Delegacja Peugeota odbyła kilka wizyt u irańskich partnerów. Wszystko to z uwagi na podpisane w ubiegłym roku porozumienie dotyczące współpracy francuskiego koncernu z Iran Khodro, największym irańskim producentem samochodów. Delegacja techniczna Peugeota chciała sprawdzić technologie wykorzystywane przez irańskich partnerów, którzy będą dostarczać elementy do samochodów produkowanych wspólnie przez Iran Khodro i Peugeota.
Partnerzy powołali spółkę joint venture o nazwie IKAP. Z uwagi na wymóg lokalizacji dużej części produkcji w Iranie konieczne okazało się zaangażowanie irańskich partnerów. To firmy znane w tym kraju, z usług których Iran Khodro zresztą od dawna korzysta. Celem wizyt było jednakże sprawdzenie, czy ci poddostawcy podołają wymogom technicznym francuskich konstrukcji. Wygląda na to, że wszystko wypadło dobrze.
Delegacja odwiedziła m.in. zakład Iran Tractor Manufacturing Foundry Co. To największa w Iranie firma odlewnicza. Firma zajmuje się projektowaniem i wykonywaniem odlewów żeliwnych dla samochodów osobowych i użytkowych, produkuje bloki cylindrów, korpusy silników itp. Roczne zdolności produkcyjne Iran Tractor Manufacturing Foundry Co przekraczają 50.000 ton, a czego 10.000 ton jest eksportowanych.
Specjaliści Peugeota odwiedzili też innych irańskich partnerów. Zajrzeli też do Iran Tractor Manufacturing Forging Co. To największy tego typu zakład na Bliskim Wschodzie. Produkuje rocznie 25.000 ton części, w tym szereg elementów kutych i odlewanych dla przemysłu motoryzacyjnego.
Delegacja odwiedziła również Iran Piston Manufacturing Co, jednego z największych w tym regionie świata producentów tłoków silnikowych. Firma ta odgrywa kluczową rolę w irańskim przemyśle samochodowym.
Peugeot wprowadzi wkrótce na irański rynek – korzystając z lokalizacji produkcji u irańskich partnerów – kilka nowych modeli. Będą wśród nich m.in. Peugeoty 2008 i 508. Oba pokazano na Tehran International Auto Show – targach w stolicy kraju, które odbyły się w połowie lutego. Przy okazji pokazano na tej imprezie Peugeota 3008 DKR – zwycięski samochód tegorocznego Rajdu Dakar.
Iran Khodro współpracuje z Grupą PSA od lat, ale z uwagi na międzynarodowe sankcje nałożone na Iran współpraca owa została przerwana. Od ubiegłego roku ją wznowiono, ale już na zupełnie nowych warunkach – teraz Iran oczekuje samochodów nowoczesnych i związanego z tym transferu technologii. I Peugeot to wszystko zapewni.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcie: IKAP
Najnowsze komentarze