minut po Nanim ROMA, a na mecie byliśmy 4 minuty przed nim. W sumie więc jesteśmy bardzo zadowoleni z naszej dzisiejszej jazdy”.
PEUGEOT SPORT & TEAM PEUGEOT TOTAL W MEDIACH CYFROWYCH
STRONA OFICJALNA | www.peugeot-sport.com | Peugeot Sport | ||
@peugeotsport | YOUTUBE | peugeotsportofficial | ||
@Peugeot | ||||
źródło: Peugeot Polska
Najnowsze komentarze