PSA i węgierski start-up AImotive nawiązały współpracę w zakresie opracowania technologii pozwalającej na produkcję pojazdów autonomicznych poziomu czwartego. To samochody, które nie wymagają zaangażowania kierowcy w normalnych warunkach drogowych.
Współpraca pozwoli na wykorzystanie rozwiązań AImotive w pojazdach PSA. Podlegać temu mają systemy tempomatów adaptacyjnych, automatycznej zmiany pasa ruchu, unikania kolizji oraz zmiany prowadzenia pomiędzy człowiekiem i automatem i odwrotnie. Pilotaż zostanie uruchomiony na francuskich autostradach z prędkościami nie przekraczającymi 129 km/h. Partnerzy na razie nie ujawnili ani kiedy rozpoczną się te testy, ani ile samochodów będzie w nie zaangażowanych.
„Testowanie sztucznej inteligencji dla przyszłych autonomicznych pojazdów na poziomie 4 i 5 jest priorytetem dla Grupy PSA” – powiedziała Carla Gohin, wiceprezes ds. Innowacji w PSA. – „Współpraca z AImotive daje nam możliwość przeprowadzenia tych eksperymentów w rzeczywistych warunkach drogowych”.
Partnerzy rozpoczęli współpracę w maju instalując sprzęt i oprogramowanie AImotive w Citroënie C4 Picasso. Technologia ta została już poddana wstępnym testom na torze doświadczalnym na Węgrzech.
Technologie związane z samochodami autonomicznymi mają pozwolić Grupie PSA na przygotowanie wejścia na rynek amerykański. Zanim ruszy sprzedaż w Stanach, francuski koncern chce najpierw zaoferować te technologie jako usługę w samochodach wynajmowanych. Jak widać, plany PSA związane z powrotem do Ameryki Północnej są dalekosiężne i firma stara się dobrze przygotować do tego przedsięwzięcia.
Firma AImotive, która rozpoczęła działalność w 2015 roku i posiada biura w Mountain View, w Kalifornii oraz w Helsinkach w Finlandii, opracowuje platformę wyposażoną w sztuczną inteligencję przeznaczoną do samochodów autonomicznych. Od samego początku nie jest w stanie sama zbudować samochodów, potrzebne są więc tacy partnerzy, jak PSA, aby przeprowadzić testy w rzeczywistym świecie.
„Ponieważ AImotive zmierza w kierunku pełnej autonomicznej jazdy poziomu 5., dostarczenie autonomicznej funkcjonalności wspomaganej przez kierowcę jest niezbędnym elementem całego procesu” – powiedział Laszlo Kishonti, prezes AImotive.
Grupa PSA zapowiada, że w roku 2020 zaoferuje klientom pojazdy z funkcjami jazdy autonomicznej.
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze